تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815750677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيين شادماني درعيد فطر مسلمانان درکشورهاي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ تير ۱۳۹۴ (۱۷:۲۹ب.ظ)
آيين شادماني درعيد فطر مسلمانان درکشورهاي جهان موج-مسلمانان سراسر جهان پس از يک ماه روزه‌داري و عبادت، عيد فطر را جشن مي‌گيرند.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين گزارش با آداب و رسوم ويژه عيد بزرگ مسلمانان در اقصي نقاط جهان اعم از ديد و بازديدها و خوردني‌ها و آشاميدن‌هاي خاص اين عيد آشنا مي‌شويد.

«مصر»
دولت مصر به مناسبت عيد فطر، سه روز را تعطيل رسمي اعلام مي‌کند و نه تنها دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و اداره‌ها، بلکه بسياري از مغازه‌ها و رستوران‌ها هم در اين سه روز تعطيل هستند. مصري‌ها روز عيد فطر را با خوردن صبحانه‌اي سبک آغاز مي‌کنند و زن و مرد و پير و جوان براي خواندن نماز عيد آماده مي‌شوند. پس از اقامه نماز، از دوستان، آشنايان و خويشاوندان ديدن مي‌کنند و به هم، عيد مبارکي مي‌گويند.
ديد و بازديدها به روز اول محدود مي‌شود تا خانواده‌ها در دو روز ديگر به سينما، پارک، تئاتر يا ساحل بروند و از تعطيلات خود استفاده کنند.
سواحل رود نيل و حرم‌الشيخ از جمله مناطق محبوب خانواده‌هاي مصري در روزهاي عيد است. کودکان که حتماً لباس نو و عيدي نقدي هديه مي‌گيرند، اما در اين روز مادران، همسران، خواهران و دختران مصري هم از سوي افراد مورد علاقه‌شان تحفه‌اي به رسم تبريک عيد دريافت مي‌کنند.
مردم اين کشور در جمع‌هاي خانوادگي‌شان همه نوع خوراکي محلي ازجمله کاک، فتا و کلوچه‌هايي مغزدار ميل مي‌کنند. برخي اين شيريني‌جات را در خانه تهيه مي‌کنند و بعضي ديگر در صف‌هاي طولاني روزهاي آخر ماه رمضان شيريني‌فروشي‌ها مي‌ايستند و آن‌ها را مي‌خرند.
عيد فطر براي کودکان مصري حال و هواي ديگري دارد، آن‌ها با پول عيدي خود به پارک و شهربازي مي‌روند و از ديدن کارناوال‌هاي خيمه‌شب‌بازي و قصه‌گويي‌هاي خياباني لذت مي‌برند. تلويزيون مصر هم برنامه‌هاي متعددي در اين روزها تدارک مي‌بينند و خانواده‌ها را دور هم جمع مي‌کند.

«انگلستان»
گرچه عيد فطر جزو تعطيلات رسمي انگلستان نيست، اما مسلمانان اين کشور صبح زود براي اقامه نماز عيد راهي مساجد مي‌شوند. مسوولان ادارات و مدارس در اين روز با جامعه مسلمانان همراهي مي‌کنند و يک روز را به آن‌ها مرخصي مي‌دهند. مردان آسياي جنوبي که در اين کشور مقيم هستند معمولاً در روز عيد فطر جبه، دشداشه و شرواني به تن و زنان آن‌ها شال قرمز به سر مي‌کنند.
همه راهي مسجد مي‌شوند و پس از اداي نماز، راهي قبرستان مي‌شوند تا براي رفتگان طلب آمرزش و رحمت کنند. ديدار از دوستان و آشنايان در سطح شهر و پختن شيريني‌ها و غذاهاي محلي از ديگر سنت‌هايي است که مسلمانان هر کشوري به رسم خود در انگلستان اجرا مي‌کنند.

«تونس»
در تونس، پايان گرفتن ماه مبارک رمضان برابر است با چهار روز جشن که دو روز آن موسوم به عيد اول و دوم، تعطيل رسمي است. آماده کردن مقدمات براي اين جشن از روزها پيش صورت مي‌گيرد. بيسکويت‌ها و شيريني‌جات خاصي همچون باقلوا و کاک پخته و در روز عيد بين دوستان و اعضاي فاميل پخش مي‌شود.
مردان تونسي صبح زود براي اقامه نماز عيد، راهي مسجد مي‌شوند اما زن‌ها در خانه مي‌مانند و مقدمات جشن را فراهم مي‌کنند. آن‌ها براي کودکان اسباب‌بازي يا لباس نو مي‌خرند و ناهار را در خانه يکي از والدين خود صرف مي‌کنند. پخش موسيقي، انواع خوراکي و هديه در ميان جمع‌هاي فاميلي از جمله رسوم تونسي‌ها براي عيد فطر است.

«استراليا»
ائتلافي در سيدني از سال 1987 با برگزاري جشن و برنامه‌هاي مختلف در روزهاي پس از عيد فطر به مسلمانان و پيروان ديگر اديان جهان، خدمات عرضه مي‌کند. طي سال‌هاي اخير ده‌ها هزار نفر در اين گردهمايي که ديگر از مرزهاي سيدني گذشته، شرکت مي‌کنند. در کانبرا، پايتخت استراليا، پليس فدرال اسپانسر برپايي جشنواره عيد فطر است. بزرگ‌ترين جشن مسلمانان استراليا هم با ترتيب دادن برنامه‌هاي متعدد تفريحي و فرهنگي در شهر ملبورن برگزار مي‌شود.

«آفريقاي جنوبي»
هر ساله صدها مسلمان در عصر آخرين روز ماه رمضان در منقطه «گرين پوينت» کيب‌تاون گرد هم جمع مي‌شوند تا هلال ماه شوال را تماشا کنند. همه اقشار در اين تجمع با هم ديدار مي‌کنند و خوراکي‌هاي مختلف خود را با ديگران سهيم مي‌شوند. پس از غروب آفتاب، نماز مغرب به جماعت برگزار مي‌شود و سپس رويت هلال ماه به طور رسمي اعلام مي‌شود.
به‌غيراز خواندن نماز عيد در مسجد، ديدار از همسايه‌ها و خويشاوندان از سنت‌هاي هرساله مردم آفريقاي جنوبي است. اکثر مردم لباس‌هاي نو و رنگارنگ مي‌پوشند. کيک، بيسکويت، پاي، سمبوسه و تارت ازجمله خوراکي‌هاي لذيذي هستند که در اين روز سرو مي‌شوند. ناهار در جمع‌هاي خانوادگي خورده مي‌شود. هديه دادن هم از ديگر رسوم مردم اين کشور در عيد فطر است.

«پاکستان»
پاکستاني‌ها جامه‌هاي نو به تن مي‌کنند و منتظر اداي نماز عيد فطر مي‌شوند. کمک به فقرا به تعداد اعضاي خانواده، از رسوم مسلمانان اين کشور است که باهدف سهيم کردن همگان در شادي اين روز انجام مي‌شود. پاکستاني‌ها پس از خاتمه يافتن ماه مبارک رمضان، سه روز تعطيلات دارند اما جشن‌ها و رسم و رسومات پس‌ازآن، تا يک ماه طول مي‌کشد.
مردم پاکستان پس از خواندن نماز عيد که در پارک و يا محوطه‌اي بزرگ و باز برپا مي‌شود، يکديگر را در آغوش مي‌کشند، عيد را به هم تبريک مي‌گويند و درراه بازگشت به خانه براي فرزندانشان بادکنک و شيريني مي‌خرند. پس‌ازآن خانواده‌ها صبحانه‌اي دسته‌جمعي ميل مي‌کنند و از شيريني‌ها و دسرهاي به خصوصي مثل شيره خرما که از شير، کره، خرما، ميوه خشک و رشته‌فرنگي درست‌شده، لذت مي‌برند.

«شبه‌قاره هند»
شب قبل از عيد فطر در شبه‌قاره هند، «چاند رات» نام دارد که به معناي «شب ماه» است. مسلمانان اين کشورها که شامل هند، پاکستان، بنگلادش، نپال و بوتان مي‌شود، معمولاً در اين روز به مراکز خريد مي‌روند و خريد عيد خود را به‌صورت خانوادگي انجام مي‌دهند. رسم است که زنان به‌ويژه دختران جوان، به دست‌ها و پاهاي خود حنا مي‌زنند و با به دست کردن النگوهاي رنگارنگ، شادي روز عيد را جشن مي‌گيرند.
عيدي دادن به کودکان، خريد لباس نو، رفتن به عيد ديدني، هديه دادن و اداي احترام به بزرگ‌ترهاي فاميل و دريافت خوراکي‌هاي محلي و شيريني‌ها به‌عنوان تبرک، ازجمله رسوم مردم شبه‌قاره هند در روزهاي عيد فطر است. برخي از خانواده‌ها هم به قبرستان مي‌روند و براي آمرزش روح رفتگان خود دعا مي‌کنند. مسلمانان اين منطقه پيش از پايان نماز عيد، فطريه خود را پرداخت مي‌کنند و ذکات خود را که معمولاً به شکل لباس نو و غذاست، بين فقرا تقسيم مي‌کنند.

«عربستان سعودي»
عيد فطر با تشريفات خاصي در عربستان جشن گرفته مي‌شود؛ آن‌ها خانه‌هاي خود را تزيين مي‌کنند، غذاهاي رنگارنگ مي‌پزند و همراه با دوستان و خويشان خود ميل مي‌کنند. جمع شدن در خانه بزرگانِ خانواده پدري از رسوم مردم عربستان است. کودکان دم در خانه بزرگ‌ترها صف مي‌کشند و بعد از عيدي گرفتن به صرف ناهار مي‌پردازند. ساک‌هاي تزيين‌شده که دربردارنده اسباب‌بازي و شمع مي‌شوند هم به‌عنوان عيدي به کوچک‌ترها داده مي‌شود. بسياري از مغازه‌دارها در روز عيد سخاوت خود را با دادن هديه‌اي در کنار خريد هر مشتري نشان مي‌دهند. در اين روز حتي غريبه‌ها هم به هم تبريک مي‌گويند.
يکي ديگر از رسوم سعودي‌ها، خريد برنج و ارزاق و توزيع آن‌ها بر در خانه فقرا به‌صورت ناشناس است. در برخي محله‌هاي اين کشور ازجمله «القسيم» رسم است پس از اداي نماز عيد فطر، فرشي بزرگ دريکي از خيابان‌ها پهن مي‌شود و همسايه‌ها مشغول پخت انواع و اقسام غذاها مي‌شوند و در پايان، آن‌ها را بين همه خانه‌هاي اهل محل پخش مي‌کنند.

«ترکيه»
ترک‌ها سه روز را براي عيد فطر تعطيل رسمي اعلام مي‌کنند و جشن مي‌گيرند. مردم در روز عيد بهترين لباس خود را که به «بايرام ليک» معروف است و مخصوص روزهاي عيد است، تن مي‌کنند و به ديدن همسايه‌ها، دوستان، آشنايان و اعضاي فاميل مي‌روند. رفتن به قبرستان با دسته‌هاي بزرگ گل و ظروف آب از ديگر سنت‌هاي مسلمانان ترکيه است.
ترک‌ها در اين روز به ديدن بزرگ‌ترها مي‌روند، دست راست ايشان را مي‌بوسند و روي پيشاني خود قرار مي‌دهند. کودکان هم در همه خانه‌ها را مي‌زنند و عيد مبارکي مي‌گويند و آب‌نبات و شيريني‌هاي سنتي مثل باقلوا، شکلات يا پول هديه مي‌گيرند. در سرتاسر اين کشور برنامه‌هايي به‌منظور جمع‌آوري کمک براي نيازمندان تدارک ديده مي‌شود. مثلاً کنسرت‌ها و مراسم تفريحي و سرگرمي برگزار مي‌شود و پول حاصل از آن به فقرا داده مي‌شود.

«افغانستان»
جمعيت پشتوي افغانستان به عيد فطر، «کوچني اختر» مي‌گويند و سه روز را به اين مناسبت جشن مي‌گيرند. مهيا شدن براي مراسم عيد فطر از 10 روز پيش از پايان ماه رمضان آغاز مي‌شود. «خانه‌تکاني» يکي از سنت‌هاي افغاني‌ها پيش از فرارسيدن عيد است. رفتن به بازار براي خريد لباس نو و شيريني‌ از ديگر رسوم هر ساله مسلمانان افغان است. آن‌ها در روز عيد با شورنخود، کيک و کلوچه از ميهمانان خود پذيرايي مي‌کنند. افغان‌ها بعد از اقامه نماز عيد فطر، به خانه‌هاي يکديگر مي‌روند، عيد را به هم تبريک مي‌گويند و براي هم آرزوي قبولي طاعات و قسمت شدن زيارت حج مي‌کنند.

«چين»
از 56 گروه مذهبي که در چين وجود دارند، 10 گروه که جمعيتشان به حداقل 18 ميليون نفر مي‌رسد، مسلمان هستند و عيد فطر را جشن مي‌گيرند. در برخي استان‌هاي اين کشور همچون شينگ‌ژيان و نينگ‌ژيا يک تا سه روز براي همه مسلمانان و غيرمسلمانان تعطيل رسمي است، اما در نواحي ديگر فقط به مسلمانان يک روز مرخصي داده مي‌شود. مردم مسلمان چين در اين روز بر سر قبر «سيد اجل عمر شمس‌الدين» سياستمدار پارسي در سلسله يوان چين مي‌روند، آن‌جا را غبارروبي مي‌کنند و به قرائت قرآن مي‌پردازند. برخي ديگر هم به آرامگاه رفتگان سري مي‌زنند و خيراتي برايشان پخش مي‌کنند.

«اندونزي»
عيد فطر از تعطيلات ملي اندونزي به حساب مي‌آيد. بسياري از بانک‌ها، ادارات دولتي و خصوصي در طول روزهاي جشن عيد فطر تعطيل هستند. در روزهاي پاياني ماه رمضان مراکز خريد مملو از افرادي است که براي خريد کفش، صندل و لباس نو از خانه خارج شده‌اند. جوانان برمه‌اي گروه‌هاي سرودي به نام «جاگو» در ماه رمضان تشکيل مي‌دهند. «جاگو» در زبان هندي به معناي «بيدار شو» است و اعضاي اين گروه‌ها تنها با استفاده از سازدهني به اجرا مي‌پردازند. اين جوانان سحرهاي ماه مبارک رمضان در محله خود به آوازه‌خواني مي‌پردازند تا همسايگان خود را براي خوردن سحري و انجام عبادات در ماه رمضان بيدار کنند. آهنگ‌هاي آن‌ها از موسيقي فيلم‌هاي معروف هندي برگرفته شده اما ترانه‌هايشان به روزه‌داري، فوايد اطاعت خداوند و واجبات و محرمات ديني مي‌پردازد. به اين ترانه‌ها در پاکستان و هند «قوالي» مي‌گويند. گروه‌هاي «جاگو» در روز عيد فطر هم به خانه‌هاي مردم سر مي‌زنند و غذا و هديه دريافت مي‌کنند.

«آمريکا»
مسمانان مقيم آمريکا نماز عيد فطر را در مرکز اسلامي، پارک‌ها و تالارهاي گردهمايي اقامه مي‌کنند. در اين روز مسلمانان با مليت‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف گرد هم جمع مي‌شوند. در برخي شهرها آن‌قدر تعداد مسلمانان زياد است که نماز عيد را در چند نوبت برگزار مي‌کنند.
ديد و بازديد روز عيد و شرکت در ميهماني‌هاي کوچک و بزرگ که از سوي مراکز اسلامي يا ثروتمندان خير برپا شده، از رسوم مسلمانان آمريکا در سه روز تعطيلات عيد فطر است. کودکان از بزرگ‌ترهايشان هديه مي‌گيرند و ميهمانان از غذاهاي شيرين و تندمزه لذت مي‌برند. جمع‌آوري کمک براي مستمندان هم از ديگر رسوم اين منطقه است. اداره پست امريکا از سال 2001 تاکنون هر ساله تمبرهاي پستي را به مناسبت عيد فطر روانه بازار مي‌کند.

«کانادا»
درست مثل مسلمانان آمريکا، کانادايي‌ها هم روز عيد فطر را مرخصي مي‌گيرند تا در مکان‌هاي تعيين‌شده به اقامه نماز عيد بپردازند. به دليل اهميت اين عيد براي مسلمانان دانشجويان دانشگاه‌هاي کانادا حتي دو يا سه روز را مرخصي مي‌گيرند تا تعطيلات خود را در کنار خانواده باشند. جمعيت زيادي از مسلمانان در شهرهاي مونترال، تورنتو، کالگري، ونکوور و اوتاوا نماز عيد را شانه به شانه هم به جاي مي‌آورند. مکان‌هايي به نام «خانه باز» هم براي ديدار از ديگر مسلمانان در نظر گرفته شد تا با هم ملاقات کنند و عيد را تبريک بگويند. مسجدها و مراکز مذهبي هم جشن‌هايي را براي حضور دسته‌جمعي مسلمانان مهيا مي‌کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن