تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814698489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یاد خدا نسخه شفابخش برای خُسران های بی پایان دنیا است


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: بسیاری از متدینان و بزرگان دین و اولیای الهی حتی در مواجهه با مرگ عزیزان خود، جزع و فزع نکرده و با صبر و تحمل، درد خود را تسکین می دهند و فردِ از دست داده را امانتی از سوی خداوند می دانند که از آنها گرفته شده است.

به گزارش تراز ،حجت الاسلام مصطفی آزادیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سوال که هنگام مواجهه با مشکلات و غم و اندوه چه رویکردی را می توان برای کسب آرامش اتخاذ کرد، گفت: برای هضم مشکلات و تحمل ساده تر آنها چند اقدام لازم است انجام شود تا بتوان با رنج های زندگی کنار آمد.وی ادامه داد: نخست آن که انسان باید نگاه کلی به جهان داشته و سراغ معنای آن رفته و معنای زندگی و جهان را بفهمد؛ اگر فرد باور خود را در خصوص جهان، انسان و زندگی مطابق با تلقی دین کند، اولین گام را در این راستا برداشته و می تواند راحت تر با مشکلات خود مواجه شود، بنابراین جهان بینی، انسان شناسی و معناداری جهان اگر به خوبی درک شود و شناخت در این زمینه افزایش یابد، قوی تر می توان در برابر مشکلات و اندوه ها ظاهر شد.حجت الاسلام آزادیان تصریح کرد: این شناخت این گونه حاصل می شود که انسان در نگاه خود به جهان، خدا، معاد و .. باور کند که در این دنیا وظیفه ای داشته و جهان با خوبی و بدی و سردی و گرمی همراه است لذا باید تذکر یافته و بداند رنج دنیا گذراست و در پی این شناخت، دردها و آلام خود را تسکین دهد.عضو گروه فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: یکی از مباحثی که امروز بسیار مطرح می شود و متاسفانه برخی از روشنفکرانِ دگراندیش و مادی گرا به آن دامن می زنند و ترجمه نامطلوبی از آن دارند، معناداری جهان است؛ اینکه دنیایی که در آن زندگی می کنیم هدفی نداشته و این گونه دچار پوچ انگاری می شوند.وی در ادامه به دلیل این باور اشاره کرد و گفت: باور به این مساله بدان علت است که آنها نتوانسته اند این جهان را به خوبی بشناسند و معنادار بودن آن را اندیشه کنند در حالیکه این جهان دارای خدایی است و هدف او از خلقت، حکیمانه است اما این روشنفکرانِ دگراندیش هدفی برای جهان ترسیم نکرده و تولد و زندگی و مرگ را امری پوچ و بیهوده و بی هدف تلقی و ترویج می کنند.به گفته وی در مقابل این تفکر، اندیشه دینداران و پیروان ادیان توحیدی است که آنها دنیا را دارای معنا دانسته و تمامی جنب و جوش ها، سیر تاریخی پدیده ها، حرکات و رفت و آمدها را در چارچوب معنای خاصی تعریف کرده و آفرینش عالم و انسان را بی هدف ندانسته و به طور حتم اگر مطابق چارچوب توصیه شده در دین حرکت کنند،- به لحاظ شناخت خود و جهان و آگاهی و بینش و ایمان به این مسائل-، می توانند در برخورد با مشکلات آرامش داشته و تحمل بهتری داشته باشند.مولف کتاب «ادیان و عرفان» اضافه کرد: بنابراین، مشاهده می کنیم بسیاری از متدینان و بزرگان دین و اولیای الهی حتی در مواجهه با مرگ عزیزان خود، جزع و فزع نکرده و با صبر و تحمل، درد خود را تسکین می دهند و فردِ از دست داده را امانتی از سوی خداوند می دانند که از آنها گرفته شده و در آینده ای نه چندان دور به او خواهند پیوست، چرا که همه در این عالم موقت زندگی خواهیم کرد و به صاحب اصلی خود بازخواهیم گشت اما اگر این اعتقاد و ایمان راسخ نباشد، دنیا در نظر انسان پوچ و بیهوده می آید و با مرگ یکی از اطرافیان، صبر و تحمل به طور کامل از دست او می رود.وی گام دوم را در مواجهه با هجوم مشکلات و اندوه در زندگی توجه به احساسات درونی و عواطف و احساسات دانست و ابراز کرد: گاه سفر کردن برای زیارت قبور ائمه (ع) و بزرگان دین، قرائت قرآن، اقامه دو رکعت نماز و دعا و توسل به اهل بیت علیهم السلام بهترین تسکین برای درد انسان خواهند بود که این امر به درونیات هر فرد باز می گردد.حجت الاسلام آزادیان گام سوم را مشورت و دیدار با دوستان عنوان کرد و افزود: گاه در حمله اندوه و غصه به انسان، دیدار با  برخی از افراد و صحبت کردن و مشورت خواستن از آنها، حس و حال خوب و سبکی به فرد می دهد که می تواند درد او را تسکین داده و صبر و طاقت او را افزایش دهد؛ همان طور که در سوره مبارکه عصر اشاره شده است انسان دائم در حال زیان و خسران است که البته این زیان تنها مسائل مادی نیست و به امور باطنی نیز باز می گردد.عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در همین سوره مبارکه (والعصر) ایمان و دیدار دوستان باایمان وسیله ای برای محفوظ ماندن از خسران عنوان شده است و خداوند توصیه به صبر را توسط مومنان به یکدیگر عامل فلاح و رستگاری می شمارد و توصیه به حق را عامل دیگری در این راستا معرفی می کند و مطابق با این آیه اگر انسان باور کند، خداوندی هست که قادر و توانا بر حل مشکل او بوده و از آن آگاهی دارد، می تواند صبر را در مقابل مشکلات پیشه خود کرده و رستگار شود و در خسران نماند.


منبع: 9دی



يكشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 16:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن