تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819197417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف آثار قرون ميانه دوره اسلامي در لرستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۵۳ق.ظ)
کشف آثار قرون ميانه دوره اسلامي در لرستان موج - کاوش‌هاي نجات‌بخشي در گنج تپه شهرستان دورود استان لرستان به کشف ساختار و ديوارهاي سنگي، فضاهاي معماري، سازه‌هاي حرارتي، اشياي آهني و برنزي، مهرها، ظروف شيشه اي، ادوات سنگي و... انجاميد.
به گزارش خبرگزاري موج، مسعود بيرانوند، سرپرست کاوش‌نجات بخشي گنج تپه، امروز، سه شنبه، با اعلام اين خبر تصريح کرد که محوطه گنج تپه به دليل موقعيت مکاني و ارتفاع زياد نسبت به سطح زمين‌هاي پيرامون تاکنون از خطر غرق شدن مصون مانده است.
بيرانوند افزود: برنامه کاوش نجات بخشي گنج تپه با هماهنگي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و اداره آب منطقه‌اي استان لرستان در دستور کار قرار گرفت و کار ميداني آن شروع شد.
به گفته اين باستان شناس، در نخستين فصل از کاوش‌هاي گنج تپه، ترانشه اي با ابعاد 5×10 متر در مرتفع‌ترين نقطه آن و در مکاني که پيش از اين توسط ماشين آلات راه‌سازي تسطيح شده بود، ايجاد شد.
سرپرست کاوش نجات بخشي گنج تپه خاطر نشان ساخت: کاوش در اين ترانشه منجر به کشف ساختارها و ديوارهاي سنگي، 4 فضاي معماري و سازه‌هاي حرارتي همچون تنورها، اجاق‌ها و اشياء سنگي همچون سنگ ساب و تعداد زيادي قطعات سفالي شد که بيشتر مربوط به قرون ميانه دوره اسلامي هستند.
بيرانوند اظهار داشت: همچنين از نهشته‌هاي فرهنگي در محدوده فضاهاي معماري، اشياي فرهنگي شامل قطعاتي از النگوهاي شيشه اي، بخش‌هايي از ظروف شيشه اي، اشياي آهني و برنزي اکسيده شده و مهره‌هاي گلي، سنگي و شيشه‌اي کشف شد.
به گفته اين باستان شناس، در فصل دوم نيز ترانشه اي با ابعاد 6×10 متر با هدف پيگردي بقاياي معماري فصل نخست و ترانشه‌اي با ابعاد 2×3 متر به منظور لايه نگاري تپه ايجاد شد.
او افزود: در نتيجه کاوش در فصل دوم نيز دو فضاي معماري در امتداد فضاهاي معماري فصل اول و شماري تکه‌هاي سفال و اشياء آهني و ادوات سنگي کشف شد.
بيرانوند با اشاره به کشف 6 لايه فرهنگي و 2 فاز معماري در لايه نگاري گنج تپه اظهار داشت: کاوش در گنج تپه تا آشکار سازي کامل پلان بقاياي معماري و دستيابي به اطلاعات جامع در خصوص توالي فرهنگي آن ادامه دارد.
گفتني است، محوطه گنج تپه در 40 کيلومتري شمال شهرستان دورود در استان لرستان و در مختصات جغرافيايي ″13 ′40 ᵒ33 طول شرقي، ″46 ′04 ᵒ49 عرض شمالي، در ارتفاع هزار و600متري از سطح آب‌هاي آزاد قرار گرفته است. گنج تپه در حاشيه شمالي رودخانه تيره و بر روي تپه صخره اي نسبتاً مرتفعي شکل گرفته است.
کاوش‌هاي نجات بخشي گنج تپه که با مجوز رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در تاريخ 20.2 شروع شده است تا 20.4 ادامه دارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن