تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798444857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پای درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی راه نامدار شدن چیست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی
راه نامدار شدن چیست
نامداری و صاحب نام شدن بدون ذکر حق میسور نیست؛ زیرا چیزی که از حق تهی است سهمی از بقا و دوام ندارد. از این رو چیزی یا شخصی صاحب نام خواهد شد که با یاد حق و نام خدا پیوند عمیق برقرار کرده باشد.

خبرگزاری فارس: راه نامدار شدن چیست



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از جمله فقها و اندیشمندانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است.

  ذکر به معنای ناموری، نامداری و صاحب نام شدن بدون ذکر حق میسور نیست؛ زیرا چیزی که از حق تهی است سهمی از بقا و دوام ندارد. «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ»، «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» کسانی که پیوند با نام و یاد خدا نداشته‌اند، به بوته فراموشی سپرده شده‌اند و جز احدوثه تاریخ قرار گرفته‌اند یعنی درباره آنها چنین گفته می‌شود: در گذشته، فلان سلطان، امیر، فرمانروا و ... بوده است، یعنی فعلاً هیچ اثری از آنها نیست، فقط در لابلای ذهن تاریخ و شیار اوراق آن دفن شده‌اند؛ خدای سبحان از چنین گروهی به احدوثه تاریخ نام می‌برد؛ «فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضًا وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ»، «فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ». البته روشن است چیزی را که خداوند تمزیق، تقطیع، تجزیه، تخریق و پاره پاره کرده باشد، هرگز به حال اول خود برنمی‌گردد؛ بنابراین، چیزی یا شخصی صاحب نام خواهد شد که با یاد حق و نام خدا پیوند عمیق برقرار کرده باشد لذا درباره رسالت رسول اکرم، که نه تنها با یاد خدا پیوند ناگسستنی داشته و دارد، بلکه مظهر نام حق و آیت کبرای یاد الهی بوده و هست چنین ‌آمده: «وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ». خداوند نه تنها رسول گرامی (ص) را صاحب‌نام کرد بلکه نام او را رفیع گردانید، همان‌طور که درجه مؤمن رفیع است و درجات مؤمن عالم نیز که بیش از درجه مؤمن غیر عالم است دارای رفعت خواهد بود، نام نامور جوامع انسانی، نظیر حضرت رسول اکرم (ص) رفیع شده است. قرآن کریم که در اثر احتوای یاد خدا صاحب‌نام است سبب نامور شدن پیروان راستین خود خواهد شد لذا خداوند سبحان در این باره چنین فرموده است: «لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَاباً فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ». این آیه در عین آنکه جامعه بشری را به یاد حق فرا می‌خواند به آنان فیض ناموری، نعمت نامداری را نوید می‌‌دهد، چنانکه این معنا را می‌توان از برخی آیات دیگر استنباط کرد. چون ناموری درست نشانه پیوند با خدا و ارتباط با حق است. لذا به عنوان خواسته‌ای مشروع که برخاسته از آگاهی و بصیرت است در دعای ابوحمزه ثمالی مطرح شده: «وَ أَعْلِ ذِکْرِی» یعنی خدایا نام مرا رفیع و بلند نما، همان‌طور که نام پیامبر اکرم (ص) را عالی قرار دادی. منشأ چنین درخواستی آن است که امت به رسول اکرم (ص) تأسی می‌کنند: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً» لذا در سعادت‌های دینی و فیوضات الهی خود را بهره‌مند می‌کند، گر چه فاصله اصل و فرع، امتیاز رهبر و رهرو، تمایز معصوم و غیرمعصوم، تفاوت کامل و ناقص مانند آن محفوظ است. انتهای پیام/

94/05/05 - 10:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن