تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820588587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شير گاوها «خشك» شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شير گاوها «خشك» شد
سياست غلط وزارت جهاد كشاورزي در سال گذشته و خريد شيرخام به قيمت 1440 تومان از دامداران توسط تعاوني‌ها، منجر به دپو مقادير فراواني شير خشك صنعتي در انبار‌ها شده است و به دليل عدم تقاضا در بازار، انجمن صنايع لبني از اعضاي خود خواسته كه شير با تخفيف در ماه مبارك رمضان عرضه شود.
نویسنده : بهناز قاسمي 


سياست غلط وزارت جهاد كشاورزي در سال گذشته و خريد شيرخام به قيمت 1440 تومان از دامداران توسط تعاوني‌ها، منجر به دپو مقادير فراواني شير خشك صنعتي در انبار‌ها شده است و به دليل عدم تقاضا در بازار،  انجمن صنايع لبني از اعضاي خود خواسته كه شير با تخفيف در ماه مبارك رمضان عرضه شود.
وزارت جهادكشاورزي در دو سال گذشته با سياست‌هاي نادرستش موجب نارضايتي توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان شده است. به طوري كه از يك سو دامداران و كارخانجات از قيمت‌هاي اعلامي ناراضي هستند و از سوي ديگر مصرف‌كننده نيز از تغيير قيمت‌هاي متعدد شير و فرآورده‌هاي لبني گلايه دارند. ظاهراً آزمون و خطا در صنعت شير تمامي ندارد و دولت با هر ترفندي تلاش مي‌كند كه يارانه اين بخش را كاهش دهد يا قطع كند. داستان نابساماني صنعت شير و فرآورده‌هاي آن، با آغاز قانون هدفمندي يارانه‌ها آغاز شد، اما در دولت يازدهم، همزمان با افزايش يكباره شير خام از كيلويي 1200 به 1440 تومان به اوج خود رسيد. به طوري كه كارخانجات با اين استدلال كه رشد قيمت شير خام به رشد 15 درصدي لبنيات منجر مي‌شود و بازار مصرف ديگر كشش افزايش قيمت‌ها را ندارد، از خريد شير با اين قيمت خودداري كردند و وزارت جهاد كشاورزي كه صرفاً حمايت از دامداران مد نظرش بود، طي طرحي اعلام كرد كه تعاوني‌ها شير دامداران را با اين قيمت خريداري و به شير خشك تبديل كنند، تا با كاهش عرضه شير، كارخانجات مجبور به خريد شير با نرخ مصوب شوند. مسئول كميته فني انجمن صنايع لبني نتيجه اين تصميم وزارت جهاد را دپو مقادير فراواني شير خشك در انبار‌هاي تعاوني‌ها عنوان مي‌كند و در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: اين اقدام نه تنها قيمت شير خام را افزايش نداد بلكه قيمت شير خشك مورد استفاده كارخانجات را از 12 به 9 هزار تومان كاهش داد. حسين بختيار از اعلام ميزان شير خشك دپو شده خودداري كرده و مي‌افزايد: سال گذشته در اروپا بهترين نوع شير خشك 5/2 تا 3 يورو بود، در چنين شرايطي دولت شير خشك توليدي‌اش را با چه قيمت مي‌توانست صادر كند تا اقتصادي باشد‌؟ از اين رو ادامه اين طرح در سال جاري همچنان متوقف شده است.
وي با انتقاد از سياست‌هاي غير حمايتي اين وزارتخانه افزود: در ادامه سياست‌هاي نادرست در سال گذشته، در سال جاري نيز قيمت خوراك دام افزايش داشت اما شير خام به زير 1000 تومان كاهش يافته و دامداران به شدت متضرر شدند، حال در چنين شرايط نابساماني معاون وزير جهاد از طرح حمايتي جديد در هيئت دولت خبر مي‌دهد.
بختيار با تأكيد براينكه بازار ديگر كشش رشد قيمت‌ها را ندارد، اظهار مي‌دارد: از اين رو انجمن صنايع لبني تصميم گرفته در ايام ماه رمضان به منظور رونق بازار، شير و فرآورده‌هاي لبني را با تخفيف عرضه كند. وي مي‌گويد: ميزان تخفيف لبنيات نيز در جلسه آينده اعضاي انجمن نهايي خواهد شد. وي بار ديگر حمايت دولت از اين صنعت را خواستار شد و گفت: مانند تمام دنيا دولت بايد به منظور تأمين خوراك دام دامداران به اين بخش يارانه دهد تا شير و فرآورده‌هاي لبني به قيمت مناسب به دست مصرف‌كنندگان برسد.
هرگونه شايعه مبني بر دور ريختن شيرخام دروغ است
اخيراً، در پي افزايش قيمت خوراك دام و نارضايتي دامداران از قيمت شير خام، خبري مبني بر دور ريختن شيرخام منتشر شده كه معاون وزير جهاد آن را تكذيب كرده و مي‌گويد: بخش دامپروري هم مانند ديگر صنايع و فعاليت‌ها با ورود توليد‌كنندگان جديد و خروج برخي از فعالان مواجه است و خوشبختانه توليد شير خام روند افزايشي دارد.
حسن ركني در مصاحبه با راديو اقتصاد مي‌افزايد: با توجه به افزايش توليد شير خام در سال 93 نسبت به سال 92 و همچنين در سال جاري به زودي براي ساماندهي خريد شير خام با اين قيمت طرحي در ستاد تنظيم بازار تهيه و به دولت ارائه مي‌شود.
وي تصريح مي‌كند: اين موضوع به زودي و تا يك هفته آينده به صورت بسته حمايتي از توليد و صنايع شير خام تصويب خواهد شد و منافع توليد‌كنندگان شير و همچنين درخواست‌هاي صنايع لبني مد نظر خواهد بود. البته به گفته يك منبع آگاه در وزارت جهاد كشاورزي اين بسته حمايتي كه معاون وزير وعده مي‌دهد، طرحي خام و به اصطلاح نپخته است و اين طرح نيز مانند خريد شير تعاوني‌ها در نيمه راه رها شده و قطعاً در هيئت دولت به تصويب نمي‌رسد.
ركني تأكيد مي‌كند: توليد‌كنندگان محصولات لبني براي خريد شير 1440 توماني، موضوع افزايش قيمت محصولات خود را مطرح مي‌كنند و دولت هم به نياز بخش مصرف‌كننده توجه دارد كه در اين بسته حمايتي به منافع همه گروه‌ها اعم از توليد، فرآوري و مصرف‌كنندگان توجه خواهد شد.  وي مي‌افزايد: جزئيات اين موضوع پس از تصويب اطلاع‌رساني خواهد شد و توليد‌كنندگان شير خام و دامداران مشكلي از اين لحاظ نخواهند داشت.
معاون وزير جهاد كشاورزي بدون اينكه به شكست طرح خريد شير خام توسط تعاوني‌ها در سال گذشته اشاره‌اي كند از افزايش صادرات شير خشك خبر داده و مي‌گويد: براي صادرات هم برنامه‌ريزي مي‌كنيم و حمايت از بخش توليد در حمايت دولت است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن