تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827764579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصاحبه‌ای که عیاری برای آن تعلل کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱



برگزاری نشست نقد فیلم «فرار از تله» و صحبت‌های کیانوش عیاری درباره جلال مقدم،‌ نمایش مستندی ایرانی در ارمنستان،‌ نمایش تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم کوتاه ایتالیا، نخستین اکران فیلم «ممیرو» در سینماتک خانه هنرمندان ایران از جمله خبرهای سینمایی بیست‌و‌یکمین روز از تیرماه هستند. عیاری: «فرار از تله» فیلمی از جنس موج نوی سینما ایران است به گزارش ایسنا،‌ فیلم سینمایی «فرار از تله» ساخته مرحوم جلال مقدم شنبه 20 تیر در سالن سیف‌اله داد خانه سینما به نمایش درآمد و پس از نمایش با حضور کیانوش عیاری و جواد طوسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و دست اندکاران کهنه کار این فیلم برگزار شد، طوسی ضمن برشمردن ویژگی هایی از آثار مرحوم جلال مقدم علت علاقه عیاری به آثار وی علی الخصوص"فرار از تله" را جویا شد. کارگردان "خانه پدری" سخنان خود را این چنین آغاز کرد: "فرار از تله" در زمانی که فیلمفارسی یکه تازی می کرد در سینمای ایران درخشید، شاید این ویژگی به دلیل فاصله گرفتن از سینمای صرف روشنفکری باشد. حتماً این فیلم نقص هایی هم دارد ولی مرحوم جلال مقدم با تکیه بر سینمای بدنه آن زمان توانسته فیلم خوبی را ارائه دهد. وجه غالب این فیلم سینما است در عین حال وارد وجوه احساسی نمی شود و خودنمایی نمی کند. نکته دیگر اینکه "فرار از تله" فیلمی دو پاره است که بخش اولیه آن رئالیستی و بخش دوم اکشن و پلیسی است. عیاری افزود: شروع خیره کننده فیلم با آن تیتراژ حساب شده و پایان بندی فوق العاده در همان بار اولی که فیلم را دیدم توجهم را جلب کرد و بسیار موفق عمل کرده است، ولی شخصاً آن صحنه‌های پخش شدن پول را نمی پسندم. همچنین بنظرم حرف‌هایی که درباره عدالتخواهی میان مرتضی (بهروز وثوقی) و کریم (داود رشیدی) رد و بدل می شود کاربرد خاصی ندارد و شاید زاید به نظر برسد. کارگردان «آن سوی آتش» در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: من در آثارم تعمدا از جلال مقدم تأثیر نگرفته‌ام، ولی ممکن است تأثیراتی که فیلم های او از جمله "فرار از تله" بر ذهن من گذاشته اند در فیلم هایی مثل "آن سوی آتش" به چشم بخورد. مرحوم مقدم به معنای واقعی کلمه انسانی زمینی بود و این مشخصه در فیلم هایش قابل مشاهده است. او سعی نمی کرد بیش از ظرفیت فیلم، پیام یا مفهومی را برای مخاطب در نظر بگیرد و به همین دلیل فیلم او سال ها پس از ساخت همچنان دیدنی است. عیاری ادامه داد: به گمانم جریان موج نوی سینمای ایران بیشتر از فیلمی مثل "فرار از تله" نشأت می‌گیرد و فیلم هایی مثل "جنوب شهر" و "شب قوزی" این سینما را نمایندگی می کنند، اما این آثار به جریانی ماندگار بدل نشدند. فیلمی مثل "فرار از تله" به نیت متفاوت بودن ساخته نشده بلکه مقدم می‌خواست فیلمی خوب و آبرومند برای مردمی بسازد که درگیر تماشای فیلمفارسی بودند. کارگردان "بودن یا نبودن" ادامه داد: از مشخصه‌هایی که در موج نو دیده می شود و در این فیلم هم وجود دارد می توان به عدم سوء استفاده از احساسات تماشاگر و بازی نگرفتن خرد مخاطب اشاره کرد. این ویژگی ها در "فرار از تله" و فیلم دیگر جلال مقدم یعنی "پنجره" دیده می شود و مبین شرف فیلمساز است. من سرسپرده سینمایی هستم که ارتباطی بی واسطه با تماشاگر داشته باشد و مخاطب را فریب ندهد. عیاری افزود: استفاده خوب جلال مقدم از فضاسازی های شهر دزفول باعث شده این فیلم یک هویت کلی را در بر داشته باشد. درواقع او لوکیشن را به خدمت می گیرد تا مفهوم مورد نظر خود را بیان کند. اما همچنان در مورد پایان بندی تأکید می کنم که اتفاقات موجود در این فیلم را که از جنس سینمای فرانسه است، نمی توانم بپذیرم. بنظرم زوایای دوربین اغراق شده هم چندان به دل نمی نشیند اما در مقابل صحنه ای که کریم و جلال با هم هستند و به دلیل لال بودن جلال دیالوگی بینشان مطرح نمی شود بسیار خوب از آب درآمده است. در ادامه درباره شخصیت جلال مقدم بحث هایی مطرح شد که عیاری در این خصوص گفت:«در مملکت ما، همه رهاشده هستیم، هیچ استعدادی جدی گرفته نمی شود و در مقاطعی شاید دست به خودزنی بزند. منهم نمونه دیگری از این رهاشدگی هستم در صورتیکه باید شرایط به گونه ای باشد که به من اجازه کم کاری ندهد اما اینگونه نیست. یک مورد مشابه دیگر از این رهاشدگی در سینمای ایران مرحوم فریدون گله است که ویژگی هایی از این دست در زندگی او هم قابل مشاهده است». کارگردان "بیدار شو آرزو" افزود:«چند سال پیش قرار بود با مرحوم جلال مقدم مصاحبه ای داشته باشم که به دلیل تعلل من میسر نشد. بعدها با شبح او مصاحبه ای کردم که این مصاحبه خیالی آنقدر طولانی و قطور شد که آقای هوشنگ گلمکانی پیشنهاد کرد آن را به عنوان یک کتاب چاپ کنیم. *** نمایش مستند «اهالی خیابان یکطرفه» در جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان به گزارش ایسنا،‌ فیلم مستند «اهالی خیابان یکطرفه» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مهدی باقری که روایتی از خیابان قوام‌السلطنه قبلی یا سی‌تیر فعلی است، در جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان روی پرده می‌رود. دوازدهمین دوره جشنواره «زردآلوی طلایی» از عصر امروز (یکشنبه 21 تیرماه) در شهر ایروان ارمنستان آغاز به کار می‌کند و فیلم مستند «اهالی خیابان یکطرفه» ساخته مهدی باقری در بخش ویژه‌ی «ارامنه، نگاه از درون و بیرون» به نمایش در‌می‌آید. این بخش غیر رقابتی است و در آن به زندگی ارامنه خارج از ارمنستان و ارامنه ساکن ارمنستان می‌پردازد. این فیلم دارای دو بخش است؛ بخش تاریخ اجتماعی- سیاسی خیابان سی تیر و دیگری پیرامون کاراکترهایی است که در آن خیابان زندگی می‌کنند. در واقع خاطرات افرادی که در این منطقه روزگار گذارنده‌اند و برخی هم از چهره‌های شناخته شده‌ و از ادیان مختلف هستند، بازگو می‌شود. عوامل تولید مستند «اهالی خیابان یکطرفه» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: مهدی باقری/ تصویربردار: رضا تیموری/ صدابردار: حسن شبانکاره/ تدوین: فرحناز شریفی/ دستیار کارگردان: سحر غلامی/ مدیر تولید: مهران باقری/ تهیه‌شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. پیش از این، مهدی باقری با مستند «اهالی خیابان یکطرفه» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند شهری هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده بود. دوازدهمین دوره جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان، تا روز 28 تیرماه در شهر ایروان ادامه خواهد داشت. *** «آماس»؛ تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم کوتاه ایتالیا فیلم کوتاه «آماس» در جشنواره سینماداماره «cinemadamare» ایتالیا به نمایش در آمد. «آماس» تازه‌ترین ساخته علی درخشنده که تنها نماینده ایران بود به عنوان مهمان در این جشنواره هفتگی تابستانی به نمایش در آمد. درخشنده پیش از این «مستندی درباره ناکروپولی»، «از اینم ساده تر 1» و «از اینم ساده تر2» را در این فستیوال اکران کرد. فستیوال cinemadamare گروهی متشکل از عوامل فنی و هنری سینمایی از سراسر دنیا دارد و فیلمسازان جوان می‌توانند ایده‌های خود را از این طریق به اجرا درآورند. سومین قسمت از سه گانه عشق «از اینم ساده تر» علی درخشنده نیز از هفته آینده مهیای تولید خواهد شد. فستیوال فیلم کوتاه سینماداماره در ایتالیا بزرگترین تولیدکننده فیلم کوتاه در جهان است و در فصل تابستان فیلم‌های خود را به صورت هفتگی در شهر‌های مختلف این کشور با حضور نماینده‌هایی از تمام دنیا نمایش می‌دهد. عوامل این فیلم کوتاه عبارتنداز: تهیه‌کننده و کارگردان: علی درخشنده، نویسنده: بردیا یادگاری، فیلمبردار: داود امیری،صدابردار: عباس رستگارپور، طراح چهره‌پردازی: علیرضا خورشید، طراح صحنه‌و لباس: امیرحسین حداد،تدوین: علی درخشنده - حمیدرضا برزگر، صداگذاری و میکس: آرش قاسمی، موسیقی:علیرضا برزگر، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: زهره صمدی، منشی صحنه: ساویز رسایی،تصویربردار پشت صحنه: شهرزاد بختیاری، عکاس: الهام حیدری، مدیر تولید و تدارکات: سید مقصود میرهاشمی و با همراهی مجید برزگر و ماهان حیدری، بازیگران: نسیم کیانی و قربان نجفی. *** نخستین اکران فیلم «ممیرو» در سینماتک خانه هنرمندان ایران فیلم «ممیرو» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید. یکصد و دوازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 22 تیر به نخستین اکران فیلم «ممیرو» به نویسندگی و کارگردانی هادی محقق اختصاص دارد. پس از نمایش این فیلم نیز، نشست نقد و بررسی آن با حضور کارگردان این فیلم و علی علایی و کیوان کثیریان برگزار می شود. «ممیرو» داستان انسانی را روایت می‌کند که در طول زندگی‌اش بازخورد اعمال خود را پس می‌دهد و دارای مضمون اخلاقی است. از سایر عوامل این فیلم می‌توان به سید رضا محقق (تهیه‌کننده)، روزبه رایگا (فیلمبردار)، علی مربی (مشاور هنری)، مجید برزگر (تدوین)، حامد غلامی (مدیر تولید)، آزاده فیروزبخت (منشی صحنه) اشاره کرد. فیلم «ممیرو» به نویسندگی و کارگردانی هادی محقق دوشنبه 22 تیر ساعت 17:30 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید. *** پایان مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره فیلم ویدیویی یاس بر اساس اعلام دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدیویی یاس، صاحبان آثار تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند، DVD نسخه بازبینی فیلم‌های خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در موسسه رسانه‌های تصویری تحویل دهند. مؤسسه رسانه‌های تصویری در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی، سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس را با هدف تشویق فیلم‌سازان و تقدیر از سازندگانی که مبادرت به تولید آثاری با مضامین اسلامی و ملی کرده‌اند، را برگزار می‌کند. جشنواره فیلم یاس با ارسال فراخوان عمومی در مدت تعیین شده، پذیرای آثار سینماگران بوده و بر اساس اعلام دبیرخانه، با توجه به پایان مهلت ارسال آثار، فراخوان تمدید نمی‌شود. همچنین در جشنواره امسال بخش طرح و ایده نیز برگزار می‌شود که مهلت ارسال آثار برای این بخش به پایان نرسیده است. نویسندگان طرح و ایده فیلمنامه نیز تا 31 تیرماه سال جاری فرصت دارند که آثار خود را حداقل در 3 و حداکثر5 صفحه (هر صفحه 20 خط) به صورت ‌pdf روی سی دی و سه نسخه پرینت به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. هدف از برگزاری بخش طرح و ایده، ارتقای کیفی ادبیات نمایشی و ارزیابی طرح‌ها و ایده‌هایی است که برای ساخت آثار ویدیویی بلند با رویکرد "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" ، " تحکیم خانواده"، "انقلاب اسلامی و دفاع مقدس"، "حادثه‌ای پلیسی" و "کمدی" به نگارش درآمده باشد. براساس، آئین‌نامه اعلام شده دبیرخانه جشنواره با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، آثار دارای پروانه ساخت ویدیویی (غیر سینمایی) صرفا در جشنواره فیلم ویدیویی یاس قابل ارائه هستند. سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود. *** پوستر دومین همایش ملی انیمیشن ایران رونمایی شد در مراسمی که با حضور اعضای هیات علمی همایش ملی انیمیشن ایران در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، از پوستر دومین دوره این همایش رونمایی شد. در این مراسم، استاد «علی‌اکبر صادقی» که طراحی پوستر دومین همایش ملی انیمیشن ایران را برعهده داشت، در توضیحاتی اظهار داشت: طرح این پوستر از فیلم انیمیشن «زال و سیمرغ» الهام گرفته شده و خورشیدی که در فیلم طلوع می‌کند و در ادامه‌ی آن زال به دنیا می‌آید، بعنوان نمادی از رشد و شکوفایی انیمیشن ایران درنظر گرفته شده است. در این مراسم، علیرضا قاسم‌خان دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران هم طی سخنانی عنوان داشت: «خوشبختانه بیشتر موضوعاتی که برپایه‌ی نظرات شورای سیاست‌گذاری این همایش فراخوان عمومی شده بود، در مقالات ارسالی و منتخب مورد توجه قرار گرفته است، اما متاسفانه جای خالی مبحث اکران فیلم انیمیشن که دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی هم روی آن تاکید زیادی دارند، کماکان خالی است. وی افزود: به عقیده من باید آسیب‌شناسی اکران فیلم انیمیشن در این همایش مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اگر مخاطبی برای تماشای انیمیشن نباشد، چرخه تولید این آثار هنری نیمه‌کاره باقی می‌ماند. معاون تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصریح کرد: دومین همایش ملی انیمیشن ایران با هدف جذب تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌های حرفه‌ای می‌تواند رونق زیادی در چرخه‌ی تولید این هنر- صنعت به وجود آورد. در این جلسه اعضای هیات علمی دومین همایش ملی انیمیشن ایران متشکل از دکتر فاطمه حسینی‌شکیب (دبیر علمی همایش)، دکتر سعید توکلیان، دکتر ناصر گل‌محمدی، دکتر محمدعلی صفورا، روانبخش صادقی، دکتر علیرضا گلپایگانی، امیرمحمد دهستانی، دکتر امیررضا معتمدی، دکتر سیدنجم‌الدین شاه‌کرمی، دکتر احمد سفلایی و سارا خلیلی، از میان 63 مقاله ارسالی، 26 عنوان مقاله را برای شرکت در این همایش انتخاب اولیه کردند. دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اواخر مردادماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن