تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805599013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمزمه بازگشت زودبازده‌ها به بازار كار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زمزمه بازگشت زودبازده‌ها به بازار كار
در حالي كه صدها هزار جوان منتظر حركتي از سوي دولت براي باز شدن قفل بيكاري خود هستند، زمزمه بازگشت طرح جنجالي و شكست خورده زودبازده‌ها شنيده مي‌شود؛ طرحي كه چند سال پيش يكبار اجرا شد و ناموفق بود و در ابتداي دولت تدبير به شدت از اين طرح انتقاد مي‌شد.
نویسنده : بهناز قاسمي 


 در حالي كه صدها هزار جوان منتظر حركتي از سوي دولت براي باز شدن قفل بيكاري خود هستند، زمزمه بازگشت طرح جنجالي و شكست خورده زودبازده‌ها شنيده مي‌شود؛ طرحي كه چند سال پيش يكبار اجرا شد و ناموفق بود و در ابتداي دولت تدبير به شدت از اين طرح انتقاد مي‌شد.
سال‌هاست گفته مي‌شود بايد براي وضعيت بازار كار و اشتغال جوانان برنامه‌ريزي شود و ده‌ها بايد ديگر در اين زمينه مطرح است، اما تا به امروز هيچ يك از اقدامات دولت‌ها منجر به مهار بحران بيكاري جوانان و كاهش نرخ بيكاري نشده است.
دولت‌ها تنها عنوان مي‌كنند بازار كار كشور نيازمند برخي اقدامات فوري است، ولي در عمل كاري پيش نمي‌رود و همچنان اين بازار با ركود سنگيني مواجه است. ميزان جذب نيروي كار بسيار پايين و تقاضا براي كار بسيار بالا است و براي يك فرصت شغلي مناسب صدها و هزاران نفر داوطلب مي‌شوند.

  بيكاري؛ موضوعي جذاب براي تبليغات دولت‌ها
 موضوع بيكاري و اشتغال يكي از جذاب‌ترين و تبليغاتي‌ترين مباحثي است كه دولت‌ها همواره در زمان‌هاي مختلف از آن استفاده كرده‌اند. طي سال‌هاي گذشته وعده‌هاي بيشماري در اين‌باره داده شده، اما  اين  وعده‌ها نتوانسته گرهي از بيكاري را در كشور باز كند.
به گزارش مهر، دو طرح در زمان دولت‌هاي نهم و دهم درباره اشتغالزايي مطرح و به مرحله اجرا گذاشته شد كه مهم‌ترين و جنجالي‌ترين آن، مربوط به طرح ايجاد و گسترش بنگاه‌هاي كوچك و زودبازده بود. همچنين طرح ديگري نيز با عنوان مشاغل خانگي مطرح و به اجرا گذاشته شد كه در نهايت هيچ يك از اين طرح‌ها نتوانست گره از بحران بيكاري كشور باز كند؛ در عين حال، مقامات دولت سابق معتقد بودند ۷ ميليون فرصت شغلي در كشور ايجاد شده است.  در دولت نهم طرح بنگاه‌هاي كوچك زودبازده با اختصاص بيش از ۲۸ هزارميلياردتومان از سال ۸۶ به مرحله اجرا گذاشته شد. روش كار به اين صورت بود كه متقاضيان استفاده از اين نوع وام‌ها، طرح‌هايي را به بانك‌ها ارائه مي‌كردند و در نهايت منابعي را براي ايجاد واحدهاي كوچك اقتصادي دريافت مي‌كردند.

  زودبازده‌هايي كه هرگز به بازده نرسيدند
حالا چند سال پس از اجراي طرح بنگاه‌هاي كوچك زودبازده، بسته شدن پرونده آن و گزارش چند نهاد از جمله بانك مركزي، مركز پژوهش‌ها و معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور درباره انحراف ۲۵ تا ۶۰ درصدي اين طرح از اهداف اوليه و صرف وام‌هاي زودبازده‌ها در محل‌هاي ديگر، برخي مقامات دولت تدبير و اميد مي‌گويند راهي جز اجراي طرح‌هاي اشتغالزايي در واحدهاي خُرد و متوسط وجود ندارد و زودبازده‌ها طرح خوبي بوده است. به گفته يك منبع آگاه در وزارت صنعت و تجارت، بنگاه‌هاي كوچك و صنايع خرد و متوسط نقش بسزايي در ايجاد اشتغال دارد كه متأسفانه در سال‌هاي اخير برخي از اين بنگاه‌ها ورشكسته شده و از چرخه توليد خارج شده‌اند و سرمايه‌گذاري در اين بخش‌ها نيز كاهش يافته است. وي افزود: تا زماني كه دولت بر اساس قانون خروج از ركود تسهيلات بانكي را به سمت اين بنگاه‌ها هدايت نكند مشكل بيكاري رفع نشده و روز به روز افزايش خواهد يافت. همچنين ابراهيم رزاقي، اقتصاددان معتقد است كه دولت تاكنون هيچ راهكار و استراتژي روشني براي مقابله با بيكاري و اشتغالزايي ارائه نكرده است و طرح‌هاي اشتغالي دولت قبل را به‌رغم ناكارآمد جلوه دادن، با تغيير نام بار ديگر مطرح مي‌كنند. وي در گفت‌و‌گو با «جوان» افزود: در يك‌سال اخير برخي اظهارنظرها درباره مشاغل كوچك و لزوم پرداختن به اين نوع اشتغالزايي مطرح شده كه در نهايت به زودبازده‌ها ختم مي‌شود. وزير كار در چند نوبت از سياست جديد اشتغالي دولت با عنوان اشتغال بزرگ در بنگاه كوچك سخن گفته و پيگيري اين موضوع را راهبرد وزارت كار دانسته است.  وي از بي‌برنامگي دولت در رفع بيكاري انتقاد كرده و افزود: دولت هيچ برنامه روشني با مكانيسم‌هاي مشخص و راهكارهايي كه بتوان روي آنها حساب كرد و مورد تجزيه و تحليل قرار داد، ارائه نمي‌كند. ادامه اين روند به آن معناست كه بيكاري همچنان به عنوان يك معضل اصلي براي خانواده‌ها و جوانان باقي خواهد ماند و قرار نيست به اين زودي‌ها، تحولي در بازار كار ايران اتفاق بيفتد.  رزاقي تصريح كرد: ايجاد خوشه‌هاي صنعتي، گسترش فعاليت‌ها در بخش خدمات و توسعه امكانات رفاهي از طريق بنگاه‌هاي كوچك در ايران امكانپذير است. هم اكنون دست كم ۷۰ درصد اشتغال كشورهاي توسعه‌يافته از طريق واحدهاي خرد است؛ بنابراين اصل ايده درست است، اما ما در ايران يكبار نتوانستيم اين طرح را پياده كنيم و به شكست منجر شد.
به عقيده اين كارشناس اقتصادي، اجراي طرح بنگاه‌هاي زودبازده در گذشته انحراف زيادي داشت و به صورت متوسط انحراف منابع بانكي در اين بخش ۴۰ درصد اعلام شد. با اين وجود، ما راهي جز اين نداريم كه بتوانيم با آن اشتغال را رونق دهيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن