تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819920804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نورمفیدی:برخی از مخالفت ها با توافق هسته ای فراتر از نقد است


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



نورمفیدی:برخی از مخالفت ها با توافق هسته ای فراتر از نقد است
روز نو : نشست خبری آیت الله سیدکاظم نورمفیدی به عنوان قدیمی ترین امام جمعه کشور، به مناسبت پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران و همزمان در گرگان، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.  
 در ابتدای این نشست، روابط عمومی دفتر، ضمن خیر مقدم، توضیح کوتاهی درباره اقامه نماز جمعه در گرگان وفعالیت خبرنگاران در ستاد نماز جمعه مرکز استان ارائه و پس از آن آیت الله نورمفیدی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 مشروح نشست خبری امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در استان گلستان، در ذیل می آید:
 1- خبرنگار صدا و سیمای مرکز گلستان : لطفا تاریخچه اقامه نماز در اسلام را بیان کنید
 آیت الله نورمفیدی: نماز جمعه، یک عبادت معمولی نیست، در قرآن، احادیث و روایات اسلامی، جایگاه بسیار مهمی دارد، در عین عبادت، مصالح امت اسلامی را مدنظر دارد. اگر نگاه به نماز جمعه، فقط یک عمل عبادی بود، اجتماع مسلمین، جزو شرایطی اساسی آن قرار نمی گرفت، مانند حج، لذا به جماعت برگزار شدن، نشانه اهمیت آن است. همچنین در سوره جمعه آمده است وقتی منادی، در روز جمعه، شما را برای نماز جمعه فرا می خواند بشتابید و از خرید و فروش دست بکشید که به نفع شماست.
یکی دیگر از شرایط اقامه نماز جمعه، استقرار حاکمیت اسلامی است. این فریضه الهی برای اولین بار بعد از ورود پیامبر اسلام (ص) به مدینه اقامه شد، چون با ورود ایشان به این شهر، حکومت اسلامی تشکیل شد.
شرط دیگر نماز جمعه، وجود امام عادل است. در طول تاریخ، حاکمیت در اختیار حاکمان ستمگر بود و از این نظر، شرط عادل بودن امام جمعه محقق نمی شد، تا جاییکه برخی از فقها برای جلوگیری از سوء استفاده حاکمان جور از تریبون نماز جمعه، اقامه آن را حرام دانسته بودند. در زمان صفویان به دلیل اینکه داعیه دار دفاع از مکتب تشیع بود، در اصفهان، نماز جمعه توسط میرداماد اصفهانی که از افتخارات استان گلستان است، اقامه می شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل محقق شدن شرط امام عادل (نه به عنوان امام معصوم)، دستور اقامه نماز جمعه را در ایران صادر شد و در همین رابطه، مرحوم آیت الله طالقانی، مسئولیت اقامه نماز جمعه را در تهران برعهده گرفت و طبق فرمان دیگری توسط امام (ره)، همزمان با تهران، نماز جمعه در گرگان توسط اینجانب برگزار شد. یکی از امتیازات شهر گرگان نسبت به سایر شهرهای ایران، سابقه قدیمی این شهر در اقامه نماز جمعه همزمان با تهران و صدور حکم امامت جمعه با دست خط امام راحل است.*
 2- خبرگزاری شبستان :شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران مبارازت انقلابی و بعد از آن و همچنین در طول سال ها اقامه نماز جمعه چیست؟
 آیت الله نورمفیدی: شیرین ترین خاطره من مربوط به بازگشت امام (س) از تبعید و پیروزی انقلاب اسلامی است. برای ما که از همان ابتدا به دنبال امام (س) بودیم، بازگشت ایشان به کشور، آرمان بسیار مهمی بود. تلخ ترین خاطره، مربوط به سال های بعد از پیروزی انقلاب و رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. در آن شرایط، اینگونه تصور می شد که سرنوشت کشور و انقلاب با رحلت ایشان چه خواهد شد؟ اما به شکرانه الهی و انتخاب شایسته آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب و 26 سال مدیریت در بحران های مختلف، ثابت شد که ایشان در میدان عمل هم جانشین شایسته ای برای امام (س) هستند و تاکنون در همه فراز و نشیب ها، کشتی انقلاب را به سلامت، عبور دادند. شیرین ترین خاطره من در دوران امامت جمعه، بسیج مردمی در پشتیبانی از جبهه ها و اعزام به میدان های نبرد است. آن روزها در کنار مردم، لباس رزم بر تن می کردیم و به میدان های نبرد حق علیه باطل اعزام می شدیم.
 3- خبرگزاری ایرنا :نظر شما درباره توافق هسته ای و برخی مخالفت های داخلی چیست؟
 آیت الله نورمفیدی: من از همان ابتدا نظر مثبت با این توافق داشتم و امیدوار بودم که به یک جای مطلوبی برسد. مذاکرات هسته ای از مسائل بسیار مهم کشور است. در عین حال معتقدم، مذاکرات هسته ای بدون نظر مقام معظم رهبری انجام نشد و ایشان هم بارها حمایت خود را از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کردند.
یک موضوعی که اینجا مهم است و رهبر معظم انقلاب هم آن را مطرح کردند، نقد سازنده است. نقد موجب رشد و بالندگی جامعه می شود. برخی از مخالفت ها با توافق هسته ای، فراتر از نقد هستند، آنها به جای اینکه توافق هسته ای را نقد کنند، «نق» می زنند، مقام معظم رهبری هم بارها اعلام کردند که این شیوه نقد کردن، پسندیده نیست.
در مذاکرات باید بده و بستان باشد، نمی شود انتظار داشته باشیم که طرف مقابل، خواسته های ما را بپذیرد و ما هیچیک از خواسته های او را نپذیریم. مذاکره کنندگان ایران، با رعایت خطوط قرمز نظام که توسط مقام معظم رهبری بیان شد، در مذاکرات حضور یافتند و در عین آگاهی و تسلط به اصول مذاکره، بر سر مواضع خود نیز ایستادگی کردند.     
 4- روزنامه خراسان: نماز جمعه در عینیت بخشی شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» چه نقشی دارد؟
 آیت الله نورمفیدی: نماینده ولی فقیه وظیفه تبیین شعارها و دیدگاه های مقام معظم رهبری را دارد، همراهی دولت و ملت، در این شرایط، از ضروریات انقلاب اسلامی است. همدلی و همزبانی دولت و ملت، مهمترین اسلحه برای مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی به شمار می رود. بخش عمده پیروزی مذاکرات هسته ای مربوط به توان مذاکره کنندگان و همراهی و همدلی دولت و ملت است.  
تاریخ ایران، سرشار از توطئه افکنی دشمنان در عرصه های داخلی این کشور است، دشمنان از اختلافات داخلی برای توسعه نفوذ و تحقق اهداف شوم خود در ایران، استفاده می کنند. شعار سال 1394 بسیار مهم است و ما همواره به آن نیاز داریم، از مردم، سیاستمداران و مسئولان می خواهم مانع تکرار تجربه های تلخ تاریخی در کشور شوند.  
 5- خبرگزاری مهر: نماز جمعه چه نقشی در ترویج فرهنگ نماز دارد؟
 آیت الله نورمفیدی: مسائل زیادی در ترویج فرهنگ نماز، گرایش و حتی بیزاری مردم نسبت به این فریضه الهی، نقش دارند. نسل سنتی، نسبت به نماز، پایبند است، اما نسبت به جوانان، خطر سستی و بی اعتنایی به نماز وجود دارد. وضع زندگی و عملکرد دولت (به معنای عام) در گرایش نسل جوان به نماز، موثر هستند. مفاسد اقتصادی که در جامعه مطرح می شوند و تا آخر، علنی نمی شوند، بیکاری، بالارفتن سن ازدواج، شبکه های اجتماعی که بنیان های دین و دیانت را نشانه گرفته اند و عرفان های کاذب، موجب دوری جوانان از نماز می شوند.
 6- خبرگزاری ایسنا: استقبال جوانان از نماز جمعه نسبت به سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمرنگ شده است. علت آن چیست؟
 آیت الله نورمفیدی: هر نظام و انقلابی، در سال های اولیه پیروزی خود با هیجانات زیادی همراه است، اما بعدها، گرفتاری هایی به وجود می آیند که ممکن است شور و هیجان جامعه را کاهش دهند. این روند، طبیعی است. نباید نسبت به آن دلسرد شویم، ائمه جمعه، خطبه ها، مدیریت نماز جمعه، برخورد عوامل برگزاری نماز جمعه و فضای مصلی از جمله عوامل موثر در افزایش و کاهش استقبال جوانان به این فریضه الهی به شمار می روند.
 7- خبرگزاری تسنیم :یکی از کارویژه های نماز جمعه، بصیرت افزایی مردم است. این کار در نماز جمعه چگونه میسر است؟
 آیت الله نورمفیدی: نماز جمعه دو بخش دارد، یک بخش مربوط به معارف دینی و دیگری شامل مجموعه مسائلی است که با مصالح امت اسلامی ارتباط دارند، اینها به توان خطیب جمعه و آشنایی او با مسائل دینی و مصلحت های امت اسلامی بستگی دارند.
 8- خبرگزاری فارس: اکثر خبرنگارانی که در این جلسه حضور دارند مسئولیت پوشش خبری اخبار نماز جمعه را برعهده دارند و گاهی تا قبل از اینکه شما به منزل برسید خبر نماز جمعه بر روی خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار می گیرد. انتظار شما از خبرنگاران در تنظیم و تهیه اخبار چیست؟
 آیت الله نورمفیدی: تنظیم خبر یک فن است، خبرنگار باید اهداف گوینده را بداند و براساس آن خبر خود را تنظیم کند. من به این دلیل با خبرنگاران مصاحبه نمی کنم چون آنچه را که خودشان می خواهند می نویسند و به اهداف گفته های من توجهی نمی شود. یک جمله در قالبی که من بیان می کنم یک معنا دارد، اما گاهی اوقات، برخی از خبرنگاران، این قالب را تغییر می دهند و به تبع آن، معنای حرف هم عوض می شود. چند هفته قبل در نماز جمعه تذکری به کشاورزان دادم، برخی از رسانه ها، این حرف ها را با عنوان انتقاد شدید من از کشاورزان، مطرح کردند، در حالی که من همیشه مدافع کشاورزان و تولید هستم.
خبرنگاران نباید در تنظیم خبر، اصل را فرع و فرع را اصل جلوه دهند، این کار، رندی در خبر است، چنین اشتباهاتی، اثرات منفی در جامعه دارند. هر کسی در حیطه کاری خود، عمل مثبت و منفی دارد، خبرنگاران هم از این قاعده مستثنی نیستند.




تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن