تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830602749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

8 سال نتوانستیم «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» را نشان دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴




1437557382174_IMG_5134.JPG

محسن علیخانی تأکید کرد: اجرای دوباره‌ی نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» بازتولید اثر سال 79 نیست، بلکه متعلق به سال 94 است. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» به کارگردانی محسن علیخانی که قبلا در سال 79 اجرا شده بود، قرار است به زودی در تماشاخانه باران روی صحنه رود و کارگردان این اثر پس از سال‌ها بار دیگر نمایش خود را که در جشنواره فجر موفق به کسب چند جایزه شده بود،‌ اجرا کند. علیخانی که سال‌ها از تئاتر ایران دور بود، صبح آخرین روز تیرماه به همراه برخی از عوامل نمایش خود در نشستی خبری حاضر شد و درباره چرایی اجرای «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» پس از 15 سال توضیح داد؛ البته بخشی از این نشست که ستاره اسکندری هم در آن حضور داشت به انتقاد از وضعیت تئاتر و نیز رسانه‌ها و مطبوعات تئاتری گذشت. در ابتدای این نشست محسن علیخانی اظهار کرد: «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» یک بار در سال 79 و در نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر توسط گروه زیتون اجرا شد، ولی تأکید می‌کنم که اجرای دوباره آن بازتولید اثر سال 79 نیست، بلکه برای سال 94 است. او ادامه داد: سه دلیل باعث شد به اجرای دوباره این اثر بپردازم که اولین دلیل به استطاعتی مربوط می‌شود که در متن علیرضا نادری وجود داشت. نمایشنامه‌های او نانوشته‌های دوره‌های مختلف تاریخی را در خود دارد که باعث می‌شود هر موقع به آن رجوع کنیم بتوان لایه‌های جدیدی را در آن پیدا کنیم که همین آدمی را برای اجرا وسوسه می‌کند. وی افزود: دلیل دیگری که راغب به اجرای این نمایش شدم موسسه تئاتر باران بود که دغدغه‌های فرهنگی آن بیشتر از دغدغه‌های اقتصادی بود. همچنین مدت زمان کوتاهی که مجبور بودم در ایران بمانم دلیل دیگری است که باعث شد تصمیم به اجرای این نمایش بگیرم. علیخانی با اشاره به اینکه در همان اولین جلسه با عوامل نمایش بنا را بر این گذاشتیم که «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» بازتولید نباشد، اظهار کرد: به نظرم بازتولید یک اثر کار اشتباهی است و هر اجرا در هر زمانی می‌تواند یک زاویه نگاه جدید را ایجاد کند؛ البته در این مدت فقط 13 جلسه امکان تمرین گروهی داشتیم و در نهایت به جایی رسیدیم که زیربنای نمایش با آنچه در سال 79 اجرا شد متفاوت باشد، هر چند تشابهاتی همچنان وجود دارد. این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا در این 15 سال کاری را اجرا نکرده است؟ گفت: سال 83 و چند ماه پیش از آنکه جامعه داشت آماده‌ی رئیس جمهور شدن احمدی‌نژاد می‌شد. نمایشی به نام «بازگشت به خانه پدری» را با نگاهی آزاد به یکی از نمایشنامه‌های علیرضا نادری آماده می‌کردم که پس از چهار ماه تمرین به خاطر سیاست‌هایی که وجود داشت و مصلحت‌هایی که در دوره جدید به وجود آمد کار به اجرای عمومی نرسید؛ با وجود اینکه قرار بود آن را در جشنواره فجر کار کنیم. این اتفاق باعث شد علیرغم میلم از ایران بروم چون می‌خواستم کار کنم. وی با بیان اینکه ‌در این مدت سراغ تحصیل در مقطع دکتری رفته است، ادامه داد: ما هشت سال نمی‌توانستیم نشان دهیم که اصلا «سعادت لرزان...» چه هست، اما الان فکر می‌کنم شاید بشود نشان داد که «سعادت لرزان...» چیست و این خودش یک نقطه امید است. او با اشاره به اینکه متأسفانه تئاتر بار چند وجهی پیدا کرده است، گفت: جوامعی که تئاترشان قوی است نقدپذیر هستند و به دنبال رفع اشتباهات خود می‌روند؛ یعنی وقتی تئاتر و سینمای مستند سرکوب می‌شود برای این است که نقدی صورت نگیرد و این‌ها همه جزو دلایل کار نکردن من در این سال‌ها بوده است، چون دوست داشتم کار کنم، اما هر چه انجام می‌دادم به در بسته می‌خوردم و از آنجا که برای کارهایم تمرین زیادی داشتم ترجیح دادم وقتی به نتیجه نمی‌رسد سراغش نروم. علیخانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در جامعه کمتر شرایطی برای انتخاب داریم و بیشتر باید گزینش کنیم پس ما هم بین شرایطی که وجود داشت گزینشی را انجام دادیم. در این راستا یکی از دلایلی که سراغ اجرای نمایش «سعادت لرزان...» رفتم همان نانوشته‌هایی بود که معتقدم در آثار علیرضا نادری وجود دارد و این اثر یک نوع از شرایط اجتماعی ماست. کارگردان نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» همچنین درباره تأکیدش بر اجرای این نمایش و اختصاص آن به سال 94 و تفاوت‌هایی که نسبت به اجرای نخستین این اثر به عنوان کارگردان دارد گفت: یک بخش از نگاه کارگردان قابل توصیف نیست چون معتقدم کارگردانی مثل کاری است که خداوند در هستی انجام داده، یعنی باید باشی ولی نباشی؛ به همین دلیل اثبات وجود کارگردان در یک اثر کار سختی است. او افزود: «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» سال 94 نگاه جهان شمولی دارد و شاید آدم‌های بیشتری در این اجرا بتوانند خود را ببینند. همچنین در این اجرا یک زاویه دید دانای کل نهفته است در حالی که در سال 79 تلاش کردیم این موضوع درونی‌تر باشد. علیخانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در دانشگاه سوربن فرانسه مشغول تحصیل در مقطع دکتری در رشته سینما بوده است، درباره فعالیت‌های این سال‌های خود یادآور شد: سال 91 در همان زمانی که به ایران آمدم ساخت مستندی به نام «چنگال» را شروع کردم که به وضعیت سرطان در ایران می‌پرداخت. در آن مقطع شفیع آقامحمدیان، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود که بر سر سانسور بخش‌های مختلف این فیلم با یکدیگر چالش داشتیم و متأسفانه نتوانستم طبق آنچه در نظر داشتم این مستند را به شکل پنج مستند 52 دقیقه‌ای آماده کنم و در نهایت فقط یک مستند 52 دقیقه‌ای به نام «چنگال» آماده شد که اخیرا از طرف مرکز گسترش برای پیگیری آن با من تماس گرفتند. به گزارش ایسنا، در این نشست ستاره اسکندری به عنوان یکی از بازیگران نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» که در جشنواره نوزدهم تئاتر فجر جایزه هم گرفته بود، اظهار کرد: جایزه آن دوره بار مسوولیتی را بر دوش من گذاشت و باعث شد تئاتر را بیش از پیش جدی بگیرم و برایم یک مقوله مهم و معتبر باشد. او گفت: تفاوت این اجرا با آنچه در سال 79 کار کردیم در این است که حداقل 15 سال تجربه بازیگری به من اضافه شده است و الان نسبت به اجرای قبل که بازی برون‌گرا و خام‌تری را داشتم تفاوت‌های مشهودتری دیده خواهد شد. وی درباره اینکه مدت زمان تمرین این نمایش بسیار کوتاه بوده است، گفت: تمرینات از 15 خرداد آغاز شد که ابتدا برای به دست آمدن زیربنایی که آقای علیخانی اشاره کرد به شکل فردی تمرین می‌کردیم، اما با این حال تجربه خوبی بود و این طور نیست که همزمان با شروع اجرای عمومی و به مرور به پختگی برسد. این بازیگر در ادامه نشست در سخنانی نسبت به وضعیت تئاتر و جامعه مطبوعات انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: باید بررسی کنیم چه اتفاقی افتاده که دوره طلایی تئاتر در زمان اصلاحات به وضعیت دیگری دچار شده است. اسکندری با اشاره به اینکه آنچه در گذشته رخ داد نیاز هنرمند به ایجاد تئاتر خصوصی بود، گفت: در دولت گذشته اتفاقاتی که به وجود آمد باعث شد من اولین بار به عنوان تهیه‌کننده تئاتر فعالیت کنم، چون در مدیریت‌های سلیقه‌ای چاره‌ای برای ما باقی نمانده بود و همین شد که پس از «بازگشت به خانه پدری» که به دلیل نگاه سلیقه‌ای اجرا نشد و نیز مسائل دیگر، بسیاری از ما در تئاتر کار نکردیم. وی افزود: متأسفانه در این حوزه مصوباتی وجود ندارد که بدانیم چه خطوطی را باید رعایت کنیم تا به طور حسی حذف نشویم. در این‌باره به نظرم جامعه مطبوعات را هم باید مورد سوال قرار داد که چرا نقد درستی بر مدیریت ندارند تا از این طریق آن‌ها را به داشتن یک چارچوب مشخص وادار کنند؟ او با اشاره به اتفاق خجسته ایجاد تئاتر خصوصی اظهار کرد: اما باید بپذیریم که از این تئاترها و کمپانی‌ها هیچ نوع حمایتی صورت نمی‌گیرد و چرایی آن هم توسط خبرنگاران پرسیده نمی‌شود، چون وقتی هنرمندان مدام صحبت کنند به یک موجود غرغرو تبدیل می‌شوند و دیگر حرف‌هایشان شنیده نمی‌شود در حالی که سال‌هاست تئاتر کار خود را بر گرده خویش دنبال می‌کند. ستاره اسکندری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز نظارت و ارزشیابی بر کارها را انجام می‌دهد اما حمایتی نمی‌کند، گفت: تمام اتفاقات امروز تئاتر، ریشه در گذشته دارد و ما با انتقاد و نقد جدی مسوولان مواجه نیستیم. در واقع نقدها در رسانه‌ها بیشتر به سمت مجلات زرد گرایش دارد و خیلی‌ وقت‌ها باعث می‌شود بازیگران در مقابل یکدیگر قرار گیرند. وی درباره نمونه اخیر انتقاداتی که در رسانه‌ها نسبت به اجرای یک نمایش در تالار وحدت صورت گرفت، گفت: مشکل تئاتر ما این نمایش نیست و دقیقا مشکل همین است که همه چیز با هم قاطی شده به طوری که نقد درست نسبت به اینکه چرا هر اثری باید در تالار وحدت اجرا شود زیر سایه مسائل دیگر قرار می‌گیرد و در نهایت آنچه باقی می‌ماند و بیشتر نشان داده می‌شود عقده‌مندی اهالی تئاتر نسبت به بچه‌های سینما یا بازیگران یک گروه نمایشی خاص است و این وسط فقط مدیران تالار وحدت سود خود را بردند. این هنرمند خاطرنشان کرد: همه ما (اهالی رسانه و هنرمندان) به عنوان کسانی که مدعی فرهنگ هستند وظیفه داریم سره را از ناسره تشخیص دهیم و یادمان باشد که وظیفه ما در فرهنگسازی چیست در حالی که اصناف ما را فقط به مسئله بیمه و نیازهای کوچک محدود کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در این نشست فهیمه امن‌زاده و پونه عبدالکریم‌زاده هم به عنوان دو تن از بازیگران این نمایش حضور داشتند. «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» که نخستین تولید کمپانی تئاتر باران معرفی می‌شود، مرداد و شهریور 94 در تماشاخانه باران اجرا می‌شود. در این نمایش مهدی سلطانی سروستان، ستاره اسکندری، فهیمه امن‌زاده،‌ پونه عبدالکریم‌زاده، فرزین صابونی، مریم باقری و شهرام حقیقت‌دوست بازی می‌کنند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن