تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834944557
ملاقات با نویسندهای که هرگز مصاحبه نمیکند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
«اپرا وینفری»، مجری سرشناس برنامههای تلویزیونی آمریکا تنها با دو چهره نامآشنا نتوانسته مصاحبه کند، که یکی از آنها «هارپر لی»، نویسنده رمان «کشتن مرغ مقلد» است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اپرا وینفری» که به خاطر مصاحبههایش با چهرههای هنری، سیاسی، فرهنگی و... شهرت جهانی دارد، از قرار ناهار خود با "هارپر لی"، نویسنده بدقلق رمان ضدنژادپرستی «کشتن مرغ مقلد» در یک روز بارانی در نیویورک صحبت کرده که به بهانه چاپ دومین جلد این رمان پس از وقفهای 55 ساله، یادداشت او در «گاردین» را مرور میخوانیم. وقتی «کشتن مرغ مقلد» را میخواندم، با مادرم در میلواکی زندگی میکردم. پول اینکه آن را بخرم نداشتم، بنابراین سریع آن را از کتابخانه قرض گرفتم. من از آن بچههایی بودم که هر دو هفته یکبار به کتابخانه میرفتم. پنج کتاب میگرفتم و هر پنج تا را میخواندم و بعد آنها را برمیگرداندم. مسئول کتابخانهی آنجا میگفت: اگر این نوع کتابها را دوست داری، از این یکی هم خوشت میآید. بنابراین «کشتن مرغ مقلد» را قرض گرفتم. یادم میآید که شروع به خواندن کردم و آن را حریصانه بلعیدم. به خاطر اینکه عاشق شخصیت «اسکوت» شده بودم، نتوانستم به اندازه کافی آن را درک کنم. فکر میکردم من اسکوت هستم. همیشه دوست داشتم به جای شخصیتهایی باشم که دربارهشان میخواندم و آن زمان میخواستم اسکوت باشم. دوست داشتم پدری مثل «آتیکوس فینچ» داشته باشم. دلم میخواست رابطهای که اسکوت با پدرش داشت را تجربه کنم و بتوانم او را به اسم کوچک صدا کنم. اسم مستعارم اسکوت باشد. اصلا به خاطر او بود که جذب این کتاب شده بودم و تا زمانی که فیلم آن را ندیدم، متوجه عمق اشارههای نژادی این کتاب نشدم. یادم میآید فیلمش را سالها بعد از خواندن کتاب با پدرم تماشا کردم. تأثیر فیلم روی پدرم باعث شد تجربه من از کتاب هم فرق کند. من درست بعد از درگیریهای جنبش حقوق بشر به دنیا آمدم. فرزند این جنبش نبودم، بلکه یکی از افراد ذینفع از این جریان بودم. هیچ درکی از این که به آدم گفته شود از درِ پشتی وارد شوید، ندارم. من زندگی طبق قوانین «جیم کرو» را تجربه نکردم، چون یکی از آدمهای خوشبختی بودم که توانستم از میسیسیپی فرار کنم. منظورم واقعا فرار است. سال 1960 که این کتاب چاپ شد، درست زمانی بود که من میسیسیپی را ترک کردم. در شش سالگی مادربزرگم را ترک کردم و به میلواکی رفتم. بنابراین هیچ وقت تبعیض نژادی جنوب را تجربه نکردم. به یک مدرسه مختلط رفتم و به عنوان باهوشترین شاگرد کلاس شناخته شدم. وقتی تو باهوشترین بچه کلاس باشی، توجه زیادی به تو جلب میشود. هیچ وقت خفقان نژادپرستی را حس نکردم. همیشه فکر میکردم که اگر در محیط با تبعیض نژادی بزرگ میشدم و به عنوان یک آدم درجه دو با من رفتار میشد، زندگیم خیلی متفاوت میشد. ریشههای من جنوبی است. نه تنها در جنوب و میسیسیپی به دنیا آمدم، بلکه بخش زیادی از زندگیام را در تنسی گذراندم. بنابراین میدانم معنای یک زن جنوبی بودن چیست. بعد از خواندن «کشتن مرغ مقلد» آرزو میکردم که لهجه میداشتم. اینطرف و آنطرف میرفتم و ادای اسکوت را درمیآوردم. فکر میکنم داشتم بیمار میشدم. از بچههای دیگر میترسیدم، همانطور که الان میترسم و یادم میآید تا زمان رفتن به کلاس، این کتاب را میخواندم و نمیتوانستم وقتی حرف آن وسط میآید، دهنم را ببندم. کلاس هشتم یا نهم بودم که «کشتن مرغ مقلد» را خواندم و سعی میکردم آن را به بچههای دیگر پیشنهاد بدهم. بنابراین طبیعی است که الان یک باشگاه کتابخوانی داشته باشم، چون از زمان خواندن این کتاب دقیقا همین کار را میکردم. «کشتن مرغ مقلد» یکی از اولین کتابهایی است که میخواستم دیگران را برای خواندش ترغیب کنم. مثل خیلیها، مرز بین فیلم و کتاب برای من کمرنگ بود. هرگز کتابی که جوهرهاش را در اقتباس سینماییاش حفظ کرده باشد، مثل این ندیدم و دلیل آن بازی هنرپیشههای اسکوت و آتیکوس و بقیه عوامل است. یک بار افتخار نشستن در کنار «گرگوری پک» سر میز شام در هالیوود را داشتم. با خودم میگفتم: «اوه خدای من! این گرگوری پک است. باید چه کار کنم؟ چه بگویم؟ نه تنها دور یک میز، بلکه کنار گرگوری پک نشستهام.» این اتفاق مدتها بعد از اینکه من برنامه تاکشوی را اجرا میکردم و با بسیاری از افراد مشهور مصاحبه کرده بودم، افتاد. اما حتی نمیتوانستم فکر کنم که چه باید بگویم. بالاخره برگشتم و گفتم: «خب اسکوت چه کار میکند؟» و او گفت: «40 سال از آن زمان گذشته، اما خوب است.» من گفتم: «با او در ارتباطی؟» چون در مغز من اصلا مهم نبود که گرگوری پک از آن به بعد نقشهای دیگری را هم به عهده گرفته، او برای من آتیکوس بود و زنی که اسکوت را بازی کرد، همیشه در ذهنم اسکوت باقی میماند. من عاشق انرژی اسکوت بودم، روحیاتش، سرزندگی او. کنجکاویاش را دوست داشتم. اسکوت حتی در 10 سالگی هم میدانست کیست، خودش را باور داشت و به دنیای نژادپرستی آنقدر اشراف داشت که من با خواندن آن کتاب حس میکردم خودم دارم تجربهاش میکنم. چشمان من با باز شدن چشمهای او باز شد. وقتی مدرسهام را در آفریقای جنوبی تأسیس کردم، همه میخواستند بدانند چه برای آنها میآورم و به دخترها چه چیزی یاد میدهم. از همه خواستم کتاب مورد علاقهشان را بیاورند و تقریبا 100 نفر «کشتن مرغ مقلد» را معرفی کردند. هر کسی دلیل خودش را درباره اهمیت این کتاب برای دخترها نوشته بود و هرکدام حرف متفاوتی زده بود. مسلما با وجود اینکه آمریکا پیش از این عاشق این کتاب بود، من آن را برای «باشگاه کتابخوانی اپرا وینفری» انتخاب میکردم. با خودم میگفتم شگفتانگیز نیست که هارپرلی اینجا بیاید و با او مصاحبه کنم. سالها برای این هدف تلاش کردم و کارمندم تماسهای مکرری با کارگزار لی انجام داد. سرانجام موفق شدیم یک قرار ملاقات بگذاریم. من خیلی هیجانزده بودم. یادم میآید یک روز بارانی در نیویورک بودم و قرار شد برای ناهار به رستوران «چهار فصل» برویم. میدیدم که او با چتر و چکمه از خیابان رد میشود و آنقدر مسحورکننده و دوستداشتنی بود که نمیتوانستم باور کنم. تمام آن سوالات «چه باید بگویم؟»، «حالا چکار کنم؟» از ذهنم عبور کرد. ما در لحظه با هم دوست شدیم. واقعا فوقالعاده بود و من از بودن با او لذت بردم. با این حال او همیشه یکی از افرادی بود که مثل «جکی اوناسیس» به من نه گفت و من به او احترام گذاشتم. مکالمه ما 20 دقیقه طول کشید و من نتوانستم او را برای انجام یک مصاحبه متقاعد کنم. روش من تحت فشار قرار دادن نبود. تصمیم گرفتم عقب بنشینم و از زمانی که با او هستم لذت ببرم چون او اصلا قرار نبود متقاعد شود. به من گفت: «من هر چه که لازم بوده را گفتم. هنوز هم هستند رییس روسایی که به خانه من میآیند، در را میکوبند و به دنبال «بو رادلی» میگردند و من نمیخواهم این اتفاق بیشتر از آنچه وجود دارد، تکرار شود.» او گفت نه و من میدانستم که نه، یعنی نه. بعضی وقتها نه به این معناست که «خب... بگذار ببینیم چه میشود گفت» اما وقتی هارپر لی گفت نه، میدانستم که این آخر ماجراست و سعی کردم از خوردن ناهار با او لذت ببرم. بعضی وقتها فکر میکنم چرا با خودم یک ضبط صوت نبردم. چون در آن لحظه ذهنم میگفت: «اوه خدای من، من دارم با هارپر لی ناهار میخورم. امیدوارم همهچیز یادم بماند. دارم سعی میکنم جمله به جملهاش را به خاطر بسپارم.» اما بعد از ماجرا با خودت فکر میکنی: «چه گفت؟ من چه گفتم؟» یکی از چیزهایی که او گفت و روی من تأثیر گذاشت، این بود: «اگر به ازای هر کتابی که فروش میرفت یک 10 سنتی میگرفتم...» و من داشتم فکر میکردم امیدوارم بیش از یک 10 سنتی نصیبت شود، چرا که هیچکس انتظار این موفقیت را نداشت. مسلما او انتظار آن را نداشت و روشن است که ناشران هم منتظر چنین موفقیتی نبودند. حالا 50 سال از آن زمان گذشته و ما هنوز درباره این کتاب حرف میزنیم. او از من پرسید: «تو شخصیت بو رادلی را میشناسی؟ خب اگر بو را میشناسی، پس میفهمی چرا من مصاحبه نمیکنم. چون من واقعا بو هستم.» و من میدانستم که قرار نیست بو رادلی بیاید و در برنامه اپرا بنشیند. او همیشه یکی از افرادی است که مثل جک اوناسیس که من همیشه آرزوی مصاحبه با او را داشتم به من جواب رد داد و من به نه گفتنِ او احترام گذاشتم. حس جواب رد شنیدن دقیقا شبیه همان حسی بود که درباره اوناسیس داشتم. اما در پایان، خوشحالم که بو این کار را نکرد و توانست روی حرف خودش بایستد. *** «کشتن مرغ مقلد» در سال 1960 به نگارش درآمد و هارپر لی را به شهرتی بینالمللی رساند. او برای نوشتن همین یک رمان جایزه معتبر ادبی پولیتزر 1960 و مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را در سال 2007 دریافت کرد. «کشتن مرغ مقلد» از زمان چاپ تاکنون حدود 40 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته و به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. این اثر به فیلمی سینمایی هم تبدیل شد و «گریگوری پک»، بازیگر نقش اصلی مرد آن جایزه اسکار را از آن خود کرد. «لی» چند ماه پیش اعلام کرد پس از 55 سال تصمیم گرفته دنباله رمان برنده پولیتزرش را روانه بازار کتاب کند. او گفت که دستنوشته «برو یک بپا بگذار» توسط دوست و وکیلش در یک گاوصندوق قدیمی پیدا شده و به زودی منتشر میشود. این نویسنده عنوان دومین رمانش را از خطی در انجیل قرض گرفته. این کتاب در دهه 1950 به نگارش درآمده، اما ناشر به او پیشنهاد کرده داستان را در کتابی دیگر از زاویه دید «اسکوت» روایت کند. داستان این رمان 20 سال پس از رویدادهای «کشتن مرغ مقلد» اتفاق میافتد، زمانی که دختر آتیکوس فینچ برای دیدن پدرش به آلاباما سفر میکند. «برو یک بپا بگذار» فردا چهاردهم جولای (بیستوسوم تیرماه) روی پیشخوان کتابفروشیها قرار میگیرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس: حافظه تاریخی ملتهای مسلمان هرگز جنایتهای صهیونیستها را فراموش نمیکند
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس حافظه تاریخی ملتهای مسلمان هرگز جنایتهای صهیونیستها را فراموش نمیکندنماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی گفت حافظه تاریخی ملتهای مسلمان هیچگاه جنایتهای صهیونیستها را فراموش نخواهد کرد حجتالاسلام علیرضا سلیمی در گفت&zwچرا رسانه ملي اصلاح الگوي مصرف را تبليغ نميكند؟
چرا رسانه ملي اصلاح الگوي مصرف را تبليغ نميكند زماني كه رهبر انقلاب سال 1388 را سال حركت به سمت اصلاح الگوي مصرف نامگذاري كردند جامعه را به سوي درست مصرف كردن سوق دادند نویسنده احمد محمدتبريزي زماني كه رهبر انقلاب سال 1388 را سال حركت به سمت اصلاح الگوي مصرپاسخ فارابی به مصاحبه روز گذشته ترکمانی: بنیاد حامی سینمای کودک است
پاسخ فارابی به مصاحبه روز گذشته ترکمانی بنیاد حامی سینمای کودک استبنیاد سینمای فارابی در واکنش به صحبتهای روز گذشته نادره ترکامنی در خصوص حذف عروسکهای فیلم شرتی شپرتی جوابیهای را خطاب به این کارگردان منتشر کرد به گزارش خبرگزاری فارس در متن جوابیه ارسالی فارابی خطاب به نادرهسازمان سینمایی از مجوز قانونی خود حمایت نمیکند/ بیعدالتی انگیزه فیلمسازان را میگیرد
عباس رافعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سازمان سینمایی از مجوز قانونی خود حمایت نمیکند بیعدالتی انگیزه فیلمسازان را میگیرد کارگردان سینما از حمایت نشدن برخی فیلمها که مجوز قانونی وزارت ارشاد را دارند انتقاد کرد عباس رافعی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمامستند سفره های نور/ مصاحبه جالب با روحانی مداح +دانلود
مستند سفره های نور مصاحبه جالب با روحانی مداح دانلود دانلود لینک ۱۳ ۰۴ ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۸ملاقات با صدابردار پیشکسوت موسیقی
جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ محمدرضا جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت موسیقی این روزها به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهید لواسانی سرخه حصار به سر میبرد به گزارش ایسنا جعفری بهنام از ٢٧ اردیبهشت ماه به دلیل بیماری قلبی در بخش سی سی یو این بیمارستان بستری شده تا تحت مداوا قرار گیردملاقات با مفتی اعظم و رییس شورای عالی مسلمانان بلغارستان
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۱ مفتی اعظم و رییس شورای عالی مسلمانان بلغارستان در دیدار با هیاتی ایرانی بر حفظ وحدت مسلمانان جهان تاکید کرد به گزارش بخش فرهنگ ایسنا محمد علی کیانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان به همراه دکتر حمید امیدی محقق و استاد دانشگاه تهرانبار دیگر فریاد نویسندهای به هوا رفت
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۶ رفیع افتخار به انتشار بیاجازه فایل صوتی کتابش به همراه امضای قرارداد کتاب دیگری که آن را صوری و بیارزش خواند اعتراض کرد این نویسنده از تولید فایل صوتی بر اساس یکی از داستانهای رئالش توسط یک موسسه انتشاراتی که نخواست نامی از آن ببرد ابراز ناخرسندیروزنامهنگاری حرفهای صرف نمیکند / گفتوگو با محمدرضا نوروزپور، نویسنده، مترجم و روزنامهنگار
روزنامهنگاری حرفهای صرف نمیکند گفتوگو با محمدرضا نوروزپور نویسنده مترجم و روزنامهنگار فرهنگ > رسانه - ماهنامهی مدیریت ارتباطات نوشت ساره گودرزی نگاشتن درباره نرم خبر و سخت خبر این روزها که بیش از هر زمان دیگری رسانهها تلاش میکنند به سمت آن حراگر این قطعه را دوست نداشتم هرگز آن را نمیساختم
خواننده تیتراژ دعوت در گفتگو با خبرنگاران اگر این قطعه را دوست نداشتم هرگز آن را نمیساختم با تلفیق ساز سنتور در قطعه دعوت سعی کردم فضای شادی را برای مخاطبان ایجاد کنم حامد محضرنیا خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگارامیگویند اخبار دمای 50 درجه را اعلام نمیکند!
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۵ محمد اصغری - کارشناس هواشناسی - با ابراز نارضایتی از نتیجه بازی تیم ملی والیبال حضور داوران را در گرفتن این ماحصل موثر دانست به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا وی سپس در معرفی خودش گفت من یک عضو کوچک از سازمان صداوسیما هستم و دوست داشتم پشت صحنه کمصاحبهای که عیاری برای آن تعلل کرد
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۱ برگزاری نشست نقد فیلم فرار از تله و صحبتهای کیانوش عیاری درباره جلال مقدم نمایش مستندی ایرانی در ارمنستان نمایش تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم کوتاه ایتالیا نخستین اکران فیلم ممیرو در سینماتک خانه هنرمندان ایران از جمله خبرهای سینمایی بیستکوین کاستنر به این زودیها در سریال بازی نمیکند
با اعلام انصراف از محاکمه کوین کاستنر به این زودیها در سریال بازی نمیکند شناسهٔ خبر 2848940 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ هنر > سینمای ایران کوین کاستنر از بازی در مجموعه تلویزیونی محاکمه به کارگردانی دیوید ای کلی انصراف داد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوودکیومرث قورچیان در گفتوگو با فارس: اثر هنری یک فرهنگ است نه کالا/برخی گالریدارها سرایدارند/هنرمند در حراجیها
کیومرث قورچیان در گفتوگو با فارس اثر هنری یک فرهنگ است نه کالا برخی گالریدارها سرایدارند هنرمند در حراجیها سود زیادی نمیکند قیمتگذاری تابلو کمالالملک تأملبرانگیز استعضو گروه نقاشی مرکز هنرهای تجسمی گفت همه گالریدارها را نفی نمیکنیم اما اکثر آنها گالریدار نیستند سرایدملاقات با نویسندگان کتاب های درسی در نمایشگاه قرآن
ملاقات با نویسندگان کتاب های درسی در نمایشگاه قرآن تهران - ایرنا - بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم این امکان را برای دانش آموزان و علاقه مندان فراهم آورده تا نویسندگان کتاب های درسی را از نزدیک ببینند و با آنان به گفت و گو بنشینند به گزارش روز یکشنبه خبرنگار معارف ایرگزارش تصویری - مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه چین در وین
مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه چین در وین عکس مهدی قاسمی - ایسنا پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۴هاشمیرفسنجانی: در حال حاضر بیکاری، تورم و فساد در کشور وجود دارد/هرگز به دنبال سلاح هستهای نیستیم
هاشمیرفسنجانی در حال حاضر بیکاری تورم و فساد در کشور وجود دارد هرگز به دنبال سلاح هستهای نیستیمرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت در حال حاضر بیکاری تورم و فساد در کشور وجود دارد که مردم به دلیل وفاداری به انقلاب و نظام تحمل میکنند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها