تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820313495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارون با اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۷ب.ظ)
کارون با اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شود موج - مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: رودخانه راين که يکي از رودخانه‌هاي مهم اروپا است که با همت کشورهاي طول رودخانه و اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شد، کارون نيز رودخانه مهمي براي ايران است که بايد با اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شود.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد محمدرضا رضازاده، مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران، در نشستي خبري امروز خود اظهار داشت: پتانسيل توليد انرژي برق‌آبي در کشور حدود 30 هزار مگاوات است که اکنون 11 هزار مگاوات نيروگاه برق‌آبي در دست بهره‌برداري است، ساخت 5 تا 6 هزار مگاوات نيروگاه برق‌آبي در دست اجرا است و بقيه نيز تا مرز 30 هزار مگاوات در دست مطالعه است.
وي افزود: در حال حاضر حدود 14 درصد از ظرفيت نيروگاهي کشور در بخش برق‌آبي است که ميزان استفاده از آن متناسب با شرايط آب و هوايي و نياز شبکه برق متفاوت است.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اين که معمولا در ساعات پيک از توليد برق در نيروگاه‌هاي برق‌آبي استفاده مي‌شود، گفت: در تابستان سال گذشته که گرماي هوا افزايش يافته بود، ديسپاچينگ ملي از ما خواست تا با رهاسازي بيشتر آب، برق بيشتري توليد کنيم.
وي ادامه داد: نياز به توليد بيشتر برق در تابستان است در حالي که نياز به آب در بخش کشاورزي در پاييز است و زمان نياز اين دو با هم تطبيق ندارد، سدي که به عنوان کليد تطبيق نياز آبي دشت خوزستان با توليد برق‌آبي ايفا نقش مي‌کند، سد گتوند است؛ اين سد که در ادامه سلسله سدهاي کارون بر روي اين رودخانه احداث شده، پس از رهاسازي آب از سدهاي بالادست کارون و توليد برق، از ورود اين آب به خليج‌فارس جلوگيري کرده و با جمع‌آوري آب‌هاي رها شده، نياز دشت خوزستان را به آب در پاييز را برطرف مي‌کند.
رضازاده خاطرنشان کرد: از ديگر دستاوردهاي بهره‌برداري از اين سد، کنترل سيلاب‌هاست، سيلابي که در روزهاي گذشته در رودخانه کن به وقوع پيوست و متأسفانه جان تعدادي از هم‌وطنانمان را گرفت در مقابل سيلابي که فروردين سال جاري در خوزستان اتفاق افتاد بسيار کوچک بود.
وي افزود: رودخانه کارون به صورت طبيعي حداکثر شايد قابليت انتقال 2 هزار مترمکعب دبي لحظه‌اي را دارد، اما؛ سيلابي به بزرگي 6 هزار مترمکعب دبي لحظه‌اي در حوضه کارون رخ داد که اگر سد گتوند نبود، اهواز را به زيرآب مي‌برد و اين سد، خوزستان را در برابر سيلاب، ايمن کرد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اين که به دليل تغييرات اقليمي بازنگري بر روي طرح‌هاي سدسازي در کشور آغاز شد، گفت: تعدادي از طرح‌ها از جمله طرح سد و نيروگاه سازبن، سد و نيروگاه گرشا و سد و نيروگاه کرخه 2 که در مرحله مطالعات بودند، از اولويت خارج شدند.
وي افزود: همچنين، برخي طرح‌هاي مورد تغيير در اهداف قرار گرفتند، از جمله طرح سد و نيروگاه بختياري که ارتفاع آن از 325 متر به 275 متر و حجم مخزن آن از 5 ميليارد مترمکعب به 2.7 ميليارد مترمکعب و ظرفيت نيروگاه آن از 1500 مگاوات به 750 مگاوات کاهش يافت، اما؛ ساختگاه قبلي آن مورد تأييد مجدد قرار گرفت و اين تغييرات از سوي وزارت نيرو به ما ابلاغ شده است.
رضازاده از مذاکرات شرکت آب و نيرو با شرکت‌هاي خارجي براي تأمين مالي طرح بختياري خبر داد و گفت: تاکنون با يکي از شرکت‌هاي خارجي MOU به امضا رسيده که اين طرح را به صورت فاينانس تأمين مالي کند، اما؛ همچنان مذاکرات با شرکت‌هاي خارجي که تمايل به سرمايه‌گذاري در طرح بختياري دارند ادامه دارد.
اين مقام مسوول در خصوص طرح انتقال آب از درياي خزر به فلات مرکزي گفت: اين مساله که از چند سال پيش مطرح شده بود، در طول سال گذشته مطالعات آن به پيش رفت، اما؛ براي سال جاري اعتبارات کافي براي مطالعات آن نيز تخصيص پيدا نکرد.
وي افزود: تاکنون با محيط زيست استان مازندران همکاري‌هايي براي بررسي روش‌هاي مختلف شيرين سازي آب انجام شده است و پيش‌بيني مي‌شود مطالعات آن تا سال 96 ادامه يابد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اين که اين شرکت در بحث انتقال آب خزر به درياچه اروميه فقط کار مطالعات مرحله شناخت را انجام مي‌دهد، گفت: اگر در مرحله شناخت به نتيجه برسيم که امکان اجراي اين طرح وجود دارد، مطالعات ادامه خواهد يافت در غير اين صورت ادامه مطالعات اين طرح ممکن است متوقف شود.
وي ادامه داد: در ارتباط با درياچه اروميه هم اکنون انتقال آب از سد «کاني سيب» با احداث تونلي 36 کيلومتري به اين درياچه در حال انجام است که قطعات TBM حفاري اين تونل در حال ورود به کارگاه است و اميدواريم در اوايل پاييز کار حفاري اين تونل آغاز شود. دستگاه TBM دومي نيز براي حفاري قطعه دوم اين تونل در بهمن‌ سال جاري وارد بندرعباس مي‌شود و با احداث اين تونل، 650 ميليون مترمکعب در سال آب ازکاني سيب به درياچه اروميه منتقل خواهد شد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اين که در سال جاري از منابع مالي صندوق توسعه ملي به 11 پروژه اين شرکت تزريق اعتبار خواهد شد، گفت: منابع مالي ما در نيروگاه‌هاي برق‌آبي شامل مواردي از قبيل بهاي برق توليدي نيروگاه‌هاي تحت مديريت خودمان، به علاوه بهاي توليدي برق‌آبي ساير نيروگاه‌هاي کشور پس از کسر هزينه بهره‌برداري و همچنين بهاي سوخت مصرف شده اين نيروگاه‌ها است؛ در مجموع از توليد برق تاکنون به جز مقادير توليد شده در سال جاري، حدود 400 ميليارد تومان طلب داريم، حدود 300 ميليارد تومان در طرح‌هاي برق‌آبي به پيمانکاران بدهکاريم و از بابت فروش اوراق مشارکت نيز 3 هزار ميليارد تومان به سيستم بانکي کشور بدهکاريم.
وي افزود: پيشنهاد ما اين است که مثل چند سال قبل، بدهي شرکت‌هاي بزرگي چون آب و نيرو به دولت منتقل شود.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در پاسخ به سوالاتي در خصوص سد گتوند و حواشي مطرح شده پيرامون آن گفت: در خصوص سد گتوند در کل مي‌توان چند سوال را مطرح کرد، اين که چرا سد گتوند ساخته شد؟، چرا در اين ساختگاه ساخته شد؟، آيا سازند گچساران ديده نشده بود؟ و در نهايت با بهره‌برداري از اين سد در کارون چه خبر است؟
وي ادامه داد: همان‌طور که گفتيم سد گتوند به عنوان تبديل و تطابق نيازهاي برقي و آبي کشور در رودخانه کارون عمل مي‌کند و اگر مخزني به بزرگي مخزن سد گتوند نباشد، آبي که از سدهاي بالادست براي توليد برق رهاسازي مي‌شود به خليج‌فارس مي‌ريزد و پاييز با کمبود آب کشاورزي مواجه مي‌شويم.
رضازاده تصريح کرد: ساختگاه فعلي سد با بررسي نقاط ضعف و قوت مختلف، تعيين شده است و اگر در جاي ديگري اين سد احداث مي‌شد، مخزني 5 ميليارد مترمکعبي نداشتيم.
وي ادامه داد: سازند گچساران از ابتدا در اين طرح ديده شده بود، پنل هاي بين‌المللي برايان برگزار شده بود، مدل‌سازي شده بود و راهکارهاي متعددي به صورت کوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت رد اين خصوص انديشيده شده بود، از جمله اين که در راهکار کوتاه مدت ما بايد نرخ انحلال نمک را که تنها 18 درصد از سازند گچساران را نمک تشکيل مي‌داد، کاهش دهيم که بدين منظور احداث پتوي رسي انجام گرفت به طوري که پيش از هر مرحله آبگيري تا 10 متر بالاتر از تراز نهايي، پتوي رسي ايجاد مي‌شد.
وي افزود: زماني در رسانه‌ها منعکس شد که پتوي رسي نشست کرده است، از ابتدا نيز قرار نبود پتوي رسي بر سر جاي خود ثابت بماند، ما اين پتو را از جنس رس انتخاب کرده بوديم که قابليت انعطاف داشته باشد و با انحلال نمک روي لايه‌هاي رس و مارن سازند بنشيند و ضخامت لايه در عمل افزايش يابد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران خاطرنشان کرد: فروچاله هايي که طي قرن‌ها در سازند گچساران ايجاد شده بود را با دوغاب رس پر کرديم و به جاي 3 تخليه کننده، 6 تخليه کننده در رقوم‌هاي مختلف بدنه سد در نظر گرفتيم که بتوانيم با مديريت مخزن، آب را از لايه‌هاي مختلف خارج کنيم.
وي ادامه داد: در کف مخزن نيز يک خط لوله ايجاد کرديم که بتوانيم آب را از کف مخزن نيز خارج کنيم.
وي توضيح داد که اين اقدامات اختصاصا در سد گتوند و با توجه به سازند گچساران انجام شده و در ديگر سدها اجرا نمي‌گردد.
رضازاده با بيان اين که دولت تصميم گرفت براي پايان دادن به تمامي حواشي و شايعات پيرامون سد گتوند، يک نهاد علمي و خارج از بدنه دولت به بررسي اين پروژه اقدام کند، گفت: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور با موسسه آب دانشگاه تهران با همکاري ساير دانشگاه‌ها پروژه‌اي را به‌منظور بررسي مجدد راهکارهاي انديشيده شده تعريف کردند که اين موسسه تاکنون گزارش‌هاي خود را ارائه داده اما هنوز اين گزارش‌ها به تصويب نهايي براي ابلاغ نرسيده‌اند.
وي افزود: طبق گزارش‌هايي که تاکنون موسسه آب دانشگاه تهران به عنوان نهادي علمي و بي‌طرف ارائه کرده، مديريت مخزن که اکنون نيز اجرا مي‌شود به عنوان راهکار اول و انتقال آب از لايه‌هاي پاييني مخزن سد با خط لوله‌اي که تعبيه شده به حوضچه‌هايي تبخيري به عنوان راهکاري تکميلي اعلام شده است. البته نتايج بررسي‌ها و گزينه‌هاي انتخاب شده قاعدتا توسط موسسه آب دانشگاه تهران و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور اعلام خواهد گرديد.
اين مقام مسوول با بيان اين که آب رهاسازي شده از سد گتوند در مقطع سد تنظيمي EC مشخصي دارد، گفت: اما؛ اين عدد در اهواز به دو برابر و در آبادان به سه برابر مي‌رسد، چرا کسي پيگير رشد 2 تا 3 برابري EC در رودخانه کارون پس از سد گتوند نيست؟
وي گفت: نمک سلول زنده نيست که خود رشد کند و افزايش يابد؛ اگر شوري کارون اضافه مي‌گردد يعني نمک‌هاي جديد به آن افزوده شده است.
وي افزود: کسي پيگير ورود پساب‌هاي نيشکر و حوضچه‌هاي پرورش ماهي به کارون نيست تا چه زماني آلاينده‌هاي کارون مي‌خواهند پشت سد گتوند مخفي شوند؟
رضازاده اذعان داشت: رودخانه راين که يکي از رودخانه‌هاي مهم اروپا است در سال‌هاي گذشته رودخانه‌اي آلوده بود که با همت کشورهاي طول رودخانه و اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شد، کارون نيز رودخانه مهمي براي ايران است که بايد با اعمال قوانين سخت‌گيرانه احيا شود.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اين که هر دستگاهي بايد مسائل زيست محيطي را در اجراي پروژه‌هاي خود مورد توجه قرار دهد، گفت: جايگاه سازمان محيط زيست جايگاهي مهم در اجراي پروژه‌هاي کشور است، که در فرآيند اجراي هر پروژه‌اي بايد مجوز اين سازمان اخذ شود و نظرات اين سازمان در صدور مجوز زيست محيطي هر طرح جمع‌بندي و منعکس مي‌شود.
رضازاده در پاسخ به اين که برخي مي‌گويند عمر سدسازي در جهان به پايان رسيده، گفت: اين که کشورهاي پيشرفته اقدام به ساخت سد نمي‌کنند به اين دليل است که اکثر کشورهاي پيشرفته 70 يا 80 سال قبل از ما تمامي سدهايي که مي‌توانستند احداث کنند را احداث کرده‌اند و کشوري چون امريکا 60 تا 70 هزار سد کوچک و بزرگ دارد و غالب سدهايي که تخريب شده‌اند نيز ارتفاع کمتر از 30 متر داشته که يا عمر مفيد آن‌ها تمام شده و مخزن آن‌ها با رسوب پر شده يا در زير دست طرح مهم‌تري قرار گرفته‌اند.
وي ادامه داد: ما در غرب و شمال کشور رشته کوه‌هاي زاگرس و البرز را داريم که بيشتر بارندگي‌هاي کشور در اين بخش‌هاي کوهستاني است در حالي که بقيه کشور را دشت‌ها و بيابان‌هاي کم باران فرا گرفته است و ما راهي جز مهار آب‌هاي سطحي در مناطق کوهستاني براي مديريت منابع آبي کشور نداريم؛ در غير اين صورت اين آب‌هاي روان از دسترس ما خارج مي‌شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن