تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804718705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۴ هزار بنگاه توليدي با اجرا نشدن قوانين حمايتي به تعطيلي كشيده شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ۱۴ هزار بنگاه توليدي با اجرا نشدن قوانين حمايتي به تعطيلي كشيده شد
نماينده بخش صنعت در شوراي گفت‌وگو معتقد است به جاي اين همه بگير و ببند براي مبارزه با قاچا كالا ‌اي كاش يارانه توليد را مي‌دادند و قوانين حمايت از توليد فقط روي كاغذ نمي‌ماند و اجرا مي‌شد تا امروز ۱۴ تا ۲۰ هزار واحد توليدي نخوابد.
نویسنده : بهناز قاسمي 


نماينده بخش صنعت در شوراي گفت‌وگو معتقد است به جاي اين همه بگير و ببند براي مبارزه با قاچا كالا  ‌اي كاش يارانه توليد را مي‌دادند و قوانين حمايت از توليد فقط روي كاغذ نمي‌ماند و اجرا مي‌شد تا امروز ۱۴ تا ۲۰ هزار واحد توليدي نخوابد.
در سال‌هاي اخير عدم پرداخت يارانه توليد و اتخاذ سياست‌هاي ضد‌تورمي دولت كه به ركود عميق صنعت و توليد منجر شد، موجب كاهش توليد و تعطيل شدن 14 هزار بنگاه توليدي شد، در اين ميان در اين سال‌ها مقام معظم رهبري و كارشناسان اقتصادي همچنان بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و بي‌نيازي به غرب تأكيد داشتند، اما در دو سال اخير، دولت موفقيت چنداني در پياده‌سازي اين سياست‌ها نداشته است. در كنار اين مشكلات واردات بي‌رويه كالا و محصولات كشاورزي نيز توليد در بخش صنعت و كشاورزي را به چالش كشيده است و توليد‌كنندگان و كشاورزان را به شدت متضرر كرده است.   نماينده بخش صنعت در شوراي گفت‌وگو در مورد تأثير واردات بي‌رويه از جمله قاچاق و تعطيلي واحدهاي توليدي و صنعتي كشور اظهار داشت: مشكل امروز بخش مولد كشور صرفاً قاچاق كالا نيست و اگر مسائل ديگر توليد حل مي‌شد قاچاق نمي‌توانست در اين حد قد علم كند.
احمد پورفلاح تصريح كرد: اگر عوارض گوناگون بر سر راه توليد نبود، اگر قوانين يك‌طرفه تحميل به كارفرما، ماليات‌هاي غيركارشناسي و ماليات بر ارزش افزوده‌اي كه از بخش‌هاي مختلف توليد گرفته مي‌شود، وجود نداشت و اگر تعرفه بالاي واردات براي مواد اوليه تعيين نمي‌شد و دولت يارانه توليد را به بخش مولد پرداخت مي‌كرد، صنعت مي‌توانست توليدات خود را با كيفيت و قيمت‌هايي عرضه كند كه قاچاق نتواند عرض‌اندام كند.  رئيس سابق كميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران به اين نكته اشاره كرد كه نرخ‌هاي بالاي بانكي سبب شده تا قيمت تمام شده براي توليد‌كننده بالا برود و در نتيجه مرزها روي واردات جنس خارجي با كيفيت بالا و قيمت پايين باز شود، چراكه در خارج از كشور به جاي تهديد و فشار بر روي توليدكننده فرصت در اختيارش مي‌گذارند.  پورفلاح با بيان اينكه قاچاق 30 ميليارد دلاري كالا بخش عظيمي از بخش مولد كشور را در توليد ناخالص ملي گرفته است، تصريح كرد: كار به جايي رسيده كه معاون وزير صنعت بر تعطيلي 14 تا 20 هزار واحد توليدي اذعان دارد و بايد گفت بقيه صنايع فعال هم در نهايت با 40 تا 50 درصد ظرفيت خود كار مي‌كنند. وي تأكيد كرد: با بگير و ببند مشكل قاچاق كالا حل نمي‌شود. علي‌رغم جانفشاني نيروي انتظامي، كشيدن ديوارهاي بلند دور مرزها و حتي كارهاي فرهنگي نيز نتوانسته جلوي قاچاق را بگيرد.
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: به جاي اين كارها بايد قوانيني كه منافع بخش خصوصي و دولت را به طور مساوي مي‌بيند، اجرا كرد و با قانون برخورد منصفانه داشت نه سليقه‌اي. به عنوان مثال اگر يارانه توليد كه پس از هدفمندي يارانه‌ها محقق مي‌شد و به دست بخش خصوصي واقعي مي‌رسيد، الان در اين وضع نبوديم.

  توليدكننده فقط روي كاغذ حمايت شده است
رئيس اتاق مشترك ايران و ايتاليا تأكيد كرد: طي اين مدت توليد‌كننده واقعي فقط روي كاغذ حمايت شده است. ما قوانين خيلي خوبي داريم كه متأسفانه در اجرا فشل است.  به گفته پورفلاح بانك‌ها در جاهايي كه بايد به تعهدات عمل كنند، عمل نمي‌كنند و ضمانت اجرايي وجود ندارد و صداي توليد‌كننده هنگام برخورد با موانع به جايي نمي‌رسد، چراكه تا شش سال پيش هيچ توليدكننده يا مدير صنعتي اجازه نمي‌داد كه حتي يك برگ چك‌اش برگشت بخورد، اما امروز كار به جايي رسيده كه در فهرست بدهكاران بانكي قرار مي‌گيرد.

  اقتصاد مقاومتي نياز به اراده براي اجرا دارد
همچنين عضو كميسيون حمايت از توليد مجلس معتقد است كه سياست اقتصاد مقاومتي نياز به اراده براي اجرا دارد و اكنون سهم بالاي كالاهاي ساخته شده وارداتي چالش توليد است.
جعفر قادري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مورد اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه منجر به رفع موانع توليد و افزايش اشتغال در كشور مي‌شود، اظهار داشت: يكي از موضوعات حول اين سياست‌ها طرح شكل‌گيري كميته سه نفره با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، مجلس و قوه قضائيه بوده كه مي‌تواند اجرا و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را در حوزه كمبودها و خلأهاي قانوني شناسايي كند.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه موضوع قاچاق كالا كه از مبادي غيررسمي وارد مي‌شود و به‌ عنوان يكي از چالش‌هاي اقتصاد ايران است، يادآور شد: در كنار واردات رسمي بايد قاچاق كالا نيز مد نظر باشد و با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي جلوي آن گرفته شود تا ارزي كه ناشي از ورود اين كالاها از كشور خارج مي‌شود، به چرخه توليد و ظرفيت داخلي بازگردد.

   انتقاد از خالي بودن ۷۰ درصد ظرفيت صنايع و معادن
محمد بياتيان، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز از خالي بودن ظرفيت توليد و صنعت خبر داده و در گفت‌و‌گو با فارس گفت: در حالت فعلي در كشور چه در بخش‌هاي صنعتي و چه در بخش‌هاي معدن حدود 30درصد از ظرفيت آنها كار مي‌كنند، يعني ما 70درصد جاي كار داريم. دلايل زيادي هم دارد كه چرا بخش‌ها كار نمي‌كنند؟ بنابراين اگر بتوانيم با همكاري و هماهنگي دولت، مجلس و دستگاه‌هاي مربوطه اين بخش‌هاي نيمه فعال و خوابيده را به فعاليت برسانيم، در كنار اين مي‌توانيم صنايع بزرگ را ايجاد كنيم كه زيرمجموعه آن يكسري فرآيند كوچك و متوسط وجود دارند و مي‌توانند تغذيه صنايع بزرگ را برعهده بگيرند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن