تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798267366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته اي و پنج امتياز رفع تحريم ها براي اقتصاد ايران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۱۶ق.ظ)
توافق هسته اي و پنج امتياز رفع تحريم ها براي اقتصاد ايران و جهان موج - ايران اکنون بزرگ ترين کشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است که به بازارهاي جهاني مي پيوندد. بر پايه برخي برآوردها اقتصاد ايران در مدت يک سال با 2 درصد افزايش، رشد 5 درصدي توليد ناخالص داخلي را تجربه خواهد کرد و حتي هجده ماه پس از آن، رشد توليد ناخالص داخلي مي تواند به 8 درصد برسد.
به گزارش خبرنگار موج، در حالي که درباره توافق تاريخي هسته اي، در ايالات متحده آمريکا بيشتر توجه بر روي توانايي هاي نظامي ايران است اما داستان ديگري هم در حال اتفاق افتادن است. بخش مهمي از توافق هسته اي برداشته شدن تحريم هاي بين المللي عليه ايران است که مي تواند به تجديد حيات اقتصاد ايران منجر شود.
تحريم هاي کمرشکن بين المللي که عليه ايران وضع شده بود آسيب هاي زيادي را در کشور ايجاد کرد. از جمله حيف و ميل بيت المال براي دور زدن تحريم ها که ميلياردها دلار را از ميان برد. شايد اگر دولت پيشين با تدبير بيشتري عمل مي کرد نه تحريم هاي جهاني اين قدر شديد مي شد و نه آسيب هاي ناشي از تحريم ها اين قدر زياد مي شد.
در اينجا چند داده آماري را بررسي مي کنيم تا ببينيم تعدادي از برندگان و بازندگان توافق هسته اي و احياي اقتصاد ايران چه کساني هستند. البته در اين نوشتار کوتاه نمي توان همه ابعاد تحريم هاي بين المللي و توافق تاريخي هسته اي را بررسي کرد و تنها گوشه هايي از اين موضوع را بررسي خواهيم کرد.

پيامدهاي اقتصادي رفع تحريم ها
جداسازي (ايزوله شدن) ايران، از سامانه بانکي بين المللي و از دست دادن درآمدهاي نفتي، که با شدت گرفتن تحريم ها از سال 2011 ميلادي پيش آمد موجب شد که ريال ايران، دو سوم ارزش خود را برابر دلار آمريکا از دست بدهد. تورم وحشتناک 40 درصدي کشور را فرا گرفت و به ويژه بهاي خوراکي هاي اساسي و سوخت افزايش يافت.
بنا بر اعلام تايم، برآورد مي شود که آخرين دور تحريم هايي که عليه ايران وضع شدند، توليد ناخالص داخلي کشور را 20 درصد کاهش دادند و به ايجاد نرخ بيکاري بالاي 10.3 درصد کمک کردند. تازه اين آمار رسمي است و بر پايه يک ساعت کار در هفته اعلام شده است. همچنين معمولا زنان در اين آمارها جوياي کار محسوب نمي شوند.
ايران اکنون بزرگ ترين کشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است که به بازارهاي جهاني مي پيوندد. بر پايه برخي برآوردها اقتصاد ايران در مدت يک سال با 2 درصد افزايش، رشد 5 درصدي توليد ناخالص داخلي را تجربه خواهد کرد و حتي هجده ماه پس از آن، رشد توليد ناخالص داخلي مي تواند به 8 درصد برسد.

پيامدهاي اجتماعي رفع تحريم ها
شکسته شدن نظام تحريم هاي بين المللي، موجب خواهد شد که ايران نيروهاي انساني فرهيخته و دانش آموخته خود را بيشتر در کشور حفظ کند. از سال 2009 تا 2013 ميلادي، حدود 300 هزار نفر در جست و جوي فرصت هاي بهتر ايران را ترک کردند.
بر پايه گزارش هاي بلومبرگ و ال مانيتور، اکنون 25 درصد از ايرانياني که در کشورهاي پيشرفته زندگي مي کنند داراي تحصيلات عالي هستند. بر پايه برخي برآوردها اين تعداد، بالاترين آمار فرار مغزها در جهان است. بنا بر اعلام بانک جهاني، اقتصاد ايران سالانه 50 ميليارد دلار به دليل خروج استعدادها از کشور براي يافتن کار از دست مي دهد. لغو تحريم ها موجب مي شود حداقل تعدادي از دانش آموختگان ايراني، شانس خود براي کاريابي را در وطنشان محک بزنند.
البته همه مشکلات اجتماعي که در کشور وجود دارند پيامد تحريم ها نيستند اما تحريم هاي گسترده موجب ايجاد فقر مي شوند و در پي آن اختلاف طبقاتي شديد هم در جامعه ايجاد مي شود. فقر و اختلاف طبقاتي در جامعه مشکلات و پيامدهاي ناگواري دارد.

بازگشت ايران به بازارهاي جهاني نفت
بر پايه گزارش هاي اداره اطلاعات انرژي آمريکا، ايران داراي چهارمين ذخاير نفت خام اثبات شده در جهان؛ يعني حدود 157.8 ميليارد بشکه است که براي مثال مي تواند نفت مورد نياز چين را براي مدت 40 سال تامين کند. ايران اکنون روزي 2.8 ميليون بشکه نفت توليد مي کند. انجمن بين المللي انرژي، پيش بيني کرده است که پايان يافتن تحريم ها موجب خواهد شد ايران در مدت چند ماه توليد نفت خود را 600 تا 800 هزار بشکه در روز افزايش دهد که به تقريب 4 درصد از کل نفت استخراج شده در جهان است. ورود دوباره نفت ايران به بازارهاي جهاني موجب پيش بيني کاهش 5 تا 15 دلاري بهاي نفت در سال 2016 شده است. اين خبر خوبي براي مصرف کنندگان نفت و خبر بدي براي عربستان سعودي است که در سال هاي آينده سهمش از بازار جهاني نفت، به دليل افزايش توليد و صادرات نفت هر دو کشور ايران و عراق کاهش خواهد يافت.

برندگان خارجي توافق هسته اي
با بازگشت ايران به اقتصاد جهاني، بازار مصرف 78.5 ميليون نفري ايران که دومين جمعيت خاورميانه پس از مصر است، توجه و علاقه اقتصاد جهاني را به خود جلب خواهد کرد. عمان، ترکيه و امارات نخستين سودها را از سرمايه گذاري در ايران و بازرگاني با اين کشور را برداشت خواهند کرد.
همچنين شرکت هاي نفتي بين المللي در اين باره سودهاي زيادي خواهند برد. تهران در حال تلاش براي دريافت حدود 100 ميليارد دلار سرمايه گذاري در قراردادهاي جديد با شرکت هاي غربي است. ايران نياز به سرمايه گذاري هاي بسيار زيادي در حدود 200 ميليارد دلار براي نوسازي و بهينه سازي صنعت نفت فرسوده خود دارد.
بنا بر گزارش اکونوميست، بخش هاي ديگر اقتصادي هم در اين ميان وجود دارند که مي توانند از توافق هسته اي و برداشته شدن تحريم ها بهره ببرند. در سال 2014 ميلادي برخي شرکت هاي بهداشتي و درماني آمريکا اجازه يافتند که براي مقاصد بشردوستانه در ايران به کار بپردازند اما آخرين دور تحريم ها موجب شد که 50 درصد صادرات خود به ايران را کاهش دهند.
افزون بر اين، وزير راه و ترابري ايران اعلام کرد که کشور بايد بيشتر 400 هواپيماي بازرگاني خود را در ده سال آينده، جايگزين کند. اين موضوع مي تواند به معناي حداقل 20 ميليارد دلار درآمد بالقوه براي شرکت هاي هواپيمايي مانند بويينگ و ايرباس باشد.
کشورهاي چين، روسيه و فرانسه هم مي توانند از احياي اقتصاد ايران بهره مند شوند و همگي آماده گسترش روابط اقتصادي هستند. همه آنها سودهايي از سعودي هاي مضطرب و ناراحت از توافق ايران و غرب و آمريکا به دست خواهند آورد؛ چرا که عربستان در پي تنوع بخشيدن به منابع و بازارهاي خود و دور شدن از وابستگي کامل به قدرت نظامي و تسليحاتي آمريکا و صادرات نفت به آن کشور هستند.

تاثير توافق هسته اي بر تنش هاي منطقه اي
منتقدان توافق هسته اي در آمريکا و اسرائيل ادعا دارند که پول بيشتر براي ايران به معناي تنش بيشتر براي خاورميانه است. بنا بر گزارش هاي فارين پاليسي و کريستين ساينس مانيتور، غربي ها ادعا مي کنند عربستان سعودي سني مذهب و ايران شيعه مذهب، مشغول جنگ هاي نيابتي در عراق، سوريه و يمن هستند. اما نکته اينجا است که هزينه هاي نظامي ايران و عربستان، قابل مقايسه نيستند.
بر پايه گزارش موسسه بين المللي پژوهش هاي صلح استکهلم، دولت عربستان سعودي بيش از 80 ميليارد دلار در سال 2014 ميلادي هزينه نظامي کرده است. در حالي که يک نهاد پژوهشي کنگره آمريکا اعلام کرده است هزينه نظامي ايران در اين سال تنها 15 ميليارد دلار بوده است.
با برداشته شدن تحريم ها، پول بيشتري به اقتصاد ايران تزريق خواهد شد و رقابت دو کشور بيشتر مي شود. اما بايد توجه داشت که عدم توافق هسته اي و وجود تحريم ها نتوانستند و نمي توانند جلوي کمک ايران به متحدان از جمله مقاومت را بگيرند. در زمان وجود تحريم ها هم، ايران به متحدانش مانند مقاومت حزب الله کمک کرده است که به عقيده تحليلگران ميزان آن 60 تا 200 ميليون دلار در سال است. همچنين ادعا شده است که تهران 1 تا 2 ميليارد دلار در ماه براي کمک به دولت سوريه هزينه کرده است.
در پايان بايد گفت اگر تهران کمک مالي بيشتري به دولت عراق و سوريه و گروه هاي مردمي و مسلح شيعه در جنگ با گروه تکفيري اسلامي داعش انجام دهد، قدرت تثبيت شده تري در عراق پيدا مي کند و آمريکا هم مي تواند از قدرت اقتصادي ايران به طور غيرمستقيم بهره مند شود. زيرا با افزايش فعاليت ايران در مبارزه با گروه مذهبي داعش، آمريکا مي تواند کمتر در اين زمينه فعاليت و هزينه کند.

«علي فرهي»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن