تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803031922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنوع آيينی عيد فطر در ميان اقوام ايرانی/ از «ریش سفیدان» ترکمن تا «عاشیق نوازان» آذری


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
تنوع آيينی عيد فطر در ميان اقوام ايرانی/ از «ریش سفیدان» ترکمن تا «عاشیق نوازان» آذری
عید فطر بعنوان عید بزرگ مسلمانان دستمایه ای است برای شادمانی اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ های مختلف. شادمانه هایی که رنگ و بوی مذهبی و اعتقادی هم دارند.

تنوع آيينی عيد فطر در ميان اقوام ايرانی/ از «ریش سفیدان» ترکمن تا «عاشیق نوازان» آذری
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب و روز عید فطر به عنوان یکی از عزیزترین شب های مسلمانان و به تبع آن ایرانیان است. شب و روزی که نویدبخش پایان یک ماه مبارزه با نفس و عهد دوباره با پروردگار برای بندگی است. ماه رمضان ماهی است که به فرموده پیامبر اکرم (ص) اولش رحمت، وسطش آمرزش و پایانش رهایی از آتش جهنم است. حتما از همین روست که شادی زایدالوصفی در شب و روز عید فطر جان مسلمانان را در برمی گیرد و هر کس از هرجا و با هر فرهنگی به نوعی شادمانی خود را ابراز میکند. 


در فرهنگ ایرانی از آنجا که اقوام مختلفی از کرد، لر و بلوچ و ترکمن و آذری و ... حضور دارند، می توان گفت که هر یک آداب و آیین خاصی را برای برپایی مراسم عید فطر دارند. در نظریه جامعه شناسی ساختی- کارکردی پارسونز، نظام اجتماعی مبتنی بر کنش متقابل اجتماعی میان افراد شکل می گیرد، کنش متقابلی که براساس ارزش ها و هنجارهای اجتماعی شکل می گیرد. شاید از همین روست که افراد یک جامعه سعی در انجام اعمالی دارند که منطبق با نظام اجتماعی باشد. 


بر اساس همین نظریه می توان گفت که برپایی مراسم آیینی خاص هر منطقه و فرهنگ محلی می تواند علاوه بر کارکرد فردی، کارکرد اجتماعی هم داشته باشد و موجبات همبستگی، وحدت و ارتباط هرچه بیشتر مردم یک جامعه باشد. از همین رو می توان انجام مناسک و آیین های مذهبی را دارای کارکردهای فردی، اجتماعی و دینی دانست. در میان این مراسم مذهبی، آیین و رسوم مربوط به عید فطر از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در ادامه به اختصار به برخی از رسوم در اقوام و شهر های مختلف اشاره می شود.


مراسم و مناسک رایج عید فطر


•استقبال از عید سعید فطر
استقبال از عید سعید فطر چند روز مانده به این روز یکی از اصلی ترین رسم های فرهنگ ها و اقوام مختلف ایرانی است. ترکمن ها، بلوچ ها، مردم عرب زبان خوزستان، مردم زاهدان و خرمشهر از جمله اقوامی هستند که چند روز مانده به عید فطر به استقبال این روز می روند. این استقبال بیشتر با خانه تکانی، شیرینی پزی و خرید لباس نو خود را نشان میدهد. شاید بتوان گفت عطر دل انگیز نان محلی قوم ترکمن قبل از هرچیز نوید آمدن عید فطر را به همگان می دهد. 


•رویت هلال ماه شوال
از دیگر مناسک عید سعید فطر درمیان اقوام و مردم شهرهای مختلف دیدن هلال ماه و م‍ژدگانی آن به اهل خانه و محل است. در این میان مردان قوم ترکمن در حالی که آواز سنتی «اورازا بایرامی» را می خوانند، برای دیدن هلال ماه به بام ها می روند. در آیینی دلنشین مردم گلپایگان هلال ماه نو را با نگاه به ظرف آب و در زنجان ماه نو را در آینه می بینند. همچنین مردم یزد پس از رویت ماه نو پس از نگاه به سبزه، قرآن و آب روان به چهره کودکان نگاه می کنند و مژده عید رمضان را به آنها می دهند. 


•الوداع خوانی
مراسم وداع با ماه مبارک رمضان از دیگر آداب و رسوم اقوام و مردم کشورمان در روز پایانی ماه رمضان است. برای مثال در نیشابور ظرف خرمایی در مقابل استاد جلسه قرار دارد، با خاتمه قرآن کریم و ختم جزء سی ام آن، کوچکترین فرد حاضر در جلسه، خرماگردانی می کند و رسم است که مردم خرما را برای شفای بیمارانشان می برند. از جمله دیگر مراسم الوداع خوانی در شهر کازرون است که در این مراسم ابیات زیر به شکل دسته جمعی خوانده می شود: 
ای بهترین ماه ها، ماه مبارک الوداع/ دیگر کجا بینم تو را، ماه مبارک الوداع
عمر گران درباختم تا صحبتت دریافتم/ قدر تو را نشناختم، ماه مبارک الوداع


•برپایی نماز عید فطر
خواندن نماز عید فطر در جای جای میهن مان یکی از اصلی ترین آداب این روز است. در تهران این مراسم به امامت رهبری معظم و در مشهد و سایر شهرها این مراسم برگزار می شود. در میان اقوام ترکمن، مردم با خواندن نغمه های مربوط به عید به سمت مساجد رفته، نماز را به پا می دارند و پس از آن آرام آرام به سمت روحانی می روند تا ضمن مصافحه و تبریک عید، بنا به رسمی تفکری دیرینه اجابت دعاهایشان را نزدیک تر سازند. 


یکی از رسوم بسیار جالب قوم ترکمن این است که پس از اقامه نماز در جشنی موسوم به «آق قویون» یا جشن ریش سفیدان سالمندان 63 ساله را به پاس بزرگداشت 63 سال زندگی پیامبر اسلام تکریم می کنند. 


در میان اقوام کرد پس از نماز عید فطر، حلقه اتحاد بزرگی در مساجد تشکیل می شود در آن میان یکی از طلب به قصیده خوانی مداحانه پرداخته و سایرین با او همراهی می کنند. 


•آوازخوانی محلی، دیدار با خانواده های عزادار، خیرات و نذری 
از دیگر آیین ها و آداب اقوام مختلف در کشورمان آوازخوانی محلی است. در میان اقوام ایرانی، قوم کرد و آذری زبان به ترتیب آوازهای محلی «اورازا بایرامی»  و «عاشیق نوازان» را می خوانند. همزمان با آن به رقص و پایکوبی می پردازند. 


دیدار با خانواده هایی که در سال گذشته عزیزی را از دست داده اند، پخت انواع خوراکی ها و غذاهای نذری و خیرات آنها، حضور بر سر مزار درگذشتگان و ... از دیگر آداب و آیین های اقوام مختلف در این روز بزرگ است. در این میان قوم بلوچ رسمی دارند و آن قربانی است؛ آنها معتقدند بعد از یک ماه بندگی با ریختن خون پس از یک ماه مهمانی خداوند، شر شیطان را از خود دور می کنند .


با توجه به اینکه تمامی این مراسم و آیین ها همگی به صورت جمعی برگزار می شوند، می توان به خوبی ارتباط آن را با نظریه جامعه شناسی ساختی کارکردی پارسونز دریافت. برپایی این مراسم نه تنها کارکردی فردی، که کارکردی اجتماعی دارد و می تواند در همبستگی و وحدت جامعه موثر باشد و در اینجاست که به نظر می رسد نقش رسانه ها در بازتاب این آداب و رسوم موثر باشد چرا که می تواند در ایجاد از سویی نشاط اجتماعی و از طرفی همبستگی اجتماعی موثر باشد و از سویی دیگر نشان دادن آیین ها و مراسم های مربوط به اعیاد اسلامی هم می تواند یکی از راه های آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف باشد. 


گزارش از مريم محمدي


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

نظر رهبر انقلاب در خصوص تعدد نماز عید فطر در یک شهر + مستندات
دعای مستجاب نائب امام زمان(عج) را در نماز عید فطر از دست ندهید
عید فطری با طعم هنر/ ماه رمضان؛ نتیجه ی عشق ورزی با خدا
پخش «جشن سپاس» رادیو ایران به شکرانه سی‌روز بندگی
نگارگران برای خلق آثار مناسبتی واقعیت را اصل قرار می‌دهند
ویژه برنامه «عیدانه قرار» شبکه افق
زکات‌های فطره کجا خرج می‌شوند؟/ آمار رسانه‌های اجتماعی از مبالغ فطریه جنگ روانی است
اثرات اقتصادی پرداخت زکات فطره در جامعه اسلامی
منشأ اختلاف میان کشورهای اسلامی درباره رویت هلال ماه کجاست؟




۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن