تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820852331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه چهار مرحله ای قرآن برای موفقیت


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: برای مثال در شرایط کنونی اگر در برابر مسلمانان با وجود مشکلات موجود در زندگی ها و گرانی و تحریم و غیره صبر خویش را از دست بدهند مطابق مفهوم آیه در برابر دشمن نیز نمی توانند مقاومت داشته باشند و شکست خواهند خورد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در آخرین آیه از سوره آل عمران خداوند متعال یک برنامه چهار مرحله ای را برای موفقیت و پیروزی عموم مسلمانان بیان می نماید. در مرحله‏ اوّل می فرماید در برابر ناگوارى‏هاى شخصى و هوسها صبر كنيد. «اصبروا»؛ در مرحله دوم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بيشتر كنيد. «صابروا»؛ در مرحله‏ سوم در حفظ مرزهاى جغرافيايى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طريق مباحثات علمى و حفظ مرز دلها، از هجوم وسوسه ها بكوشيد. «رابطوا»؛ و بالاخره چهارمین و آخرین دستور كه همچون چترى بر همه دستورات سابق سايه مى افكند پرهيزكارى است. در پايان آيه هم مى فرمايد که شما در صورت عمل به این چهار دستور مهم مى توانيد رستگار شويد.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.»
«اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! صبورى كنيد و استقامت ورزيد و از مرزها مراقبت نماييد و از خدا پروا كنيد، باشد كه رستگار شويد.» (سوره آل عمران، آیه 200)
                                                                                                           ***
سه نکته:
* صبر بر چه چیزی؟
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
«اصبروا على الفرائض» در برابر واجبات صبر كنيد.
«صابروا على المصائب» در برابر مشكلات صبر كنيد. 
«ورابطوا على الائمّه» از پيشوايان خود دفاع كنيد.
همچنین رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «بر نمازهاى شبانه روزى پايدارى كنيد و در جهاد با دشمن، فعّال و در راه خدا با يكديگر هماهنگ باشيد تا رستگار شويد.»
 
** ریشه همه پیروزی های مادی و معنوی
صبر و استقامت در برابر مشكلات و هوسها و حوادث در حقيقت ريشه اصلى هرگونه پيروزى مادى و معنوى را تشكيل مى دهد و هرچه درباره نقش و اهميت آن در پيشرفتهاى فردى و اجتماعى گفته شود كم است. اين همان چيزى است كه حضرت على (ع) در كلمات قصارش آنرا به منزله سر در برابر بدن معرفى می نماید: «إنّ الصبر من الايمان كالرأس من الجسد.»
 
*** هر قدر دشمن مقاومت کرد شما هم پایداری کنید
در آیه فوق ابتدا دستور به صبر در برابر مشکلات شخصی و عمومی که در همه زندگی ها وجود دارد می دهد. سپس می فرماید: "صابروا" صابروا از مصابره به معنى صبر و استقامت در برابر استقامت ديگران است. در حقیقت مرحله دوم دستور به استقامت در برابر دشمن است. لذا اين نشان می دهد تا ملتى در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف درونى پيروز نشود، پيروزى او بر دشمن ممكن نيست و بيشتر شكستهاى ما در برابر دشمنان بخاطر شكست است كه در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف خود دامنگير ما شده است. برای مثال در شرایط کنونی اگر در برابر مسلمانان با وجود مشکلات موجود در زندگی ها و گرانی و تحریم و غیره صبر خویش را از دست بدهند مطابق مفهوم آیه در برابر دشمن نیز نمی توانند مقاومت داشته باشند و شکست خواهند خورد.
نکته بسیار جالب و قابل تاملی هم از دستور "صابروا" استفاده مى شود و در تفاسیر بیان شده این است كه هر قدر دشمن بر استقامت خود بيفزايد ما نيز بايد بر پايدارى و استقامت خود بيفزاييم.






چهارشنبه 3 تير 1394 ساعت 05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن