تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798965914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو روی سکه فرصت و تهدید دوران پساتحریم/ سرمایه‌گذاری خارجی منجی اقتصاد ایران؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش؛
دو روی سکه فرصت و تهدید دوران پساتحریم/ سرمایه‌گذاری خارجی منجی اقتصاد ایران؟
باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف توسط خارجی‌ها به نتیجه‌ای غیر از آنچه که تاکنون بوده منجر شود چراکه دیگر هیچ منطق اقتصادی مونتاژکاری و میزبانی بی حد و حصر از کالاهای خارجی را نمی‌پذیرد.


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دستیابی به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای روزنه‌ای شده برای پر کردن خلاهایی که کشور طی سال‌های تحریم با آنها مواجه بوده و در کنار ضعف‌های مدیریتی در مواردی همچون جذب سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه موثر با بن‌بست مواجه شده بود.


حال که ایران در مذاکرات هسته‌ای پیروزی 3 بر 2 را کسب کرده است انتظار می‌رود در بخش‌هایی که تحریم نقش جدی در عدم توسعه آنها ایفا می‌کرد تحولات خوبی رخ دهد تا نه تنها حوزه‌های مختلف همچون صنعت، معدن، نفت و گاز میزبان سرمایه‌گذاران واقعی شوند بلکه تکنولوژی‌های روز دنیا نیز به کشور وارد شود تا مونتاژکاری و وارادت بی‌رویه از اقتصاد ایران رخت بربندد.


در این راستا ورود هیئت‌های مختلف خارجی طی بازه‌های زمانی مختلف به کشور این انتظارات را با واکنش همراه کرده و نوید افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را می‌دهد، افزایشی که طبق انتظار معاون ارزی بانک مرکزی می تواند به 150 میلیارد دلار نیز برسد.


رقمی که شاید در شرایط فعلی کمی از واقعیت دور باشد و دستیابی به آن دشوار به نظر برسد اما با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از بازار ایران و سعی در استفاده از قابلیت‌های اقتصادی کشور و البته گستردگی مزیت‌های موجود بازار کشور، نزدیک شدن به رقم 150 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌تواند رنگ واقعیت بگیرد.


البته در این میان باید توجه داشت که طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال گذشته میلادی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با کاهش 31 درصدی به 2.1 میلیارد دلار تقلیل یافت که کارشناسان علت آن را در تحریم‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری در سطح جهانی عنوان می‌کردند که در این میان می‌توان به گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مبنی بر اینکه "مجموعه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی صورت پذیرفته در جهان در سال 2014 بالغ بر1،23تریلیون دلار بوده که به خاطر عدم ثبات اقتصاد جهانی، عدم اطمینان استراتژی‌های اتخاذ شده توسط کشورها برای سرمایه‌گذاران و ریسک‌های سیاسی نسبت به سال ما قبل 16.4 درصد کاهش داشته است" نیز استناد کرد.


همچنین گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد جذب سرمایه‌گذاری در سه ماهه ابتدایی سال 94 و پیش از توافق 23 تیر ماه، به سه میلیارد دلار رسید که نسبت به سرمایه‌گذاری 2014 با ذشد مواجه شده اما با اهداف و توقعات فاصله زیادی دارد.


حال اگر خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم باید واقعیات اقتصادی را در نظر گرفته و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم چراکه در غیر این صورت حکایت آب در هاون کوبیدن تکرار می‌شود.


در این راستا محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران می‌گوید: ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و به نظر من در پنج سال آینده هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شود که این موارد رشد ویژه کشور در آینده نزدیک را به همراه دارد، از این رو باید امکانات هر استان را در بحث سرمایه‌گذاری مدون کنیم که به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود و البته تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی وجود دارند که به دلیل کمبود سرمایه با حداکثر ظرفیت کار نمی‌کنند و با همکاری شرکت‌های خارجی می‌توان اقدامات ویژه‌ای در این ارتباط داشت.


در واقع آنچه که با اهمیت جلوه می‌کند این است که باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف توسط خارجی‌ها به نتیجه‌ای غیر از آنچه که تاکنون بوده منجر شود چراکه دیگر هیچ منطق اقتصادی مونتاژکاری و میزبانی بی حد و حصر از کالاهای خارجی را نمی‌پذیرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوران پساتحریم دو روی سکه فرصت و تهدید است به گونه‌ای که اگر سیاست‌های پیشین همچنان در دستور کار باشد می‌توان از این دوره به عنوان دوره تهدید یاد کرد چراکه تداوم سیاست‌های غلط گذشته یعنی به حاشیه رانده شدن تولید، فراهم بودن زمینه برای بروز فساد، بیکاری و صعودی شدن تورم اما از طرفی زمانی این دوره به فرصت و سپس دوره مطلوب تبدیل می‌شود که با تکیه بر اقتصاد مقاومتی نگاهی درون زا و برون گرا به حوزه‌های مختلف جهت نحوه جذب سرمایه‌گذاری و رفتار با شرکای خارجی داشت و اقتصاد را از وابستگی به موارد مختلف همچون درآمدهای نفتی رهانید.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

برگزاری مجامع شرکت‌‌ها را علت کندی واگذاری اعلام کرد
سامانه تعاملی بهبود محیط کسب و کار راه‌اندازی شد
رشد سه درصدی سهم صندوق توسعه ملی با اتخاذ تدابیر هوشمندانه
حرکت قطار مالیات روی ریل رونق اقتصادی/ نبود زیرساخت‌ها، تنها سرعت‌گیر این مسیر




۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن