تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798421820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاريخ شفاهي كشف حجاب به روايت مادربزرگ‌هاي ايران زمين


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تاريخ شفاهي كشف حجاب به روايت مادربزرگ‌هاي ايران زمين
تاريخ شفاهي كشف حجاب و تجارب عيني اين مادرها و مادربزرگ‌ها از جولان آژان‌هاي دوره رضاشاه براي كشف حجاب در شهرها و روستاهاي سرتاسر ايران در طرحي جالب توجه به مديريت «دبيرخانه طرح ملي گوهرشاد» جمع‌آوري شده است؛ حالا اين مسجد در آستانه هشتادمين سالگرد قيام خونين مسجد گوهرشاد و نيز در هفته‌اي كه يكي از روزهايش ملقب به روز «عفاف و حجاب» شده اقدام به انتشار شماري از خاطرات مردمي ضبط و جمع‌آوري شده در اين طرح كرده است.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


تاريخ شفاهي كشف حجاب و تجارب عيني اين مادرها و مادربزرگ‌ها از جولان آژان‌هاي دوره رضاشاه براي كشف حجاب در شهرها و روستاهاي سرتاسر ايران در طرحي جالب توجه به مديريت «دبيرخانه طرح ملي گوهرشاد» جمع‌آوري شده است؛ حالا اين مسجد در آستانه هشتادمين سالگرد قيام خونين مسجد گوهرشاد و نيز در هفته‌اي كه يكي از روزهايش ملقب به روز «عفاف و حجاب» شده اقدام به انتشار شماري از خاطرات مردمي ضبط و جمع‌آوري شده در اين طرح كرده است.
تاريخ ايران مملو از رويدادهاي تلخ و شيرين است كه برخي به دقت ثبت شده‌اند و جزئيات برخي نيز با گذر زمان فراموش شده است؛ خوبي تاريخ دوره معاصر اين است كه هنوز راويان شفاهي دارد؛ شاهديني كه از نزديك در بطن رويدادهاي تاريخي بوده‌اند و با پستي و بلندي‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور بالا و پايين رفته‌اند. پدربزرگ ها، مادربزرگ‌ها و حتي پدران و مادران راويان شفاهي تاريخ معاصر ايران هستند كه مي‌توانند بدون حب و بغض نسل جديد را در جريان رويدادهايي بگذارند كه از سر اين كشور و مردمانش گذشته است. يكي از اين رويدادها كشف حجاب در دوره رضا شاه، مقابله با سنت‌ها و برداشتن چادر از سر زن‌ها و دستار و عمامه و شال از سر مردها است. در تاريخ مكتوب، توصيفات مختلفي درباره اين رويداد تاريخي آمده است اما در يك اتفاق جالب توجه مسجد گوهر‌شاد اقدام به ضبط و جمع‌آوري جزئيات اين رويداد تاريخي از زبان بازماندگان نسلي كرده است كه در آن بازه زماني با اين اتفاق رو به رو بوده‌اند.
«دبيرخانه طرح ملي گوهرشاد»‌ اين خاطرات شفاهي را ظرف چند ماه جمع آوري كرده است كه در ادامه شماري از اين خاطرات كه مربوط به استان‌هاي سرتاسر كشور است از نظرتان مي‌گذرد: ‌
- مادربزرگم تعريف مي‌كردند كه در زمان كشف حجاب كه نيروهاي امنيتي به زنان محجبه حمله مي‌كردند ايشان يك حقه‌اي به كار مي‌بردند كه حجابشان حفظ شود. به بهانه شستن ظروف و لباس، لباس‌ها را روي سرشان مي‌گذاشتند و يك تشتي هم روي آن مي‌گذاشتند و وانمود مي‌كردند براي شستن لباس بيرون مي‌روند. در صورتي كه اين لباس‌ها كاملاً موهايشان را مي‌پوشانده است و با همين ترفند به خانه بستگان مي‌رفتند. (سمنان(
- خانواده پدرم در منطقه اطراف شهر بابك زندگي مي‌كردند. در زمان كشف حجاب، ادشوم (عشاير) مستقر بودند. قزاق‌ها مي‌آيند و دستور كشف حجاب مي‌دهند. سرباز مي‌آيد و مي‌خواسته چارقد زني را بكشد. زن مقاومت مي‌كند. فرمانده مي‌آيد و چارقدش را مي‌كشد و خاله پدرم از پشت با چوب فرمانده را مي‌زند و از اسب مي‌اندازد. فرمانده و افرادش اسلحه مي‌كشند و عشاير نيز اسلحه مي‌آورند و جبهه‌گيري مي‌كنند براي درگير شدن. يك ريش سفيد شرايط را آرام مي‌كند و آنها را به غذا دعوت مي‌كند. در آخر تهديد مي‌كنند كه دفعه بعد كه آمديم بايد همه كشف حجاب كنند. خاله پدرم هم مي‌گويد كه دفعه بعد كه آمديد، گورتان را آماده كرده‌ايم. يا كشته مي‌شويم يا شما را مي‌كشيم. كشف حجاب نمي‌كنيم. سري بعد كه مي‌آيند پيرمردي آنها را نصيحت مي‌كند كه اينها پايبندند و خون‌ريزي مي‌شود و تن به اين كار نمي‌دهند كه آنها هم عقب‌نشيني مي‌كنند. (كرمان)
- مادر بزرگم تعريف مي‌كردند در خيابان سيروس تهران آژان‌ها ما را گير انداختند و چادر از سر من برداشتند. ولي من زير چادر مقنعه بزرگي داشتم و چادر كمري هم داشتم. من شروع كردم به ايشان بد گفتن، او آمد سمت من كه مقنعه من را بردارد ولي من شروع كردم به سر و صورت خود زدن طوري كه خون بيرون زد از صورتم و صورتم كبود و سياه شد. آژان‌ها تا اين صحنه را ديدند فرار كردند و ما هم ديگر از خانه بيرون نيامديم. (تهران)
- مادر بزرگم تعريف مي‌كنند در زمان كشف حجاب خانمي به نام شاه‌پسند بوده ايشان براي جلوگيري از تعرض به ايشان به صورت خودش زغال مي‌زند و صورتش را كامل سياه مي‌كند كه حتي مأمورين هم از كار ايشان تعجب مي‌كنند. (لرستان)
- پدر‌بزرگم تعريف مي‌كردند كه در آن زمان ساختمان‌هاي دو طبقه در بندرلنگه خيلي زياد بوده است. خيلي‌ها از هرمزگان به كشورهاي حوزه خليج‌فارس مي‌رفتند. مادر بزرگم تعريف مي‌كرد براي بيرون رفتن حتماً بايد كلاهي سر مي‌كرديم تا مأموران رضاخان كمتر اذيتمان كنند. اهالي بندر لنگه به خاطر داستان كشف حجاب شهر را ترك كردند و به كشورهاي حوزه خليج فارس نقل مكان كردند. حتي بدون جمع كردن وسايل منزلشان. (هرمزگان)
- آن زمان حمام در خانه‌ها نبود. خانم‌ها براي حمام رفتن از پشت بام منازل مي‌رفتند تا به حمام برسند تا پاسبان‌ها آنها را نبينند. براي شست‌و‌شوي ظروف و لباس‌هاي خود نيز بايد بر لب جوي مي‌رفتند اما چون پاسبان‌ها موجب آزار و اذيت آنها مي‌شدند مجبور بودند از پشت‌بام به منازل خانواده‌هايي بروند كه جوي آب از منزلشان رد مي‌شده است. (اصفهان)
- در يكي از روستاهاي زنجان يك آقايي آژان‌ها را دعوت مي‌كند منزل و يك غذاي مفصل به آنها مي‌دهد و بعد از اينكه خوردند به آنها مي‌گويد به اين نون و نمكي كه با هم خورديم قول بدين چادر از سر زن و بچه من برنداريد. اون‌ها براي اون نون و نمك پاي قولشون مي‌مانند. (زنجان)
- مادر بزرگم تعريف مي‌كرد كه در روستاي دستوران كه 100 كيلومتري سبزوار واقع شده است، ژاندارم‌ها را مي‌فرستادند سر گله گوسفندها يا سرمزرعه‌ها كه زنان كار مي‌كردند حجاب زنان را با سر نيزه اسلحه بردارند. بعداً مأمورها روسري‌ها را به خانه كدخدا مي‌بردند. مردم و زنان مي‌رفتند خانه كدخدا كلاه پهلوي جاي معجر خود از كدخدا دريافت مي‌كردند. كساني هم كه آشناي كدخدا بودند روسري‌ها و معجرهاي خود را پس مي‌گرفتند. (خراسان رضوي)
ظاهراً اين طرح ملي همچنان ادامه دارد و براي جمع‌آوري هر چه بيشتر خاطرات شفاهي مردم در اين حوزه كساني كه در بين خانواده و آشنايان خود از سراسر كشور افرادي را مي‌شناسند كه از دوران تغيير اجباري لباس و كلاه و كشف حجاب خاطراتي دارند يا از شهداي اين دوره اطلاعاتي دارند، مي‌توانند كلمه «حجاب» را به شماره 3000330003 پيامك كنند تا براي ثبت اطلاعات و خاطرات، با آنان تماس گرفته شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن