تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805448100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوم خرداد ؟و خدا خرمشهر را آزاد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سوم خرداد ؟و خدا خرمشهر را آزاد كرد
اجتماعي. دفاع مقدس. سوم خرداد
خرمشهر سوگلي خوزستان در روزهاي آغازين جنگ و در پي تهاجم وحشيانه رژيم بعث صدام ؟خونين شهر؟ شد و با اين كه بيش از ‪ ۴۵‬روز در مقابل انچه ناپاكي و هجمه دشمن بود ايستاد ولي در شهريورماه ‪ ۱۳۵۹‬به اشغال دشمن در آمد.

خرمشهر كه تا آن روز كنار كارون آراميده بود و هيچ صداي خمپاره اي نشنيده بود با صداي چرخ‌هاي تانك دشمن از آرامش به درآمد و پس از گذشت روزهاي تاريك و پر دود اسارت، در سوم خرداد ‪ ۱۳۶۱‬با فداكاري و رشادت رزمندگان اسلام آزاد شد .

آنچه در مدت ‪ ۱۹‬ماه اسارت بر خرمشهر گذشت ناگفته است ولي از بقاياي نخل هاي سوخته ،
خانه‌هاي ويران ، گهواره‌هاي خالي از گريه كودكان و آوارهاي فروافتاده بر زنان وكودكان مي‌توان دريافت كه روزهاي اسارت بر اين مرز و بوم آسان نگذشت و خاك گواهي مي‌دهد كه دليرمردان جنوبي هر يك داغي از سياهي دشمن بر دل نهفته دارند .

از اين رو فتح خرمشهر در تاريخ جنگ تحميلي عراق عليه ايران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چنانچه خبر آزادي خرمشهر آن چنان شگفت آور بود كه سراسر ميهن اسلامي را به وجد آورد و با اعلام خبر فتح خرمشهر مردم ايران بسان خانواده‌اي بزرگ كه فرزند از دست رفته خود را باز يافته است اشك شادي ريختند .

رزمندگان اسلام در طي عمليات بيت‌المقدس از جناح غرب و خيابان كشتارگاه اين شهر براي آزادسازي خرمشهر اقدام كردند و دشمن را در محله گمرك در كنار اروند رود در هم شكستند .

از سوي ديگر در ساعت ‪۱۲‬ظهر همان روز قواي رزمندگان اسلام از سمت شمال و شرق نيز وارد شهر شدند و در ساعت ‪ ۱۴‬بعد ازظهر سوم خردادماه خرمشهر شهر خون و شهادت آزاد شد و پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران بر فراز مسجد جامع اين شهر و پل تخريب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد .

اين در حالي بود كه راديوي رژيم بعثي مي‌كوشيد در تبليغات كاذب خود، حضور نيروهاي عراق را در خرمشهر به رخ بكشد تا توجيهي براي ترميم روحيه نيروهاي شكست خورده عراق باشد.

فتح خرمشهر در زماني كمتر از ‪ ۲۴‬ساعت، موجب شد كه بخش قابل توجهي از نيروهاي مهاجم عراقي به اسارت نيروهاي جمهوري اسلامي ايران درآيند.

نبرد بزرگ، سرنوشت ساز و غرورآفرين عمليات بيت‌المقدس كه براي رهاسازي خرمشهر از سلطه نيروهاي مهاجم عراقي انجام شد، از دهم ارديبهشت تا چهارم خردادماه ‪ ۱۳۶۱‬به طول انجاميد.

اين نبرد حماسي علاوه بر پايان بخشيدن به ‪ ۱۹‬ماه اشغال بخشي از حساس‌ترين مناطق خوزستان و آزادسازي خرمشهر، ضربه‌اي سهمگين و كمرشكن به توان رزمي و جنگ طلبي‌هاي دشمن مهاجم وارد ساخت.

سقوط ‪ ۲۰‬فروند هواپيماي دشمن ، غنيمت ‪ ۶۰‬عراده توپ ، ‪ ۱۵۰‬دستگاه نفربر ، ‪ ۵۰‬دستگاه تانك از جمله غنايم نبرد بيت‌المقدس بود .

براساس مدارك مستند و موجود عمليات بيت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترين عمليات پدآفندي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در تاريخ نظامي ‪ ۸‬سال دفاع مقدس ثبت شده است.

گذر به گلزار شهيدان در هر شهر و روستا و توجه به تاريخ نقش بسته بر سنگهاي مزار شهدا گواه براين حقيقيت است كه خرمشهر به آساني آزاد نشد بلكه سلحشوران اين مرز و بوم با خون خود وجب به وجب اين خطه از خاك كشورمان را آزاد كردند.

شادي‌هاي به ياد ماندني خودجوش و سراسري پس از آزادسازي خرمشهر نيز برگ ديگري از اين حماسه ملي بود و نشان داد كه مردم سراسر ايران اعم از آنهايي كه خرمشهر را ديده بودند و انهايي كه نديده بودندپس از ازادي اين شهر ساعتها شادي كردند و با پخش شيريني اين پيروزي بزرگ را جشن گرفتند .

به روايت آنان كه در اين فتح بزرگ سهيم بودند ، خرمشهر درزمان اشغال طولاني‌ترين شبهاي خود راپشت سر گذاشت ولي مسجد جامع خرمشهر همچون مادري مهربان در طول روزهاي اشغال ايستاد وفرزندان خود را فراخواند تا با توسل به دعا و نيايش و تكيه بر بازوي قدرتمند رزمندگان اسلام براي آزادسازي خرمشهر تلاش كنند تا اين كه بالاخره در سوم خردادماه ‪ ۱۳۶۱‬اشعه‌هاي خورشيد بارديگر نوازشگر نخل‌هاي خرمشهر شدند و گنبد مسجد جامع بار ديگر در زير تابش خورشيد وطن درخشيد .

احمد خالقي يكي از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در اين مورد مي‌گويد:
هنگام اين عمليات فرماندهان مرتب تذكر مي‌دادند كه سعي كنيد زياد خرابي ايجاد نكنيد.

وي مي‌افزايد: آزادسازي خرمشهر، كارآساني نبود، زيرا بايد به طرف شهر خودمان شليك مي‌كرديم و اين براي بچه‌ها بسيار دردناك بود. چنانچه در نخستين مرحله از اين عمليات، رزمندگان اسلام با زدن پل بر روي رودخانه كارون و يورش رعد آسا به قلب مواضع دشمن دراين منطقه و تصرف بخشي از اراضي اشغال شده به اهداف اوليه مرحله نخست دست يافتند.

اين رزمنده ياداور شد : با ادامه نبرد و عقب نشيني پي در پي عراقي‌ها و خارج شدن آنها از شهر حماسه و خون هويزه، دشمن تمام تلاش خود را براي نگهداشتن آخرين سنگر خود يعني خرمشهر معطوف كرده بود.

به گفته اين رزمنده دفاع مقدس رزمندگان اسلام با محاصره كامل نفرات ارتش متجاوز صدام در خرمشهر از سه جناح به آنان حمله ور شده كه طي اين تهاجم گروه گروه عراقيها دست‌هاي خود را به نشانه تسليم بالا بردند.

علي سلماني يكي ديگر از رزمندگان عمليات بيت‌المقدس از آزادسازي اين شهر با افتخار ياد مي‌كند و مي‌گويد: همه ايرانيان در آزادي خرمشهر حضور داشتند ، چه آنكه از مشهد يا تبريز و يا زابل آمده بود و چه آن پير مرد يا پير زن گيلاني كه هر روز براي پيروزي رزمندگان دعا مي‌كرد، همه و همه نقش داشتند.

وي به همدلي و وحدت نيروهاي عمل‌كننده اعم از بسيج ، سپاه، ارتش اشاره كرد و اظهار داشت : خلبانان هوانيروز با پروازهاي مكرر خود بر سر مواضع ارتش رژيم ساقط شده صدام و قطع ارتباط دشمن با عقبه خود نقش موثري در پشتيباني رزمندگان اسلام داشتند.

به گفته اين رزمنده پس از اين عمليات موازنه جنگ به نفع جمهوري اسلامي ايران تغيير كرد و به تبع آن جهانيان به حقانيت ايران در جنگ اذعان كردند روايت اين خاطرات از سوي رزمندگاني كه خود در صحنه‌هاي نبرد عمليات بزرگ بيت‌المقدس حضور داشتند نشان مي‌دهد كه نامگذاري سوم خرداد (روز فتح خرمشهر) به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي پرمعني و مفهوم و برملت بزرگ ايران مبارك است، زيرا سوم خرداد روز بزرگي است
از آن روزها كه تاريخ يك ملت را مي‌سازند
از آن روزها كه غرور شكسته يك ملت احيا مي‌شود
از آن روزها كه با تمام وجود حس مي‌كني كه اگر همه يك دل و يك صدا شويم آنگاه تمام دنيا هم نخواهد توانست درمقابل اراده به حق ملت ما بايستد از آن روزها كه در تاريخ يك ملت انگشت شمارند
از آن روزها كه به يقيين عشق به وطن خود نمايي مي‌كند
از آن روزها كه هر وقت يادشان مي‌كني نمي‌داني به سرفرازي ملت و كشورت لبخند بزني يا به خاطر جوانان به خاك و خون غلطيده بگريي
از آن روزها كه عشق را معني مي‌كنند
از آن روزها كه مسئوليت من و تو را سنگين مي‌كنند...
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن