تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802186259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مواضع دولتی‌ها درباره نقش تحریم‌ها در اقتصاد تغییرکرده!/ بعد از توافق نهایی اتفاق مثبتی در اقتصاد رخ نخواهد داد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حتی اگر آزادسازی پول های بلوکه شده ما در خارج از کشور صورت بگیرد. نهایتا به زمانی باز می گردیم که قیمت نفت بالا و پول های ما نیز بلوکه نبود. آیا آن زمان اعجاز خارق العاده ای صورت گرفته بود؟

پایگاه خبری اقتصادی تراز: محمود دهقانی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)، درباره ایرادات اقتصادی مذاکرات هسته ای گفت: این توافق علاوه بر حسن هایی که دارد مشکلات متعددی برای ما ایجاد خواهد کرد. محمود دهقانی در گفتگو با تراز افزود: درصورت نهایی شدن این مذاکرات تنها مسئله آب رفتن اموال بلوکه و کاهش آن به یک پنجم میزان اولیه مطرح نیست.
وی در مورد تغییر موضع عده ای از دولتمردان قبل و بعد از مذاکرات، تصریح کرد: وقتی آب خوردن و ازدواج جوانان را به توافق ربط داده و یک برداشت افراطی شکل می گیرد، نتیجه این می شود که برخی از کارشناسان یا هواداران افراطی مرتبط با این توافق ، امروز می گویند ازدواج و آب خوردن که هیچ، مردم حتی نباید انتظار داشته باشند با این توافق اقتصاد کشور دگرگون شود این دسته مدعی هستند: مسائل اقتصادی یا ارتباطی به تحریم ها ندارد و یا این ارتباط بسیار اندک است.
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: اگر شما به صحبت ها و مواضع این افراد نگاه کنید مواضع آنان قبل از انتخابات ریاست جمهموری با امروز و قبل از مذاکرات با بعد از مذاکرات بسار تفاوت کرده است.
این استاد دانشگاه درمورد تفاوت مواضع دولتمردان با گذشته نیز به ترازگفت: وقتی عده ای با سخنان و رفتار نسنجیده واقعیت ها را در جامعه تغییر دهند، به همان اندازه متضررخواهند شد. وقتی قبل از انتخابات بگوییم: تحریم ها نقش کمی در اقتصاد دارند و بیشترین مشکل کشور سوء مدیریت هاست اما با گذشت چند ماه مواضع مان 180 درجه تغییر کند قطعا این سیاسی کاری ها عواقبی نیز به دنبال دارد.
وی در مورد سهم اقتصاد داخلی بر نرخ رشد وافزایش بهره وری خاطرنشان کرد: بهره وری بخش بسار مهمی در اقتصاد است که بسیاری از عوامل رشد وافزایش بهره وری یا مطلقا به تحریم ها ارتباط نداشته یا ارتباط بسیار اندکی دارند. دهقانی ادامه داد: بهره وری عاملی عمدتا داخلی بوده وبه بخش مدیریتی و فرهنگ عمومی کشور مربوط است. برای مثال، مواردی مانند: آموزش ضمن خدمت ، جلوگیری از ریخت وپاش ها ، مدیریت حامل های انرژی و... باعث افزایش بهره وری و در نتیجه افزایش نرخ رشد می شود.
این اقتصاددان تصریح کرد:اگر مسئولین به جای اینکه فکر و ذکرشان تعامل با دنیای غرب و امریکا که دشمن تراز اول ملت ماست بیرون بیاید مطمئنا با اصلاح رویکرد خود و باور به ظرفیت های داخلی می توانند اقتصاد کشور را سامان داده و مشکلات را حل کنند.دهقانی با اشاره به غیر قابل اعتماد بودن طرف های غربی به خصوص امریکا افزود: فرض ما بر این است غربی ها به همه مفاد این توافق ولو با عیوبی که دارد پایبند باشند، من معتقدم ماحصل این توافق که امروز شاهد آنیم ، داده های ما بسیار بیشتر از ستانده های ماست و امتیازاتی که ما به غربی ها دادیم خیلی بیشتر از آن چیزی است که از غربی ها گرفته ایم. ضمن اینکه امتیازات آن ها کاملا نقد، اما امتیازات ما اولا نسیه است و ثانیا به هیچ عنوان قابل اتکا نیست چه رسد به اینکه قابل وصول باشد.
وی ادامه داد: حتی با فرض اینکه طرف غربی با هزار اما و اگر به تعهدات خود عمل کند باز هم تحول آنچنانی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد.
دهقانی در مورد تدوین و نگارش برنامه ششم براساس شرایط پساتحریم گفت: وقتی این عوامل تاثیر آنچنانی بر اقتصاد نخواهند داشت چطور می توان گفت ماهیت برنامه با توجه به شرایط امروز باید تغییر کند. من و برخی از دوستان از ابتدا تا انتهای برنامه پنجم توسعه در شورای عالی تدوین برنامه و برخی از کمیسیون ها حضور داشتیم لذا من اطلاع دارم که واقعیت اینطور نیست.
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حتی اگر آزادسازی پول های بلوکه شده ما در خارج از کشور صورت بگیرد. نهایتا به زمانی باز می گردیم که قیمت نفت بالا و پول های ما نیز بلوکه نبود . آیا آن زمان اعجاز خارق العاده ای صورت گرفته بود؟ اگر هم در بعضی مواقع اقدامات منلسبی صورت می گرفت نه به خاطر این پول ها که به خاطر فعالیت و دلسوزی نیروها و مدیران مربوطه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه تزریق این پول ها به اقتصاد کشور لازم است اما اگر همین پول ها به درستی مدیریت نشود به جای نجات بخشی به دارئویی سمی برای اقتصاد ایران تبدیل می شود. دهقانی در مورد خطرات افزایش واردات گفت: همانطور که می دانید تورم در کشور ما، یک تورم ساختاری است و باید ساختارها اصلاح شوند. یکی از عوامل ایجاد تورم در کشور ما استفاده ناصحیح از درآمدهای نفتی است و اگر از این بعد به تحریم ها نگاه کنیم حقیقتا این تحریم ها برای ما یک فرصت تلقی می شود.





زمانبندی انتشار: 7 مرد 1394 - 09:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن