تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804718431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه هاي ايران در ميان برترين هاي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۵۹ب.ظ)
دانشگاه هاي ايران در ميان برترين هاي جهان گروه آموزش موج
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ تحقيقات در زمين‌هاي مختلف علمي و کاربردي، بستر اصلي توسعه همه‌جانبه، سازندگي و استقلال هر کشوري است. سرمايه‌گذاري در بخش اين تحقيقات، از عناصر مهم رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورها به شمار مي‌آيد. بررسي كشورهايي كه در دو دهه اخير رشد چشمگيري داشته‌اند، نشان‌دهنده سرمايه‌گذاري متناسب و كارا در بخش تحقيقات است.
توان و ظرفيت توليد علمي و فني هر كشور، بارزترين شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي آن محسوب مي‌شود، به عبارتي، توانمندي و توسعه واقعي كشورها به ميزان زيادي با افزايش توليدات علمي آن‌ها ارتباط دارد.
توليد اطلاعات علمي در قالب‌هاي گوناگون انجام مي‌شود که يكي از مهم‌ترين آن‌ها انتشارات است. اندازه‌گيري انتشارات علمي، از رايج‌ترين ضابطه‌هاي سنجش عملكرد توليد اطلاعات علمي است.
از ميان عمومي‌ترين شاخص‌هايي كه در توصيف فعاليت‌ها تلاش هاي تحقيقاتي كشورهاي مختلف موردتوجه است، شاخص تعداد مقاله‌هاي علمي منتشرشده در مجله‌هاي معتبر علمي بين‌المللي است که منجر به تأثيرگذاري خواهد بود. تأثيرگذاري يکي از مشخصاتي است که يک دانشگاه بايد داشته باشد تا بتواند کشور را به سمت توسعه و تحقق آرمان‌ها سوق دهد.

فهرست دانشگاه‌هاي تأثيرگذار
پايگاه طلايه‌داران علم تامسون رويترز (آي.اس.آي) فهرستي از موثرترين دانشگاه‌هاي دنيا را منتشر کرده است؛ که دانشگاه‌هاي کشور جايگاه خود را در اين رتبه‌بندي پيداکرده‌اند.
اين دانشگاه‌ها براساس تعداد استنادهايي که طي 10 سال گذشته دريافت کرده اند، انتخاب‌شده‌اند. اين فهرست هر دو ماه يک‌بار به‌روز شده به‌طوري‌که دانشگاه‌ها مرتباً مورد ارزيابي قرارگرفته و در صورت عدم کسب حدنصاب امتياز، حذف مي‌شوند و برحسب ميزان اثرگذاري مشخص و مرتب‌سازي شده و در گام بعدي يک درصد برتر آن‌ها که داراي بيشترين اثرگذاري بوده اند، انتخاب و معرفي مي‌شوند.
بر اساس اطلاعات مستخرج از پايگاه طلايه‌داران علم تامسون رويترز 30 دانشگاه از کشور جمهوري اسلامي ايران در ميان صد دانشگاه‌هاي برتر دنيا که داراي بيشترين ميزان اثرگذاري بوده وجود دارند.
در بين دانشگاه‌هاي جامع نام 12 دانشگاه از جمله دانشگاه‌هاي تهران، تربيت مدرس، شيراز، تبريز، فردوسي مشهد، رازي، بوعلي سينا، کاشان، ياسوج، شهيد باهنر، کرمان، اروميه و سمنان به ترتيب اثرگذاري ثبت‌شده است. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين فهرست حضور دارد.

تامسون رويترز (ISI سابق)
مؤسسه اطلاعات علمي يا ISI (Institute for Scientific Information)‏ موسسه‌اي با تمرکز بر علم‌سنجي و انتشارات علمي است که در سال ۱۹۶۰ توسط يوجين گارفيلد تأسيس شد. اين مؤسسه توسط مؤسسه علمي تامسون در سال ۱۹۹۲ خريداري و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نيز بانام Thomson Scientific شناخته‌شده است. اين مؤسسه بخشي از شرکت Thomson Reuters است.
مؤسسه ISI خدمات مربوط به پايگاه‌هاي داده فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه مي‌دهد. به‌طور اختصاصي اين خدمات نمايه‌سازي نقل‌قول‌ها و تحليل آن‌ها است که توسط خود گارفيلد پايه‌گذاري شده است. اين خدمات شامل نگهداري داده‌هاي نقل‌قول‌هاي مقالات هزاران نشريه دانشگاهي است. اين خدمات از طريق سرويس پايگاه دادهISI"s Web of Knowledge در دسترس است. اين پايگاه داده به پژوهشگران اين امکان را مي‌دهد که بداند کدام مقاله‌ها بيشتر مورد ارجاع قرارگرفته و چه مقالاتي از اين مقاله مطلبي را نقل‌قول کرده‌اند.
آي‌اِس‌آي، سالانه گزارشي را تحت عنوان گزارش استنادي مجلات علمي را که با سرواژه جِي‌سي‌آر (Journal Citation Reports)‏ معروف است ارائه مي‌کند که در آن مجلات نمايه‌شده در بانک اطلاعاتي خود را بر اساس شاخصي با عنوان ضريب تاثيرگذاري رتبه‌بندي مي‌کند. در حال حاضر ضريب تاثيرگذاري يکي از شاخص‌هاي اصلي براي اعتبار علمي مجلات علمي محسوب مي‌شود.

جايگاه علمي ايران
بر اساس مدارک علمي ثبت‌شده در پايگاه‌هاي استنادي آي.اس.آي و اسکوپوس تا ارديبهشت 1394 سهم جمهوري اسلامي ايران از توليد علم دنيا طي 15 سال گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌اي داشته است. ايران در حال حاضر يک و نيم درصد از علم دنيا را توليد مي‌کند و اين در حالي است که در سال 2000 تنها سيزده صدم درصد از علم دنيا به ايران اختصاص داشت و سهم توليد علم ايران از سال 2000 تا 2011 مرتباً افزايش‌يافته است. رشد رتبه توليد علم کشور در طي سال‌هاي موردبررسي نيز درخور توجه است. بر اساس داده‌هاي پايگاه اسکوپوس، در سال‌هاي 2000 تا 2014 رتبه بين‌المللي توليد علم ايران از 48 به 16 ارتقا پيداکرده است. همچنين بر اساس مدارک نمايه شده در پايگاه آي.اس.آي، جايگاه ايران از 49 در اولين سال موردبررسي به 21 در آخرين سال موردبررسي ارتقا يافته است. مجلات و کنفرانس‌هاي علمي که در اين دو پايگاه نمايه مي‌شوند با يکديگر تفاوت‌هايي دارند که باعث تفاوت در رتبه‌ها مي‌شود. در حال حاضر از منظر توليد علم، ايران از يک جايگاه رفيع بين‌المللي برخوردار و دومين قدرت علمي در بين کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد محسوب مي‌شود همچنين در طي سال‌هاي متمادي برترين کشور علمي در بين کشورهاي عضو اوپک بوده و با کسب رتبه اول توليد علم در بين کشورهاي منطقه خاورميانه و همچنين رتبه نخست در بين 57 کشور اسلامي سرآمد منطقه و جهان اسلام است.
مجلات ISI هر مقاله‌اي را منتشر نمي‌کنند
مهدي‌نژاد معاون سابق پژوهشي وزارت علوم در ارتباط با اين موضوع گفت: با اين مجلات هر مقاله‌اي را منتشر نمي‌کنند و ملاک ما هستند از سوي ديگر ممکن است يک نفر براي ورود به هيئت علمي دانشگاه، ۱۰ مقاله بياورد اما ما يک هيئت مميزه در وزارت علوم و تحقيقات داريم که صحت و جديد بودن اين مقالات در مجله‌ها را بررسي مي‌کند و اگر معتبر نباشند امتياز نمي‌دهند.
وي ادامه داد: اگر هم خداي‌نکرده تقلبي باشند حتما برخورد مي‌شود؛ ما براي اين مجلات معيارهايي داريم و هر چند وقت يک‌بار هم آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن‌ها تغيير مي‌کند تا از مجله‌هاي معتبر در بخش پژوهش و پايان نامه استفاده کنيم.

تبادل علمي سبب اين تأثيرگذاري است
معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد گفت: دانشمنداني که در نشريات فهرست شده در ISI مقاله چاپ مي‌کنند، بر اين باورند که امروز داراي تجربه بهتري در حوزه تحقيق‌شده‌اند.
غريبي ادامه داد: در اين مهم تبادل علمي بسيار خوبي با دانشمندان جهان دارند و تجارب بسيار خوبي از آنان آموخته‌اند که سبب رشد علمي کشور شده است.
وي خاطرنشان کرد: وزارت علوم و تحقيقات و فناوري و اعضاي هيئت مميزه همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي خصوصي و دولتي به گونه‌اي مي‌دانند که روش‌هاي علمي به ‌کارگرفته شده توسط محققان امروز، براي انجام طرح‌هاي تحقيقاتي، بسيار پخته‌تر و دقيق‌تر از گذشته است.

رشد علمي کشور توهم نيست، بايد حفظ شود
رئيس دانشگاه بوعلي‌سينا در ارتباط با رشد علمي کشور گفت: توسعه علمي کشور، نه تنها توهم نيست، بلکه واقعيتي انکارناپذير است که امروز با اين موضوع دسترسي پيدا کرديم و بايد جايگاه خود را حفظ کنيم.
زلفي در ارتباط با پيشرفت در زمينه پژوهشي کشور اظهار کرد: فرآيند پژوهش در مرزهاي دانش، علاوه بر رشد تعداد مقاله‌هاي علمي کشور، پيامد‌هاي بسيار باارزش‌تري به همراه داشته است.
وي ادامه داد: در اين سال‌ها، نسل جديدي از پژوهشگران کشور تربيت‌شده‌اند که علاوه بر آشنايي به روش تحقيق در مرزهاي دانش، نگاهي جدي به حل مسائل و موضوعات موردنياز کشور دارند و در اين زمينه به موفقيت‌هاي بزرگي نيز دست‌يافته‌اند.
زلفي تصريح کرد: پيشرفت‌هاي اخير علمي ايران در زمينه‌هاي پزشکي، صنايع دفاعي و هسته‌اي، از جمله بارزترين اين دستاوردهاي علمي است.

جامعه علمي، فرآيند علمي
هر جامعه‌اي براي افزايش توان کارشناسي خود براي رشد علم و فناوري در سطوح عالي و در همه زمينه‌ها نهادي به نام دانشگاه تأسيس مي‌کند. اولين فرض براي کارا بودن اين نهاد آزادي تفکر است که با جذب متفکران و افراد خلاق در عالي‌ترين سطح و فراهم آوردن امکانات پشتيباني تحقيقاتي در حد ممکن به‌سرعت متجلي مي‌شود. در حال حاضر توسعه علمي ايران رو به رشد است و اين دوره فرصت طلايي است که بايد دانشگاه‌ها به نحو احسن از آن استفاده کنند. جهاني‌شدن دانشگاه‌ها را براي توسعه علمي کشور امري ضروري است و تربيت نيروي انساني موجه در تمام سطوح، ايجاد ساختار اداري چابک با استانداردهاي جهاني، آموزش براي درک جهاني از رفتار دانشگاهي، اعمال روش‌هاي امتحان شده به‌منظور جذب نيروهاي جهاني و همکاري حداکثري بين‌المللي در چارچوب اهداف دانشگاه از موارد راهبرد اجرايي براي جهاني‌شدن دانشگاه‌ها است پس اين مورد قابل ذکر است که تا اجتماع علمي وجود نداشته باشد فرآيند علم به وجود نمي‌آيد.

* احسان سرشت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن