تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820436809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرمشهر را خدا آزاد كرد/با خط شكنان فتح خرمشهر در كنارآبهاي خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خرمشهر را خدا آزاد كرد/با خط شكنان فتح خرمشهر در كنارآبهاي خليج فارس
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس . سوم خرداد.

خرمشهر را خدا آزاد كرد ، اين جمله‌اي بود كه‌امام خميني (ره) رهبر كبير انقلاب اسلامي درباره فتح خرمشهر بيان كردند و در تاريخ اين جمله ثبت شد.

هزاران دل و دعاي خيرمردم پشت سر رزمندگان اسلام بود تا توانستند دشمني را كه در قطعه‌اي ازاين سرزمين جا خوش كرده بود و بعنوان بخش سرزميني خود قلمداد مي‌كرد، مفتضحانه و باذلت بيرون كنند.

درقضيه آزادسازي خرمشهر خدا در دل دليرمردان ايران شجاعت وايثار نهاد تا پوزه دشمن را كه باادوات و كمك‌هاي بي‌حد و حصر مي‌نازيد به خاك بمالد و استكبار ازاين شكست درس بگيرد كه داشتن امكانات بدون اذن خدا، هيچ است.

در اين عمليات كه از ‪ ۱۰‬ارديبشهت سال ‪ ۶۱‬شروع شد طي سه مرحله عمليات و درمدت ‪ ۲۵‬روز زمان برد تا رزمندگان اسلام اين شهر را كه ‪ ۵۷۵‬در اشغال نيروهاي بعثي صدام بود، آزاد كنند.

خبر آزادسازي خرمشهر براي مردم ايران شادي درپي داشت ،اما دشمنان واكنش نشان‌دادند و خشم خود راازاين رخداد مهم فرو نشانده و به‌جبهه‌گيري‌پرداختند.

در اين عمليات كه با رمز ياعلي‌ابن‌ابيطالب آغاز شد هزاران متجاوز بعثي كشته شد و هزاران نفر اسير شدند و شمار زيادي ادوات جنگي ، مهمات از بين رفت و يا به غنيمت گرفته شد.

امروز كه ‪ ۲۶‬سال از آزادسازي خرمشهر مي‌گذرد ، هنور حلاوت اين فتح دركام رزمندگان ، خانواده‌هاي شهدا وكساني كه دل به اين نظام مقدس بسته‌اند شيرين و زيباست كه مي‌گويند اين نصرت‌الهي بود كه دشمن را شكست بدهيم.

هنوز يادگاراني از آن دوران در پيرامون ما هستند كه‌ياد مي‌كنند آن دوران را و وقتي بازگو مي‌كنند قبلشان به‌تپش مي‌افتد و روح‌شان هوايي مي‌شود كه چگونه در آن حال هوا تنفس كردند ، ولي ماندند.

آنجا حال وهوا مي‌خواست كه عده‌اي توفيق داشتند و جنگيدند ، شهيد شدند ، مجروح شدند و برخي هم بعنوان اسناد ماندگار زنده ماندند تا به نسل‌هاي بعد بگويند كه شجاعانه از اين مرز و بوم دفاع كردند.

حالا هريك ازاين رزمندگان از گوشه وكناراين كشور مثل مردم عادي زندگي مي‌كنند ، برخي بي‌نام و نشان ، برخي هم با نام نشان و برخي لباس سربازي از تن در نياورده در اين لباس مقدس همچنان مشغول خدمت هستند.

البته پيدا كردن آنها كار سختي نيست ، وقتي به سراغ آنها مي‌رويد خيلي با صميمت پاسخ مي‌دهند و دوران دفاع مقدس وفتح خرمشهر را بازگو مي‌كنند كه‌توصيف آن براي كساني كه صداي يك گلوله‌هم نشنيده‌اند، قابل توجه است.

سه‌تن از شيرمردان و خط شكنان فتح خرمشهر كه امروزدر كنار آبهاي خليج فارس در لباس مقدس سپاه خدمت مي‌كنند دراين‌باره مي‌گويند: دفاع مقدس يك فرصت براي توانمند شدن ما دربرابر دشمن بود كه باسختي آن را پشت سر نهاديم .

اين عده مي‌افزايند: جنگ در بسياري از ابعاد تخريب داشت ، اما دربسياري از موارد تجربه و تمرين و ياد آوري بود كه ما درابتداي راه با آن تجربه كرديم.

بنابه‌اظهار اين عزيزان نيروهاي شركت‌كننده در دوران دفاع مقدس چه آنها كه‌شهيد شده،جانباز،آزاده و سالم ماندند براي اين كشور سرمايه هستند زيرا درهيچ كلاس درسي مثل جنگ آنهم بصورت عملي نمي‌شود ، اينگونه آموزش داد.

يكي از حماسه سازان فتح خرمشهر درهرمزگان مي‌گويد: من بعنوان بسيجي كمك آرپي جي زن درسال ‪ ۶۱‬به‌پادگان اميديه و پادگان دشت آزادگان وسپس خط مقدم جبهه اعزام شدم.

ناوسالار يكم پاسدار ابراهيم جعفري زاده در گفت وگوباايرنا افزود: آزاد سازي خرمشهر سه مرحله داشت كه ابتدا عمليات فتح المبين منجر به قسمتي از دشت‌عباس انجام شد.

وي‌ادامه داد: در همين حين بود كه عراق فكر مي‌كرد توان مقابله باايران را ندارد و رزمندگان ضربه‌دوم راطي عملياتي از قسمت كرخه نورآغازكرده و منجر به آزادي پادگان حميد شد.

وي بيان كرد: در مرحله سوم، عمليات بيت‌المقدس شروع شد كه پس‌ازمقاومت رزمندگان اسلام و سقوط پل خرمشهر،منجر به آزادسازي خرمشهر از دست نظاميان بعث عراق شد.

وي گفت: به من دراين عمليات آسيبي نرسيد ولي دوتن از همرزمانم به‌نامهاي سليماني و امايي بعنوان آرپي جي زن و كمكي آن به شهادت رسيدند.

وي كه هم اكنون بعنوان يكي از مسوولان آموزشي عقيدتي سياسي منطقه يكم نيروي دريايي خدمت مي‌كند اضافه كرد: كمك‌هاي مردمي مايه دلگرمي ما در جبهه بود وما به هيچ چيز جز دفاع فكر نمي‌كرديم.

وي ، درتوصيف حال و هواي جبهه مي‌گويد: هوا گرم بود اما شور و نشاط رزمندگان و فداكاري آنها موجب شده بود تا هيچ‌گونه كمبودي را احساس نكنيم.

يكي ديگر از فاتحان آزادسازي خرمشهر در هرمزگان مي‌گويد: من بعنوان تك تيرانداز در ‪ ۲۹‬آبان ماه ‪ ۱۳۶۰‬از هرمزگان به خوزستان عزيمت كردم و در تيپ بيت‌المقدس اهواز وارد جبهه شدم.

ناوسالار يكم پاسدارباقر نوري زاده افزود: ما در آن زمان در مسير جاده اهواز به خرمشهر بوديم و مرتب اين جاده زيرآتش دشمن قرار داشت كه در نهايت توانستيم از طريق كوشك وارد عمل شويم.

وي گفت:بچه‌هاي آن زمان برغم آنكه در شرايط سخت و گرماي طاقت فرساي خوزستان بودند،با نشاط و سر زنده مشغول خدمت بودند وبراي فتح خرمشهر جان‌فشاني كردند.

فرمانده دژبان ارشد منطقه يكم نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامي گفت:بيشتر بچه‌ها با وجود اينكه درگيرجنگ بودند اما راديوي يك موج همراه داشتند و اخبار جنگ را پيگيري مي‌كردند.

نوري زاده گفت: ما در درگيري با دشمن و بعنوان خط شكن هم بوديم و تا آخرين لحظه كه اسرا را سوار اتوبوس‌ها كرديم حضور داشتيم.

وي كه در سن ‪ ۱۹‬سالگي به جبهه اعزام شده و يكي از جانبازان دوران‌دفاع مقدس است مي‌گويد: جبهه را نمي‌شود توصيف كرد،حضور با صفاو صميمي رزمندگان و جانفشاني آنها را كجا مي‌شود پيدا كرد.

وي‌افزود:اگر كسي با مشكل مالي مواجه مي‌شد حتي از محل حقوق خودشان به آن فرد كمك مي‌كردند و هديه مي‌داند واينگونه بود كه جنگ اداره شد وكسي احساس كمبود نكرد.

معاون هماهنگ‌كننده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه گفت: رزمندگان اسلام با فتح خرمشهر در سال ‪۱۳۶۱‬تابوي استكبار را كه به شدت‌از رژيم بعث عراق حمايت مي‌كرد، شكستند.

ناوسالار يكم رضا ترابي افزود: جوانان برومند و دلير ايراني از تاريخ دهم ارديبهشت ‪ ۶۱‬با رمز مقدس علي ابن‌ابيطالب (ع)عمليات بيت‌المقدس را آغاز كردند.

وي ادامه داد: ازآن تاريخ تا سوم خرداد عمليات ادامه داشت وپس از ‪۵۷۵‬ روز كه خرمشهر در تصرف نيروهاي بعثي بود آزاد شد و براي هميشه اين قطعه از كشورمان بدست نيروهاي رزمنده افتاد.

وي بيان كرد: البته مردم و رزمندگان تا قبل ازتصرف توسط نيروهاي عراقي ‪ ۳۴‬روز جانانه مقاومت كردند و با نثار جان خود حماسه‌آفريني كردند كه‌جلوه اين ايثار در تاريخ ثبت شد.

معاون هماهنگ‌كننده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه اظهارداشت: به مناسبت اين روز هرساله تجليل و تجديد خاطره شهدا و رزمندگان برپا مي‌شود تا نسل امروز و فردا جان فشاني پدران و مادران خود را فراموش نكنند.

ترابي افزود:امسال هم برنامه‌هاي شب شعر،دعوت از نخبگان بسيجي، برگزاري مسابقه‌هاي ورزشي، هنري،تئاتر خياباني ،نقاشي روي پارچه ،يادواره شهداي كارگري ،غبار روبي قبور شهدا وديدار باخانواده شهدااز برنامه‌هاي اين روز است.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن