تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803669183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میزبانی تولید از اموال بلوکه شده / باید انتظار تثبیت قیمت‌ها را داشته باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: کارشناسان اقتصادی پیشنهاد دادند؛
میزبانی تولید از اموال بلوکه شده / باید انتظار تثبیت قیمت‌ها را داشته باشیم
طبق گفته کارشناسان برای نجات اقتصاد ایران از رکود چاره دیگری غیر از توجه به تولید نداریم و باید با بهبود روند تولید، گردش اقتصاد را در کشور به حالت عادی بازگردانیم.


به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در 23 تیرماه راه برای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران که رقمی بالغ بر 100 میلیارد دلار عنوان شد هموار شده است.

اموالی که بیشتر حاصل فروش نفت به کشورهایی همچون چین و هند بوده و به علت تحریم‌ها راه بازگشت به کشور را نداشتند.

البته میزان دقیق این اموال هنوز اعلام نشده و از 23 تا 180 میلیارد دلار متغیر است اما آنچه که مورد تاکید بیشتر اقتصاددانان قرار دارد این است که بازگشت این اموال به کشور با چه بازخوردی مواجه خواهد شد.

درواقع به اعتقاد کارشناسان اموال بلوکه شده در صورت آزادسازی باید در مسیری مورد استفاده قرار گیرد که نه تنها چالش‌های کنونی را سامان دهد بلکه راه ر ا برای دستیابی به توسعه هموار کند.

نوبخت سخنگوی دولت در ابن رابطه گفته است: این منابع در دو بخش قابل بررسی است؛ اول منابع ناشی از فروش نفت که توان منتقل شدن به داخل را نداشت و دیگری منابعی است که از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اختیار کشورمان قرار خواهد گرفت که دولت در خرج دارایی‌های بلوکه شده هیجانی عمل نمی‌کند و برای خرج آن برنامه خواهد داشت؛ از این رو این منابع صرفاً به سمت واردات نمی‌رود.

اموال آزاد شده به تولید اختصاص یابد

بر اساس این گزارش؛ مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دولت باید به بخش‌هایی از اقتصاد که به دلیل هدفمندی یارانه‌ها صدمه زیادی دید کمک کند به باشگاه خبرنگاران گفت: اموال بلوکه شده در صورت آزادسازی باید در مسیر افزایش تولید و اشتغال‌زایی هزینه شود.

وی افزود: درواقع زمانی که چرخه تولید شروع به حرکت کند هم سیر نزولی تورم تداوم می‌یابد و هم نرخ رشد اقتصادی روند مثبت را طی می‌کند.

تقوی تصریح کرد: هم اکنون با تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه هستیم که در صورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد در کنار رشد مثبت اقتصاد، اشتغال‌زایی نیز به مراتب تقویت می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت دلار طی روزهای اخیر، گفت: سیاست غلط و بی‌توجهی به تولید و افزایش واردات موجب می‌شود دلار با فشار مواجه شده و نرخ‌گذاری مجدد انجام شود.

وی با بیان اینکه در صورت اتخاذ برنامه‌های دقیق مخاطرات زیادی در انتظار کشور نخواهد بود هم چنین با توجه به بهبود روابط بین الملل شاهد افزایش حجم سرمایه‌گذاری خواهیم بود، تصریح کرد: دولت باید اموال آزاد شده را در حوزه‌هایی که عقب‌ماندگی داریم هزینه کند زیرا با توجه به اینکه کشور تشنه تکنولوژی است، سرمایه‌گذاری در بخش تولید هم مخاطرات را کاهش می‌دهد و هم روند اقتصاد را بهبود می‌بخشد که این مسئله باعث می‌شود به دوره پیش از تحریم باز گردیم.

برای نجات از رکود چاره‌ای غیر از توجه به تولید نداریم

ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران طی گفتگویی با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اموال بلوکه شده ایران شامل دو بخش فروش نفت و ذخیره ارزی بانک مرکزی در اروپا که به چین منتقل شده بود، می‌شود اظهار داشت: خوشبختانه از این به بعد پول فروش نفت به راحتی قابل بازگشت به سیستم بانکی خواهد بود که این مسئله موجب می‌شود تعهدات بودجه به موقع انجام شود، همچنین ذخایر ارزی نیز به عنوان یک پشتوانه جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف قابل استفاده است.

وی افزود: البته دولت باید برنامه‌ای مدون داشته باشد تا این مبالغ تبدیل به کالای مصرفی نشده و ایران مبدل به بهشت واردات نشود.

جمیلی تاکید کرد: از طرفی با توجه به سیاست‌هایی که از سوی تیم اقتصادی دولت اعلام شده به احتمال زیاد این مبلغ در جهت افزایش تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هزینه خواهد شد که این موضوع به توسعه و رشد اقتصادی منجر می‌شود.

به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران به غیر از توجه به تولید چاره دیگری برای نجات اقتصاد ایران از رکود نداریم و باید با بهبود روند تولید گردش اقتصاد را در کشور به حالت عادی بازگردانیم.

وی همچنین به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مزیت دار تاکید کرد و گفت: در صورتی که سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی غیر از حوزه‌های مزیت دار انجام شود قطعاً اقتصاد کشور نه تنها روند بهبود را طی نمی‌کند بلکه به سمت چالش‌های جدی‌تر همچون بازگشت مجدد تورم حرکت خواهد کرد.

باید انتظار تثبیت قیمت‌ها را داشته باشیم نه ارزانی

محمدحسین طاهری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباد چندان وابسته به توافق هسته‌ای شویم به باشگاه خبرنگاران گفت: اگر قرا باشد در صورت آزادسازی اموال بلوکه شده، این اموال مجدد موجب باز کردن درهای کشور به روی انبوه واردات شود قطعاً نه تنها تولید آسیب می‌بیند بلکه واسطه گری نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: آنچه که در این میان بسیار خودنمایی می‌کند لزوم شفاف‌سازی دولت در خصوص رقم اموال بلوکه شده است چراکه برخی از این موضوع سواستفاده کرده و آن را به سیاست ربط می‌دهند.

طاهری با بیان اینکه شفاف‌سازی موجب خروج رانت خواران و مفسدان از اقتصاد می‌شود، تصریح کرد: لازم است یک کمیته کارشناسی آشنا به حقوق بین الملل جهت ارزیابی و تهیه تراز برای نحوه هزینه کرد این مبلغ متشکل از نمایندگانی از مجلس، دولت، قوه قضاییه و بخش خصوصی تشکیل شود تا این فرصت به وجود آمده تبدیل به تهدید نشود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته این موضوع نیز باید مدنظر باشد که اموال آزاد شده بلافاصله به بخش‌های خرد اقتصاد تزریق نشود بلکه به عنوان صندوق سرمایه‌ای برای کمک به اصلاح زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به ویژه بخش صنعت و تولید نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: در صورت اصلاح زیرساخت‌ها و توجه به بخش تولید، آینده‌ای روشن در انتظار اشتغال و صنعت کشور خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند سالانه درآمدی 50 میلیارد دلاری بر ای کشور داشته باشد، گفت: اقتصاد باید به روش‌های نوین اداره شود زیرا نتیجه اداره کشور با شیوه‌های سنتی تنها عقب ماندگی و عدم دستیابی به توسعه است.

طاهری همچنین در خصوص احتمال ارزانی اظهار داشت: بجای ارزانی باید بر تثبیت قیمت‌ها متمرکز شویم زیرا انتظار ارزانی در شرایط کنونی می‌تواند به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

آزادسازی اموال بلوکه شده سرمایه‌گذاران را به ادامه کار امیدوار می‌کند

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اگر توافقنامه اجرا شود و طرفین به تعهدات خود عمل کنند پول‌های بلوکه شده مملکت آزاد می‌شود، شرکت‌های صنعتی و تجاری مراودات خود را گسترده می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در کشور انجام می‌گیرد و قطعاً در اقتصاد تحولات اساسی ایجاد می‌شود.

موسوی گفت: یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها، تحریم سیستم بانکی بود که سرمایه‌گذاران، واردکنندگان و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده بود و امید است با رفع تحریم‌ها مشکلات بانکی کشور برطرف گردد.

وی تأکید کرد: لازم است بحث هسته‌ای کمی پخته‌تر شود، مسائل حقوقی آن برطرف گردد سپس مجلس طی رایزنی‌هایی برنامه‌های خود را در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی ارائه دهد.

انتهای پیام/



اخبار مرتبط

دولت هسته سخت تورم را می‌شکافد؟
نباید کشور با لغو تحریم تبدیل به بهشت واردات شود / اقتصاد مقاومتی به اقتصاد ملی گره خورده است
آینده روشن اقتصاد در پی آزاد شدن پول‌های بلوکه شده
رفع موانع تولید باید در اولویت دوران پساتحریم باشد/ حصول نتایج مثبت در بلندمدت امکان‌پذیر است




۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن