تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797663970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت یک کارگردان از نمایشی که دو بار توقیف شد/ رحمانیان: ممیزان انگار در ایران زندگی نمی‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


روایت یک کارگردان از نمایشی که دو بار توقیف شد/ رحمانیان: ممیزان انگار در ایران زندگی نمی‌کنند فرهنگ > تئاتر - محمد رحمانیان می‌گوید با ترس و لرز در حال تمرین برای نمایشی است که تا به حال دو بار جلوی اجرای آن گرفته شده است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرحمانیان به همراه عوامل نمایش «هامون‌بازها» در نشستی خبری حضور یافت تا درباره این نمایش با خبرنگاران سخن بگوید. نمایشی که اقتباسی از فیلم «هامون‌بازها» ساخته مانی حقیقی است و قرار شده از ۲۹ تیرماه در تالار وحدت به روی صحنه برود. پیش از این، نمایش «هامون‌بازها» در سال‌های ۸۸ و ۸۹ دچار ممیزی‌های شدیدی شد و همین موضوع مانعی بود برای این که رحمانیان این نمایش را اجرا کند.  اما پیش از هر چیز رحمانیان ترجیح داد یک خبر را تکذیب کند: «من با مریم جلالیان کارگردان «عاشقانه‌های ناآرام» هیچ همکاری نداشته‌ام و حتی یک بار هم او را ندیده‌ام و نمی‌دانم چطور در سابقه کاری او دستیاری و همکاری با من ذکر شده است.»  ولی ماجرای سانسور این نمایش چه بود؟ رحمانیان گفت:‌«اولین بار نمایشنامه «هامون‌بازها» را در بهار سال ۸۸ تمرین کردیم که همزمان نگارش متن آن هم آغاز شد. قرار بود این نمایش در اولین سالگرد درگذشت مرحوم شکیبایی روی صحنه برود، اما به دلایلی که همه به خوبی می‌دانند این اتفاق نیفتاد.»  او سپس به یک نمایش دیگرش که آن هم موفق به اجرا نشد حرف زد: «نمایش «روز حسین»‌ هم با این که آن را شروع به تمرین کردیم به اجرا نرسید. سال ۸۹ «هامون‌بازها» را با گروه دیگری تمرین کردم که در آن زمان بازیگرانی از جمله رضا عطاران و شقایق فراهانی هم حضور داشتند و قصد داشتیم نمایش را به جشنواره فجر سال ۸۹ برسانیم و سپس آن را در اسفندماه در تئاترشهر اجرای عمومی کنیم ولی متاسفانه چند روز مانده به شروع اجرا لیست بلندبالایی از ممیزی و حذفیات ناجور به من داده شد که یکی از آنها حذف کامل یکی از شخصیت‌های نمایش بود.»  این کارگردان گفت که ممیزی‌های این اثر را نابود می‌کرد و به همین خاطر او ترجیح داد از خیر اجرای آن بگذرد: «سال ۹۴ برای سومین بار تمرین نمایش را شروع کردیم و این بسیار سخت است که نمایشی را که بارها مورد هجمه بازبین‌ها و ممیزان قرار گرفته بدون اعتماد به نفس و فقط با توکل و توسل جلو ببریم.»  همین پیشینه است که رحمانیان را این روزها حسابی نگران می‌کند: «نمی‌دانم چه پیش می‌آید و آیا خواهیم توانست در ۲۹ تیر این نمایش را بر صحنه تالار وحدت اجرا کنیم یا خیر. اما به هرحال با خوف و رجاء در حال آماده کردن مقدمات کار هستیم، البته هنوز بازبینی نگرفته و مجوز نمایش هم صادر نشده است.»  رحمانیان تشکری هم از داریوش مهرجویی، مانی حقیقی و رضا مهاجر، عکاس فیلم «هامون» کرد و گفت که خودش از علاقمندان فیلم «هامون» بوده است: «همیشه به این فیلم علاقه داشتم و همواره به این فکر می‌کردم که چطور یک فیلم با نسل‌های بعد از خود این گونه ارتباط برقرار می‌کند، به ویژه قشر روشنفکر مثل روزنامه‌نگاران، نویسندگان و شعرا. البته فیلم مانی حقیقی پاسخ بسیاری از پرسش‌های من را داده بود و همان فتح بابی شد تا سراغ نوشتن نمایشنامه «هامون‌بازها» و اجرای آن بروم.»  به گفته او این نمایش ۱۰۰ دقیقه‌ای درباره هفت نفر آدمی است که بعضی عاشق این اثر هستند و بعضی از آن متنفرند. داستان این نمایشنامه بازه زمانی ۸۵ تا ۳۰ تیر سال ۱۳۸۷ را در برمی‌گیرد و پایان داستان در روز تشییع پیکر خسرو شکیبایی جلوی تالار وحدت شکل می‌گیرد. رحمانیان درباره ماهیت ممیزی‌های این نمایشنامه هم گفت: «به نظرم این ممیزان در این کشور زندگی نمی‌کنند چون حذف‌های عجیب و غریبی را به کار وارد کرده بودند. البته من از میزان سواد آنها خبر ندارم اما مثلا در سال ۸۹ یکی از مواردی که باید حذف می‌شد کلمه «چستک» بود که من آن را از یکی از نمایشنامه‌های اکبر رادی گرفته بودم و هادی مرزبان هم آن اثر را اجرا کرده بود. این کلمه به معنی «دمپایی» است اما زیر آن خط کشیده شده بودند که حذف شود و همین مورد نشان می‌دهد که گاهی افراد ممیز چه ذهنیتی دارند.  این کارگردان یک شگفتی هم برای خبرنگارانی که در این نشست حاضر بودند داشت. او به آنها گفت که می‌خواهد نمایشنامه را برای آنها بفرستد تا آنها هم کار را دقیق بخوانند. موسیقی این نمایش دیگر نکته‌ای بود که رحمانیان به آن اشاره کرد: «سابقه استفاده من از موسیقی در نمایش به سال‌ها قبل برمی‌گردد و اولین بار در سال 83 در نمایشی به اسم «مسافران» پنج قطعه با همکاری محسن نامجو اجرا شد. بعد از آن هم در سال 87 نمایش دیگری با موضوع بمباران سردشت داشتم که در آن از موسیقی و ترانه استفاده می‌شد، ولی متأسفانه نمایش اول به دلیل آکسسوار سنگینی که داشت(یک سواری سمند) فقط یک شب در تالار وحدت اجرا شد و نمایش دوم هم قرار بود از 24 خرداد 88 روی صحنه رود که در آن زمان شرایط برای این کار مهیا نبود. او ادامه داد: پس از آن به خارج از ایران سفر کردم و بعد در سال 90 «ترانه‌های قدیمی» را اولین بار با نام «اینجا تهران است» اجرا کردم. به همین دلیل این نوع اجرا چیزی نبوده که در خارج از کشور و از دیدن نمایش‌های خارجی الهام گرفته باشم. رحمانیان همچنین درباره اینکه آیا ممیزی کارهای قبلی‌اش باعث شده به سمت این نوع اجرا پیش برود؟ با رد این موضوع گفت: سال 92 اولین کاری که قرار بود پس از مدت‌ها اجرا کنم نمایش «صدام» بود که در طول چهار ساعت اجرا ترانه‌های زیادی داشت و قرار بود نوعی تئاتر موزیکال باشد، اما متأسفانه آن هم اجرا نشد که اگر به اجرا می‌رسید پاسخ سوالات زیادی داده می‌شد. با این حال از شهریور 92 خوشبختانه ممیزی خاصی روی کارها انجام نشده و آثار خوبی را در این مدت از محمد یعقوبی و نغمه ثمینی دیده‌ام. در این نشست هنرمندانی چون هومن برق‌نورد، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی، سها صلح‌جو و … نیز حضور داشتند. 

58۲۴۴

کلید واژه ها: تئاتر - تئاتر شهر -




یکشنبه 21 تیر 1394 - 15:01:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن