تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835347515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيري در قاچاق فيلم در عرصه ي جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سيري در قاچاق فيلم در عرصه ي جهاني
سيري در قاچاق فيلم در عرصه ي جهاني   نويسنده: حميدرضا مدقق   باورش شايد سخت باشد اما حقيقت دارد. استوديوهاي بزرگ فيلم‌سازي آمريكا سال 2005 مبلغ 1/6 ميليارد دلار در سراسر جهان در نتيجه ي قاچاق فيلم از دست دادند. اين يافته نتيجه ي تحقيق هجده ماهه‌اي است كه مؤسسه ي معتبر «ال‌اي‌كي» به تقاضاي انجمن تصوير متحرك آمريكا انجام داد. اين انجمن پژوهش‌هاي بين‌المللي كه دربردارنده ي نمايندگان كمپاني‌هاي بزرگ بوئناويستا، مترو گلديون مِير، پارامونت، سوني، فاكس قرن بيستم، يونيورسال و برادران وارنر است سال 2004 از مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» تقاضا كرد كه درباره ي موضوع قاچاق فيلم و زيان‌هاي ناشي از آن بر صنعت فيلم سازي آمريكا و جهان‌ پژوهي گسترده انجام دهد. مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» در مطالعه ي هجده ماهه ي خود نمونه‌اي 20 هزار و 600 نفره از مخاطبان فيلم را در 22كشور جهان با به كارگيري چند روش پژوهشي از جمله گروه متمركز، مصاحبه ي رودررو، مصاحبه ي تلفني و مصاحبه ي اينترنتي بررسي كرد. استراليا، برزيل، كانادا، چين، فرانسه، آلمان، هنگ‌كنگ، مجارستان، هند، ايتاليا، ژاپن، كره، مكزيك، هلند، لهستان، روسيه، اسپانيا، سوئد، تايوان، تايلند، انگليس و آمريكا آن 22 كشور بودند. اطلاعات به دست آمده از اين كشورها بر اساس محاسبات آماري و با در نظرگرفتن ويژگي‌هاي مخاطبان در كشورهاي مختلف به 42 كشور ديگر نيز تعميم داده شد و به اين ترتيب شماي كلي قاچاق فيلم در سراسر جهان به دست آمد. نتايج اين تحقيق كه همچنان تازه‌ترين يافته‌ها در اين زمينه محسوب مي‌شود، قاچاق فيلم را عمده‌ترين تهديد براي صنعت فيلم‌سازي آمريكا و جهان مي‌داند. هاليوود در معرض تهديد   از مجموع 1/6 ميليارد دلاري كه استوديوهاي بزرگ فيلم‌سازي آمريكا سال 2005 از دست دادند، 80 درصد (8/4ميليارد دلار) ناشي از قاچاق محصولات آن ها در ديگر كشورها و 20 درصد (3/1 ميليارد دلار) ناشي از قاچاق فيلم در خود آمريكا بود. اين قاچاق به دو شكل صورت مي‌گيرد: 1) تكثير يا خريد غيرقانوني نسخه‌هاي وي‌سي‌دي، دي‌وي‌دي و وي‌اچ‌اس، 2) دريافت مستقيم فيلم از اينترنت. شكل اول 8/3 ميليارد دلار و شكل دوم 3/2 ميليارد دلار زيان براي استوديوهاي بزرگ آمريكايي در سال 2005 دربرداشت. در پژوهش مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» درآمد قانوني استوديوها در هر بازار به اضافه ي عوايد تخميني از دست رفته ي ناشي از قاچاق فيلم در همان بازار «ميزان قاچاق فيلم» خوانده مي‌شود. بر اين اساس، چين عمده‌ترين بازار قاچاق فيلم است كه 90 درصد آثار آمريكايي به شكل غيرقانوني در اين بازار گسترده رد و بدل مي‌شود. روسيه و تايلند هر دو با 79 درصد و مجارستان با 76 درصد، ديگر بازارهاي عمده ي قاچاق به حساب مي‌آيند. لهستان نيز 65 درصد، مكزيك 61 درصد، تايوان 54 درصد، اسپانيا 32 درصد، هند 29 درصد و ايتاليا هم 25 درصد بازار قاچاق فيلم را در اختيار دارند. سهم آمريكا از بازار قاچاق فيلم‌هاي خود نيز 7 درصد است. بر اساس اين تحقيق همچنين استوديوهاي بزرگ آمريكايي بيش ترين دلارهاي خود را در بازار مكزيك از دست دادند. سال 2005 اين زيان 483 ميليون ‌دلار بود. علاوه بر اين در اين ‌سال، استوديوها 406 ميليون‌دلار در بازار انگليس، 322 ميليون‌دلار در فرانسه، 266 ميليون‌دلار در روسيه، 253 ميليون‌دلار در اسپانيا، 244 ميليون‌دلار در چين، 216 ميليون‌دلار در تايلند از دست دادند. همان‌طور كه گفته شد بالاترين ميزان قاچاق فيلم در چين صورت مي‌گيرد اما استوديوهاي بزرگ آمريكايي بيش ترين دلارهاي خود را در بازارهاي كوچك تري مانند مكزيك و انگليس از دست مي‌دهند، چون دسترسي صنعت فيلم آمريكا به بازار قانوني چين بسيار محدود است. در اين كشور سالانه فقط نمايش 20 فيلم خارجي مجاز است و در زمينه ي توزيع فيلم خارجي در شبكه‌هاي نمايش خانگي نيز محدوديت‌هاي گسترده اي اعمال مي‌شود. در عوض مكزيك و انگليس بازارهاي آزادي هستند كه درآمد بسيار زيادي براي صنعت فيلم آمريكا دارند و در نتيجه قاچاقچيان نيز بيش ترين دلارها را در همين دو بازار از كف استوديوها خارج مي‌كنند. در عرصه ي جهاني   پژوهش مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» به صنعت فيلم آمريكا محدود نمي‌ماند و به ديگر نقاط جهان نيز مي‌پردازد. بر اين اساس تهيه‌كنندگان، توزيع‌كنندگان، سالن‌هاي سينما و شبكه‌هاي نمايش خانگي در آمريكا و ساير كشورها سال 2005 در نتيجه ي قاچاق فيلم 2/18 ميليارد دلار زيان ديدند. از اين ميزان خسارت، 11 ميليارد و 71 ميليون دلار نتيجه ي تكثير يا خريد غيرقانوني نسخه‌هاي دي‌وي‌دي، وي‌سي‌دي و وي‌اچ‌اس و 7 ميليارد و 114 ميليون‌دلار نتيجه ي دريافت مستقيم فيلم از اينترنت بود. صنعت سينماي جهان همچنين سال 2005 در اثر قاچاق، 2 ميليارد و 689 ميليون‌دلار در چين زيان داد. اين زيان در فرانسه يك ميليارد و 547 ميليون‌دلار، در مكزيك يك ميليارد و 114 ميليون‌دلار، در انگليس يك ميليارد دلار و در روسيه 901 ميليون دلار بود. پژوهش اين را هم آشكار مي‌كند كه فعالان قاچاق فيلم در جهان، غالباً مذكر و در مقطع سني 16 تا 24 سال و شهرنشين هستند. بر اساس اين تحقيق 56 درصد قاچاقچيان فيلم را در جهان مردان و 44درصد را زنان تشكيل مي‌دهند. همچنين 39 درصد اين قاچاقچيان 16 تا 24 سال، 17درصد آنان 25 تا 29 سال، 27درصد 30 تا 39 سال و 17درصد 40 تا 49 سال سن دارند. 68 درصد قاچاقچيان شهرنشين هستند و فقط 32 درصد در روستاها ساكن‌اند. در اين پژوهش تركيب سني افرادي كه در سراسر جهان از اينترنت براي دريافت غيرقانوني فيلم استفاده مي‌كنند نيز بررسي شده است. 58 درصد قاچاقچيان فضاي مجازي 16 تا 24 سال، 15درصد 25 تا 29 سال، 18درصد 30 تا 39 سال و 9 درصد 40 تا 49 سال سن دارند. نگاه ديگر   در پژوهش ديگري كه مؤسسه ي نوآوري در سياست‌گذاري «آي‌پي‌آي» انجام داده آشكار شده كه قاچاق فيلم علاوه بر تأثير مستقيم بر صنعت سينماي آمريكا به شكل گسترده‌اي بر اقتصاد اين كشور نيز اثرگذار است. اين پژوهش كه بر مبناي يافته‌هاي مطالعه ي مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» صورت گرفته نتيجه مي‌گيرد كه قاچاق فيلم سالانه سبب 5/5 ميليارد دلار كاهش درآمد كارگران آمريكايي مي‌شود، 141 هزار و 30 فرصت شغلي را از بين مي‌برد، سالانه 837 ميليون‌دلار از عوايد ناشي از ماليات مي‌كاهد و هر سال 5/20 ميليارد دلار خسارت به صنايع آمريكا وارد مي‌كند. اما وجه جالب تحقيق آن جاست كه با انتقاد از پژوهش مؤسسه ي «ال‌اي‌كي» بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه پژوهش مذكور ثمرات و فوايد قاچاق فيلم براي اقتصاد آمريكا را در نظر نگرفته است. در نظر مؤسسه ي «آي‌پي‌آي» به ويژه دريافت مستقيم فيلم از طريق اينترنت مشاغل زيادي را ايجاد مي‌كند و عوايد ناشي از ماليات را افزايش مي‌دهد. قاچاقچيان بابت استفاده از اينترنت پول مي‌پردازند و انواع گوناگوني از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را مي‌خرند. از سوي ديگر دريافت فيلم از اينترنت منشأ ارزشمند نوآوري براي صنعت انفورماتيك و كارفرمايان آن محسوب مي‌شود. بر مبناي الگوي ارتباطي «نشر نوآوري» از اورت راجرز استاد برجسته ي علوم ارتباطات دريافت‌كنندگان اينترنتي فيلم درحقيقت اقتباس‌گران اوليه ي نوآوري‌هاي انفورماتيكي محسوب مي‌شوند و الگوها و فرصت‌هاي جديد و نوآورانه ي شغلي پديد مي‌آورند. از همين‌روست كه مؤسسه ي «آي‌پي‌آي» نتيجه مي‌گيرد كه سينماي آمريكا بايد در پي جست‌وجو و گسترش شيوه‌هاي جديد و نوآورانه براي توزيع تصوير متحرك در اينترنت باشد. منبع: ماهنامه ي سينمايي فيلم، شماره ي 402. /ج  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن