تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820434783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف آثار معماري و سکه از دوره ساساني در تپه اشرف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۳ب.ظ)
کشف آثار معماري و سکه از دوره ساساني در تپه اشرف موج - فصل پنجم از کاوش هاي باستان شناسي در تپه اشرف اصفهان علاوه بر بررسي کاخي منسوب به اشرف افغان، با کشف آثار معماري به جا مانده از دوره ساساني ،يک سکه مربوط به دوره ساساني و ... همراه بود.
به گزارش خبرگزاري موج، عليرضا جعفري زند سرپرست هيأت پنجمين فصل کاوش در تپه اشرف اصفهان با اعلام اين خبر گفت: چهار فصل گذشته کاوش در سالهاي 89تا 90در تپه اشرف اصفهان در مساحت 7هکتار انجام شد که به کشف آثار فرهنگي انجاميد .
او با اشاره به پيشينه کاوش در اين محوطه باستاني گفت: در فصل هاي نخست از کاوش‌هاي باستان‌شناسي در تپه اشرف اصفهان، آثار معماري از دوره ساساني به همراه سفال‌هايي از قرن چهارم هجري قمري کشف شد.
جعفري زند تصريح کرد: در فصل 3و 4 بيشتر وقت هيأت باستان شناسي علاوه بر کاوش در محوطه صرف خاک برداري شد.
سرپرست هيأت پنجمين فصل کاوش در تپه اشرف اصفهان اظهار داشت: سازه معماري مربوط به قرن 5و6 دوره ساساني در فصل هاي گذشته کاوش کشف شد که حدس مي زنيم مربوط به يک قلعه است.
جعفري زند افزود: در فصل چهارم بقاياي يک کاخ که بر اساس مستندات توسط اشرف افغان در قرن 12 با روش پيچيده کاخ سازي ساخته و توسط نادر شاه ويران گشته است ،نمايان شد.
او يکي از اهداف اين فصل ازکاوش را بررسي اين کاخ و روش ساخت آن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که در فصل گذشته فرصت بررسي آن پيش نيامد.
به گفته اين باستان شناس، در اين فصل از کاوش مواد فرهنگي نظير سفالهاي مربوط به قرون مختلف کشف اما شي موزه اي قابل ذکري يافت نشد.
اين باستان شناس افزود: در اين فصل ازکاوش در تپه اشرف ، آثار معماري از دوره ساساني مربوط به قرن 5و6و 12ه.ق بدست آمد.
جعفري با اشاره به شناسايي لايه سلوکي –اشکاني که قديمي ترين لايه تاريخي است تصريح کرد: يک لنگه کفش متعلق به دوره صفويه که متخصصان در حال مرمت آن هستند و يک سکه مربوط به دوره ساساني از آثار کشف شده در پنجمين فصل از کاوش در تپه اشرف بود.
تپه اشرف يکي از مهمترين تپه‌هاي تاريخي واقع در شرق شهر اصفهان است که گفته مي‌شود قدمت آن به دوره پيش از اسلام مي‌رسد. اين تپه باستاني در نزديکى پل تاريخى "شهرستان" و در کنار زاينده رود قرار دارد. باستان‌شناسان معتقدند که تپه اشرف از قديمي‌ ترين سکونتگاه‌هاي مردم اصفهان است.
فصل پنجم کاوش هاي باستان شناسي در تپه اشرف اصفهان که مجوز آن توسط رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صادر شده است از نيمه خرداد ماه شروع و تا نيمه تيرماه ادامه دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن