واضح آرشیو وب فارسی:فارس: افشین یداللهی در جلسه «خانه ترانه»:
آنچه در فضای مجازی مشاهده میکنیم، بازخوردرفتارهای ما در فضای حقیقی است
افشین یداللهی گفت: آنچه در فضای مجازی مشاهده میکنیم، بازخوردرفتارهای ما در فضای حقیقی است. در بسیاری موارد آنچه درحال حاضر مشاهده میکنیم بیشترعرض ارادت یا ابراز احساسات به اسم فرد است نه به هنر او.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، جلسه «خانه ترانه» به مدیریت «افشین یداللهی» در فرهنگسرای ارسباران درحالی برگزار شد که موضوع اصلی جلسه به مفهومی با عنوان «ضد زرد» و « فرهنگ نقد و نقدپذیری» اختصاص داشت. در ابتدای جلسه پس از ترانهخوانی و نقد چند کار، افشین یداللهی بحث درباره موضوع ضد زرد را این طور آغاز کرد: «آنچه در فضای مجازی مشاهده میکنیم، بازخوردرفتارهای ما در فضای حقیقی است. در بسیاری موارد آنچه درحال حاضر مشاهده میکنیم بیشترعرض ارادت یا ابراز احساسات به اسم فرد است نه به هنر او. به همین دلیل در فضای مجازی و البته حقیقی میبینیم که هواداران فرد مورد نظر، دست به تعریف و تمجیدهای نامناسبی میزنند که این روندنه تنها باعث ارتقای هنر فرد نمیشود بلکه میتواند شرایط نامناسبی را هم برای او ایجاد کند؛ شرایطی که شاید اصلا خود هنرمند نیز به آن علاقه نداشته و قصد او از ارایه هنرش هم مشاهده این قبیل رفتارها نبوده و نیست. طرفدار واقعی کسی است که آثار فرد مورد نظر را به دقت خوانده و درصورت مشاهده هرگونه ضعف با ارایه دلیل کافی و رعایت ادب و احترام او را نقد کند.» یداللهی درباره تاثیر عدم نقدپذیری هنرمندان نیز گفت: «هر فردی که کاری اعم از هنری، فرهنگی، اجتماعی و... انجام میدهد، نیازمند نقد است. بنابراین اگر هنرمندی ظرفیت نقدپذیری نداشته باشد، دیر یا زود لطمه خواهد خورد به این دلیل که دست به اصلاح خودش نخواهد زد.» او ادامه داد: « توقعتان را از هنرمند مورد علاقهتان بالا برده و آثار او را با دقت پیگیری و نقد کنید تا به این ترتیب به پیشرفت او کمک کنید.» افشین یداللهی درباره شروع حرکت و مفهوم ضد زرد نیز این طور توضیح داد:« این حرکت، یک حرکت عمومی بوده و با هدف ارتقاء سطح نگرش افراد جامعه به هنر و هنرمند آغاز شده است. ضد زرد قصد و هدفش تخریب، توهین یا جبههگیری علیه فرد یا افراد خاصی نیست. ضد زرد بودن را باید از خودمان شروع کنیم چون در همه ما درصدی از رفتار زردیوجود دارد.» دکتر یداللهی صحبتهایش را با این جمله پایان داد که:« هرچه مخاطب آثار هنری و در بحث ما به طور مشخص، ترانه و شعر، باهوشتر باشد، به همان نسبت کار هنرمندان پیشرفت خواهد کرد. بنابراین با نقد محترمانه، مستدل، غیرمغرضانه و محکم به ارتقاء سطح هنر هنرمند مورد علاقه و به طور کلی هنر کشور کمک کنید.» تقسیمبندی برای مطالعه بهتر « حسن علیشری» سخنران بعدی جلسه خانه ترانه بود. صحبتهای او بیشتر روی مفهوم نقد و نقدپذیری متمرکز بود. او که چند جلسه قبل مبحثی با عنوان بررسی« ترانه بدنه» در خانه ترانه ارایه کرده بود در تکمیل و توضیح صبحتهایش درباره انواع ترانه گفت:«مهمترین دلیل که ترانه را به سه دسته شامل بازاری، بدنه و پیشرو تقسیمبندی شد، امکان نقد بهتر و سادهتر ترانه است. به این دلیل که با این تقسیمبندی کار منتقد برای نقد بازتر است.دستهبندی ترانه، جهان ترانه و فضایی که در آن حاکم است را بهتر نشان میدهد. دوستان علاقهمند به بررسی بیشتر آثار ادبی- هنری میتوانند مقدمه کتاب دکتر سیروس شمیسا باعنوان « انواع ادبی» را مطالعه کنند.» علیشیری درباره لزوم نقد انواع دیگر ترانه به جز ترانه پیشرو گفت:« ترانه بدنه و بازاری نیز باید مورد بررسی و نقد جدی قرار گیرد. اما معمولا به دلیل فرصت کمی که وجود دارد کمتر به این دو پرداخته شده و بیشتر نقدها درباره ترانه پیشرو متمرکز میشود.» علیشیری صحبتهایش را با توضیح چند نکته درباره فرهنگ نقد و نقدپذیری به این شکل پایان برد: « نخست اینکه عادت کنیم پیش از نقد هر اثر هنری، معیاری برای نقد داشته و براساس آن آثار را نقد کنیم. به این ترتیب حرف ما سند و دلیل خواهد داشت. دوم اینکه برای ارایه هر نقدی، مرجع آن را ذکر کنیم تا حرف ما معتبر بوده و هنرمندی که اثرش را نقد میکنیم، حرف ما را بپذیرد.» نگذاریم حرکت متوقف شود « یاحا کاشانی» نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. او درباره حرکت ضدزرد گفت:« من نیز به این حرکت و رفتار پایبند بوده و همراه آن هستم. همه ما اخلاقهای زردی داریم که باید آنها را اصلاح کنیم. مخاطب ما هرچهقدر سختگیرتر و منقتدتر باشد من ترانهسرا نیز در کارم پیشرفت بهتری خواهم داشت.» « عمران میری» نیز درباره مفهوم و حرکت ضد زرد گفت:« هر کدام از دوستان که مطلب خوبی درباره مفهوم ضد زرد به نظرشان میرسد باید آن را نوشته و در فضای مناسب منتشر کنند. از این نترسیم که مطلب دراین باره زیاد شود، از این نکته بترسیم که چند روز بعد این حرکت مثبت را فراموش کرده و حس آن فروکش کند.» نقد بغض و سال درد در ادامه، ترانه « بعض»، تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل، کاری از « روزبه بمانی» توسط « مهدی ایوبی» و ترانه « سال درد» آخرین کار « مونا برزویی» در آلبوم « مثل مجسمه» توسط « حامد جلیلی » مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ادامه مباحث مطرح شده در جلسه اخیر خانه ترانه ، در جلسه بعدی خانه ترانه که بیست و پنجم تیرماه برگزار خواهد شد، ترانه تیتراژ سریال « زمانه» کاری از افشین یداللهی و ترانه « دارم یخ میزنم» کاری از مهدی ایوبی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. علاوه براینکه موضوع فرهنگ نقد و نقدپذیری و مفهوم ضد زرد نیز در این جلسه و جلسات بعدی خانه ترانه پیگیری خواهد شد. حضور در جلسات خانه ترانه برای عموم آزاد و رایگان است. انتهای پیام/
94/04/13 - 14:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]