تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813196498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات در وقت اضافه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ پنجشنبه 18 تیر 1394 مذاکرات در وقت اضافه تهران-ایرنا - تمدید دوباره ی گفت و گوهای هسته یی باز هم تنور گمانه زنی در مورد روند و نتیجه ی مذاکرات را داغ نگه داشت. روزنامه های امروز ایران به طور ویژه به بررسی آخرین تحولات گفت و گوهای هسته یی پرداختند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 18 تیر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***گفت و گوهای هسته یی در وقت اضافه
روزنامه ی «خراسان» در گزارشی در این ارتباط نوشت: شمارش معکوس پایان مذاکرات آغاز شده است و همگان منتظر روز سرنوشت و دود سفید از هتل کوبورگ وین هستند. موضوعی که اواسط هفته گذشته کمی جدی تر شده اما حالا با بروز اختلافات میان طرفین کمی با اما و اگر همراه شده است. در این میان حتی خبر رسیده که موگرینی تهدید کرده که «برگردیم خانه هایمان» و در مقابل محمد جواد ظریف صراحتا پاسخش را قاطعانه داده است: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن.» همین اختلاف ها نیز موجب تمدید دوباره مذاکرات شد.
روزنامه های زیادی این پاسخ ظریف به موگرینی را بازتاب دادند.
روزنامه ی «شهروند» نوشت: برخی منابع خبری حتی از فریاد های ظریف و همان عصبانیت های معروف او در جلسه وزرای خارجه خبر داده اند. ظاهرا در این جلسه آمریکایی ها فعالیت های نظامی و موشکی ایران را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه خوانده و از تیم مذاکره کننده ایران خواسته است تا به خواسته واشنگتن مبنی بر باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی تن در دهد. ظاهرا ظریف در این هنگام واکنشی قاطع از خود نشان داده است و با لحنی قاطعانه خطاب به تیم مذاکره کننده آمریکا به آنها یادآور شده است که تمامی مشکلات خاورمیانه متاثر از رفتارها و حمایت های مالی و تسلیحاتی غرب از گروه های تروریستی در منطقه است. ظریف خطاب به تیم مذاکره آمریکایی صراحتا گفته است: «شما در موقعیت و جایگاهی نیستید که برای توان موشکی ما تکلیف تعیین کنید».
شهروند افزود: ظاهرا در این هنگام فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد بحث شده و او هم تیم ایرانی را تهدید به ترک مذاکرات می کند اما ظریف نیز در مقابل با لحنی قاطع می گوید: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید».
روزنامه ی «آرمان» هم در یادداشتی با اشاره به سخن رییس جمهوری مبنی بر اینکه «از شجاعت مذاکره کنندگان به خود مغرورم» نوشت: رئیس جمهوری از غروری می گوید که با خواندن متن مذاکرات و هنرمندی دیپلمات ها بدان می بالد، ما البته متن مذاکرات را نخوانده ایم اما تصاویر خود گویاست، روسای دستگاه دیپلماسی قدرتمندترین کشورهای جهان کیپ تا کیپ نشسته اند و نمایندگان ایران در برابر آنان، وزرای خارجه آمریکا و روسیه یک طرف میز هستند و کارشناسان وزارت خارجه ایران آن سوی میز در برابر آنان نشسته اند، همتراز و همسان.
آرمان افزود: طرفه آنکه هیات ایرانی نه مرعوب عده رقباست نه هیمنه آنان، غربی ها اصرار داشتند که مذاکرات قبل از مهلت کنگره به پایان برسد و آن را اهرم فشاری برای پایان بخشی به مذاکرات قرار داده بودند اما طرف ایرانی که پیش تر گفته بود فراتر از بازه زمانی اصل حصول توافق خوب را مدنظر دارد با پافشاری بر مواضع مذاکرات را به وقت اضافه بردند و سیدعباس عراقچی نیز اعلام کرد که هیچ زمان معینی برای ما وجود ندارد و حتی اگر لازم باشد مذاکرات روز به روز تمدید شود در وین می مانیم تا مذاکرات را به نتیجه برسانیم.
به نوشته ی این روزنامه نکته جالب توجه در خروج وزرای خارجه اشارات آنان به موارد اختلافی باقیمانده بود که نشان می داد مذاکرات تا حد بسیار زیادی به نتیجه رسیده است.
آرمان در یادداشت دیگری به قلم «داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسایل سیاسی آورد: جلسه چند شب گذشته وزرای خارجه 1+5 با ایران مذاکرات را تا لبه پرتگاه پیش برد. برخی تحلیلگران رسانه ای معتقدند طرف های غربی سعی دارند پایه های بعضی از تحریم ها همچنان باقی بماند. طرف های غربی درخواست های زیاده خواهانه خود را یکبار دیگر در جلسه چند شب گذشته مطرح کردند تا آنجا که بحث ها به حدی اوج گرفت که طرفین یکدیگر را به ترک میز مذاکره تهدید کردند.
باوند در ادامه نوشت: ایران در روند مذاکرات به دنبال تصویب قطعنامه لغو تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل بوده است و بنابراین باید قطعنامه جدید شورای امنیت صادر شود تا موارد مورد اختلاف مورد حل و فصل قرار گیرد. ایران خواهان این است که تحریم ها با توافق برداشته شود اما طرف غربی می گوید که ماهیت تحریم ها طوری است که در سه فاز مختلف باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ بنابراین، این نکات مذاکرات را با سختی روبرو ساخته و بر اساس اخبار مذاکرات تا جمعه 19تیر ماه برابر با 10جولادی میلادی (فردا) تمدید شد. در حقیقت جمعه نتیجه نهایی باید اعلام شود در غیر این صورت واکنش ها مشخص و قابل پیش بینی نخواهد بود.
روزنامه ی «اعتماد» هم در گزارش خود نوشت: اگر ایران و 1+5 تا سحر جمعه به وقت وین توافق نرسند، فرصت کنگره آمریکا برای تایید یا رد برجام از 30 به 60 روز افزایش پیدا خواهد کرد.
روزنامه ی «ایران» هم در یادداشتی نوشت: به هیچ وجه نمی توان تصور کرد منظور از توافق متن 80 صفحه ای امضا شده ای است که عنوان توافق جامع را یدک می کشد و پس از آن، ملت ها باید به انتظار نتایج توأم با خیر یا شر آن باشند. نگاهی به تاریخچه مذاکرات غرب بالاخص ایالات متحده با رقبا یا دشمنان خود نشان می دهد که فرجام و تبعات یک توافق نه فقط در محتویات آن بلکه در میزان توانایی نهادها و گروه های ذی نفوذ آن کشور برای استفاده از فرصت های حاصل از توافق مذکور است. شوروی سابق و چین دو مثال بارز از کشورهایی هستند که در برهه هایی تن به مذاکره با غرب دادند و این مذاکره نیز فراز و فرودهای خاص خودش را داشته است.
ایران در ادامه افزود: نکته مهم اما در اینجاست که این توافق ها هیچ کدام به تنهایی سرنوشت توأم با موفقیت یا ناکامی این دوکشور را رقم نزدند بلکه صرفاً به منزله آغاز دوران جدیدی تلقی شدند که در هر کدام از این دو مدل، سرنوشتی جداگانه یافت.
روزنامه ی «کیهان» هم به بازتاب سخنان «سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان پرداخت و از زبان او نوشت: متن اصلی توافق تقریبا کامل تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده که تصمیم گیری سیاسی آن گرفته شود…نمی شود توافقی داشت که در کنارش رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد، حتما باید این رویکرد عوض شود... ما در خصوص تحریم های اصلی که مورد نظر ما بوده که تحریم های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم های دیگر مثل تحریم های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.
کیهان این سخنان عراقچی را رمزگشایی از بن بست مذاکرات نامید.
روزنامه ی «جوان» هم در گزارشی نوشت: فردا مهلت تمدید سه روزه مذاکرات ایران با 1+5 هم تمام می شود. وزرای خارجه اروپا و امریکا که روز سه شنبه وین را ترک کردند و تیم های ایرانی و امریکایی را تنها گذاشتند، از دیشب بار دیگر به محل مذاکرات برگشتند و از امروز مذاکرات عمومی وزرای خارجه احتمالا از سر گرفته می شود. جان کری و محمد جواد ظریف طی دو روز گذشته چند دور باهمدیگر مذاکره کرده اند تا شش - هفت مورد اختلاف باقی مانده را حل وفصل کنند. احتمال اینکه اختلافات بر سر مسائل باقی مانده تا فردا حل و فصل شود، زیاد است ولی برخی دیپلمات ها در وین می گویند که مذاکرات ممکن است چند روز دیگر هم تمدید شود.
به نوشته ی این روزنامه مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 طی دو روز گذشته به مذاکرات ایران با امریکا محدود شده و محمد جواد ظریف، جان کری و معاونان این دو برای حل اختلاف باقی مانده در متن اصلی توافق و ضمایم آن، چند دور مذاکره کرده اند. وانگ یی، وزیر خارجه چین که روز سه شنبه بعد از دیدار با وزرای خارجه 1+5 و ایران وین را ترک کرد، پیش از ترک این شهراز باقی ماندن شش یا هفت موضوع در مذاکرات صحبت کرد. دیپلمات ها در وین می گویند که مهم ترین اختلاف باقی مانده بین طرفین موضوع لغو تحریم های تسلیحاتی است. در حالی که طرف امریکایی تأکید دارد که تحریم های تسلیحاتی ایران، به خصوص در چارچوب قطعنامه 1929 لغو نخواهد شد، ایران بر لغو تحریم های تسلیحاتی تأکید دارد. روسیه و چین نیز در این مورد از ایران حمایت می کنند.

***روز قدس؛ روز حمایت از فلسطین
فردا آخرین جمعه ی ماه رمضان و روز قدس است. روزنامه ها گزارش هایی را به همین مناسبت منتشر کردند.
روزنامه ی خراسان در سرمقاله ی خود نوشت: شرکت فعال در راهپیمایی روز قدس فرصتی است که بتوانیم بخشی از مسئولیت انسانی و اسلامی مان را در قبال مسئله فلسطین انجام داده و نشان دهیم که حل مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف که در چنگال رژیم کودک کش اسرائیل اسیر است، کلید حل سایر مشکلات منطقه از عراق و سوریه تا بحرین و یمن و... است.از همین رو، یعنی به دلیل نشان دادن جهت گیری علیه رژیم صهیونیستی که معضل اصلی منطقه و جهان اسلام است، روز قدس امسال در لابه لای تحولات مهم منطقه ای و بین المللی اهمیتی مضاعف دارد. چرا که اثبات می کند، رویکرد اصلی باید اجتناب مسلمانان از اختلافات و جنگ های داخلی و تاکید بر نبرد با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی باشد؛ اتفاقی که به عزمی جدی در میان ملت های مسلمان نیاز دارد تا بتواند قطار مبارزه را در میان مسلمانان به ریل اصلی خود بازگرداند.
روزنامه ی آرمان هم به بازتاب اظهارنظر بزرگان و مراجع در مورد این روز و لزوم شرکت در راهپیمایی پرداخت.
آرمان از زبان روحانی نوشت: مسلمانان با حضور گسترده خود در این روز به دنیا می گویند با وجود سکوت برخی ها درقبال ظلم غیرقابل وصفی که به ملت بزرگ فلسطین شده، آنان هرگزقدس شریف و ملت مظلوم فلسطین را فراموش نخواهند کرد. حجت الاسلام حسن روحانی افزود: مردم جهان در این روز به عنوان نمادی از یک حادثه غریب و کم نظیر تاریخی که یک ملت بزرگ به طور کامل آواره شده، یکصدا با هم فریاد آزادی فلسطین را سر می دهند.
آرمان در ادامه نوشت: آیت ا... صادق آملی لاریجانی که برای شرکت در راهپیمایی روز قدس به استان قم سفر کرده، با اشاره به اهمیت قبله اول مسلمین و رنج و مظلومیتی که از جانب اشغالگران صهیونیستی بر ملت مظلوم فلسطین می رود، تنها راه نجات آنان را ادامه مقاومت تا پیروزی نهایی دانست. وی حمایت انقلاب اسلامی و مردم ایران از مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس را بی بدیل خواند و ابراز کرد که مردم انقلابی ایران همواره از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و ان شاءا... امسال هم با شرکت در راهپیمایی روز قدس حماسه دیگری را خلق می کنند.
روزنامه ی کیهان هم نوشت: در حالی که قدرت های استکباری در تلاش هستند با سوء استفاده از بحران های دست ساز خود در جهان اسلام چون داعش و حمله عربستان به یمن مسئله اساسی جهان اسلام یعنی فلسطین را به فراموشی بکشانند در آستانه روز جهانی قدس مراجع، علما، دستجات و گروه های مختلف خواستار حضور هرچه با شکوه تر مردم در راهپیمایی روز جمعه شدند تا مشخص شود آزادی قدس مسئله اساسی جهان اسلام است .
این روزنامه در ادامه به انعکاس گفته ها و بیانیه های مراجع و تشکل هایی چون سپاه پاسداران در مورد روز جهانی قدس پرداخت.
کیهان از زبان آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نوشت: شرکت در راهپیمایی روز قدس به عنوان عبادت بر همه لازم است. آحاد ملت مسلمان باید به عنوان عبادت در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.
کیهان در ادامه بخش هایی از بیانیه های مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ستاد کل نیروهای مسلح، حزب موتلفه اسلامی و بسیاری از تشکل های دیگر در مورد این روز را منتشر کرد.
روزنامه ی «جام جم» هم در یادداشتی نوشت: بدون شک خطر تکفیری های آمریکایی، غفلت جهان اسلام از فلسطین و مساله قدس، بدبین کردن شیعه و سنی به یکدیگر، تبدیل حرکت های جهادی و مقاومت به جریان ترور و تکفیر، ترویج اسلام تکفیری و لائیک در مقابل اسلام مطلوب، دشمنی با امت اسلامی، ریشه کنی جریان بیداری اسلامی و قرار دادن افکار عمومی جهان و اعراب در مقابل ندای جهان پسند ایران اسلامی و در نهایت ارائه و بازنمایی چهره خشن و غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان است.
در ادامه آمده است: آمریکا و اسرائیل با بهره گیری از عوامل پیشران منطقه ای از جمله محرومیت، ضعف ایمان و معرفت تعصبات کور و واهی، جهل و نادانی و عوامل مُعد منطقه ای از جمله حمایت کمپانی های نفتی و رسانه های عربی و غربی، بر ساخت جدید مصنوعی از اسلام ارائه می نماید. در چنین شرایطی اهمیت و جایگاه روز قدس بیش از پیش مشخص می شود.

***وضعیت بحرانی آب
بحران آب در کشور به اوج خود رسیده است و در برخی شهرها از خط قرمز هم عبور کرده است. روزنامه ها امروز هم به این مساله پرداختند.
روزنامه ی ایران در گزارشی در این ارتباط نوشت: در حالی که در طول سال های گذشته همزمان با افزایش جمعیت و نیاز به آب بیشتر در بسیاری از کشورها توانسته اند با صرفه جویی و بدون فشار بیشتر بر منابع آبی مصرف آب را مدیریت کنند، در همین حال کشور ما بدون درک شرایط منابع آبی روش متفاوتی را پیش گرفت و نه تنها مدیریت مصرف آب را اولویت قرار نداد بلکه هر روز مصارف جدیدی را برای منابع محدود تعریف کرد و آب را به نازل ترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. نتیجه این رویکرد ایران اکنون چیزی جز مرگ سفره های زیرزمینی و منابع آبی نیست. شاید اگر آن زمان ایران هم مصرف را مدیریت می کرد و برای آب قیمتی واقعبینانه وضع می کرد اکنون با تنش آبی مواجه نمی شدیم. اما اکنون شرایط کشور به گونه ای است که معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می گوید که مناطقی در کشور وجود دارد که هیچ منبع آبی در آن نبوده و دیگر بی آبی با پول قابل جبران نیست.
در ادامه آمده است: مدیریت بحرانزای منابع آبی در چند سال گذشته، ما را به جایی رسانده است که هر روز به پایان منابع آبی کشور نزدیک تر می شویم. شرایط به گونه ای است که دیگر نه نزولات جوی و نه سفره های آب زیرزمینی توان پاسخ به مصرف روزافزون ما را ندارند. اکنون از هر زاویه که به این معضل کشور نگاه می کنیم راه حلی جز مدیریت مصرف و صرفه جویی وجود ندارد. البته معنی این صرفه جویی مصرف نکردن نیست بلکه صرفه جویی یعنی استفاده مؤثر از آب و جلوگیری از هدر رفت.
روزنامه ی آرمان هم به ریشه یابی مشکل کم آبی در سال های اخیر پرداخت و نوشت: چه کسی گفته است بیلان سفرهای آبی در این منطقه و کشور منفی است؟ هرکس بخواهد می تواند هر حجم آبی که لازم داشت را از چاه های زیرزمینی پمپاژ کند». محمود احمدی نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم زمانی این حرف را زد که به فیروزکوه سفر کرده بود. احمدی نژاد اما تاکید داشت منابع آبی کشور قابل برداشت است:« مناطق ممنوعه یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است، هر کس هر جا توانست، چاه حفر کند». و درست بعد از این حرف بود که هر کس در هر جا که می توانست چاه حفر کرد و روزانه حدود هزار متر چاه زده شد. از تعداد چاه ها آمار دقیقی در دست نیست اما نایب دبیر اتاق ایران گفته است: «نزدیک به 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد.» حالا نفس آب به شماره افتاده است و اقتصاددانان، یکی از عوامل آن را چاه های غیرمجاز می دانند. اما یکی دیگر از عوامل کم آبی اضافه برداشت هایی است که باز هم با مجوز محمود احمدی نژاد کلید خورد.
این روزنامه در ادامه نوشت: وزارت نیروی دولت احمدی نژاد، به دکانی تبدیل شده بود که توانست در عرض 3 روز، چاه های غیرمجاز را 3 برابر کند». آب مجاز مقدار آبی است که یک کالا یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از نقطه شروع تا پایان است. عده ای از اقتصاددانان به منظور جلوگیری از وارد آمدن فشار مضاعف بر ذخائر و منابع آب، واردات آب مجازی در چارچوب مصالح کشور بهترین راهکار جهت تامین غذا می دانند. عده ای دیگر عدم قیمت گذاری منطقی آب و عدم مقابله با فرسودگی شدید شبکه لوله کشوری و توزیع آب را مقصر شماره یک بحران فعلی کم آبی در کشور می دانند.

***طردشدگی اجتماعی در ایران
چند سالی می شود که جامعه شناسان به آنها لقب «طردشدگان» داده است؛ تهیدستان، معتادان، کودکان کار و زنان خیابانی. در ٩ سال گذشته، توجه بیشتری به وضع این افراد نشان داده شده و نشست هایی هم برای بررسی مشکلاتی که این افراد در ایران و به ویژه در شهرهای بزرگ با آنها درگیرند، برگزار شده است. دوشنبه گذشته هم در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشستی با عنوان «طردشدگان» و با شرکت سه جامعه شناس برگزار شد که روزنامه ی «شهروند» به بازتاب آن پرداخت.
شهروند از زبان «سارا شریعتی» عضو هیات علمی دانشگاه و یکی از سخنرانان این همایش نوشت: هرچه اجتماع را کاوش می کنیم، باز هم به سیاست می رسیم و با توجه به این که در چند سال اخیر تعداد طردشدگان رو به افزایش است، به نظر می رسد یک سیاست طردشدگی وجود دارد و باید دید چه کسانی از طردشدگی سود می برند و درنتیجه به بقای این شرایط کمک می کنند. حتی در بحرانی ترین شرایط سیاسی معیشت مهم ترین مسأله است، زیرا مرز میان شهروندی و طردشدگی بسیار باریک است و همه ما در معرض طردشدگی هستیم.
به نوشته ی شهروند «یاسر باقری»، پژوهشگر حوزه سیاست گذاری اجتماعی در این همایش وجود نداشتن عدالت آموزشی را دلیل مهمی برای طردشدگی اجتماعی در ایران دانست.
این گزارش از زبان «صحرا اکرامی»، مسئول پژوهش انجمن «طلوع بی نام و نشان ها» هم به عنوان یکی از سخنرانان این همایش نوشت: ما جامعه طرد کننده ای داریم، جامعه ما افغان ها را طرد می کند، کسانی را که یک بار سیگاری دست بگیرند به عنوان معتاد طرد می کند، کارتن خواب ها را طرد می کند و در ادامه این سیستم طرد آکادمی، یعنی همین دانشکده علوم اجتماعی، هم همین کار را بازتولید می کند و به طردشدگان توجه نمی کند.
اکرمی افزود: میان دانشگاه، سازمان های مردم نهاد و طردشدگان شکاف های زیادی وجود دارد. متاسفانه امروز دانشگاه ها توهم آشنایی با اجتماع را دارند و نظریه پردازی می کنند بدون آن که امر واقع را بشناسند؛ درحالی که اگر می خواهیم نظریه پردازی کنیم و دردی را درمان کنیم، باید از امر واقع بگذریم.
* گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9275**2054



18/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن