تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799064806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«زبان اصلی» در قاب تصویر/ بگو مگوهای یک زوج در دادگاه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«زبان اصلی» در قاب تصویر/ بگو مگوهای یک زوج در دادگاه

اجرای نمایش زبان اصلی


شناسهٔ خبر: 2784252 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
هنر > تئاتر

نمایش «زبان اصلی» به کارگردانی رسول کاهانی زندگی زوج های جوانی را به تصویر می کشد که بدون تلاش برای شناخت یکدیگر و مشکلاتی که دارند، سعی می‌کنند صورت مساله را پاک کنند. به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «زبان اصلی» نوشته و کارگردانی رسول کاهانی اجرای خود را از ۲۰ خرداد ماه در تماشاخانه باران آغاز کرده است. این اثر نمایشی دومین تجربه کارگردانی کاهانی بعد از نمایش «به اتفاق خانواده» محسوب می شود که در سی وسومین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.آزاده صمدی، بهرنگ علوی و سعید زارعی بازیگران «زبان اصلی» هستند که البته در اجراهای ابتدایی این اثر نمایشی مونا فرجاد به جای صمدی به صحنه رفته است.
اجرای نمایش زبان اصلی
نمایش «زبان اصلی» اثری کاملا رئالیستی است و رابطه از هم گسیخته و فراز و فرودهای زندگی زن و شوهر جوانی را به تصویر می کشد که در حال طلاق گرفتن از هم هستند. تمام فضاسازی و صحنه های نمایش در دادگاه خانواده روایت می شود و جلسات مختلف دادگاه این زوج که در آن هر کدام درباره زندگی مشترکشان مباحثی را مطرح می سازند شاکله اصلی داستان نمایش را شکل می دهد.در این اثر نمایشی به مشکلات زن و شوهرهای جوان و جزئیات زندگی زوج هایی که در ظاهر مشکل حادی با هم ندارد اما تفاوت عقاید، فرهنگ، شیوه زندگی و تفکراتشان با هم متفات است و نمی توانند به زبان مشترکی در زندگی با هم برسند، پرداخته می شود. اختلاف زن و شوهر این نمایش از شکایت زن علیه همسرش و تقاضای طلاق وی آشکار می شود و در صحنه های مختلف نمایش، مخاطب شاهد دعوا و بگو مگوهای این دو در دادگاه است.
اجرای نمایش زبان اصلی
در ابتدای نمایش این زن است که از رفتارهای همسرش ناراضی است اما هرچه جلوتر می رویم شاهد نارضایتی های مرد از زن نیز هستیم و کار تا جایی پیش می رود که در میانه نمایش ورق برگشته و جای شاکی و متهم عوض می شود و حالا این مرد است که تقاضای جدایی دارد و ... صحنه های دادگاه در «زبان اصلی» یادآور صحنه دادگاه فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی است و حتی کارگردان در بروشور نمایش نیز به این فیلم ادای دین کرده است. پایان نمایش نیز همچون پایان «جدایی نادر از سیمین» یک پایان باز و البته قابل پیش بینی طراحی شده است. در این نمایش بازیگران روی صندلی روبروی مخاطبان نشسته و برای قاضی که روبرویشان است، صحبت می کنند. اما تماشاگران نه قاضی را می بینند و نه صدایش را می شنوند و  تنها شاهد واکنش های شخصیت ها به صحبت هایی هستند که مثلا قاضی به زبان می آورد.
اجرای نمایش زبان اصلی
نحوه چیدن میزانسن در این اثر نمایشی به گونه ای طراحی شده که کاراکترها روبروی تماشاگران قرار گرفته و در میزانس تقریبا ایستای بازیگران مخاطبان در جایگاه قضاوت قرار می گیرند. این تماشاگران هستند که پذیرای اختلافات و در مقاطعی نیز درد و دل های شخصیت های نمایش هستند و در نهایت باید قضاوت کنند که حق با چه کسی است. البته روند داستان نمایش به گونه ای پیش می رود که هم زن و هم همسرش در جاهایی مقصر به نظر می رسند.جدا از ویژگی های متن، بازی بازیگران در این نمایش از اهمیت زیادی برخوردار است که البته هم آزاده صمدی و هم بهرنگ علوی توانستند به درستی از ایفای نقش هایشان بر بیایند. کاهانی پیش از این در گفتگویی عنوان کرده بود که بخش اعظمی از این نمایش در تمرین ها و اتودهای کارگاهی شکل گرفته است و دست بازیگران برای ارائه ایده های نو و بداهه پردازی کاملا باز بوده است.
اجرای نمایش زبان اصلی
آزاده صمدی و بهرنگ علوی بازیگران اصلی نمایش هستند. آزاده صمدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که در سال های اخیر فعالیتش را در تئاتر گسترده تر کرده و تلاش می کند به تجربیات جدیدی دست یاید. بهرنگ علوی بازیگر جوان سینما که با فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی به سینما معرفی شد و در جشنواره سی وسوم فیلم فجر نیز با فیلم «مرگ ماهی» روح الله حجازی حضور داشت با بازی در نمایش «زبان اصلی» اولین حضورش به عنوان بازیگر را در تئاتر تجربه می کند.جدا از برخی شوخی های نامناسب که در بخش ابتدایی نمایش وجود دارد و میزانس ایستا و بدون تحرکت بازیگران که کار را در مقاطعی به یک نمایش رادیویی نزدیک کرده است، نمایش «زبان اصلی» می تواند بیان کننده زندگی بسیاری از زوج های جوان باشد. زوج هایی که بدون شناخت از هم و با درکی پایین نسبت به زندگی مشترک روز به روز به شدت اختلافاتشان افزوده می شود و در نهایت نیز به جای تلاش برای حل مشکلات با فرافکنی سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت دارند.
اجرای نمایش زبان اصلی
نمایش «زبان اصلی» تا ۲۰ تیرماه هر روز ساعت ۱۷ در تماشاخانه باران میزبان علاقمندان تئاتر است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن