تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798463440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايش سبك زندگي ايراني، اسلامي با گويش مازني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نمايش سبك زندگي ايراني، اسلامي با گويش مازني
سريال «پايتخت» تنها مجموعه تلويزيوني است كه به‌رغم توليد در چند سال پياپي نه‌تنها از كيفيت توليد آن كاسته نشده، بلكه هرچه جلوتر مي‌رويم بر قوام سريال و پخته‌تر شدن كاراكتر‌ها افزوده مي‌شود.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


سريال «پايتخت» تنها مجموعه تلويزيوني است كه به‌رغم توليد در چند سال پياپي نه‌تنها از كيفيت توليد آن كاسته نشده، بلكه هرچه جلوتر مي‌رويم بر قوام سريال و پخته‌تر شدن كاراكتر‌ها افزوده مي‌شود.
توجه به سبك زندگي ايراني- اسلامي از همان سري اول اين مجموعه تلويزيوني شروع شد و در فصل‌هاي بعدي اين ميزان توجه ابعاد تازه‌تري پيدا كرد. شبكه اول سيما در نوروز سال 90 مجموعه «پايتخت» را به عنوان سريال نوروزي خود انتخاب كرد. «پايتخت» داستان مهاجرت يك خانواده علي‌آبادي به تهران و دردسرهاي آنها براي اقامت در پايتخت كشور بود. پخش اين سريال با استقبال خارج از تصوري همراه بود به طوري كه بعد از سال‌هاي متمادي كه شبكه سوم سيما يا شبكه تهران پربيننده‌ترين سريال‌هاي نوروزي را از آن خود مي‌كردند، اين بار شبكه يك رقباي خود را با شكست مواجه كرد. استقبال از«پايتخت» باعث شد تا اين مجموعه در سال‌هاي بعد نيز ادامه پيدا كند و هر بار نيز خانواده «معمولي» كه محوريت داستان را دارند با حوادث مختلفي روبه‌رو شدند. خانواده «معمولي» همانطور كه از انتخاب هوشمندانه نام خانوادگي آنها مشخص است، يك خانواده معمولي ايراني هستند، خانواده‌اي كه سبك زندگي عادي مردم را دارند، زندگي‌شان يك زندگي معمولي و براساس آداب و سنن است كه در اكثر خانواده‌هاي ايراني ديده مي‌شود. دغدغه‌هاي اين خانواده نيز چيزي فراتر از سبك زندگي ايراني نيست. معمولي بودن يكي از امتيازات برجسته «پايتخت» در سه فصل قبلي و فصل چهار است كه براي رمضان سال 94 توليد شده است.

   يك سريال خيلي خوب
به‌رغم برخي مخالفت‌هاي محدود در مناطق شمالي با ساخت سريال «پايتخت» كه اكثراً فاقد دلايل محكمي هستند، مقام معظم رهبري در ديدار هنرمندان با ايشان از اين سريال با عنوان سريال «خيلي خوب» و «يك فيلم ايراني» نام برده‌اند و مي‌فرمايند: من هميشه اعتراضم به هنرمندان اين است كه حتي ديالوگ‌ها را از روي كپي‌هاي فرنگي انتخاب مي‌كنيد. اين خب خيلي غلط و بد است. اين نه، يك فيلم ايراني كامل و درست است. مقدم كه در اين ديدار حضور داشت درباره نظر رهبر انقلاب درباره پايتخت مي‌گويد: ايشان گفتند كه پايتخت‌ها را پيگيري كرده‌ام و روابط سالم بين خانواده‌هاي ايراني و شئونات يك خانواده ايراني در اين سريال‌ها رعايت شده است. به مسئولان صداوسيما هم گفته‌ام كه اين سريال‌ها الگوي خوبي براي سريال‌سازي است. از مردمي بودن سريال هم تعريف كردند كه من خيلي خوشحال شدم. با وجود تأكيد مقام معظم رهبري بر الگو بودن سريال‌هايي مانند «پايتخت» در ساخت سريال به غير از ادامه توليد اين سريال كه گاهي با سنگ‌اندازي‌هاي سياسيون نيز روبه‌رو مي‌شود، سريال‌هاي موفق ديگري كه بتواند در حد «پايتخت» ظاهر شوند بسيار معدود هستند. در عوض سيل سريال‌هايي كه هيچ قرابتي با فرهنگ ايراني ندارند در شبكه‌هاي مختلف سيما جاري هستند. سريال «پايتخت» تلاش دارد تا استحكام خانواده ايراني را به نمايش بگذارد، احترام به بزرگ‌تر‌هاي خانواده به‌رغم اشتباهات و مشكلات، صله رحم، توجه به آداب مذهبي مانند حضور در نماز جماعت و تأكيد كارگردان بر نمايش اقامه نماز را مي‌بينيم. توجه به نماز در اين سريال در حالي صورت مي‌گيرد كه در الگوهاي غيررسمي سريال‌سازي در تلويزيون هيچ‌گاه پرداختن به شئونات مذهبي پررنگ نبوده و نماز خواندن در اكثر مواقع مخصوص مادربزرگ‌هاست و تصوير كلي ارائه شده از نماز چيزي بيشتر از پيرزني كه روي سجاده نشسته و براي خوشبختي دختر دم‌بخت خود يا سر به راه شدن پسرش دعا مي‌كند، نيست!

   چرا «پايتخت» مي‌تواند باقي نه؟!
پيش از آغاز سري چهارم «پايتخت» مجموعه‌هايي مانند «شمعدوني» و «جاده قديم» پخش‌شان از تلويزيون به پايان رسيد. در اين سريال‌ها تا چه حد مي‌توان ردپاي زندگي ايراني- اسلامي را دنبال كرد؟ سريال « شمعدوني» درست در نقطه مقابل «پايتخت» قرار دارد. اولي با زير پا گذاشتن بسياري از هنجار‌هاي خانواده‌هاي ايراني سعي در ايجاد موقعيت طنز داشت و دومي اتفاقاً با نشان دادن اين هنجار‌ها، زندگي ايراني را به نمايش گذاشت. «جاده قديم» نيز با وجود اينكه حامي دولتي ثروتمندي را همراه خود داشت، هيچ نشانه‌اي از ايراني بودن را نداشت و همانگونه كه مقام معظم رهبري گلايه كردند حتي ديالوگ‌هاي آن نيز براي ايجاد موقعيت طنز! از سريال‌هاي خارجي كپي شده بود. تفاوت پايتخت با اين‌گونه سريال‌ها اين است كه «ايراني» بودن در آن بر بسياري از مسائل ديگر اولويت دارد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن