تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813229286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ده تیر منتظر دود سیاه باشیم یا سفید؟!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ده تیر منتظر دود سیاه باشیم یا سفید؟!
روزنامه اطلاعات
ده تیر منتظر دود سیاه باشیم یا سفید؟! همچنان گمانه‌زنی‌های مثبت و منفی، موافق و مخالف از مذاکره هسته‌ای ایران و گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ ادامه دارد. دود سفید یا سیاه قرار است تا دهم تیر ماه از دودکش این مذاکره ظاهر شود.


به گزارش فرهنگ نیوز ، مذاکره هسته‌ای ایران با گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ بی‌شباهت به انتخاب «پاپ» در واتیکان نیست! در انتخاب پاپ جدید همه اسقف‌های برجسته کلیساهای کاتولیک در جهان برای حضور در واتیکان و مذاکره درباره انتخاب پاپ جدید دعوت و فراخوانده می‌شوند. چند روزی طول می‌کشد تا در روز موعود در سالن مذاکره پشت درهای بسته و کاملاً محرمانه اسقف‌ها جمع و حاضر آیند. 


مدام از سوی دستگاه خبری واتیکان خبر داده می‌شود که این گفتگوها کاملاً سرّی و محرمانه است و کسی از محتوای آن و یا نتیجه‌ای که حاصل خواهد شد، کمترین اطلاعی ندارد! اما در این مدت دو اتفاق خبری می‌افتد، اول، انتخاب پاپ جدید به خبر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود. دوم، صحنه گزارش‌های خبری و رسانه‌ای مملو از اظهارنظرهای گوناگون می‌شود که انگار انتخاب پاپ جدید نبض ایستاده عالم امکان را به تپش مجدد درخواهد آورد و جهان کهنه، نو می‌شود! 

اینجاست که دیگر مهم نیست کارشناس مسیحی باشی یا نباشی، از ماجرای انتخاب پاپ اطلاعاتی داشته باشی یا نداشته باشی، مهم فقط اظهارنظر و ادامه خبرسازی است تا همچنان انتخاب پاپ جدید در صدر خبرها بماند. میدان اصلی کلیسای مرکزی واتیکان و تمامی خیابان‌های اطراف آن، مملو از مردم می‌شود و همه چشم به دودکش بالای کلیسا می‌دوزند که به روال سنت، اگر دود سفید از آن برآمد، معنا و مفهوم خبری آن انتخاب پاپ جدید است و اگر دود سیاه، معلوم می‌شود که هنوز توافقی حاصل نشده است و مذاکره همچنان ادامه خواهد داشت!

حال به جریان مذاکره هسته‌ای نگاهی کنید که هر دو طرف بارها گفته‌اند این مذاکرات کاملاً محرمانه است و در حد کلیات، آنهم به صورت عمومی از نشست‌ها به رسانه‌ها اطلاعی داده می‌شود. خبرهای این کلیات هم جملات کلیشه‌ای است مانند: مذاکرات طولانی و پیچیده بود، در برخی موارد اختلاف‌ها حل شده است اما در مواردی که عمده و مهم است همچنان اختلاف‌نظرها باقی است، گفتگوها در پشت درهای بسته ادامه دارد، گفته‌اند ۹۰ درصد موفقیت به دست آمده است اما۱۰ درصد از موارد حساس و بسیار مهم باقی مانده تا نتیجه نهایی به دست آید، پیشرفت بسیار کُند است و زمان هم بسیار محدود! و...

در این میان یکباره جاسوسی اسرائیل خبرساز شده است که در اطاق جلسات شنود گذاشته و از اصلی‌ترین موارد سرّی در مذاکره اطلاعات به دست آورده است. افشای این خبر خود خبرساز شد و این روزها در اروپا و آمریکا رسانه‌ها آن را در صدر خبرها درباره مذاکره هسته‌ای ایران و غرب قرار داده‌اند. در حالی که دولت‌های آمریکا و فرانسه چندین و چند بار گفته‌اند که به نخست‌وزیر اسرائیل به طور منظم اطلاع‌رسانی می‌کنند و اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار می‌دهند! 

ماجرای جاسوسی رژیم صهیونیستی از جریان مذاکرات هسته‌ای موجب اعتراض دولت‌ها شده و تا شکایت به سازمان ملل نیز کشیده شده است! دولت رژیم صهیونیستی از ماجراسازی این اخبار، قدرت‌نمایی دستگاه امنیتی ـ جاسوسی خود را به رخ افکار عمومی در جهان می‌کشد و از آن بهره‌گیری سیاسی ـ امنیتی می‌کند.

در این میان درحالی که تاریخ توافق نهایی دهم تیر ماه آینده اعلام شده است، فعلاً همه چشم به دودکش جلسات مذاکره دارند که سرانجام دود سفید از آن بالا خواهد آمد یا سیاه! خبرها حکایت دارد که دولت فرانسه به شدت در موارد اختلاف در مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند و اعلام کرده است تا بازرسی از همه مراکز نظامی ایران مورد قبول واقع نشود، با هر نتیجه‌ای مخالفت خواهد کرد. فابیوس وزیرخارجه فرانسه که اخیراً چند قرارداد فروش تسلیحات را با قطر، امارات و عربستان امضا کرده و براساس خبرها حدود ۱۸میلیارد دلار از دلارهای نفتی این کشورها را به جیب زده است،‌ صحنه‌گردان خبرسازی‌های مخالف شده و مدام از بی‌اعتمادی به جمهوری اسلامی ایران می‌گوید. پژواک مواضع خصمانه دولت فرانسه را، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌دهد که دیروز گفت، ایران خطری بزرگ‌تر از داعش است و جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در منطقه که برای جهان تهدید جدی شده است!! در تهران نسبت به این مواضع خصمانه دولت فرانسه (اولاند) و وزیر خارجه او، واکنش چندانی دیده نمی‌شود! فرانسه روابط اقتصادی مطلوبی با ایران دارد که حداقل کمپانی پژو متکی به آن است.

دو دولت انگلیس و آلمان مواضع معتدلی در مذاکره دارند و همراه آمریکا می‌خواهند تا در زمان تعیین شده، توافق به دست آید. در اتحادیه اروپا اغلب کشورهای عضو آن خواهان دستیابی به توافق در پرونده هسته‌ای با ایران هستند و از هم‌اکنون رسیدن به توافق را حتمی می‌بینند و مسیر ارتباط تجاری و اقتصادی خود با ایران را در فصل جدید، تنظیم می‌کنند.

روسیه در این مرحله در مذاکره فعال‌تر شده است و همراه نماینده چین در گفتگوها برای دستیابی به «توافق جامع» تلاش می‌کنند. نماینده دولت روسیه (ریابکوف) معاون وزیرخارجه این کشور دیروز گفت: «دور کنونی مذاکرات در وین بیش از انتظار پیشرفت داشته و تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد.»

جان کری وزیرخارجه آمریکا در اولین دیدار علنی بعد از جراحی پا در بیمارستان به خبرنگاران اطلاع داد که هفته آینده برای گفتگو با وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورها در دور جدید مذاکره شرکت خواهد کرد و نسبت به انجام توافق نهایی بسیار خوشبین است. در این روزها در فضای خبری و رسانه‌ای دو جریان موافق و مخالف دیده می‌شود که بر شدت جریان‌سازی خبری مثبت یا منفی خود افزوده‌اند. در منطقه، رژیم صهیونیستی و دولت سعودی با تفاوت‌هایی می‌خواهند تا همچنان موج خبرسازی‌های منفی علیه ایران را زنده نگهدارند و با هرگونه توافقی مخالفت می‌کنند. در کشورهای عربی منطقه، اغلب روزنامه‌های عربی و چند خبرگزاری و تلویزیون از جمله الجزیره قطر که در تهران نیز دفتر رسمی دارد و العربیه، علیه جمهوری اسلامی ایران می‌نویسند و می‌گویند تا هراس از ایران را به اوج برسانند. موج تبلیغات و خبرسازی‌های منفی علیه ایران به خصوص بعد از جنگ در یمن در اغلب کشورهای عربی منطقه شدت گرفته است. به نظر می‌رسد برای این کار، سرمایه بزرگی از دلارهای نفتی چند کشور در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس فعال شده است. تا اینجای کار کمترین واکنشی از بخش بین‌الملل وزارت ارشاد اسلامی دیده نشده است. بسیاری از دولت‌های منطقه، همچنان خط صهیونیست‌ها در تشدید تضاد کشورهای عربی با ایران را دنبال می‌کنند.

موازی با جریان‌سازی‌های منفی درباره مذاکره هسته‌ای، در اروپا، آمریکا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی جریان موافق قرار دارد که رسیدن به توافق نهایی را حتمی می‌دانند و از ایران قدرتمندی یاد می‌کنند که بدون آن حل بحران‌ها در خاورمیانه امکان‌پذیر نخواهد بود. اغلب تحلیلگران سیاسی تأکید بر جایگاه و اهمیت ایران دارند و همه را به تنظیم روابط همه‌جانبه با ایران دعوت می‌کنند. وزیرخارجه اسبق انگلیس (جک استراو) در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته خود در دانشگاهی در جنوب ولز انگلیس گفت: «ایران بزرگ‌تر از آن است که بتوان آن‌را به حاشیه راند. امیدوارم و دعا می‌کنم که توافق حاصل شود. اگر چنین توافقی به دست آید تا اندازه زیادی به خاطر شجاعت و بینش باراک اوباما و حسن روحانی است.»

همچنان گمانه‌زنی‌های مثبت و منفی، موافق و مخالف از مذاکره هسته‌ای ایران و گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ ادامه دارد. دود سفید یا سیاه قرار است تا دهم تیر ماه از دودکش این مذاکره ظاهر شود.




94/3/24 - 09:48 - 2015-6-14 09:48:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن