محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830743085
پاسخ به شبهه ای درباره شب قدر
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پاسخ به شبهه ای درباره شب قدر سعادت و شقاوت، یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، سرنوشت خود را دگرگون سازد.
به گزارش فرهنگ نیوز، برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.پرسش: امور یک ساله انسان در شب قدر بر چه اساسی رقم می خورد؟ آیا تقدیر الهی با اختیار الهی منافات دارد؟ آیا با امور دیگری همچون صدقه و صله رحم می شود تقدیرات را دگرگون کرد؟
پاسخ: اینکه می گویند در شب قدر همه مقدرات تقدیر می گردد، معنایش آن است که قالب معین و اندازه خاص هر پدیده روشن و اندازه گیری می شود. این اندازه گیری حتمی نیست؛ در این عالم، وجود اشیا تنها در صورتی قطعیت می یابد که علت تامه شان موجود شود؛ یعنی، تمام شرایط موجود و همه موانع مفقود گردد و فاعل نیز تأثیر بخشد.
با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیاری آنان روشن می شود. قدر؛ یعنی، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر این پیوند دقیقاً اندازه گیری می گردد یعنی:
اولاً، برای امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می شود.
ثانیاً، رابطه این پدیده ها با علل خود روشن می شود.
خداوند متعال چنان مقدر کرده است که بین اشیا رابطه ای خاص برقرار باشد؛ مثلاً بین عزت و دفاع از کیان و ذلت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می شود و هر کس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می گردد. این تقدیر الهی است. یا بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه) رابطه برقرار کرده و فرموده است: هر کس طول عمر میخواهد باید در این قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر مییابد و آن که در این امور کوتاهی کرد، عمرش کوتاه میگردد. پس در افعال و کردار اختیاری بین عمل و نتیجه - که همان تقدیر الهی است- رابطه مستقیم وجود دارد.
انسان تا زنده است، جادهای دو طرفه در برابرش قرار دارد: یا با حسن اختیار کمیل بن زیاد نخعی میگردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعی، قاتل فرزندان مسلم، می شود. دو برادر از یک پدر و مادر، یکی سعید و دیگری شقی. پس معنای صحیح تقدیر الهی این است: آنکه با حسن اختیار خود به جاده صواب رفت، کمیل می شود و آن که با سوء اختیار خود به بیراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می گردد.
پس روشن شد که بین تقدیر الهی و اختیار آدمی هیچ منافاتی وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمی یکی از علل و اسباب است و قدر جانشین اراده و اختیار آدمی نمیشود تا همچون عروسک خیمه شب بازی جلوه کند. در کردار اختیاری، بین کردار و تقدیر رابطه مستقیم از نوع رابطه شرایط با معلول وجود دارد و در افعال اختیاری ما، یکی از عوامل و اسباب و علل، فعل اختیاری انسان است.
دلیل این امر را باید در این نکته جستجو کرد که جهان بر اساس نظم ریاضی برپا شده است و هر پدیدهای علت و سبب خاص دارد. تأثیر آتش گرما و سوختن است و تأثیر آب سرما و خاموش کردن. ما به دلیل اینکه در بند زندگانی مادی محصوریم، از گذشته و حال و آینده بی خبریم و جریان حوادث و پدیدهها برایمان نامعلوم است و گرنه تقدیر الهی بیحساب و کتاب نیست و بر اساس نظمی خاص قرار دارد. آن که با حسن اختیار خود کردار نیک انجام دهد یا مخلصانه دعایی بخواند، نتیجه آن را در این جهان میبیند و آن که بر اثر سوء اختیار گناهی مرتکب شود، نتیجه تلخ آن را میچشد.
پس اینکه در شب قدر مقدرات بندگان ـ اعم از مرگ و زندگی، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می آید. به این دلیل است که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص - که از هزار شب برتر است - شرایط نزول فیض الهی را فراهم آورد. چنین نیست که اگر کسی در طول سال کاری انجام داد، این تقدیر را تغییر ندهد؛ زیرا تقدیر تغییرپذیر است و با توجه به مقدمات آن، تغییر میکند.
جمع بندی
خداوند می داند هر چیز در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجه به کدام شرایط و علل تحقق می یابد و می داند که فلان انسان با اختیار خود، کاری خاص انجام میدهد. فعل اختیاری انسان ـ با وصف اختیاری بودن - متعلق علم ازلی خداوند است که در شب قدر و بلکه در تمام زمانها به امام زمان(عج) منتقل می شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتی بر آن تأکید می ورزد؛ مثلاً معلم کاردان و مجرب به خوبی می داند کدام یک از دانش آموزانش به دلیل تلاش فردی و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می شود و کدام یک به دلیل تلاش یا استعداد کمتر در حد متوسط نمره می آورد و کدام یک به دلیل تنبلی تجدید می شود.
علم معلم، به دلیل علم او به علتهاست و نفی کننده تلاش دانش آموزانش نیست. در شب قدر همه کردار اختیاری انسان - با وصف اختیاری بودن - مقدر و اندازه گیری و قالب بندی می شود. خدای عالم به علتها، براساس نظم خود ساخته، اشیای این جهان را برنامه ریزی می کند و «اختیار» یکی از مبادی این جهان مادی است.
همین نکته یکی از دلایلی است که به ما تأکید شده است: حتماً هر سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را به عبادت و دعا و شب زنده داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر ما، باعث آمادگی و وسعت وجودی و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهی را درک کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر چه ما میکردیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلی بر این همه تأکید بر شب زنده داری و عبادت نبود.
انسان می تواند با تلاش و کوشش خود آنچه در لوح محو و اثبات برای خود تعیین نموده، تغییر دهد و همان گونه که در ذیل می آید یکی از عوامل تغییر دعا است. قرآن کریم مى فرماید: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم؛(۱) خداوند سرنوشت هیچ قومى (و ملتى) را تغییر نمى دهد، مگر آن که آنان آن چه را در خودشان است، تغییر دهند".
- چند نکته باید در امر تبدیل و تغییر سرنوشت مورد دقت و تأمل قرار گیرد:
۱- سر مطلب در امکان تبدیل سرنوشت این است که قضا و قدر، وجود هر موجودى را فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب مىکند. ایجاب و ایجاد موجودى از غیر مجراى علل و اسباب خاص او، ممتنع (غیر ممکن) است. از طرف دیگر، علل و اسباب طبیعى، مختلف است و مواد این عالم در آن واحد استعداد متأثر شدن از چندین علت را دارند.
شهید مطهرى(ره) در مورد مطلب فوق مى گوید: اعمال و افعال بشر از آن سلسله حوادث است که سرنوشت حتمى و تخلف ناپذیر ندارد، زیرا بستگى دارد به هزاران علل و اسباب و از آن جمله انواع اراده ها و انتخابها و اختیارها که از خود بشر ظهور مى کند.(۲)
۲- سعادت و شقاوت، خوشبختى و بدبختى یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، اما مى تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى ها، مخصوصاً خدمت به خلق خدا (با قصد نزدیکى به خدا) سرنوشت خود را دگرگون سازد."(۳)
چنان که در دعاى مخصوص شب سوم ماه مبارک رمضان مى خوانیم: "و ان کنتُ من الاشقیا فامحنى من الاشقیا و اکتبنى من السعداء؛ خدایا! اگر از شقاوتمندانم (یعنى کارهاى من موجب شده که اسم من در فهرست بدبختها و شقاوتمندان قرار گیرد)، نامم را از آن ردیف حذف کن و در فهرست سعادتمندان و خوشبختها بنویس"، یعنى توفیق این کار را به من مرحمت کن.
سپس در ذیل دعا علت درخواست دگرگونى سرنوشت را مستند مى کند به آیه قرآن که "خدایا! در قرآنت که بر پیامبر فرستادهاى فرمودى:"یمحو الله ما یشاء و یثبت؛(۴) خداوند هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت شده) محو مىکند و هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت نشده) ثبت مى کند".
ـ تبدیل سرنوشت در روایات:
از رسول اکرم(ص) سؤال شد: آیا دوا و دعا جهت استشفا به کار گرفته مى شود و این امور مىتوانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند و جلوى قدر الهى را بگیرند؟ حضرت فرمود: دعا و دوا مى توانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند. اینها جلوى قدر الهى را نمى گیرند، بلکه خود اینها نیز از قدر الهى هستند(۵)، یعنى خداوند مقرر نموده است که عوامل مادى و معنوى (چون دعا، صدقه و انفاق، خدمت به خلق خدا) در سرنوشت انسان تأثیر گذارند.
امیرالمؤمنین(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: «کمک به نیازمندان هرگاه به صورت صحیح انجام گیرد و نیکى به پدر و مادر و انجام هر کار خیر، شقاوت را به سعادت مبدل مىکند و عمر را طولانى و از خطرات جلوگیرى مى نماید.»
بنابراین همان گونه که ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقاید او است که توسط خدا تقدیر مى گردد، تغییر و تبدیل سرنوشت نیز با همت وى ممکن و مقدور است.(۶)
از نظر جهان بینى مادی، عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بینى الهی، عوامل منحصر در علل مادی نیست. عوامل دیگرى که عوامل روحى و معنوى نامیده مى شوند نیز همانند عوامل مادى یا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند.
استاد مطهرى مى گوید: «از نظر جهان بینى الهی، جهان هم شنواست و هم بینا، ندا و فریاد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همین جهت دعا یکى از علل این جهان است که در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جریان هایى را مى گیرد و یا جریان هایى به وجود مى آورد. دعا یکى از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد یا جلو قضا و قدرى را بگیرد.»(۷)
امام صادق(ع) مى فرماید:«دعا، قضایالهى را بر می گرداند، اگر چه محکم شده باشد. از این رو زیاد دعا کن که کلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است".(۸) از امام کاظم (ع) نقل شده:"بر شما باد به دعا کردن زیرا دعا و درخواست از خدا بلائى را که از مرحله قدر و قضا گذشته و جز امضای آن نمانده (یعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پیدا نکرده) بر مى گرداند».(۹)
امام صادق(ع) مى فرماید: «خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است».(۱۰)
پى نوشتها:
۱. رعد(۱۳) آیه ۱۱.
۲. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۳۹۴.
۳. آيت الله مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، ۱۳۷۴ش، ج ۱۰، ص ۲۴۳.
۴. رعد(۱۳) آیه ۳۹.
۵. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۳۹۵.
۶. علامه محمد حسین طباطبایى، المیزان، ج ۱۱، ص ۳۸، بحث روایى، ذیل آیه ۳۹ سوره رعد.
۷. شهيد مرتضي مطهري، مجموعه آثار شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا، قم، ج ۱، ص ۴۰۶.
۸. شيخ كليني، اصول كافي، دارالكتب الاسلاميه، تهران ۱۳۶۵ش، ج ۴، ص ۲۱۶.
۹. طباطبايي محمد حسين، الميزان (ترجمه)، موسوي همداني محمد باقر، پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي، ۱۳۷۴ش. ج ۲، ص ۵۵.
۱۰ . شيخ كليني، اصول كافي، دارالكتب الاسلاميه، تهران ۱۳۶۵ش، ج ۴، ص ۲۱۳.
*مهر
94/4/16 - 13:01 - 2015-7-7 13:01:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
پاسخ كارگردان «عاشقانه هاى ناآرام» درباره گرانی بلیت تئاترش
پاسخ كارگردان عاشقانه هاى ناآرام درباره گرانی بلیت تئاترش شناسهٔ خبر 2789187 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ هنر > تئاتر كارگردان و تهيه كننده نمایش عاشقانه هاى ناآرام به برخى حواشى موجود پیرامون بالا بودن قیمت بلیت این اثر نمایشی پاسخ داد به گزارش خبرگزاری مهر مریم جلالیانپرسش و پاسخ دینی/ شب قدر چه شبی است و چه جایگاهی دارد
پرسش و پاسخ دینی شب قدر چه شبی است و چه جایگاهی دارداینکه شب قدر بین سه یا دو شب عنوان شده یا هر سه شب شب قدر عنوان شده است براى این است که عبادت شب قدر افضل از عبادت هزار ماه است که هشتاد و سه سال و چهار ماه است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس شب قدر شب رمحمدرضایی در گفتوگو با فارس عنوان کرد پاسخ به ادعاهای برنده نوبل فیزیک درباره اسلام
محمدرضایی در گفتوگو با فارس عنوان کردپاسخ به ادعاهای برنده نوبل فیزیک درباره اسلامعضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این ادعای برنده جایزه نوبل فیزیک که اسلام متاثر از زمانه خود و عرب جاهلی بوده است گفت مثالهای متعدد میتواند این امر را نقض کند از جمله شرایط زنان در جامعهلزوم پاسخگویی حوزه های علمیه به شبهه پراکنی علیه قرآن کریم
مسوول انجمن قرآن پژوهی مطرح کرد لزوم پاسخگویی حوزه های علمیه به شبهه پراکنی علیه قرآن کریم قم - ایرنا - مسئول انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم گفت اساتید و اندیشمندان حوزوی باید اقدام جدی درخصوص پاسخگویی به شبهه پراکنی علیه قرآن کریم در جامعه صورت دهند به گزارش ایرنا حجت الاسلپرسش و پاسخ دینی/ آیا در ادیان دیگر «شب قدر» وجود داشته است
پرسش و پاسخ دینی آیا در ادیان دیگر شب قدر وجود داشته استدر این ادیان این شب را شب قدر نمیدانند بلکه با نامهای همچون عید فصح شب پسح یا عید فطیر معروف است و نتیجه اینکه هر چند با نگاه به روایات اسلامی شب قدر از اول خلقت عالم امکان بوده است به گزارش خبرگزاری فارس خداوند متعالپاسخ درویش به انتقادات درباره «رستاخیز»
پاسخ درویش به انتقادات درباره رستاخیز کارگردان فیلم رستاخیز گفت با برنامهریزیهای صورت گرفته فیلم رستاخیز همزمان با روز عید فطر در سراسر کشور اکران میشود تسنیم احمدرضا درویش پیش از ظهر امروز در جلسه هماندیشی و برنامهریزی برای اکران فیلم رستاخیز در اصفهان به بیان زمانشمقدری: آوینی درباره «عروس» اشتباه کرد
شمقدری آوینی درباره عروس اشتباه کرد جواد شمقدری در یادداشتی که سینما پرس آن را منتشر کرده ناگفتههایی تازه از شهید آوینی را بازگو کرده است کافه سینما جواد شمقدری در یادداشتی که سینما پرس آن را منتشر کرده ناگفتههایی تازه از شهید آوینی را بازگو کرده است یا بصیر آقا مرتضی وحجتالاسلام پناهیان پاسخ داد آیا میتوان در مقدرات الهی دخالت کرد
حجتالاسلام پناهیان پاسخ دادآیا میتوان در مقدرات الهی دخالت کرددر حدّ بسیار بالایی میتوانیم در مقدرات الهی دخالت کنیم همچنین ما میتوانیم سرِ محدودیتهایی که میپذیریم برنامهریزی کنیم تا بهترین محدویتها را بپذیریم و بهجا و حسابشده بپذیریم به گزارش خبرگزاری فارس حجت&zwnjپاسخ موگرینی درباره جمله قاطع ظریف
پاسخ موگرینی درباره جمله قاطع ظریف مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به این پرسش که آیا واقعاً محمدجواد ظریف در حین مذاکرات به او گفته است هرگز یک ایرانی را تهدید نکن پاسخ داد آفتاب خبرآنلاین در ادامه نوشت خانم فدریکا موگرینی که با شبکه خبری سی ان ان مصاحبه میکرد نپاسخ جالب ظریف به تهدید موگرینی درباره توقف مذاکرات
برخی منابع خبری گزارش دادند که وزیر خارجه ایران در جلسهای که با وزرای خارجه 1 5 در وین داشته در پاسخ به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید پاسخ محمد جواد ظریف به فدریکا موگرینینشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1 5 در دوشنبه شب که دومینکمیسیون اصل۹۰ به نامه وزارتکشور درباره انتخابات کرج پاسخ داد/ رسیدگی به پرونده از سوی شورای حل اختلاف
کمیسیون اصل۹۰ به نامه وزارتکشور درباره انتخابات کرج پاسخ داد رسیدگی به پرونده از سوی شورای حل اختلاف دبیر کمیسیون اصل نود مجلس گفت مسئله انتخابات شورای شهر کرج باید از طریق شورای حل اختلاف حل شود و کمیسیون در هفته اول کاری بعد از تعطیلات تابستانی مجلس جلسهای را برای حل و فصلگزارش راهبرد نظامی آمریکا منتشر شد/هشدار درباره احتمال جنگ با یک قدرت بزرگ
گزارش راهبرد نظامی آمریکا منتشر شد هشدار درباره احتمال جنگ با یک قدرت بزرگ بین الملل > آمریکا - ایرنا نوشت ژنرال «مارتین دمپسی» رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز چهارشنبه با انتشار گزارش راهبرد ملی نظامی آمریکا نسبت به احتمال رو به افزایش رویاروییافضلیفرد در گفتوگو با فارس: کمیسیون اصل۹۰ به نامه وزارتکشور درباره انتخابات کرج پاسخ داد/ رسیدگی به پرونده
افضلیفرد در گفتوگو با فارس کمیسیون اصل۹۰ به نامه وزارتکشور درباره انتخابات کرج پاسخ داد رسیدگی به پرونده از سوی شورای حل اختلافدبیر کمیسیون اصل نود مجلس گفت مسئله انتخابات شورای شهر کرج باید از طریق شورای حل اختلاف حل شود و کمیسیون در هفته اول کاری بعد از تعطیلات تابستانی مپاسخ افتخارجهرمی به ادعای سلیمی نمین درباره پرونده سقوط هواپیمای مسافربری:این اظهارات قابل تعقیب است
پاسخ افتخارجهرمی به ادعای سلیمی نمین درباره پرونده سقوط هواپیمای مسافربری این اظهارات قابل تعقیب است گودرز افتخار جهرمی به اتهامات سلیمی نمین درباره پرونده حقوقی سقوط هواپیمای مسافربری ایران و شکایت ایران از آمریکا پاسخ داد به گزارش نامه نیوز عباس سليمي نمين در يک مصاحبه با موضآنقدر مست بودم که نمی دانم چرا دست به قتل زدم/ پسر عشایر بعد از پاسخ منفی،دختر مورد علاقه اش را کشت/ معروف تری
در باشگاه شبانه بخوانید آنقدر مست بودم که نمی دانم چرا دست به قتل زدم پسر عشایر بعد از پاسخ منفی دختر مورد علاقه اش را کشت معروف ترین افرادی که لبخندشان را جراحی پلاستیک کردهاند در باشگاه شبانه امشب صحبت های مردی را بخوانید که دو سال قبل در دعوا بر سر جای پارک خودرو مرتکب قتلپاسخ وزارت بهداشت درباره تاثیر ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه بر سلامت
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳ ۲۵ رییس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به اخباری مبنی بر افزایش سرطان ریه و فشار خون در استانهای حاشیه دریاچه ارومیه به دلیل عوارض ریزگردهای نمکی گفت اطلاعات خام بیماریهایی نظیر سرطان ریه یا پرفشاری خونظر پنتاگون درباره قدرت داعش
نظر پنتاگون درباره قدرت داعشتاریخ انتشار سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۵۵ پنتاگون اعلام کرد یک سال پس از تشکیل "خلافت داعش" در مناطقی در عراق و سوریه این گروه منشعب از القاعده با وجود حملات نظامی از جانب ائتلاف تحت رهبری آمریکا هنوز نیرویی قدرتمند است که شهرهای کلیدی را-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها