محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844100146
وقتی «پایتخت» معادلات را بر هم زد / شکاف بین نظر منتقدان و مردم دربارهی یک سریال
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
وقتی «پایتخت» معادلات را بر هم زد / شکاف بین نظر منتقدان و مردم دربارهی یک سریال فرهنگ > تلویزیون - رورنامهی شرق نوشت:
سریال «پایتخت٤» بهکارگردانی سیروس مقدم، که پس از مدتها توانسته مردمی را که ساعتشان با سریالهای تلویزیونی ترکیهای جم تنظیم میشد، پای تلویزیون ایران بنشاند و معادله قبلی را بر هم بزند، زیر تیغ نقد منتقدان است.
مردم در کوی و برزن، در هر محفل و جمعی پس از سه دوره پخش کامل این سریال و البته ١٠، ١٢ قسمت پخش دوره جدیدش، تکهکلامهای کاراکترهای این سریال را تکرار میکنند و هرروز در محل کار، درباره اتفاقات شب گذشته سریال حرف میزنند. بابا پنجعلی با بازی علیرضا خمسه، ارسطو با بازی احمد مهرانفر و نقی معمولی با بازی محسن تنابنده، محبوبترین چهرههای هر چهار دوره این سریال هستند. بااینحال برخی منتقدان، این سریال را متنافر با اصول طنز و متمایل به لودگی میدانند.
رضا درستکار، منتقد سینما، روز گذشته در خبرآنلاین با انتقاد از تمامی سریالهای مناسبتی، مشخصا درباره مجموعه «پایتخت» گفت: «پس از آغاز ماه مبارک رمضان، موفق شدم چند قسمت از برخی سریالها را ببینم، ازجمله «پایتخت۴» را تماشا کردم که دقیقا شامل همان گفتههای بالاست، یعنی به نظرم همان قصه و درام نیمبند «پایتخت» هم دیگر وجود ندارد و سازندگان کوشیدهاند تا صرفا از طریق لودگی شخصیتها یا مکررکردن برخی عبارات، سریال را سرپا نگه دارند.این ایدهها تا جایی بامزه و دیدنی است، از یک جایی اعصاب بیننده را خرد میکند! مثلا در قسمتهای اول، نیمساعت و بیهیچ دلیل دراماتیکی، یک فضای خفه و بسته (غسالخانه) انتخاب میشود لوکیشن اصلی برای اینسو و آنسوکشیدن کاراکترها! این یعنی اطناب، یعنی بیهودگی! هیچ درام و داستانی در کار نیست، فقط کشدادن است و مطولکردن. بنابراین میتوان گفت که این موقعیتهای نمایشی نیست که کار را خندهدار جلوه میدهد بلکه اصرار بر نوعی گویش و ادای لهجهها را درآوردن و رفتن به سمت نوعی تمسخر است که صحنه را نگه میدارد!»
البته انتقاد او به همینجا ختم نشد. او در بخش دیگری از اظهارنظرهایش نکتهای را یادآوری کرد که درباره سریال «پایتخت» نیز صادق است: «نکته دیگر درباره سریالهای ایرانی، شلوغبازی درآوردن و شلوغبودن آنهاست. نمیدانم چه اصراری است برای چیدن میزانسنهای ترکیبی و چندنفره؛ میزانسنهایی که فقط باعث سردرگمی و سرگیجه مخاطب میشود. اینها به نظرم اصرار و زیادهروی در حوزههایی است که دلیلی موجه هم بر اثبات آن نداریم. گاهی از عهده یک میزانسن و فرم دونفره برنمیآییم، آنگاه ۱۰، ۲۰ نفر مقابل دوربین با هم حرف میزنند. اینها نامش اغراق و تصنع است، نه توانایی در اجرا. شنیدهام که برخی هم میگویند فلان سریال با استقبال خوب مردم مواجه شده است. حال وقتی جامعه آماری روشن و مکانیسم مشخصی نداریم، چگونه میتوانیم با استناد به چیزی که نداریم، چنین ادعایی کنیم؟ بااینحال، حتی همان استقبال فرضی مردم هم، دلیلی برای نادیدهگرفتن ضعفها نیست و منتقد باید کار خودش را بکند. کار منتقدان، ارزشیابی و تحلیل کلی و ساختاری همین آثار و شرایط است، آنها باید از وجه فنی و هنری این مجموعهها حرف بزنند». این در حالی است که برخی کامنتهای مردم زیر انتقادات رضا درستکار، اغلب در مخالفت با اوست. اغلب مخاطبان از پایتخت و دیگر سریالهای مناسبتی دفاع کرده بودند و برخی هم البته پایتخت را سریالی سخیف دانستهاند. اما چطور سریالی که مردم اغلب آن را میپسندند، منتقدان را به خود جلب نمیکند؟ دکتر «سیدمجید حسینیزاد»، استاد جامعهشناسی سینما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به این سؤال چنین پاسخ میدهد: «بخشی از این شکاف بین نگاه منتقدان و مردم، بهخاطر نوع نگاه تخصصی منتقدان است. هریک از منتقدان روشی دارند برای نقد. مردم ولی یک پدیده تلویزیونی را در کلیتش میبینند. الان پایتخت بهدلیل داشتن چند حسن، مردم را به خودش جلب کرده. نخست اینکه سابقه خوب این سریال باعث شده مردم آن را پی بگیرند. مخاطب با آدمهای این سریال نوستالژی دارد. بعد هم بهطورکلی این دست برنامههایی که حالت عامهپسند دارند و از نظر زیباییشناسی و هنر حرفی برای گفتن ندارند، برای مردم خوشایند هستند؛ یعنی داستان و محتوا و آنچه بر مردم تأثیر میگذارد در یک سریال، فرق دارد با آنچه منتقد بهخاطر آن، سریال را میبیند. اتفاقا سریال پایتخت، یک سریال بهشدت تلویزیونی است. تلویزیون یک مخاطب عام دارد که عمده این مخاطب برای سرگرمی سریال میبینند و میخواهند سریالی ببینند که برایشان تفریح باشد و با دیدنش بخندند و از آن خوششان بیاید. اگر در ساعات بعد از افطار، از تلویزیون تارکوفسکی پخش شود، با همه قابلیتهای هنری و زیباییشناختی آن، مردم از آن استقبال نمیکنند. همیشه منتقدان حتی با مردمی که حتی بهطور جدی سریال را دنبال میکنند، اختلافنظر دارند، چون دلایلشان برای تماشای یک سریال متفاوت است. یک تماشاگر حرفهای سریال، میخواهد سریال را مثل یک زندگی پی بگیرد، درحالیکه برای منتقد جنبههای هنری اثر مورد توجه است». در بین منتقدان البته استثنائاتی هم وجود دارد. در شرایطی که مسعود فراستی میگوید: «من این مزخرفات را نمیبینم»، روبرت صافاریان هم تأکید میکند که مدتهاست تلویزیون ندیده و مازیار فکریارشاد هم از اظهار نظر درباره یک سریال تلویزیونی اجتناب میکند. هوشنگ گلمکانی که سالهاست سریال تلویزیونی ندیده، استثنائا پایتخت را دنبال میکند. گلمکانی که این سریال را بسیار دوست دارد، درباره آن به «شرق» میگوید: «من سالهایسال سریال نگاه نمیکردم و حتی سهتا پایتخت قبلی را هم بعد از پخش تلویزیونی دیدم ولی امسال وقتم را تنظیم کردم و برای اولینبار در ٢٠ سال اخیر یک برنامه تلویزیونی روتین را تماشا میکنم. البته منهای برنامه «٩٠» که همیشه نگاه میکردم. سریال بسیار خوبی است با عناصر کارشده و دلپذیر. فیلمنامه، بازیگری، کارگردانی و جزئیاتش همه در بالاترین استانداردهای تلویزیون ما هستند با طنزی ظریف و بهاندازه. جنبههای تبلیغاتیاش هم سازگار با ساختار سریال، درست و بهجا در سریال جای داده شده». درهرحال، چه منتقدان سریالی همچون پایتخت را از تلویزیون ببینند و چه نبینند، سریال پایتخت پس از چهارسال، طرفداران خودش را در بین مردم دارد. چه بهتر که بهجای قهر با سیما، منتقدان این سریال را دنبال کنند و با طرح نظراتشان، به بهبود کیفی آن کمک کنند. 5757
کلید واژه ها: سریال ایرانی - تلویزیون -
دوشنبه 8 تیر 1394 - 08:30:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]
صفحات پیشنهادی
نظر یک منتقد سینما درباره دنبالهدار بودن «پایتخت»:از طریق لودگی کار را ادامه میدهند
نظر یک منتقد سینما درباره دنبالهدار بودن پایتخت از طریق لودگی کار را ادامه میدهند فرهنگ > تلویزیون - مهر نوشت بر اساس یک تحلیل کلی و نگاهی به «پایتخت ۴» «ستایش ۲» و «دردسرهای عظیم ۲» میتوان گفت که مجموعههای دنبالهنظر کاربران خبرآنلاین درباره سریال «پایتخت۴» چیست/ از تشکر مازنیها تا کشف سوتیهای سریال
نظر کاربران خبرآنلاین درباره سریال پایتخت۴ چیست از تشکر مازنیها تا کشف سوتیهای سریال فرهنگ > تلویزیون - سری چهارم سریال پایتخت بعد از کلی اما و اگر بالاخره روی آنتن رفت سریالی که چهار سال توانست سازندگان مسئولان و مخاطبان را قانع کند که ظرفیت ادامه یافتن دارفرمانده ناحیه مقاومت بسیج جماران خبر داد: شمار بینندگان نمایش «فصل شیدایی» از 5 هزار نفر گذشت
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج جماران خبر داد شمار بینندگان نمایش فصل شیدایی از 5 هزار نفر گذشتفرمانده ناحیه مقاومت بسیج جماران که نمایش میدانی و چندرسانهای فصل شیدایی با مشارکت او و همکارانش برگزار میشود استقبال مخاطبان از این نمایش را شگفتانگیز و فراتر از حد انتظار توصیف کرد و شهمکاری کریستین بل و اسکار آیزاک جلوی دوربین سازنده «هتل رواندا»
همکاری کریستین بل و اسکار آیزاک جلوی دوربین سازنده هتل روانداکریستین بل و اسکار آیزاک در فیلم قول به کارگردانی تری جورج سازنده فیلم هتل رواندا در کنار هم بازی خواهند کرد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس فیلم تاریخی و رمانتیک «قول» به کارگردانی «تری جورج»«تام هولاند» جلوی دوربین «جان واتز» مرد عنکبوتی میشود
تام هولاند جلوی دوربین جان واتز مرد عنکبوتی میشودسازندگان سری فیلمهای مرد عنکبوتی تام هولاند را به عنوان بازیگر نقش اصلی قسمت جدید این فیلم و جان واتز را به عنوان کارگردان این فیلم انتخاب کردهاند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس کمپانی «سونی پیکچرز» و استودیوی &laqبه قلم محسن فربدمنش کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» منتشر شد
به قلم محسن فربدمنشکتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران منتشر شدانتشارات سوره مهر جلد اول کتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران تالیف دکتر محسن فربدمنش را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری فارس بخشی از نظریه استاد مجید کیانی درباره کتاب آمده است «ارتدر راه تولید «تارات» به نیمه رسید/ورزشکاران رزمی جلوی دوربین رفتند
در راه تولیدتارات به نیمه رسید ورزشکاران رزمی جلوی دوربین رفتندفیلم تارات به کارگردانی پدرام بهرامی فر به نیمه رسید به گزارش خبرنگار سینمایی فارس فیلمبرداری «تارات» به کارگردانی پدرام بهرامی فر به نیمه رسید بعد از حضور اکبر عبدی در این فیلم و فیلمبرداری سکانس های مرمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز 31 خرداد چرا ماه رمضان را «مبارک» نامیدهاند/وقتی امام دلتنگ شهید
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز 31 خردادچرا ماه رمضان را مبارک نامیدهاند وقتی امام دلتنگ شهید چمران شد تجربه شخصی در از لاک جیغ تا خداچرا ماه رمضان را مبارک نامیدهاند روایتی از اختلاف چمران با مهندس بازرگان از لاک جیغ تا خدا تجربه شخصی من از زندگی است جمعه سیاه روایتی از جنمجید قاریزاده عنوان کرد منتظر نظر ایوبی برای اکران «سلام پدر بزرگ» هستم/نمیتوانیم زمان دقیق اکران
مجید قاریزاده عنوان کردمنتظر نظر ایوبی برای اکران سلام پدر بزرگ هستم نمیتوانیم زمان دقیق اکران فیلم را تعیین کنیمکارگردان فیلم سینمایی سلام پدر بزرگ گفت اگر قرار بر این باشد که سلام پدر بزرگ در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در بیاید منتظر نظر آقای ایوبی خواهم ماند اگربه دلیل هزمانی با تئاتر جالا تهرانی بهنوش طباطبایی از «بادیگارد» رفت/ فیلم حاتمیکیا با دو دوربین فی
به دلیل هزمانی با تئاتر جالا تهرانیبهنوش طباطبایی از بادیگارد رفت فیلم حاتمیکیا با دو دوربین فیلمبردای میشودفیلم سینمایی بادیگارد به آغاز فیلمبرداری در حالی نزدیک میشود که خبر منتشر شده حضور یکی از بازیگران فیلم از سایت رسمی آن حذف شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس پیش تولیدوقتی اشک خالق «تایتانیک» درآمد
وقتی اشک خالق تایتانیک درآمد فرهنگ > موسیقی - جیمز کامرون کارگردان بزرگ سینما از لحظاتی میگوید که شنیدن نوای زیبای پیانوی جیمز هورنر او را به گریه انداخت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از اینکه خبر درگذشت این هنرمند بزرگ اعلام شد بسیاری از ستارگان دنیای سینما ددخترک فالفروشی که دلش میخواهد «گینس» و «عصر یخبندان» را ببیند
دخترک فالفروشی که دلش میخواهد گینس و عصر یخبندان را ببیند فرهنگ > سینما - مهر نوشت دخترک فالفروش که مقابل موزه سینما کار میکند دلش میخواهد فیلمهای «گینس» و «عصر یخبندان» را ببیند ولی نمیتواند و شاید این پیامبازطراحی چارچوبهای برنامه «پایش»/ دعوت از بینندگان برای همفکری
بازطراحی چارچوبهای برنامه پایش دعوت از بینندگان برای همفکریبرنامه پایش از بینندگان و خبرگان رسانهای و اقتصادی جهت همفکری و بازنگری در این برنامه دعوت میکند به گزارش خبرگزاری فارس تیم تهیه کنندگی برنامه «پایش» در نظر دارد با همفکری بینندگان و خبرگان رسانهاپخش همزمان سری چهارم «پایتخت» از ۲ شبکه
پخش همزمان سری چهارم پایتخت از ۲ شبکهمجموعه تلویزیونی پایتخت۴ در ماه مبارک رمضان هم زمان از دو شبکه تلویزیونی به روی آنتن میرود به گزارش خبرگزاری فارس آخرین قسمت از مجموعه تلویزیونی جاده قدیم به کارگردانی بهرام بهرامیان امشب ساعت 22 به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت با پایان یافپربیننده سیاسی دوشنبه:ماجرای گم شدن نامه های ارسالی به دولت احمدی نژاد/نظر ظریف درباره حملات منتقدان
پربیننده سیاسی دوشنبه ماجرای گم شدن نامه های ارسالی به دولت احمدی نژاد نظر ظریف درباره حملات منتقدان سیاست > احزاب و شخصیتها - حجتالاسلام محمدی ریشهری در خاطرات خود به نامه رهبری و اقدام احمدینژاد آن هم خلاف حکم آیت الله خامنهای در الحاق سازمان حج و زیارت به سازاز بین 1600 فیلم کوتاه از 105 کشور جهان؛ «آغی» در بین 20 فیلم بخش مسابقه جشنواره زردآلوی طلایی
از بین 1600 فیلم کوتاه از 105 کشور جهان آغی در بین 20 فیلم بخش مسابقه جشنواره زردآلوی طلاییفیلم کوتاه آغی به نویسندگی و کارگردانی یوسف کارگر به بخش مسابقه دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان ارمنستان راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس «آغی» که ا«محمدرضا حیاتی» بازنشسته شد/ ادامه گویندگی با نظر سرافراز
محمدرضا حیاتی بازنشسته شد ادامه گویندگی با نظر سرافرازمحمدرضا حیاتی گوینده پیشکسوت خبر پس از 34 سال فعالیت بازنشسته شد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس «محمدرضا حیاتی» گوینده پیشکسوت اخبار رادیو و تلویزیون که از سال 1360 فعالیت خود را در سازمان صداوس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها