تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812919452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشریه «صفیر حیات» به جمع رسانه های کشور پیوست


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اولین شماره نشریه «صفیر حیات» با پرونده ویژه «حریم خصوصی» به جمع رسانه های کشور پیوست.

به گزارش تراز ،بسم الله الرّحمن الرّحیم
 «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا الله»
  در عرصه ی رسانه و فضای نشر و تبلیغ، واژگانی به چشم می خورد که از ظرفیّت و اهمیّت والایی برخوردارند:  «رسول»،«رسالت»، «ابلاغ»  و .... اینکه این واژگان کلیدی چقدر از مفاهیم ارزشی و چه بار گرانبهایی را با خود به همراه دارند، بر اهل نظر پوشیده نیست. ارتباط این کلید واژه ها با  «رسانه»  که با محتوای بلند و غنی در آمیخته اند، حاکی از مسئولیت سنگینی است که بر دوش  «اصحاب رسانه» حمل می شود. خوب است بدانیم این مسئولیت زمانی خود را بیشتر از دیگر مواقع به رُخ می کشد و بر ذهن و وجود آدمی جا خوش می کند که می بینیم: مردم با اشتیاق و کمترین هزینه، خرد و بینش خود را در اختیار خروجی های رسانه ها قرار می دهند و از دریافت پیام های آن خروجی ها نیز خشنودند. جفاست که از خان این نعمت های اهدایی، برای رشد و تعالی هر چه بیشتر آنها به شایستگی قدرشناسی نشود. از این منظر به واقع باید حرکت رسانه ها از روش و منش عزیزترین بنده ی برگزیده ی خداوند، نشأت بگیرد. این شیوه و روش که الگویی ماندگار برای نسل ها و انسان های بیدار است، خطاب به رسول خاتم(ص) این چنین در آیه ی شریفه ی: «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» بیان شده است؛ هم خُلق و خوی پیامبر(ص) به عالی ترین و بهترین اخلاق، توصیف شده است و هم شخصیت رسول خدا (ص) به عنوان الگو و اسوه برای مردم معرفی گردیده است:  «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».
  عنصر وجودیِ با برکت و رحمتِ رسول گرامی اسلام(ص) با  «ابلاغ»  رسالتی همراه بود که بیشترین تلاش و زحمت را برای به سرانجام رساندن آن متحمّل گردید و در مسیر این  «رسالت» که بر پایه ی «بُعِثتُ لِأُتمِّمَ مَکارِم الأَخلاق» استوار گشت، از هیچ سختی و مشقّتی نهراسید و بر انجام وظیفه تا به ثمر رسیدن آن، پایمردی و استقامت نشان داد.
  اگر بخواهیم گذری بر تلاش و همّت رسانه ای در بین انسان ها داشته باشیم، باید آن را با لوح و قلم پیوند دهیم. آنجایی که«خط» و  «قلم»  در میان بشر جایگاه همترازی را با  «بیان»  پیدا کرد و بشر از بدو خلقت با نطق و بیان که به توصیف قرآن به: «عَلَّمَهُ الْبَیَانَ» آمده است، عقلانیّت و تعقّل را در صفحات زندگی وارد نمود و برای تداوم و ماندگاری آن، به سوی قلم پرواز داد. قلم زدن بر صفحات عناصر و مواد مختلف، نتیجه ای بود که بشر بدان دست یافت و به اوج عظمت آن امیدوار گشت. نگاه به آیات شریفه ی الهی بهترین گواه بر ارزش و عظمت  «قلم»  است. جایی که به قلم، سوگند یاد می کند و می فرماید:  «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»  و یا بر نعمت تعلیم به واسطه قلم منّت می نهد و می فرماید: «اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ. الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ».
  نشریه  «صفیرحیات»  با تأسّی از اخلاق نیکویِ رسولِ رسالت الهی، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و عترت گرامی اش صلوات الله علیهم اجمعین، به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای رشد علم و اخلاق و رسیدن به کمالات انسانی و معنوی است و در همین راستا، الزاماتی را برای خود به صورت تکلیف و وظیفه ی همیشگی در نظر گرفته است:
  1. صفیرحیات، با توجه به هم گرایی حقوق با اخلاق که هر دو از پایه های اساسی اخلاق رسانه ای شمرده می شوند، مسأله ارتباط با مخاطبین را فرصتی مغتنم جهت ارتقای فکر و فرهنگ متقابل می داند و موضوعات، مباحث و محتوای نشریه را روشنگر و با رویکردی اندیشمندانه بر اساس تفکر ناب اسلامی و فقه شیعی انتخاب می نماید.
  2. صفیرحیات با اعتقاد به جدایی فکر سلیم و عقل حکیم از عقل شیطانی و فکر سیاست کامی و سیاست بازی، در ارایه محتوای خود، برای منافع شخصی و گروهی منزلتی قایل نیست و آنچه را که آموزه های دینی بر آن پای می فشرد، چراغ راه و پیشه خود قرار خواهد داد و از آلودگی های احتمالی در فضای فکری، سیاسی و اجتماعی دوری می جوید.
  3. صفیرحیات با نگاه واقع بینانه به جریانات و مباحث روز جامعه، در پی طرح پرونده و موضوعاتی است که بتواند گوشه ای از نیازها و مشکلات اجتماعی اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان را در قالب گفتگو، مقاله، گزارش، اطلاع رسانی و ... آسیب شناسی نموده و بر علاج آنها راهکار مناسبی به مخاطبین محترم ارایه نماید .
  4. صفیرحیات با احترام به همه ی اندیشمندان، صاحب نظران و کارشناسان دینی، اجتماعی و فرهنگی از ایده ها و اندیشه های آنان در جهت غنای فکر و فرهنگ بهره خواهد جُست و در این حوزه، نقد و نظر را پیرامون موضوعات منتشر شده در نشریه، حق همه ی صاحبان اندیشه می شمارد و از آن استقبال می کند.
  5. صفیرحیات بر این باور است که در اسلام و آموزه های الهی و دینی بن بستی وجود ندارد و اسلام پاسخگوی تمامی نیازهای بشر تا روز قیامت است. چنانچه حضرت امام خمینی(س) در عظمت و توسعه علم فقه فرمودند:  «فقه تئوری واقعی و کامل اداره ی انسان از گهواره تا گور است.» (صحیفه امام، ج21، ص289) لذا به روز نمودنِ قابلیّت های ذاتیِ منابع و متون اسلامی در مسیر اداره ی جوامع انسانی، مستلزم موضوع شناسی درست و قرائت نو از این منابع با تکیه بر اصول و موازین مسلّم و قطعی است و صفیرحیات حرکت و تلاش خود را در این راستا صرف خواهد نمود.
  به طور خلاصه باید بگوییم که بر این پیمان باقی خواهیم ماند که: این نشریه به عنوان یک ابزار در خدمت به تولید علم و تکامل اخلاق اجتماعی و فرهنگی جامعه، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و بر این تلاش نیز افتخار خواهد نمود.
  علاوه بر آنچه آوردهایم، روشن است که جایگاه مهم و تأثیرگذار رسانه ها و نقش محوری، سازنده و خط دهنده ی آنان، مسئولیت رسانه ها را در قبال جامعه هر چه بیشتر خطیر و سنگین می سازد تا جایی که رسانه ها نه تنها باید از انتشار مسایل و موضوعات زیان آور و آنچه باعث سردرگمی و ایجاد شبهات بی مورد می شود، خودداری کنند، بلکه باید از پرداختن به آنچه مفید برای عموم طبقات اجتماع نیست هم، اجتناب نمایند.
  به فرموده ی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(س): «مطبوعات باید این توجه را داشته باشند که چیزهایی که برای ملت مفید نیست در روزنامه ها ننویسند، کاغذ صرف این نکنند، باید رادیو تلویزیون به این معنا توجه داشته باشند.» (صحیفه امام، ج19، ص 375)
  ایشان به «اصحاب رسانه»  نسبت به عواقب اخروی در قلم زنی و نوشته ها هشدار می دهند که:  «در نوشته هایتان به خدا توجه داشته باشید، بدانید که این قلم که در دست شما است در محضر خدا است و اگر هر کلمه ای نوشته شود، بعد سؤال می شود که چرا این کلمه نوشته شده است. اگر به جای این کلمه بشود یک کلمه خوب تر نوشت، از شما سؤال می کنند چرا این کلمه زشت را نوشته اید؟»  (صحیفه امام، ج13، ص 482)
  حضرت امام(س) همچنین در نوشتن مطالب و تیترهای چشمگیر رسانه ها به هدف سازی مطلوب و مورد تأیید اخلاق و وجدان باطنی توجه و توصیه می کنند و می فرمایند: «قبل از اینکه تیترها را بخواهید درشت بنویسید با خودتان خلوت کنید و ببینید که برای چه این کار را می کنید؟ مقصد شما چه است؟» (صحیفه امام، ج14، ص 147)
  اینها نمونه هایی از «اخلاق رسانه ای»  است که توجه، التفات و التزام «اصحاب رسانه»  به آنها؛ هم موجب حفظ حریم حقوق عمومی و خصوصی افراد و حیثیّت فرد و جامعه خواهد شد و هم ارتباط و اعتماد صحیح و سالم، توأم با احترام متقابل را با خوانندگان، بینندگان و شنوندگان آن، برقرار خواهد ساخت.
  امیدمان این است که در مسیر احیای ندای  «صفیر حیات» که همان زندگی در سایه اخلاق، معرفت و کرامت آدمیان است، گام برداریم و رضایت مندی شما خوانندگان محترم آن نشریه را جلب نماییم، اگرچه در این کار خود را مصون از اشتباه نمی دانیم ولیکن به انتظار اغماض نشسته و مرحمت شما عزیزان را به دل هایمان نوید دادهایم. به درگاه الهی سر می سپاریم و بر همه ی الطاف و انعام او شکر به جا می آوریم. الحمدالله ربّ العالمین.
 





چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 13:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن