واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد سریالهای ماه رمضان
درستکار: ماه رمضان امسال دست تلویزیون خالی بود/ درجا زدن ساختار سریالهای رمضانی امسال
درستکار گفت: ماه رمضان امسال بیش از هر مناسبت دیگری، دست تلویزیون خالی بود؛ به نظرم «دردسرهای عظیم۲» تفاوت چندانی با سری قبلی خود نداشت و «پایتخت۴» هم با «پایتخت۲» و ۳ تفاوت ساختاری نداشتند!
«رضا درستکار» منتقد تلویزیون و سینما در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: با دیدن سریالها و استقبال نسبی مردم از آنها به این نتیجه رسیدم که احتمالا توقع مخاطب از سریال سازی خیلی کم شده است، چراکه به دیدن همین سریالهای تکراری راضی شدهاند. وی ادامه داد: تولیدکنندگان نیز تلاشی در تغییر این فضا نمیکنند؛ در واقع میتوان مدعی بود که جریانی ساکن در سریالها بوجود آمده که فقط ساعات تلویزیون و ببینندگان پر میشود.
این منتقد با اشاره به برنامههای هدف دار نیز گفت: از میان برنامههای هدف دار مثلا میتوان به «خندوانه» و «ماه عسل» اشاره کرد که سعی دارند نسبت به گذشته، قدمهای بلندتری را بردارند. «خندوانه» در این مدت در خنداندن و شاد کردن مخاطبانش کوشا بوده و نیز رابطه موفقی با ایشان برقرار کرده است. همین که رامبد جوان با یک برنامه ساده و کم هزینه این همه در میان آحاد جامعه مطرح شده، نشان میدهد که چقدر دست تلویزیون تاکنون خالی بوده و خالی است.
این منتقد در ادامه افزود: «ماه عسل» هم میتوانست بهتر باشد، اما انتخابهایش یکی در میان، خوب از آب در میآمد و قالبش، موجب شده که در این سالها پیشرفت شایانی نکند. برنامه صرفا روی مهمانهایش متکی است و در این زمینه تا حدودی باید گفت که دستش بسته است. البته به نظرم نباید به هر قیمتی آنتن تلویزیون را پر کرد.
درستکار بیان کرد: ماه رمضان امسال بیش از هر مناسبت دیگری، دست تلویزیون خالی بود؛ به نظرم «دردسرهای عظیم2» تفاوت چندانی با سری قبلی خود نداشت و «پایتخت4» هم با «پایتخت2» و 3 تفاوت ساختاری نداشتند! بدون کوچکترین خلاقیتی در اجرا و یا محتوا همان روال، همان آدم ها و همان سیر ادامه یافت. سریالها و ساختارها در تلویزیون ما مدام در حال تکرار و در جا زدن هستند. البته بخشی از این موضوع، طبیعی است؛ دنباله سازیها باید که بر عناصری واحد متکی باشند، اما فقدان داستان و کش دادن صحنهها و موارد دیگر در سریالهای یاد شده، بیش از حد بود.
وی درباره سریال «پایتخت 4» ادامه داد: «پایتخت 4» به لحاظ تصویری ساختاری شلخته داشت و اگر بار طنز را از روی دیالوگهایش بردارید، سریال فرو میپاشد؛ چراکه کل متن مبتنی بر دیالوگ و تکه کلامهاست و ضعف در ساختارهای نمایشی، موجب بوجود آمدن حرکات عجیب و غریب دوربین شده است.
این منتقد بیان کرد: تمامی سریالهای ماه رمضان امسال از نظر بصری هیچ چیز نویی نداشتند و کمتر میتوانستید نقطه قوتی در آنها پیدا کنید.
درستکار با اشاره به کیفیت نازل سریال سازی در رسانه ملی گفت: به طور کلی مدار سریال سازی در تلویزیون ایران، یک مدار بسته است و خیلی کم پیش آمده که تجربههای نو و جدیدی را شاهد باشیم. یکی از دلایلش این است که در این رسانه، چرخه و نظم مدیریتی طوری است که نیروهای جدید در آن ورود پیدا نمیکنند؛ و به افراد اعتماد نمیشود و یا اصلا مدیران محترم، دلشان نمیخواهد به نیروهای تازه نفس اعتماد کنند و البته این شیوه موجب شده که ما حس کنیم که ایشان، چندان اهل پیشرفت هم نیستند. با این اوصاف و تا زمانی که فقط به فکر پر کردن آنتن تلویزیون باشیم و جسارتی از خود برای تولید آثار نو و کسب تجربه در فضاهای تازه نشان ندهیم، طبعا هیچ اتفاق جدیدی را هم نمیتوانیم رقم بزنیم. انتهای پیام/
94/05/04 - 12:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]