تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798786230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد کاستی‌های علوم اجتماعی بر چهره شهر قم/ ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به جامعه ارائه شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس مطرح شد
کاستی‌های علوم اجتماعی بر چهره شهر قم/ ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به جامعه ارائه شود
قائم مقام حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: یکی از دلایل نامطلوب بودن معماری شهری کاستی‌ در علوم اجتماعی و نظری است که نتوانسته ویژگی‌های زندگی اسلامی ـ ایرانی را به جامعه ارائه دهد.

خبرگزاری فارس: کاستی‌های علوم اجتماعی بر چهره شهر قم/ ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به جامعه ارائه شود



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، وقتی مرحوم مزینی در دهه 50 کتاب «کوین لینچ» به نام «تصویر شهر» را ترجمه کرد برای نخستین بار واژه و اصطلاح «سیمای شهری» وارد ادبیات ایران شد و باب تازه‌ای در شهرسازی و معماری حرفه‌ای ایران باز کرد. از آن روز که فقط واژه‌ای در میان متخصصین شهرسازی مطرح شد حدود نیم قرن گذشته و امروز سیمای شهری به عنوان یک اصل در اصول شهرسازی مطرح می‌شود. معماری شهری یکی از شاخص‌ترین معیارها در تشکیل سیمای شهری محسوب شده و در واقع نشان‌دهنده ارزش‌ها و گاها عقاید، تفکرات و باورهای یک ملت است. معماری شهر قم به دلایل پایتخت مذهبی ایران و مرکز تشیع جهان بودن از اهمیت خاصی در منظر و سیمای شهری برخوردار است. برای بررسی وضعیت این فاکتور مهم در سیمای شهری با علیرضا خاکی قائم مقام حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت‌وگو کردیم. فارس: چرا در منظر و سیمای شهری قم با توجه به تاکیدات رهبری به استفاده از معماری اسلامی ـ ایرانی تحولات چشمگیری صورت نگرفته است؟ خاکی: این بحث پیچیده‌ بوده و دلایل زیادی دارد. مهمترین دلیل این است که به خاطر اختلاف نظر بین اساتید و کارشناسان هنوز تعریف دقیقی از معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی ارائه نشده است. عده‌ای معماری و شهرسازی اسلامی را مبتنی بر دوره‌های خاص تاریخی دانسته و می‌گویند منظور ما معماری دوره صفویه و قاجار است و بعد از آن را معاصر می‌دانیم. عده‌ای نیز بر این باور هستند هر بنایی که به دست مسلمانان ساخته شده است معماری اسلامی محسوب می‌شود، در همین راستا سمینارهای زیادی نیز برگزار شده است ولی هنوز اساتید به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌اند تا در اختیار متخصصین شهرسازی قرار گیرد. فارس: شهرسازی و معماری کنونی قم از نظر کارشناسان چگونه است؟ خاکی: تقریبا تمام کارشناسان بر معماری شهر قم نقد دارند البته این مختص قم نبوده بلکه اغلب شهرهای کشور یک شهر ایرانی با حکومت اسلامی و ویژگی‌های مختص جامعه ما نیست. نخستین دلیلش این است که هنوز تعریف دقیقی در مورد سبک و الگوی زندگی ایرانی -اسلامی نداریم، تا زمانی که برای الگوی زندگی برنامه منسجمی نداشته باشیم نمی‌توانیم برای پوشش آنکه معماری و شهرسازی است برنامه درستی ارائه دهیم. درواقع یکی از دلایل نامطلوب بودن معماری شهری کاستی‌ در علوم اجتماعی و علوم نظری است که نتوانسته ویژگی‌های یک زندگی اسلامی ـ ایرانی را به جامعه ارائه دهد تا بر مبنای آن معماری مورد نظر را تعریف و طراحی کنیم. مثلا برای طراحی لباس یک رشته ورزشی تا زمانی که ندانیم چه رشته ورزشی با چه ویژگی‌هایی مد نظر ما است نمی‌توانیم برای آن لباسی طراحی کنیم. معماری و شهرسازی نیز لباس یک جامعه هستند. وقتی تظاهر در جامعه‌ای زیاد می‌شود طبیعی است که نماها مهمتر از درون می‌شوند دقیقا بر عکس معماری دوره صفویه که معماری درون مهمتر از بیرون بوده و در همین راستا در معماری صفویه نماها ساده ولی درون خانه‌ها بسیار کار شده هستند. وقتی جامعه برون‌گرا شده، ارتباطات اجتماعی در آن بیشتر و تکنولوژی وارد زندگی مردم می‌شود اگر راهبردی برای نحوه استفاده آنها تعریف نشود مطمئنا در بحث شهرسازی و معماری با مشکل روبه‌رو خواهیم بود. یعنی یکی از دلایل مطلوب نبودن معماری شهری ما ارائه ندادن راهبردهای عملیاتی متناسب با نیاز زمانه در این زمینه توسط نهادهای شهرسازی از جمله شهرداری،‌ وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن بوده است. متاسفانه ما هنوز ضابطه‌هایی برای ارائه به نظام مهندسی نداریم تا در طرح‌های جامع و تفصیلی آنها را رعایت کنند. البته گاهی در دوره‌هایی ضوابطی در این زمینه تعیین شد اما چون با نیازهای جامعه فاصله داشت هیچ‌گاه عملیاتی نشدند، درواقع باید گفت در حال حاضر ضوابط و معیاری برای ساخت و  ساز نداریم. مثلا برای ساختن ساختمان‌ها آئین‌نامه 2800 را داریم که اگر ساختمان فلزی بود باید این موارد رعایت شود و بر مبنای همین موارد کنترل و نظارت نیز صورت می‌گیرد. اما در بحث پلان (موقعیت داخلی ساختمان‌ها)، نما (روابط خارجی ساختمان‌ها) ضوابط مشخصی وجود ندارد، البته اخیرا مطالعات و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است ولی کامل نبوده و هنوز جای کار دارد. علاوه بر این کمرنگ شدن الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی در جامعه بر تمامی بخش‌های فرهنگ، اقتصاد و‌ شهرسازی و معماری و ... تاثیر گذاشته است. یعنی به دلیل نبود مبنایی دقیق مبنی بر آداب و سنن و مذهب در شهرسازی و معماری با بلاتکلیفی روبه‌رو هستیم. فارس: یعنی تا زمانیکه سبک زندگی ایرانی ـ  اسلامی در زندگی مردم جاری و ساری نشود نمی‌توان این نوع معماری را در جامعه عملیاتی کرد؟ خاکی: روح معماری که در دوره‌های قبل وجود داشته باور جمعی مردم آن جامعه به یکسری از مسائل بوده است. ما نمی‌گوییم این باورها از بین رفته است اما امکانات تغییر یافته و ما در حوزه‌های تخصصی،‌ متناسب با آن تغییرات برنامه‌ای طراحی نکرده‌ایم. مثلا در حال حاضر روابط اجتماعی، حضور زنان در جامعه و ... نسبت به دوره‌های صفویه و  قاجار خیلی بیشتر شده است ولی متخصصین با این تغییرات برنامه‌های راهبردی که قابلیت اجرایی داشته باشد را ارائه نکرده‌اند. فارس: دلیل هماهنگ نبودن برنامه‌ها با پیشرفت‌های دنیا چیست؟ خاکی: دلایل این ناهماهنگی تا حدودی ناشی از باورهای جمعی جامعه است، مقداری هم ناشی از این است که متخصصین نهادها راهبردهای مناسب ارائه نکرده‌اند. فارس: باتوجه به همه این موارد چه اقداماتی برای معماری شهری قم تاکنون صورت گرفته است؟ خاکی: در سال‌های گذشته این موضوع یکی از دغدغه‌های دانشکده‌های معماری و شهرسازی در استان بوده است،‌ هرچند تاکنون راهبردی کلی در این زمینه ارائه نشده است. از اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به برنامه‌ریزی شهری در طرح تفصیلی جدید شهر قم اشاره کرد که بر اساس آن ایجاد و احیای بافت‌های ویلایی، الگوی پهنه‌بندی، یکسان‌سازی تراکم پهنه‌ها، عدالت شهری و حقوق شهروندی که یکی از فاکتورهای مهم در معماری اسلامی ـ ایرانی بوده مورد توجه قرار گرفته است. البته این گام‌ها نسبت به اصل موضوع قدم‌های کوچکی است. از اقدامات دیگری که در راستای احیای معماری اسلامی ـ ایرانی در دستور کار قرار گرفت احیای دوباره مناطق تاریخی اطراف حرم است که شاکله شکل‌گیری آنها براساس معماری سنتی و اسلامی بوده است. فارس: احیای بافت سنتی و معماری اسلامی در تمام بخش‌های شهر قم اجرا خواهد شد؟ خاکی: خیر این موضوع در 6 محله که اغلب در مرکز شهر قم قرار دارند اجرایی خواهد شد. یکسری از بافت‌ها به دلیل افزایش جمعیت و مشکلات مالی نتوانسته‌اند شکل خاصی به خود بگیرند که به آنها سکونت‌گاه‌های غیررسمی گفته می‌شود. مثل بعضی از محله‌های مناطق 2 و 6، باید برای این محلات توان‌بخشی در راستای بهسازی محلات که زیر شاخه عدالت شهری یکی از اصول شهرسازی اسلامی است در دستور کار قرار گیرد. معماری و شهرسازی گذشته یکسان بودن همه محلات نبوده است، بلکه اگر بخواهیم معماری و شهرسازی اسلامی در گذشته را خلاصه کنیم باید بگوییم در آنها همه چیز در جای خود قرار گرفته بود یعنی آجری که در پله‌ها به کار می‌رفت با آجرهای کف حیاط متفاوت بودند، رابطه مسجد با بازار و مدرسه در یک شبکه دقیق و فکر شده انجام شده بود. ============== گفت‌وگو: نجمه عزتی ============== انتهای پیام/78017/م40/

94/03/24 - 05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن