تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805203969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهميه‌بندي حوضه‌هاي آبريز مشترك ميان استان‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سهميه‌بندي حوضه‌هاي آبريز مشترك ميان استان‌ها
وضعيت آب بيش از آن چيزي كه تصور مي‌شد بحراني است؛ به حدي بحراني كه وزارت نيرو دست كمك به قوه قضائيه دراز كرده است تا براي سامان دادن به وضعيت موجود در سال جاري و سال‌هاي آينده به كمك اين وزارتخانه بيايد.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


وضعيت آب بيش از آن چيزي كه تصور مي‌شد بحراني است؛ به حدي بحراني كه وزارت نيرو دست كمك به قوه قضائيه دراز كرده است تا براي سامان دادن به وضعيت موجود در سال جاري و سال‌هاي آينده به كمك اين وزارتخانه بيايد.
كاهش منابع آبي كشور و هشدار كارشناسان ارشد اين حوزه در‌باره وقوع جنگ‌هاي آبي طي سال‌هاي آينده با ادامه روند موجود مصرفي، بيش از هر زمان ديگري جامه واقعيت به خود پوشانده است كه وزير نيرو هم آن را تأييد مي‌كند: «‌متأسفانه بين مناطق رقابت شديدي براي برداشت از منابع آب به راه افتاده است.»
چندي پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي جالب به موضوع كمبود آب در كشور پرداخت و نوشت: در حال حاضر وضعيت نامناسب منابع آب زيرزميني بر كسي پوشيده نيست. وضعيت اقليمي و منابع آب كشور حكايت از محدوديت جدي منابع آبي دارد به ترتيبي كه بيش از دو سوم كشور جزو مناطق خشك، نيمه‌خشك و بياباني است كه عمده مراكز و قطب‌هاي جمعيتي از جمله كلانشهرهاي كشور كه منابع تأمين آب آنها متكي بر منابع زيرزميني است را در بر مي‌گيرد و كمتر از يك‌سوم كشور در ساير اقليم‌هاي با وضعيت آب و هوايي مرطوب و نيمه‌مرطوب قرار گرفته است.
اين گزارش بدان معناست كه خشكسالي و كمبود منابع آبي، ايران را به كوير تبديل خواهد كرد كه خطر بزرگي است؛ در حال حاضر منابع آب زيرزميني كشور به دليل برداشت بيش از حد ناشي از ازدياد چاه‌هاي غيرمجاز و اضافه برداشت‌هاي چاه‌هاي مجاز، همراه با وقوع خشكسالي‌هاي متوالي ساليان اخير به وضعيت بحراني رسيده است.
نكته حائز اهميت ديگر نقش مهم منابع آب زيرزميني در تأمين نياز آب شرب آحاد جامعه است كه ۶۳ درصد آن از طريق آب‌هاي زيرزميني تأمين شده و آب‌هاي سطحي سهم ۳۷ درصدي را به خود اختصاص مي‌دهد. البته در بخش تأمين آب شرب روستايي سهم آب‌هاي زيرزميني بالغ بر ۸۰‌درصد است.
هم اكنون در كشور كسري مخزن و افت شديد سطح آب باعث كمبود آب و عدم قطعيت در تأمين آب كلانشهرهاي كشور از جمله تهران و حتي تأمين آب بيش از ۶ هزار روستاي كشور با تانكر شده است.
در حال حاضر نرخ متوسط فرونشست در دشت تهران بين ۳۰ تا ۳۶ سانتيمتر در سال در مناطق مختلف است كه بسيار بيشتر از ساير نقاط جهان است. همچنين تغييرات كيفي آب زيرزميني در اثر كاهش حجم مخزن، ايجاد فروچاله‌ها و شكاف‌هاي بزرگ در دشت‌ها و تهديد حيات شهرها و روستاها در اثر تخليه آبخوان‌ها، از ديگر واقعيت‌هاي كشور است.  تأسف‌انگيزتر آنكه رقابت‌ها براي كسب منابع آب نگراني‌ها را بيشتر كرده است؛ حميد چيت‌چيان در‌باره اين معضل گفت: رقابت شديدي بين مناطق مختلف بر سر توزيع و برداشت منابع آب ايجاد شده و همه اين شرايط وزارت نيرو را به اين نتيجه رسانده است كه ميزان برداشت از چاه‌ها را كنترل و در بحث سدها تجديدنظر و قوانين سختي را حاكم كند.
وزير نيرو با بيان اينكه مديريت منابع آب جز با مشاركت تمام افراد ذينفع در حوضه‌هاي آبريز مختلف امكان‌پذير نيست، افزود: در اين راستا، همه بايد همكاري و مساعدت كنند و بدون مشاركت جمعي، وزارت نيرو نمي‌تواند در طرح‌هاي خود به موفقيت صددرصدي برسد. با بروز 14 سال خشكسالي به مرور بارش‌ها كم شدند و منابع تجديدشونده آب كشور كاهش پيدا كرد به‌طوري كه در سال آبي جاري ميزان بارش‌ها 21 درصد كمتر از سال گذشته است.

  راهكار
وي با اظهار اينكه تا پيش از دولت يازدهم درباره شوراي هماهنگي مديريت به‌هم‌پيوسته منابع آب حوضه‌هاي آبريز تجربه‌اي نداشتيم و نخستين بار اين شوراها در رابطه با حوضه زاينده‌رود تشكيل شد كه با ارائه اصول علمي و آمارهاي مناسب به نتايج خوبي دست يافتيم، گفت: در پايان آن نشست تصميم بر اين شد تا سهم هر استان در برداشت آب مشخص شود كه اين كار انجام شد و با نظارت استانداران كار به‌خوبي در حال اجراست.
وزير نيرو با بيان اينكه در حوضه آبريز سفيدرود هشت استان ذينفع هستند، ابراز اميدواري كرد با رعايت عقل، عدل و منطق بتوان مشكلات استان‌هاي زنجان، آذربايجان‌شرقي، ‌اردبيل، همدان، قزوين، كردستان، البرز و در نهايت گيلان را با درايت لازم مديريت كرد.
 
 ورود قوه قضائيه
معاون وزير نيرو هم با اعلام اينكه ازجمله مشكلات حوضه‌هاي آبريز عدم اجراي مقررات و حاكميت افسارگسيخته است، گفت: اگر قوه قضائيه و ساير مسئولان محلي ياري نكنند، وزارت نيرو به‌تنهايي نمي‌تواند در اين طرح‌ها موفق شود.
رحيم ميداني يادآور شد: اگر همچون گذشته آب كشور را مديريت كنيم و اين روند ادامه يابد، با مشكلات بسيار حادي روبه‌رو مي‌شويم و تمام بخش‌هاي شرب و صنعت و كشاورزي دچار صدمه‌هاي جبران‌ناپذيري مي‌شوند.
ميداني با اشاره به شرايط بحراني سفره‌هاي زيرزميني، ادامه داد: اگر طبق قوانين و مقررات عمل نكنيم و با مديريت مناسب از منابع آب حراست نكنيم، برداشت از آب‌هاي سطحي نيز وضعيت بدتري از آب‌هاي زيرزميني خواهد داشت.  وي با بيان اينكه ما اكنون درصدد پياده كردن طرح تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني هستيم، اظهار داشت: حضور استانداران و مديران استاني در تمام طرح‌ها از جمله اجراي تصميم‌هاي شوراي هماهنگي حوضه‌هاي آبريز و از جمله حوضه آبريز سفيدرود مؤثر است و مي‌تواند وزارت نيرو را در ساماندهي و اجراي طرح‌ها به‌صورت كارا ياري كند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن