محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844633842
نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره «حق ملت»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره «حق ملت» سیاست > احزاب و شخصیتها - روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان «کشف یا عقد» که به تحلیل رابطه دولت و ملت پرداخته بود، نوشت:
امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه دوم براساس «عقد» و «قرارداد» بنا شده است. از نظر دیدگاه «کشف» که آقای مصباحیزدی ایدئولوگ آن است ملت هیچ حقی ندارد. به بیانی سؤال اساسی در این دیدگاه میتواند این باشد که مردم چه حقی دارند که بتوانند آن را واگذار کنند؟ در این دیدگاه رابطه مردم -حاکمیت یا همان nation- state مانند رابطه مجتهد- مقلد است برخلاف نظریه حق که در آن میتوان حق را واگذار کرد، در این دیدگاه تکلیف قابل واگذاری نیست. مقلد مکلف است مجتهد اعلم را کشف کند. اینجا موضوع تکلیف مطرح میشود و براساس آن مقلد حقی ندارد. در نظریه کشف و تکلیف، مکلف یا همان مقلد برای انجام وظایفش - در یک مرحله یا دو مرحله- میتواند تکالیفی را که در برابر مجتهد و خدا دارد، انجام دهد؛ یعنی یا از دو خبره بپرسد یا خودش توانایی تشخیص مجتهد اعلم زمان را داشته باشد. در این دیدگاه خود مجتهد هم مکلف است مکلف عندالله باشد و باید علمش را اظهار کند؛ یعنی بهنوعی هم مجتهد و هم مقلد نزد خدا مکلف هستند. میتوان گفت رابطه مجتهد و مقلد رابطهای موازی است، مجتهد باید علمش را اظهار و اعلام کند و مقلد باید اطاعت کند. اما در دیدگاه دوم، رابطه دولت- ملت شباهت زیادی با نظریه کارگزار- کارفرما دارد. در رابطه کارگزار-کارفرما، دولت کارگزار ملت است و مردم کارفرمای دولت هستند؛ یعنی مردم با عقد یک قرارداد بخشی از حق خود را به دولت واگذار میکنند. رابطه طبیب و مریض را تصور کنید؛ طبیب به هنگام درمان اختیار تام بدن بیمار را دارد و حتی اگر بیمار بیهوش باشد حقی از او سلب نمیشود. در این نوع رابطه، طبیب، کارگزار و مریض، کارفرماست. رابطهای است قراردادی که براساس آن طبیب در ازای دریافت وجه از بیمار وظایفش را انجام میدهد و او را درمان میکند.با تدوین قانون اساسی، یک عده فکر کردند که رابطه «دولت- ملت» رابطهای براساس تکلیف و شبیه رابطه مجتهد و مقلد است؛ یعنی تصور میکردند رابطه هر دو عندالله و موازی است. در دیدگاه «کشف» حاکم از راه مستقیم یا غیرمستقیم کشف میشود. از نظر آیتالله مصباحیزدی مردم فقط مکلفاند و انتقال تکلیف هم ممکن نیست. با این اوصاف مقولهای به نام «حق حاکمیت ملی» چه مفهومی دارد؟ این در حالی است که در دیدگاه «عقد» یا قرارداد، مردم از حق حاکمیت بر خود برخوردارند. براساس این نظریه رابطه دولت- ملت رابطه کارگزار- کارفرماست. براساس این دیدگاه، رابطه nation state قراردادی و نوعی عقد است. یعنی مردم قرارداد میبندند و بخشی از حقوق خود را به دولت واگذار میکنند. دولت، کارگزار میشود و مردم، کارفرما. امامخمینی(ره) پیش از استقرار نظام گفتند که جمهوری اسلامی از نظر شکلی شبیه دیگر جمهوریهای موجود در جهان ازجمله جمهوری فرانسه است. ساختار جمهوری فرانسه براساس «عقد» بنا شده است. براساس این دیدگاه، حق حاکمیت ملی به رسمیت شناخته میشود. حتی رابطه مردم با خبرگان نیز رابطه کارگزار-کارفرماست و خبرگان واسطه انتقال حق هستند. اما پرسشی که اینجا مطرح است این است که از نظر طرفداران دیدگاه دوم، این عقد چه نوع عقدی است؟ آیا عقد وکالت است؟یعنی دولت وکیل مردم است؟ یا براساس برخی دیدگاههای فقهی که معتقدند «ان الامام لیس امیر بل هو اجیر»، دولت اجیر مردم است؛ یعنی نوعی رابطه کارگر- کارفرما که محترمانه به آن کارگزار- کارفرما گفته شده است. اما در دیدگاه عقد وکالتی، آیا همه وکالت دارند؟ حتی آنهایی که در رأیگیری شرکت نمیکنند؟ آیا وکیل یا منتخب، وکیل کسانی که به او رأی ندادهاند یا اصلا رأی ندادهاند یا بعدا به دنیا آمدهاند نیز هست؟ میتوان گفت این رابطه وکالت نیست چون با وکالت چند فرق بارز دارد. وکیل اگر بخواهد کاری برای موکلانش بکند باید مستقیما از طرف آنها وکالت داشته باشد. مثال ارث در این زمینه گویاست. وکیلی را تصور کنید که برای انجام کارهای موکلانش باید از طرف آنها وکالت تام داشته باشد؛ مانند اینکه در یک خانواده بناست که ارثی تقسیم شود، باید همه فرزندان خانواده یک نفر را به عنوان وکیل بپذیرند وگرنه او از طرف آنها وکالتی ندارد. پس این رابطه نه وکالت است و نه اجاره، بلکه عقد جدیدی است که در فقه ما بیسابقه است. میتوان به این عقد، عقد نمایندگی گفت؛ عقدی که با مسامحه به آن «وکالت» گفته میشود. این عقد در فقه عمومی مندرج است، در حالی که فقه ما فقه خصوصی است اما سیاست متعلق به فقه عمومی است.چرا میگوییم ملت حق دارد؟ چرا حق حاکمیت ملی را قبول داریم؟ «محمدجواد مغنیه» و «شیخ شمسالدین» بحثی دارند تحت عنوان «ولایت الامه علی نفسها» که در آن اثبات می شود که مردم بر خودشان حاکمیت دارند، سپس براساس عقد نمایندگی به دولت وکالت میدهند در این چارچوب رابطه دولت- ملت شکل گیرد.آیا چنین بحثی در قدیم سابقه داشته است؟ ممکن است «بیعت» عقد نمایندگی فرض شود اما بیعت رأیگیری نیست. در ساختار مبتنی بر بیعت یک فرد را معرفی میکنند و میگویند بپذیرید. در شورای «سقیفه بنیساعده» بیعت شبیه لویی جرگه امروزی بود. یعنی بزرگان مهاجران و انصار در آن حضور داشتند.حضرتعلی(ع) در نقد این شورا میفرماید:و اِن کنت بالشوری ملکت امورهم فکیف کان و المشیرون غیّب؛ یعنی اگر بنا بود با شورا امور ملک را تمشیت کند این چه شورایی بود که مشاوران در آن غایب بودند. درباره مفهوم «پله بیسیت» که به عبارتی همان رأی فرمایشی است؛ میتوان گفت این روش مشکلات عمدهای دارد. مثالش در فرهنگ ما این است که در جمع کسی را رئیس میکنند و سپس گفته میشود صلوات بفرستید. لازم است گفته شود ما یک دولت مدرن هستیم. اگر اساس دولت مدرن کاریزما و سنت باشد این دولت دوام ندارد. «خون» و «خاک» یا «فره ایزدی» هم در دولت مدرن وجاهتی ندارد. اما قرارداد میتواند دوام داشته باشد. باید پذیرفت که مطابق قانون اساسی «قرارداد» باید جایگاه خود را پیدا کند. علاوهبر محمدجواد مغنیه که در این زمینه کارهای جدی انجام داد، شیخ مهدی حایری نیز معتقد است مردم هرکدام ملکی خصوصی دارند، بقیه جاهای کشور ملک مشاع است که خصوصی نیست و ملک همه است و همه میتوانند از آن استفاده کنند. برای اداره آن یک نفر، به عنوان نماینده انتخاب میشود. براساس نظر حایری کشور ملک مشاع همه است، همه حق رأی دارند و در این میان وظیفه دولت اداره مشاعات است. هابز میگوید من بر خودم ولایت دارم، جان من محترم است. او معتقد است انسانها گرگ یکدیگر هستند و در وضعیت طبیعی همدیگر را میدرند. مردم برای اینکه همدیگر را ندرند، از حق خود میگذرند و آن را به طرف ثالثی واگذار میکنند؛ یعنی در این حالت من حق خودم را به دولت واگذار میکنم. تأسیس دولت براساس دیدگاه فلسفی «جان لاک» مبتنیبر مالکیت است. براساس این دیدگاه مردم حق خود را برای صیانت از حقوقشان- تا حدی که آزادی خودشان سلب شود- به حاکم واگذار میکنند؛ حالا میتوان این پرسش را مطرح کرد که اگر بخواهیم قراردادی را فسخ کنیم شرایط چگونه است؟ آیا عقد قرارداد دوطرفه است یا شروطی دارد که نمیتوان آن را فسخ کرد. میتوان گفت هر عقد، شروط ضمن عقد خود را دارد که طرفین آن را حین انجام قرارداد میپذیرند؛ مانند حق طلاق و حق تحصیل که زن و مرد حین عقد ازدواج لحاظ میکنند. لذا میتوان گفت تعهد به قانون اساسی شرط ضمن عقد مردم و دولت است. /2727
کلید واژه ها: سعید حجاریان - محمد تقی مصباح یزدی -
یکشنبه 21 تیر 1394 - 08:09:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
پربیننده سیاسی پنجشنبه:واکنش حسن خمینی به اظهارات آیت الله مصباح/نظر موسویان درباره اختلاف آمریکایی
پربیننده سیاسی پنجشنبه واکنش حسن خمینی به اظهارات آیت الله مصباح نظر موسویان درباره اختلاف آمریکایی سیاست > احزاب و شخصیتها - در پی سخنان اخیر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در مورد رفوزه شدن بسنگان امام خمینی و حتی تشبیه آنان به ابوجهل که حق را می شناسند اما انکاآیت الله یزدی خبر داد نامه رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب درباره قانون امربه معروف و نهی از منکر/ ارجاع موضوع
آیت الله یزدی خبر دادنامه رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب درباره قانون امربه معروف و نهی از منکر ارجاع موضوع به هیات عالی حل اختلاف قواعضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی از نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری درباره قانون حمایت از عامران به معروف و ناهیان از منکر خبر داد به گزارشتوضیح کوچکزاده درمورد تمجیدش از ظریف/نظر امام (ره) در مورد رابطه با امریکا از دیدگاه رفیق دوست/ انتقاد آیتال
توضیح کوچکزاده درمورد تمجیدش از ظریف نظر امام ره در مورد رابطه با امریکا از دیدگاه رفیق دوست انتقاد آیتالله لنکرانی از قرائتی قرارداد هسته ای که در دبستان امضا شد ازدواج در اسلام تنها برای دو جنس مخالف نیست رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیررسمیآیتالله حائری: هاشمی در نقد احمدی نژاد حدود را رعایت کند
آیتالله حائری هاشمی در نقد احمدی نژاد حدود را رعایت کندتاریخ انتشار شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۵۴ استاد اخلاق دولت دهم با بیان اینکه سکوت در قبال نسبت مرض هاری به دولت سابق را ناجوانمردی دانستم گفت نمیگویم آقای هاشمی ناجوانمردی میکند اما ایشان باید در انتقاد از احآیت الله رفسنجانی: راهپیمایی روز قدس نشان حمایت ملت ایران از مظلومین است
فریاد وحدت امت اسلام از غزه تا یمن-23 آیت الله رفسنجانی راهپیمایی روز قدس نشان حمایت ملت ایران از مظلومین است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت مردم ایران در این راهپیمایی آمادگی خود را برای حمایت از مظلوم نشان می دهند به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان آیتالله هآیتالله یزدی: قانون حمایت ازآمران به معروف با ایراد رئیس جمهورمواجه شد و به دستور رهبری به کمیته حل اختلاف رف
آیتالله یزدی قانون حمایت ازآمران به معروف با ایراد رئیس جمهورمواجه شد و به دستور رهبری به کمیته حل اختلاف رفت سیاست > دولت - آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی روایتی از سرنوشت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ارائه کرده است که می شنوسخنان گلایه آمیز آیت الله غرویان درباره مداحان
سخنان گلایه آمیز آیت الله غرویان درباره مداحان سیاست > احزاب و شخصیتها - آیت الله غرویان که مهمان خبرآنلاین در ایام ماه مبارک رمضان بود سخنان جالبی درباره اظهارات جنجالی مداحان داشت لطفا منتظر بمانید مشروح گفت و گوي خبرآنلاين با آيت اآیت الله یزدی: شرکت در راهپیمایی روز قدس وظیفه شرعی و دینی است
پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۷ رئیس مجلس خبرگان رهبری مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان اییران ایسنا آیت الله یزدی بمناسبت فرا رسیدن روز قدس شرکت در راهپیمایی روز قدس را وظیفه شرعی و دینی دانست و تاکید کرد تا زمانی که قدس شریف درآیت الله یزدی: شرکت در راهپیمایی وظیفه است
آیت الله یزدی شرکت در راهپیمایی وظیفه است رئیس مجلس خبرگان رهبری مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد خبرگزاری ایسنا آیت الله یزدی بمناسبت فرا رسیدن روز قدس شرکت در راهپیمایی روز قدس را وظیفه شرعی و دینی دانست و تاکید کرد تا زمانی که قدس شریف در اشغال صهیونیساختصاصی فارس/ آیتالله خاتمی نماز جمعه «روز قدس» را اقامه میکند/لاریجانی سخنران پیش از خطبهها
اختصاصی فارس آیتالله خاتمی نماز جمعه روز قدس را اقامه میکند لاریجانی سخنران پیش از خطبههانماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران مصادف با روز قدس توسط آیتالله خاتمی اقامه خواهد شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران مصادف با روز قدس تآیت الله مصباح، اهل بیت امام و ابوجهل!
آیت الله مصباح اهل بیت امام و ابوجهل جناب آیت الله مصباح سزاوار نیست که انقلابیون دیروز یاران نزدیک و اهل بیت امام را به ابوجهل تشبیه کنید و موجب شوید عده ای کوته فکر پا را فراتر گذاشته و ایشان را ابوجهل های خمینی بخوانند به گزارش نامه نیوز سالهاست که هرگاه سخن از افراطی گآیتالله العظمی مدرسی: اساسیترین مسئله جهان اسلام «آزادسازی قدس» است
آیتالله العظمی مدرسی اساسیترین مسئله جهان اسلام آزادسازی قدس استآیتالله العظمی مدرسی گفت اساسیترین مسئله جهان اسلام آزادسازی قدس شریف و بازگرداندن این پاره تن امت اسلامی است به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس آیتالله العظمی مدرسی شب گذشته در بخشی از سخنان خود در جلساتسیدحسن خمینی: اطرافیان و رسانههای همسو در برابر ابوجهلخواندن بستگان امام از سوی آیتالله مصباح سکوت کنند
سیدحسن خمینی اطرافیان و رسانههای همسو در برابر ابوجهلخواندن بستگان امام از سوی آیتالله مصباح سکوت کنند در پی سخنان اخیر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در مورد رفوزه شدن بسنگان امام خمینی و حتی تشبیه آنان به ابوجهل که حق را می شناسند اما انکار می کنند حجت الاسلام سید حسن خمسردار نقدی: حفظ جان آیتالله خامنهای در حادثه ۶ تیر معجزه الهی بود
سردار نقدی حفظ جان آیتالله خامنهای در حادثه ۶ تیر معجزه الهی بود رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جمع ایتام و خانوادههای بی سرپرست تحت پوشش گفت آمریکا به واسطه ایادی و مزدورانش به صورت مستقیم علیه ملت ایران مرتکب جنایات متعددی شده است به گزارش نامه نیوز شب گذشته به مناسبت شب ولآیتالله یزدی در دیدار با سرپرست استانداری قم: باید به مسائل فرهنگی قم توجه ویژه شود/ اجرای قوانین و مقررات سر
آیتالله یزدی در دیدار با سرپرست استانداری قم باید به مسائل فرهنگی قم توجه ویژه شود اجرای قوانین و مقررات سرلوحه کار مسئولان باشدرئیس مجلس خبرگان با اشاره به حضور هزاران طلاب از سراسر جهان در قم گفت علاوه بر زیرساخت های عمرانی باید به مسائل فرهنگی قم نیز توجه ویژه شود به گزارشآقاتهرانی: بعد از ماه رمضان با آیتالله یزدی دیدار میکنیم/ برگزاری جلسه موتلفه، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگر
آقاتهرانی بعد از ماه رمضان با آیتالله یزدی دیدار میکنیم برگزاری جلسه موتلفه جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران به میزبانی جبهه پایداری دبیرکل جبهه پایداری گفت نشست سه جانبه حزب موتلفه اسلامی جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری برای رسیدن به وحدت حداکثری به میزبانی جبهه پایداری برگنظر آیت الله هاشمی درباره پایان جنگ چه بود؟
نظر آیت الله هاشمی درباره پایان جنگ چه بود حسين علايي در بخشي از اين گفت و گو درباره استراتژي ايران پس از فتح خرمشهر مي گويد آقای هاشمی رفسنجانی بعد از فتح خرمشهر يک استراتژی را داشت و تا آخر جنگ هم به همین پایبند بود ایشان می گفت باید جنگ را خاتمه دهیم اما باید از موضع قدرت-
سیاسی
پربازدیدترینها