تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820242762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بازنده مذاکرات نمی شویم؛ احتمال توافق جدی است»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «بازنده مذاکرات نمی شویم؛ احتمال توافق جدی است»


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: توانمندی خود را در غنی سازی ۲۰ درصد به دنیا ثابت کردیم، بنابراین اگر توافق به نتیجه نرسد، بازنده آنها هستند، اما احتمال توافق، جدی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علاء الدین بروجردی که در برنامه تیتر امشب سه شنبه شب حاضر شده بود، با اشاره به دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب افزود: ایشان در مباحثی که مطرح فرمودند اشاره داشتند آنچه در آشکار با مردم مطرح می کنیم در جلسات ویژه با مسئولان هم همان را مطرح می کنم و در حقیقت این نظریه را که «مسائلی به شکل ویژه با مسئولان مطرح می شود که در آشکار بیان نمی شود» را رد کردند.



وی گفت: ایشان همچنین حمایت تمام عیاری از تیم مذاکره کننده داشتند و فرمودند اعضای تیم مذاکره کننده را امین، غیور، شجاع و متدین می دانم.


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میهمان برنامه پیشخوان خبر، 2 تیر 1394


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به انتقاداتی که در روند مذاکرات مطرح می شود، حمایت مقام معظم رهبری حائز اهمیت است و البته ایشان فرمودند با انتقاد کردن مخالف نیستم، اما انتقاد کردن بسیار ساده تر از عمل کردن است.



بروجردی گفت: حمایت های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده نشان دهنده آن است که ایشان نسبت به مسائل هسته ای بسیار حساس هستند و سیاست تقویت تیم مذاکره کننده را یک سیاست دائمی می دانند.



وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه امشب با اشاره به تاریخچه مذاکرات فرمودند در دولت قبل رؤسای یکی از کشورها در دیدار با بنده از طرف آمریکایی ها پیامی داشت مبنی بر اینکه توانمندی های هسته ای ایران را به رسمیت خواهند شناخت و تحریم ها را نیز رفع خواهند کرد.



بروجردی گفت: مقام معظم رهبری در جواب فرموده بودند ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم که در مقابل آن رئیس دولت گفته بود یک بار امتحان کنید.



وی افزود: این دیدار سرآغاز ملاقات هایی شده بود که در دولت قبل آغاز شد و در این دولت ادامه یافت و به ده ها ساعت مذاکره با وزیر امور خارجه امریکا انجامید.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مقام معظم رهبری با رد این نظریه که ما توافقی را قبول نداریم فرمودند ما موافق توافق خوب هستیم.



بروجردی افزود: در شرایطی قرار داریم که می توانیم نظراتمان را به طرف مقابل بقبولانیم، از حقوقمان دفاع کنیم و تحریم که همان ظلم به ملت است رفع کنیم.



وی گفت: ایشان در عین حال ماهیت ستیزه جویانه آمریکا را کالبدشکافی و هدف آنها را ریشه کن کردن صنعت هسته ای دانستند.



بروجردی افزود: مقام معظم رهبری سپس به خطوط قرمز اشاره داشتند و فرمودند به هیچ وجه محدودیت 10 ساله را قبول نداریم و اشاره کردند که 10 سال یک عمر است.



وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در صورت پذیرش محدودیت های زیر 10 سال حتماً باید دانشمندان ما به تحقیق و توسعه ادامه دهند.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مقام معظم رهبری همچنین بر رفع تحریم های اقتصادی، مالی، بانکی که از سوی کنگره، دولت آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا وضع شده در روز امضای قرارداد تأکید کردند.



بروجردی گفت: ایشان همچنین فرمودند لغو تحریم ها نباید منوط به اجرای تعهدات ایران باشد.



وی افزود: موضع رهبر انقلاب نسبت به آژانس نیز کاملاً منفی بود و فرمودند با تأیید آژانس مخالفیم زیرا آژانس کارنامه خوبی از خود ارائه نکرده و نشان داده هم مستقل نیست و هم فشار پذیر است.



بروجردی گفت: ایشان همچنین بازرسی های غیرمتعارف از مراکز نظامی و حساس و اشخاص را رد کردند.



وی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای افزود: تا کنون پشتوانه تیم مذاکره کننده جدای از فرمایشات مقام معظم رهبری، دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی بوده و تیم مذاکره کننده هنگامی که مذاکره و استدلال کرده و زیاده خواهی های طرف مقابل را رد می کند با چنین پشتوانه ای پیش رفته است.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ورود مجلس پشتوانه تیم مذاکره کننده را به شدت تقویت کرده زیرا طرف های مذاکره کننده جایگاه مجلس را به خوبی می دانند و آگاه هستند که مجلس هفتم با یک مصوبه قانونی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را کنترل کرد.



بروجردی گفت: از این رو هنگامی که چنین ظرفیتی در نظام به عنوان پشتوانه تیم مذاکره کننده قرار می گیرد تیم تقویت می شود تا آنها بتوانند علاوه بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی که در اختیارشان است به طرف مقابل اعلام کنند این موارد مصوبه مجلس شورای اسلامی است و از نظر ما به عنوان دولت لازم الاجراست.



وی افزود: در مصوبه مجلس شورای اسلامی فرمایشات مقام معظم رهبری قانونمند شده البته نظر ایشان به لحاظ اجرایی قوی تر از آن چیزی است که به شکل قانون تصویب می شود اما هنگامی که فرمایشات ساختار قانونی می یابد در عرف جهانی یعنی آنکه دولت مکلف است آن را اجرا کند.



بروجردی گفت: بنابراین بر خلاف صحبت های سخنگوی دولت که با شتاب زدگی بیان شد ما با توجه به علممان به جایگاه شورای عالی امنیت ملی در دو جای مصوبه صراحتاً آوردیم که باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود که دقیقاً عکس اظهارات سخنگوی دولت است که گفتند مصوبه خلاف قانون است.



وی با خلاف ندانستن مصوبه مجلس افزود: در این مصوبه به جایگاه قانونی شورای عالی امنیت ملی اشاره شده است و بر اساس آن، تیم مذاکره کننده تقویت خواهد شد.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هنگامی که تیم مذاکره کننده مکلف می شود دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی را که ملهم از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری است اجرا کند یعنی حرکت تیم در یک محدودیتی صورت می گیرد و این محدودیت ضرورتی است که به خاطر زیاده خواهی های طرف مقابل صورت گرفته است.



بروجردی افزود: ما به علت آنکه عضو موافقتنامه منع گسترش سلاح های هسته ای هستیم عملاً اختیاراتی نیز داریم.



وی گفت: ماده چهار این موافقتنامه به دولت های دارنده دانش هسته ای الزام می کند که به کشورهایی را که قصد دستیابی به این دانش دارند کمک کنند اما آنها نه فقط کمک نکردند بلکه محدودیت هایی را که مغایر قانون است اعمال کردند.

بروجردی با اشاره به تغییرات مصوبه مجلس شورای اسلامی افزود: این تغییرات بیشتر اصلاحی بود که یکی از آنها همان تأکید بر مصوبات شورای امنیت ملی است.

حامی مذاکره کنندگان و آماده انجام مصوبات قانونی دیگر هستیم

    رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بطور حتم حامی مذاکره کنندگان هستیم و آمادگی داریم اگر در آینده هم به مصوبات قانونی برای کمک به اجرای این مأموریت باشد، این کار را انجام دهیم.





علاء الدین بروجردی در ادامه اظهاراتش در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر افزود: خطوط اصلی توافق خوب بارها از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است و بر این اساس شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکره کننده دستورالعمل صادر کرده بود که مجلس آن را قانونمند کرد.



وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی ظرفیت بسیار مهمی است که می تواند کارها را مستحکم تر کند گفت: البته مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حکم قانون است اما وقتی مجلس شورای اسلامی به عنوان اراده ملی ورود پیدا می کند در عرف بین الملل و منظر تیم مذاکره کننده جایگاه بسیار رفیعی را دارد.



بروجردی افزود: اسفند 93 فوریت طرح الزام به حفظ دستاوردهای هسته ای را تصویب کردیم و می توانستیم همان زمان آن را تبدیل به قانون کنیم اما منتظر تحولات بودیم.
 
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میهمان برنامه پیشخوان خبر، 2 تیر 1394


وی ادامه داد: نمی خواهیم خللی در کار مذاکره ایجاد شود و معتقد به توافق خوب هستیم و خواهان آن هستیم که کار باید به نتیجه منطقی برسد.



بروجردی گفت: به نتیجه رسیدن کار متضمن حفظ حقوق ملت ایران است و نمی خواهیم همانند کنگره آمریکا شتابزده عمل کنیم و با آرامش منتظر ماندیم تا بر اساس تحولات عمل کنیم و اکنون زمان مناسبی برای تصویب این طرح بود.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: طبق تبصره 2 این طرح وزیر امورخارجه موظف شده است که روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد و  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم هر شش ماه یک بار روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان گزارش خواهد داد.



بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا با تصویب این طرح در روند مذاکرات تغییراتی ایجاد خواهد شد؟ گفت: ممکن است آمریکایی ها فضای تبلیغاتی را ایجاد کنند اما نه تنها هیچ منعی برای استمرار مذاکرات ایجاد نکردیم بلکه بارها نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از تیم مذاکره کننده به روش های گوناگون اعلام کردند.



مجری در ادامه پرسید: با توجه به اینکه قانون اساسی بر لزوم تصویب قطعنامه ها و موافقتنامه های بین المللی توسط مجلس صراحت دارد چه دلیلی داشت که مجلس دوباره بر این موضوع تأکید کند؟
 
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میهمان برنامه پیشخوان خبر، 2 تیر 1394


    بروجردی پاسخ داد: بر اساس اصل ثابت عدم اعتماد به طرف مقابل که در کنارش اعتماد کامل به تیم خودمان است، عمل کردیم و رصد کردن و ایجاد فضایی که آنها بدانند در داخل جمهوری اسلامی ایران، خروجی کار آنها به یک جایگاه قانونی برای رصد و بررسی وارد می شود.



وی گفت: این موضوع به طرف مقابل این پیام را می دهد که در جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه قانونی وجود دارد که اگر آنها بخواهند تخطی و فشار وارد کنند و از مسیر خارج شوند، جلوی آنها گرفته خواهد شد.



مجری در ادامه پرسید: کمیته امورخارجی سنای آمریکا قصد دارد پنجشنبه جلسه استماعی را با عنوان ارزیابی مؤلفه های کلیدی طرح مشترک اقدام با ایران برگزار کند، ارزیابی شما ازبرگزاری این جلسه چیست و با چه هدفی آن را برگزار می کند؟



    رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ با اشاره به اینکه لابی صهیونیزم در کنگره آمریکا قویترین لابی است گفت: آنها تحت فشار لابی صهیونیزم هستند و متأسفانه برخی از کشورهای منطقه خودمان از جمله عربستان هم در این زمینه نقش مخربی را در فشار به آمریکایی ها دارند بنابراین کنگره آمریکا نمی تواند نسبت به این فشارها بی تفاوت باشد.



بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق احتمالی ایران و گروه 5+1 باید در مجلس شورای اسلامی تأیید شود گفت: در ساختار سیاسی ما شورای عالی امنیت ملی جایگاهی با پشتوانه قانون اساسی است و مصوبات این شورا در حکم قانون است.



وی ادامه داد: مسئولیت موضوع هسته ای چه تصمیم سازی، هدایت و رصد مذاکرات در کشور ما در همه ساختارها چه وزارت امورخارجه و چه مجلس به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است.



بروجردی گفت: مجلس شورای اسلامی معتقد است طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، ارائه توافق احتمالی به مجلس شورای اسلامی ضروری است و اگر توافقات، تعارض داشت مجلس با آن مخالفت خواهد کرد.



وی افزود: تحریم ها حتماً باید به صورت یکجا لغو شود و این موضوع را تیم مذاکره کننده به صراحت بارها اعلام کرده است و تعلیق تحریم ها برای ما قابل قبول نیست بنابراین تأکید بر لغو تحریم ها یک اصل است.



بروجردی گفت: پیش از این مصوبه ای قانونی داشتیم مبنی بر توافق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در جمهوری اسلامی ایران و این مصوبه همچنان قانونی و جاری است بنابراین اگر در توافق نهایی بخواهند پروتکل الحاقی را اجرا کنند حتماً نیاز به اذن مجلس دارد.



وی ادامه داد: هم قبل و هم پس از انقلاب اسلامی، بازرسی ها در قالب پادمان انجام می شد و مراکز هسته ای ما توسط دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی  بازرسی می شود و بازرس ها طبق یک جدول زمان بندی شده مراکز هسته ای را بازدید می کنند و ما هم به خودمان اطمینان داریم و فعالیت های ما با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی است.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هیچ  کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران با بمب هسته ای مخالف نیست زیرا اضافه بر اینکه به مفاد ان پی تی تعهد داریم از پشتوانه فتوای مقام معظم رهبری برخورداریم که رئیس جمهور آمریکا هم حداقل در دو سخنرانی این فتوا را با اهمیت دانست بنابراین مشکلی در بازدید از مراکز هسته ای نداریم اما مراکز حساس نظامی، دانشمندان و اسناد ما جزو خطوط قرمز ماست.



بروجردی گفت: اینکه از ما بخواهند تحقیق و توسعه را برای مدتی متوقف کنیم قابل قبول نیست و این مخالفت با علم و دانش است.
 
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میهمان برنامه پیشخوان خبر، 2 تیر 1394


وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و احتمال شکل گیری توافق چیست؟ گفت: آنچه که مسلم است دو طرف اراده توافق را دارند.



بروجردی افزود: اگر توافق به نتیجه نرسد قطعاً ما بازنده نیستیم زیرا همه محدودیت های پذیرفته شده در توافق ژنو و لوزان را کنار می گذاریم و با سرعت جلو می رویم.



وی ادامه داد: توانمندی خود را در غنی سازی 20 درصد به دنیا ثابت کردیم بنابراین اگر توافق به نتیجه نرسد بازنده آنها هستند اما احتمال توافق، جدی است.
 

     


سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن