واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
هادی عامل هاشمی که این روزها مشغول تدارک نمایشی براساس نمایشنامهای از اسکار وایلد است، میگوید: سالانه شدن جشنواره تئاتر آئینی سنتی موجب استمرار تولیدات تئاتر و رونق نمایشهای ایرانی خواهد شد. این کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، درباره حضورش در هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی که در شهریور ماه برگزار خواهد شد، گفت: باتوجه به حضور چند ساله من و گروهم در این جشنواره، قرار شد در این دوره در بخش مسابقه حضور نداشته باشم؛ اما بنا بر صلاحدید مسئولان در یکی از بخشهای ویژه یا مهمان حضور خواهم داشت. عامل ادامه داد: این جشنواره اساسا ماهیت رقابتی ندارد که کارهای برتر اعلام شود، اما کارهایی که درخور توجه باشند از طرف دبیرخانه برای اجرای عمومی معرفی میشوند و رقابت به شکل مرسوم دیگر جشنوارهها در کار نیست و حضور من در این جشنواره به این خاطر است که نمایشهای آیینی سنتی یکی از دغدغههای من است و در این زمینه تحقیق و پژوهش میکنم و با افتخار در این جشنواره شرکت خواهم کرد. این کارگردان تئاتر درباره نمایشی که در حال تدارک آن است نیز گفت: کاری که دارم آماده میکنم برداشتی آزاد از نمایشنامه «اهمیت ارنست بودن» نوشته اسکار وایلد است. من براساس یک ایده پژوهشی و تحقیقاتی که آن را دنبال میکنم، با نگاه به نمایش ایرانی به عنوان یک تکنیک، سعی میکنم قصههای مختلفی را بگویم و این بار نیز به سراغ یک کمدی خارجی رفتهام که از بهترین نوشتههای اسکار وایلد است. هادی عامل در پاسخ به این پرسش که تا چه حد نمایشنامه اسکار وایلد را برای اجرا در ایران تغییر داده است، توضیح داد: با توجه به مناسبات رایج در اروپا و به زمانی که این نمایشنامه نوشته شده، نیاز به اعمال تغییراتی در آن بود که برای تماشاگر ایرانی قابل درک باشد. در واقع الان ما مشغول انجام همین تغییرات و نهایی کردن کار هستیم و از آنجا که این اثر نمایشی کمدی خواهد بود، قصد داریم آن را در قالب نمایش تخت حوضی، که از قالبهای مرسوم نمایش ایرانی بوده است، اجرا کنیم. این کارگردان تئاتر که در دوره گذشته این جشنواره نمایش «مضحکه دزدها» را روی صحنه برد، درباره اهمیت قالبهای نمایش ایرانی گفت: همیشه شعار میدهیم که گونههای نمایشی ایرانی را باید حفظ کرد و به آنها اهمیت داد. اما متاسفانه مسئولان و حتی خود ما اهالی تئاتر نسبت به این گونهها خیلی کم لطفیم و به آنها بهایی نمیدهیم و درست نگاه نمیکنیم؛ بنابراین میبینیم که گاهی بعضی از این نمایشها به یک نمایش مرده و سخیف تبدیل میشوند. از طرفی روشنفکر نماها و غالب جامعه تئاتری نیز نگاه سخیف و سطحی به این آثار دارند در حالی که اینها سرچشمههای ناب تئاتری ما هستند و باید بیشترین از اینها به آنها بها داد. عضو گروه تئاتر «پاپتیها» درباره گروهی که با او در اجرای این نمایش همکاری میکند، توضیح داد: گروه ما همان گروه «پاپتیها» است که در این سالها همیشه همراه من بودهاند و از وجودشان استفاده کردهام. بازیگرانی که در نقشهای اصلی این نمایش همکاری دارند، سینا رازانی و حمید رحیمی هستند. فیروزه قاسم پور طراحی صحنه را انجام میدهد و آرش عزیزی ساخت موسیقی را برعهده داشته است. بازنویسی کار را نیز خودم انجام دادهام اما محمد مساوات نیز در این زمینه به من کمک کرده است و همینطور با هدایت هاشمی و پویان غفاری هم مشاورههایی داشتهام. عامل درباره روند تمرینات گروهش نیز گفت: باتوجه به سیرتمرین هنوز مشخص نیست که کدام یکی از بازیگران چه نقشی را ایفا خواهد کرد. البته خودم ذهنیتی در این باره دارم اما چون نمیدانم در نهایت کار چطور خواهد شد تمرینها را جوری برنامه ریزی کردم که همه فرصت داشته باشند نقشهای مختلف را اتود بزنند. البته به خاطر اینکه فرصت بیشتری برای تمرین و فکر کردن داشته باشیم، بعضی از تمرینها را با بچهها قبل از عید شروع کردیم چون بعضی از نمایشها نیاز به تمرینهای طولانیتر دارد مثلا برای نمایش «مضحکه دزدها» که در دور قبل همین جشنواره اجرا شد، حدود 10 ماه تمرین داشتیم؛ قطعا ماحصل کاری که این همه تمرین داشته باشد با کاری که در مدت کوتاهی و به خاطر یک جشنواره جمع شود، متفاوت خواهد بود. این کارگردان تئاتر با اشاره به شرایط فعلی سالنهای تمرین تئاتر افزود: تمرینات ما در بدترین ساعت و بدترین شکل برگزار میشود؛ سالنی از طرف اداره تئاتر در اختیار ما گذاشته شده است که بین ساعت 9 صبح تا 13 است و با توجه به ماه رمضان و گرمای هوا و اینکه اداره تئاتر حتی کولر مناسبی هم ندارد، شرایط کار قدری دشوار است. البته بقیه گروهها هم همین شرایط را دارند و متاسفانه حمایت خاصی از این جوانها نمیشود. هادی عامل هاشمی در پایان با تاکید بر نقش مهم جشنواره تئاتر آیینی سنتی در خلق نمایشهای ایرانی خاطرنشان کرد: این جشنواره هر دوسال یک بار برگزار میشود اما باید به طور سالانه برگزار شود. در آن صورت تولیدات استمرار پیدا میکند و شرایط میتواند بهتر از این شود. این تعداد نمایش سنتی که صرفا برای این جشنواره تولید میشود، جوابگوی خوراک دوسال تئاتر کشور نیست و میبینیم که حتی سالنی مثل «سنگلج» که ویژه تئاتر سنتی است، به سمت نمایشهای دیگر میرود. البته ما ادعا نداریم که همه کارهای تولید شده خوب و قابل دفاع هستند اما میشود کارهای خوبی تولید کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]