تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803840620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلاق زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طلاق زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی بیرجند- ایرنا- کارشناسان مسایل اجتماعی همواره از آمار رو به رشد طلاق و کاهش ازدواج ابراز نگرانی می کنند و طلاق را زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی می دانند .


به گزارش ایرنا، بررسی آمار طلاق در خراسان جنوبی نشان می دهد طی سه ماه گذشته این پدیده روند صعودی به خود گرفته به طوری که به اعتقاد کارشناسان اجتماعی آمار طلاق در ایران به زلزله ای خاموش تبدیل شده که هر روز در حال تکان دادن جامعه می باشد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل ثبت احوال خراسان جنوبی طی سه ماه نخست امسال 267 واقعه طلاق در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می دهد.
روند طلاق در خراسان جنوبی در حالی نگران کننده است که در مقایسه با دیگر استان ها در وضعیت بهتری قرار دارد و کاهش ضریب عفاف و حجاب، مشکلات جنسی، فقر مهارت های ارتباطی، کاهش غیرت دینی مردان، ازدواج های ناآگاهانه، بالارفتن توقعات و چشم و هم چشمی از مهمترین دلایل طلاق در خراسان جنوبی است و تاکنون فقط به این دلایل اشاره شده و هیچ راهکاری از سوی دستگاههای مسوول برای کاهش آمار طلاق ارائه نشده است.
طلاق در خراسان جنوبی آنچنان روند رو به رشدی به خود گرفته که اگر چاره اندیشی اساسی برای حل آن نشود موجب عواقب جبران ناپذیر شده و آسیب های اجتماعی دیگری را می تواند به همراه داشته باشد.
در حال حاضر سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، طرح ضریب کاهش طلاق را در استان در دستور کار قرار داده که امید است با اجرای کامل این طرح شاهد کاهش آمار طلاق در استان باشیم.
** افزایش 15 درصد طلاق در خراسان جنوبی
مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از ابتدای سال جاری 267 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده، گفت: آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش را نشان می دهد.
علی پورحسین ادامه داد: از مجموع 267 واقعه طلاق به ثبت رسیده در استان 209 واقعه شهری و 67 واقعه روستایی بوده است.
مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی ادامه داد: طی سه ماه نخست سال جاری نسبت طلاق به ازدواج 11.4 بوده یعنی در برابر هر 100 رویداد ثبت شده ازدواج 11.4 رویداد طلاق به ثبت رسیده است.
پورحسین عنوان کرد: در سه ماه اول سال جاری بیشترین طلاق های مردان بین گروه سنی 25 تا 29 سال با 96 واقعه و زنان بین گروه سنی 20 تا 24 با 76 واقعه بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بیشترین درصد طلاق های به ثبت رسیده با رقم 13.4 مربوط به زوج هایی بوده که هم سن هستند، افزود: 55.8 درصد از طلاق های به ثبت رسیده در این مدت مربوط به زوجینی است که صفر تا 5 سال اختلاف سن داشته اند.
مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی اضافه کرد: در این مدت میانگین سن طلاق مردان در استان برابر 31.6 سال و میانگین سن طلاق زنان 28.1 سال بوده است.
پورحسین از ثبت دو هزار و 412 واقعه ازدواج در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست امسال بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی 20 تا 24 سال با رقم یک هزار و 147 نفر و زنان بین گروه سنی 15 تا 19 سال با 920 نفر بوده است.
وی در تشریح ازدواج های ثبتی بر حسب اختلاف سنی زوج نسبت به زوجه، بیان کرد: در 75.6 درصد از ازدواج های ثبت شده زوج بزرگتر از زوجه، 12.9 درصد از ازدواج های ثبتی زوج با زوجه همسن و در 11.5 درصد از این ازدواج ها زوجه بزرگتر از زوج بوده است.
** 60 درصد طلاق ها در خراسان جنوبی توافقی است
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تعریف طلاق توافقی گفت: زوجین می توانند با توافق درباره حق و حقوق خود با گذشتن از مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه و نفقه به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند.
یدالله اصلاحی ادامه داد: در طلاق توافقی زن و مرد بر سر جدایی توافق می کنند و با مراجعه آنها به دادگاه این توافق در حکم دادگاه ثبت می شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می کند.
وی عنوان کرد: موضوع طلاق توافقی یکی از مولفه هایی که در حوزه طلاق به ویژه در چهار تا پنج ساله اخیر بیشتر نمود پیدا کرده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی افزود: در طلاق توافقی روند صدور حکم طلاق راحتر است.
وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در طلاق توافقی دخیل هستند، افزود: بخشی از طلاق توافقی تحت تاثیر عسر و حرجی است که بین زن و مرد قرار می گیرد.
اصلاحی اضافه کرد: در طلاق توافقی زوجین برای رهایی از زندگی سختی که دارند حاضرند از حق و حقوق خود بگذارند و جدا شوند.
وی افزود: به همین دلیل وقتی دادخواست با موضوع طلاق توافقی به دادگاه داده می شود، دادگاه هم سختگیری زیادی نمی کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طلاق به هر صورتی که باشد اصلا خوب نیست، اظهار کرد: البته طلاق در موارد خاصی که شرایط غیر قابل تحمل است جایز است ولی افزایش آن در جامعه به عنوان آسیب است.
** وکلا گرفتن حکم طلاق را بر سازش ترجیح ندهند
وی، بیکاری، اعتیاد، فقر فرهنگی، آشنا نبودن زوجین به حقوق و تکالیف خود و دخالت خانواده ها را از عوامل طلاق در خراسان جنوبی برشمرد و گفت: با توجه به نوپا بودن استان در چند سال گذشته مهاجرت های زیادی به استان داشته ایم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در قالب این مهاجرت ها، ازدواج هایی با نبود آشنایی در استان رخ داد که این ازدواج ها بعد از مدتی به طلاق منجر می شود.
اصلاحی، عدم آگاهی زوجین نسبت به تکالیف خود را یکی دیگر از عوامل رشد طلاق در استان دانست و یادآور شد: به نظر من باید قبل از ازدواج آموزش های لازم مهارت های زندگی به زوجین داده شود.
وی عنوان کرد: دخالت خانواده ها در افزایش طلاق تاثیر گذار است چرا که در گذشته اگر دو زوج با یکدیگر اختلاف داشتند خانواده به هر شکلی این زوجین را به سمت سازش هدایت می کردند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: ولی امروز خانواده های بیشترین حمایت را از فرزندان خود برای جدا شدن دارند.
اصلاحی گفت: در خراسان جنوبی طلاق مربوط به قشر خاصی نیست بلکه دامن همه افراد از شهری، روستایی، تحصیل کرده و بیسواد را گرفته است.
وی گفت: برخی از وکلا بیشتر به دنبال حکم گرفتن طلاق از دادگاه هستند و هرگز زوجین را به سازش توصیه نمی کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: توصیه من به وکلای این استان این است که اجر مادی را بر اجر معنوی ترجیح دهند و بیشتر زوجین را به سازش با یکدیگر توصیه کنند.
اصلاحی یادآور شد: متاسفانه در خراسان جنوبی شاهد رشد بیش از اندازه طلاق هستیم که باید راهکارهایی برای کاهش آن ارائه شود.
** اجرای طرح کاهش ضریب طلاق از تیر ماه امسال
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی هم طلاق را یکی از بحران های زندگی خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: طلاق به عنوان یکی از حوادث تنش زا ثبات خانواده را در هم شکسته و بهداشت روانی اعضای آن را خدشه دار می سازد.
حسین مقدادی عنوان کرد: متاسفانه با بررسی های به عمل آمده و تحقیقات میدانی آمار طلاق در استان رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه طرح کاهش ضریب طلاق از بهمن ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: به اذعان محققین بازتاب های شوم این بحران دردناک در حال افزایش است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه به دو دلیل طرح ضریب طلاق در دستور کار قرار گرفته، بیان کرد: دلیل اول ، افزایش نگران کننده طلاق در استان بوده که این روند افزایشی هنوز ادامه دارد.
مقدادی ادامه داد: آمار بالای طلاق با توجه به فرهنگی بودن خراسان جنوبی قابل قبول نیست.
وی طبعات و آثار شوم طلاق در جامعه را به عنوان دلیل دوم اجرای طرح ضریب طلاق عنوان کرد و گفت: طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی حجم خانوادگی زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.
**تعریف چهار مرحله برای اجرای طرح ضریب کاهش طلاق
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: طرح ضریب کاهش طلاق از ابتدای تیر ماه سال جاری در استان اجرا شده که امید است با اجرای این طرح شاهد کاهش این منفورترین حلال خداوند در جامعه باشیم.
مقدادی گفت: در اجرای طرح کاهش ضریب طلاق چهار مرحله تعریف شده که مرحله اول دریافت اطلاعات دقیق در خصوص این پدیده از دستگاه های متولی بوده است.
وی تجزیه و تحلیل و علت یابی را به عنوان مرحله دوم طرح ضریب کاهش طلاق عنوان کرد و گفت: در این مرحله بررسی شده با توجه به شرایط بومی خراسان جنوبی کدام عوامل در افزایش آمار طلاق تاثیر بیشتری دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: برنامه ریزی و انجام اقدامات عملی به عنوان مرحله چهارم این طرح است که در این مرحله راهکارهای پیشنهاد شده، عملیاتی می شود.
مقدادی با بیان اینکه یک نهاد به تنهایی نمی تواند در مقابل معضل اجتماعی ایستادگی کند، گفت: باید همه دستگاه های اجرایی در این زمینه ورود پیدا کنند.
وی عنوان کرد: در طرح ضریب کاهش طلاق ما قالب کلی ضریب کاهش استفاده از ماهواره را در دستور کار قرار داده ایم و تنها موضوع آن عوض شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: در گام اول اجرای این طرح روشنگری در خصوص موضوع طلاق در حال اجراست که در این زمینه از افراد متخصص و صاحب نظر استفاده می شود.
مقدادی ادامه داد: همچنین اقدامات تبلیغی و روشنگری از طریق روحانیون طرح هجرت در روستاهای استان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح ضریب کاهش طلاق علت ها را به عنوان اهداف خود مشخص کرده ایم ، گفت: شاید علت های استان با مابقی استان ها مشترک و یا دارای تاخر و تقدم باشند.
** ماهواره و شبکه های اجتماعی مهمترین ابزار تشدید طلاق
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: دلایل و علت های طلاق در استان را به علل پایه ای، اساسی و پنهان و دوم علل ملموس، آشکار و ثانوی تقسیم بندی کرده ایم.
مقدادی ادامه داد: در مورد پدیده طلاق علت های پایه ای، اساسی و پنهان تاثیرگذارتر هستند چرا که اگر این علت های اصلاح شوند کسی سراغ علت های ثانوی نمی رود.
وی پایین بودن آستانه صبر و تحمل و سازش در زوجین به دلیل تغییر سبک زندگی، کاهش ضریب اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر، کاهش غیرت دینی مردان در مورد زنان، ریخته شدن قبح و زشتی طلاق، کاهش ضریب عفاف و حیا، رواج ازدواج های ناآگاهانه و بودن شناخت و تنوع طلبی و عدم اقناء و ارضاء جنسی را از عوامل پایه ای، اساسی و پنهان طلاق در طرح کاهش ضریب طلاق برشمرد.
وی از مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد، فقر و بیکاری، تجمل گرایی و وجود تشریفات، بالارفتن توقعات زوجین، ازدواج های پرهزینه و پر زرق و برق، بی حجابی و بد حجابی و چشم و هم چشمی ها را به عنوان علل ملموس، آشکار و ثانوی یاد کرد و گفت: این علت های زایده علت های اصلی هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به عوامل دخیل در پدیده طلاق نیز گفت: ابزارها و روش ها به عنوان مهمترین عواملی هستند که در تشدید، توسعه و ایجاد دلایل طلاق تاثیرگذار هستند.
** اقدامات پیشگیری از طلاق برای عموم مردم و کار مشاوره ای برای مخاطب خاص
مقدادی اضافه کرد: ماهواره، شبکه های اجتماعی، موبایل، فیلم، و برخی از برنامه های صدا و سیما از ابزارهای تاثیر گذار در روند افزایش طلاق هستند.
وی عادی شدن روابط زن و مرد در محیط های اداری و غیره، ارتباطلات نامناسب با نامحرم، ازدواج های غیر متعارف، عادی شدن طلاق، آسان شدن روند طلاق و تغییر سبک زندگی که منجر به تغییر ذائقه شده از روش های تشدید و توسعه طلاق عنوان کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: در قالب طرح ضریب کاهش طلاق در استان کارهای فرهنگی ، تبلیغات محیطی، پیامک، بروشور و کار رسانه ها برای مخاطب عام در قالب اقدامات پیشگیری در نظر گرفته شده است.
مقدادی ادامه داد: همچنین در قالب این طرح کار مشاوره ای، کابردی و انفرادی از طریق ارتباط چهره به چهره برای مخاطبان خاص همان زوجین در آستانه طلاق پیش بینی شده است.
وی همچنین انجام کارهای توجیهی و ایجابی از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و تولید مستند در زمینه طلاق و با لهجه بومی استان را از جمله اقدامات مقابله ای در زمینه طلاق برشمرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار ما از دستگاه های اجرایی استان این است که به اندازه توان حود در اجرای این طرح ما را یاری کنند.
** افزایش طلاق زنگ خطری برای استان فرهنگی خراسان جنوبی
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مطالعات در ایران نشان می‎دهد سبک و شیوه ازدواج در کشور نادرست است چرا که این شیوه نه تابع آداب و سنن گذشته بوده و نه از قوانین امروزی پیروی می‎کند.
علی محمدی گفت: سرگردانی جوانان میان آداب و سنن گذشته و روش‎های امروزی ازدواج سبب شده اغلب ازدواج‎ها به دور از معیارهای واقعی و لازم شکل گیرد و نهایتا به طلاق کشیده شود.
وی عدم درک زندگی عمده‎ترین دلیل طلاق در بین جامعه امروزی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر زوجین جوان توقعات واهی و غیرمنطقی از یکدیگر دارند.
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی ادامه داد: این قضیه باعث می‎شود به مرور زمان و در نتیجه محقق نشدن انتظارات، به طلاق از یکدیگر و جدایی تن دهند.
محمدی، توقعات نامعقول از ازدواج، محکومیت مردان، نداشتن فرزند، ضرب و شتم، تهمت، فحاشی، عدم هماهنگی جنسی و شبکه های اجتماعی را از عمده‎ترین دلایل گسترش طلاق در جامعه برشمرد.
وی رسانه‎های تصویری چون ماهواره، اینترنت و ابزارهای مجازی چون واتس‎آپ، وایبر، لاین و... نیز از عوامل موثر در طلاق بین جوانان دانست و گفت: طلاق شیوه نهادینه شده اختیاری پایان یک ازدواج است.
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی بیان کرد: افزایش طلاق در خراسان جنوبی زنگ خطری بزرگ برای این استان فرهنگی است.
** طلاق، انتهایی بی‎انتها و جراحتی عمیق بر پیکره جامعه
محمدی گفت: "طلاق" انتهایی بی‎انتها و جراحتی عمیق بر پیکره جامعه است که جلوگیری از گسترش آن یک برنامه‎ریزی کلی و همه‎جانبه را می‎طلبد.
وی با بیان اینکه تقویت بنیان خانواده ها موجب کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود، افزود: مهمترین علت طلاق ازدواج نامناسب بدون داشتن آگاهی لازم است.
این پژوهشگر حوزه خانواده با بیان اینکه طلاق عاطفی نیز در بسیاری از خانواده ها به چشم می خورد، گفت: آمار طلاق عاطفی به مراتب بیشتر از طلاق رسمی است.
محمدی بیان کرد: در دین مبین اسلام رابطه بین زن و شوهر مبتنی بر عاطفه است و افراد چنانچه از این رابطه دوری کنند دچار آسیب خواهند شد.
وی یادآور شد: استفاده بی حد و حصر و بدون کنترل از شبکه های اجتماعی موجب تزلزل در بنیان و نهاد خانواده های ایرانی شده است.
وی عنوان کرد: مدیریت و برنامه ریزی در استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان خودکنترلی شاید نخستین درمان برای درد طلاق باشد که لازم است جوانان و زوج های جوان برای حفظ بنیان و نهاد خانواده خود به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
گزارش از : مریم پنجابی
6054



20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن