تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805195344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مباحث نوین استاندارد، شرکت بازرسی واجد صلاحیت نداریم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در مباحث نوین استاندارد، شرکت بازرسی واجد صلاحیت نداریم تهران- ایرنا- مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: در بسیاری از مباحث نوین استاندارد سازی، در بخش هایی از قبیل تله کابین، تله استیج و پله برقی شرکت بازرسی واجد صلاحیت نداریم.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مسلم بیات روز سه شنبه در گردهمایی بررسی مسایل و مشکلات تدوین استاندارد افزود: این همایش در اصل یک نشست هم اندیشی با صاحب نظران عرصه استاندارد به منظور آسیب شناسی مسایل تدوین شده در این حوزه است.
وی با تاکید بر اینکه برای تدوین کیفیت کالا و خدمات نیاز به یک سری زیر ساخت ها است، تصریح کرد: نظریه پردازان مبانی کیفیت کالا و خدمات را بر اساس پنج موضوع؛ استانداردها، آزمون ها( تست)، روش های اندازه گیری( متدلوژی)، گواهی نامه ها(سرتیفیکیت) و برنامه های کاربردی( اپلیکیشن) طرح کرده اند.
بیات گفت: اگر این پنج اصل اولا به درستی مستقر شود و ثانیا بهبود پیدا کند می توان از فواید کیفی استانداردسازی بهره برد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه استانداردهایی که نوشته می شود قابلیت کاربردی ندارند، گفت: آنچه باعت طرح موضوع استانداردها می شود کاربرد و اجرای آن است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان استاندارد تدوین معیارها است، گفت: دولت در این حوزه می تواند تدابیری اتخاذ کند که ضمانت اجرایی استانداردها باشد که نقش انجمن های تخصصی و نهادهای غیرانتفایی نیز بسیار مهم است.
بیات به آسیب شناسی در حوزه آزمون(تست) استانداردها پرداخت و افزود: برخی از مبانی و استاندارد های نوشته شده شفاف نیست، به عنوان مثال بیش از صد نوع سم باید در آزمون(تست) چای انجام شود تا استاندارد آن تایید شود.
بیات با تاکید به این که ایا این گونه آزمون ها اقتصادی و امکان پذیر است، گفت: در هر جای دنیا، بازرسی حوزه استاندارد نخواهد بود که مدعی باشد که صددرصد آزمون های او صحیح است.
وی افزود: برای این منظور باید سیستم ها عملیاتی شود که با ضریب اطمینان 70 تا 90 درصد آزمون ها را به مورد اجرا در آورد.
بیات با تاکید بر اینکه در تدوین استاندارد باید چیزی بنویسیم که اجرای آن امکان پذیر باشد گفت: در صورتی که در تدوین استاندارد رویکرد سازمان سختگیرانه و اصولی بر مبنای منافع اکثریت نباشد، به نقطه ای خواهیم رسید که استاندارد در بخش تولید تبدیل به یک عامل بازدارنده و ضد خود می شود.
وی افزود: سازمان استاندارد جهانی در تدوین استانداردها براجماع نظر تمامی افراد ذینفع از تولیدکننده تا مصرف کننده تاکید دارد.
بیات در مورد موضوع روش های اندازه گیری(متدلوژی) در استاندارد سازی نیز گفت: خیلی از روش های اجرایی در کشور مبنای اجرایی ندارد مثل آزمایشگاه های تشخیص طبی که به جای اعتمادسازی برای مراجعه کنندگان ایجاد نگرانی می کند.
وی تصریح کرد: اگر روش های اندازه گیری بر مبنای اسناد و تجارب تخصصی سازمان جهانی استاندارد شکل گیری و پیاده سازی نشود از مواهب استاندارد برخوردار نخواهیم بود.
بیات در مورد موضوع چهارم از استاندارد گفت: کاربردی کردن استانداردها یک اصل است که در این مرحله امکان تایید استفاده از کالا و خدمات صادر می شود.
وی گفت: در بخش های جدیدی از صنایع مانند تله کابین، تله استیژ و پله های برقی هنوز شرکت بازرسی واجد صلاحیت
نداریم.
بیات در مورد کاربردی کردن استاندارد ها نیز گفت: شرکت کنترل کیفیت در اصل از طرف سازمان استاندارد موظف به ارزیابی کار و فرایند محصول براساس معیارهای استانداردسازی هستند.
وی با تاکید براینکه باید زیرساخت های کیفیت باید در جامعه مهیا شود گفت: به همین منظور باید جلسات برای بازنگری مباحث تدوین شده در حوزه استاندارد باید ایجاد شود.
بیات در زمینه آموزش نیز انتقاد کرد و گفت: بیشتر مباحث آموزش در زمینه استانداردسازی تئوری بوده و کمتر به جنبه کاربردی آن اندیشیده شده است.
وی افزود: خیلی از مدیران کنترل کیفی روش های انجام آزمون در مورد استاندارد کالا و خدمات را بلد نیستند نه اینکه تحصیلات علمی پایین داشته باشند بلکه تجربه کاربردی این عملیات را یاد نگرفته اند.
بیات با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی تدوین استانداردها است گفت: برای مثال براساس قواعد استانداردسازی، دستگاه لب تاپ باید از یک ارتفاع مشخص به زمین پرتاب شود.
وی افزود: آیا تکرار این روش صحیح است یا باید نسبت به تدوین استاندارد چنین مباحث بازنگری صورت بگیرد.
بیات افزود: آیا کالاهای وارداتی نیز شامل استاندارد داخلی باید باشد ویا اینکه استاندارد بخش تولید در واردات کالای مشابه باید ارزیابی شود.
وی تاکید کرد: براساس اصول استاندارد بازرس باید از منافع بخش تولیدی و یا خدماتی مستقل باشد در صورتی که مدیران کنترل کیفی حقوق خود را از صاحبان صنایع و مشاغل دریافت می کنند.
بیات با اشاره به طرح پیشنهادی به مجلس مبنی بر حذف مدیر فنی گفت: وقتی در قانون کارشناس رسمی استاندار می تواند در زمان اخذ گواهینامه خود وظایف مدیر فنی را به عهده بگیرد که نظر سازمان استاندارد نیز در آن تامین شده است چه نیازی به مدیرکنترل کیفیت است.
وی با انتقاد از اینکه بیشتر استانداردهای تدوین شده در حوزه تولید است گفت: بیش از 50 درصد فعالیت اقتصادی کشور در بخش خدمات است که در اصل بسیاری از آسیب ها نیز از این بخش به اقتصاد کشور تحمیل می شود.
بیات گفت: علت وقوع این گونه حوادث ناشی از روش انجام کار است اگر چه اصل کار درست بوده ولی به دلیلی اجرای غلط آن نتیجه نامطلوبی حاصل شده است.
وی به نحوه آموزش نیز انتقاد کرد وگفت: چند نفر در کشور هستند که پس از آموزش در زمینه تخصصی استاندارد می توانند در سطح جهانی استانداردهای بین الملل را تدوین کنند.
بیات تشریح کرد: اگر می خواهیم از منافع ملی در کشور دفاع کنیم باید حضوری پررنگ در سازمان های جهانی داشته باشیم.
مراسم گردهمایی بررسی مسایل و مشکلات تدوین استاندارد روز سه شنبه با حضور اباذری معاون تدوین و ترویج و جمعی از مدیران کل سازمان استاندارد ملی کشور و مدیران کنترل کیفیت صنایع، انجمن های صنفی و آزمایشگاه های همکار و مراکز آموزشی همکار سازمان استاندارد و دبیران حقوقی و حقیقی تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در هتل آکادمی ملی فوتبال تهران برگزار شد.
تهرام/1699 /1596



06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن