تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806992045
![نمایش مجدد: نقد حجاریان بر دیدگاه مصباح درباره «حق ملت» refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد حجاریان بر دیدگاه مصباح درباره «حق ملت»
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نقد حجاریان بر دیدگاه مصباح درباره «حق ملت»
روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان «کشف یا عقد» که به تحلیل رابطه دولت و ملت پرداخته بود، نوشت: امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه دوم براساس «عقد» و «قرارداد» بنا شده است.
روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان «کشف یا عقد» که به تحلیل رابطه دولت و ملت پرداخته بود، نوشت: امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه دوم براساس «عقد» و «قرارداد» بنا شده است.
از نظر دیدگاه «کشف» که آقای مصباحیزدی ایدئولوگ آن است ملت هیچ حقی ندارد. به بیانی سؤال اساسی در این دیدگاه میتواند این باشد که مردم چه حقی دارند که بتوانند آن را واگذار کنند؟ در این دیدگاه رابطه مردم -حاکمیت یا همان nation- state مانند رابطه مجتهد- مقلد است
برخلاف نظریه حق که در آن میتوان حق را واگذار کرد، در این دیدگاه تکلیف قابل واگذاری نیست. مقلد مکلف است مجتهد اعلم را کشف کند.
اینجا موضوع تکلیف مطرح میشود و براساس آن مقلد حقی ندارد. در نظریه کشف و تکلیف، مکلف یا همان مقلد برای انجام وظایفش - در یک مرحله یا دو مرحله- میتواند تکالیفی را که در برابر مجتهد و خدا دارد، انجام دهد؛ یعنی یا از دو خبره بپرسد یا خودش توانایی تشخیص مجتهد اعلم زمان را داشته باشد.
در این دیدگاه خود مجتهد هم مکلف است مکلف عندالله باشد و باید علمش را اظهار کند؛ یعنی بهنوعی هم مجتهد و هم مقلد نزد خدا مکلف هستند. میتوان گفت رابطه مجتهد و مقلد رابطهای موازی است، مجتهد باید علمش را اظهار و اعلام کند و مقلد باید اطاعت کند.
اما در دیدگاه دوم، رابطه دولت- ملت شباهت زیادی با نظریه کارگزار- کارفرما دارد. در رابطه کارگزار-کارفرما، دولت کارگزار ملت است و مردم کارفرمای دولت هستند؛ یعنی مردم با عقد یک قرارداد بخشی از حق خود را به دولت واگذار میکنند.
رابطه طبیب و مریض را تصور کنید؛ طبیب به هنگام درمان اختیار تام بدن بیمار را دارد و حتی اگر بیمار بیهوش باشد حقی از او سلب نمیشود. در این نوع رابطه، طبیب، کارگزار و مریض، کارفرماست. رابطهای است قراردادی که براساس آن طبیب در ازای دریافت وجه از بیمار وظایفش را انجام میدهد و او را درمان میکند.با تدوین قانون اساسی، یک عده فکر کردند که رابطه «دولت- ملت» رابطهای براساس تکلیف و شبیه رابطه مجتهد و مقلد است؛ یعنی تصور میکردند رابطه هر دو عندالله و موازی است.
در دیدگاه «کشف» حاکم از راه مستقیم یا غیرمستقیم کشف میشود. از نظر آیتالله مصباحیزدی مردم فقط مکلفاند و انتقال تکلیف هم ممکن نیست. با این اوصاف مقولهای به نام «حق حاکمیت ملی» چه مفهومی دارد؟ این در حالی است که در دیدگاه «عقد» یا قرارداد، مردم از حق حاکمیت بر خود برخوردارند. براساس این نظریه رابطه دولت- ملت رابطه کارگزار- کارفرماست. براساس این دیدگاه، رابطه nation state قراردادی و نوعی عقد است. یعنی مردم قرارداد میبندند و بخشی از حقوق خود را به دولت واگذار میکنند. دولت، کارگزار میشود و مردم، کارفرما.
امامخمینی(ره) پیش از استقرار نظام گفتند که جمهوری اسلامی از نظر شکلی شبیه دیگر جمهوریهای موجود در جهان ازجمله جمهوری فرانسه است.
ساختار جمهوری فرانسه براساس «عقد» بنا شده است. براساس این دیدگاه، حق حاکمیت ملی به رسمیت شناخته میشود. حتی رابطه مردم با خبرگان نیز رابطه کارگزار-کارفرماست و خبرگان واسطه انتقال حق هستند.
اما پرسشی که اینجا مطرح است این است که از نظر طرفداران دیدگاه دوم، این عقد چه نوع عقدی است؟ آیا عقد وکالت است؟یعنی دولت وکیل مردم است؟ یا براساس برخی دیدگاههای فقهی که معتقدند «ان الامام لیس امیر بل هو اجیر»، دولت اجیر مردم است؛ یعنی نوعی رابطه کارگر- کارفرما که محترمانه به آن کارگزار- کارفرما گفته شده است.
اما در دیدگاه عقد وکالتی، آیا همه وکالت دارند؟ حتی آنهایی که در رأیگیری شرکت نمیکنند؟ آیا وکیل یا منتخب، وکیل کسانی که به او رأی ندادهاند یا اصلا رأی ندادهاند یا بعدا به دنیا آمدهاند نیز هست؟ میتوان گفت این رابطه وکالت نیست چون با وکالت چند فرق بارز دارد. وکیل اگر بخواهد کاری برای موکلانش بکند باید مستقیما از طرف آنها وکالت داشته باشد. مثال ارث در این زمینه گویاست. وکیلی را تصور کنید که برای انجام کارهای موکلانش باید از طرف آنها وکالت تام داشته باشد؛ مانند اینکه در یک خانواده بناست که ارثی تقسیم شود، باید همه فرزندان خانواده یک نفر را به عنوان وکیل بپذیرند وگرنه او از طرف آنها وکالتی ندارد. پس این رابطه نه وکالت است و نه اجاره، بلکه عقد جدیدی است که در فقه ما بیسابقه است.
میتوان به این عقد، عقد نمایندگی گفت؛ عقدی که با مسامحه به آن «وکالت» گفته میشود. این عقد در فقه عمومی مندرج است، در حالی که فقه ما فقه خصوصی است اما سیاست متعلق به فقه عمومی است.چرا میگوییم ملت حق دارد؟ چرا حق حاکمیت ملی را قبول داریم؟ «محمدجواد مغنیه» و «شیخ شمسالدین» بحثی دارند تحت عنوان «ولایت الامه علی نفسها» که در آن اثبات می شود که مردم بر خودشان حاکمیت دارند، سپس براساس عقد نمایندگی به دولت وکالت میدهند در این چارچوب رابطه دولت- ملت شکل گیرد.آیا چنین بحثی در قدیم سابقه داشته است؟
ممکن است «بیعت» عقد نمایندگی فرض شود اما بیعت رأیگیری نیست. در ساختار مبتنی بر بیعت یک فرد را معرفی میکنند و میگویند بپذیرید.
در شورای «سقیفه بنیساعده» بیعت شبیه لویی جرگه امروزی بود. یعنی بزرگان مهاجران و انصار در آن حضور داشتند.حضرتعلی(ع) در نقد این شورا میفرماید:و اِن کنت بالشوری ملکت امورهم فکیف کان و المشیرون غیّب؛ یعنی اگر بنا بود با شورا امور ملک را تمشیت کند این چه شورایی بود که مشاوران در آن غایب بودند.
درباره مفهوم «پله بیسیت» که به عبارتی همان رأی فرمایشی است؛ میتوان گفت این روش مشکلات عمدهای دارد. مثالش در فرهنگ ما این است که در جمع کسی را رئیس میکنند و سپس گفته میشود صلوات بفرستید.
لازم است گفته شود ما یک دولت مدرن هستیم. اگر اساس دولت مدرن کاریزما و سنت باشد این دولت دوام ندارد. «خون» و «خاک» یا «فره ایزدی» هم در دولت مدرن وجاهتی ندارد. اما قرارداد میتواند دوام داشته باشد. باید پذیرفت که مطابق قانون اساسی «قرارداد» باید جایگاه خود را پیدا کند.
علاوهبر محمدجواد مغنیه که در این زمینه کارهای جدی انجام داد، شیخ مهدی حایری نیز معتقد است مردم هرکدام ملکی خصوصی دارند، بقیه جاهای کشور ملک مشاع است که خصوصی نیست و ملک همه است و همه میتوانند از آن استفاده کنند. برای اداره آن یک نفر، به عنوان نماینده انتخاب میشود. براساس نظر حایری کشور ملک مشاع همه است، همه حق رأی دارند و در این میان وظیفه دولت اداره مشاعات است.
هابز میگوید من بر خودم ولایت دارم، جان من محترم است. او معتقد است انسانها گرگ یکدیگر هستند و در وضعیت طبیعی همدیگر را میدرند. مردم برای اینکه همدیگر را ندرند، از حق خود میگذرند و آن را به طرف ثالثی واگذار میکنند؛ یعنی در این حالت من حق خودم را به دولت واگذار میکنم. تأسیس دولت براساس دیدگاه فلسفی «جان لاک» مبتنیبر مالکیت است. براساس این دیدگاه مردم حق خود را برای صیانت از حقوقشان- تا حدی که آزادی خودشان سلب شود- به حاکم واگذار میکنند؛ حالا میتوان این پرسش را مطرح کرد که اگر بخواهیم قراردادی را فسخ کنیم شرایط چگونه است؟ آیا عقد قرارداد دوطرفه است یا شروطی دارد که نمیتوان آن را فسخ کرد. میتوان گفت هر عقد، شروط ضمن عقد خود را دارد که طرفین آن را حین انجام قرارداد میپذیرند؛ مانند حق طلاق و حق تحصیل که زن و مرد حین عقد ازدواج لحاظ میکنند.
لذا میتوان گفت تعهد به قانون اساسی شرط ضمن عقد مردم و دولت است.
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره «حق ملت»
نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره حق ملت سیاست > احزاب و شخصیتها - روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان کشف یا عقد که به تحلیل رابطه دولت و ملت پرداخته بود نوشت امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود داردنقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره «حق ملت»
نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره حق ملت امامخمینی ره پیش از استقرار نظام گفتند که جمهوری اسلامی از نظر شکلی شبیه دیگر جمهوریهای موجود در جهان ازجمله جمهوری فرانسه است به گزارش نامه نیوز روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان کشف یا عقد کهپربیننده سیاسی پنجشنبه:واکنش حسن خمینی به اظهارات آیت الله مصباح/نظر موسویان درباره اختلاف آمریکایی
پربیننده سیاسی پنجشنبه واکنش حسن خمینی به اظهارات آیت الله مصباح نظر موسویان درباره اختلاف آمریکایی سیاست > احزاب و شخصیتها - در پی سخنان اخیر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در مورد رفوزه شدن بسنگان امام خمینی و حتی تشبیه آنان به ابوجهل که حق را می شناسند اما انکاسردار نقدی: آمریکا به واسطه مزدورانش علیه ملت ایران مرتکب جنایات متعددی شده است
سردار نقدی آمریکا به واسطه مزدورانش علیه ملت ایران مرتکب جنایات متعددی شده استرئیس سازمان بسیج مستضعفین آمریکا را عامل اصلی جنایتها خواند و گفت آمریکا به واسطه ایادی و مزدورانش به صورت مستقیم علیه ملت ایران مرتکب جنایات متعددی شده است به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطفرمانده اي با زير شلواري/ پیام ظریف از روی بالکن هتل/ خواب آشفته برخی برای انتخابات مجلس خبرگان/ شوخی آلن ایر
فرمانده اي با زير شلواري پیام ظریف از روی بالکن هتل خواب آشفته برخی برای انتخابات مجلس خبرگان شوخی آلن ایر با مدیرمسئول کیهان توضیح پورمحمدی درباره نامه روحانی به رهبر انقلاب سردار نقدی افطاری روحانی را ترک کرده است رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیبي بي سي: ديدگاههاي شهروندان ايراني درباره توافق هسته اي
بي بي سي ديدگاههاي شهروندان ايراني درباره توافق هسته ايتاریخ انتشار جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۳۰ بی بی سی نظر مردم ایران را درباره توافق هسته ای جویا شد به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی مبارزه ایران و پنج بعلاوه یک در مذاکرات هسته ای در وین همچنان ادامگزیده بیانات حضرت امام (ره) درباره روز قدس/ ما همواره در کنار ملت فلسطین خواهیم بود
گزیده بیانات حضرت امام ره درباره روز قدس ما همواره در کنار ملت فلسطین خواهیم بود حضرت امام خمینی ره فرمودند روز قدس روز جهانی است روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است به گزارش نامه نیوز گزیدهای از بیانات حضرت امام ره درباره رحجتالاسلام عابدی عنوان کرد تفاوت دیدگاه امام خمینی(ره) و بازرگان درباره کارکردهای دین
حجتالاسلام عابدی عنوان کردتفاوت دیدگاه امام خمینی ره و بازرگان درباره کارکردهای دینرئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم گفت امام خمینی ره بر خلاف بازرگان عقیده داشت دین نه برای اصلاح دنیا و نه برای اصلاح آخرت است بلکه هدفش قرب الهی بوده و وقتی این هدف اصلی محقق شد اهداف حاشینظر کمال تبریزی درباره رفع توقیف فیلمها / نقد در سینمای ایران جایگاهی ندارد
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد نظر کمال تبریزی درباره رفع توقیف فیلمها نقد در سینمای ایران جایگاهی ندارد یکی از وظایف مهم منتقد این است که برای سینمای ملی و مسیری که سینما باید در آینده طی کند فکری و چارهای بیندیشد و از بیراهه رفتن سینما جلوگیری کنند کمال تبریزی کارگردتحلیل خواندنی حجاريان از رابطه دولت-ملت: كشف يا عقد
تحلیل خواندنی حجاريان از رابطه دولت-ملت كشف يا عقد سعيد حجاريان - روزنامه شرق امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه دوم براساس عقد و قرارداد بنا شده است از نظر دیدگاه کشف که آقای مصباحیزدی ایدئولوگ آن استنبیل العربی فردا در مسکو دیدگاه عربی درباره پایان اشغالگری اسرائیل را مطرح میکند
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۱ اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیرکل این اتحادیه دیدگاه جامع عربی را در مورد تلاش برای پایان اشغالگریهای رژیم صیهونیستی به سازمان ملل و به مسوولان روس مطرح خواهد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سایت روزنامه مصری الیوم السابع اتحادیمحتوای چهار ضمیمه توافق نهایی هستهای/ دیدگاه روسیه درباره روند بازگشتپذیری تحریمها/ آماده شدن 91 درصد متن ت
محتوای چهار ضمیمه توافق نهایی هستهای دیدگاه روسیه درباره روند بازگشتپذیری تحریمها آماده شدن 91 درصد متن توافق جامع محتوای ضمیمه های توافق نهایی هسته ای ایران و 1 5 اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه درباره روند پیشرفت مذاکرات تحلیل های خوشبینانه از نتایج سفر مدیرکل آژانس بین ادیدگاههای متفاوت پرز و نتانیاهو درباره توافق هستهای ایران
دیدگاههای متفاوت پرز و نتانیاهو درباره توافق هستهای ایران سی ان ان اعلام کرد دیدگاههای شیمون پرز با بنیامین نتانیاهو درباره توافق هستهای ایران بسیار متفاوت است به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سیانان خبرنگار این شبکه در اراضیدیدگاه نخست وزیر ایتالیا درباره روسیه
دیدگاه نخست وزیر ایتالیا درباره روسیه شناسهٔ خبر 2849453 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۸ اخبار کوتاه > بین الملل نخست وزیر ایتالیا هر گونه رویارویی با روسیه را یک اشتباه سیاسی دانستشعرخوانی شاعران در محضر امین شعر انقلاب/4 اندوه شاعر افغانستانی از روزگار کشورش/ دیدگاه رهبر انقلاب درباره ادب
شعرخوانی شاعران در محضر امین شعر انقلاب 4اندوه شاعر افغانستانی از روزگار کشورش دیدگاه رهبر انقلاب درباره ادبیات افغانستانسید سکندر حسینی شاعر اهل افغانستان در شعر خوانی شب گذشته در محضر رهبر انقلاب شعری با مضمون مسائل سیاسی اجتماعی افغانستان قرائت کرد سید سکندر حسینی بامداد شنقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در هفته نامه صدا درباره اقتصاد پساتحریم اقتصاد پساتحریم؛ از چه مسائلی غافلیم؟
نقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در هفته نامه صدا درباره اقتصاد پساتحریماقتصاد پساتحریم از چه مسائلی غافلیم ساده انگارانه نیست که بیندیشیم به محض باز شدن دست دولت در منابع مالی در بخش تولید شاهد سرمایه گذاری و رونق خواهیم بود سرمقاله شماره اخیر هفته نامه صدا به قلم سعید لیلاز منتشرپر بیننده سیاسی یکشنبه:تنها تصویر رسمی امام کناریک شخصیت/نظر غرویان درباره اظهارات سیاسی مداحان
پر بیننده سیاسی یکشنبه تنها تصویر رسمی امام کناریک شخصیت نظر غرویان درباره اظهارات سیاسی مداحان سیاست > احزاب و شخصیتها - آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر شنبه در مراسم تفسیر قرآن که در مهدیه برگزار شد اظهار کرد حتی در بین مردمی که ادعای خداپرستی دارند گاهی جریانه-
سیاسی
پربازدیدترینها