تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798181647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود حراج تهران به جیب چه کسانی می رود؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سود حراج تهران به جیب چه کسانی می رود؟
محمدرضا پارسا*، 17 خرداد 94

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۵
حکایت نقاشی و هنرمندان تجسمی هم از آن قصه های پر غصه روزگار است. تا چند سال پیش که اصلا کسی سراغی از اثر هنری نمی گرفت و اوضاع مالی هنرمندان تجسمی به مرحله بحران رسیده بود. کسی تابلوی نقاشی نمی خرید.از میان مردم هم آنهایی که تابلوی نقاشی دوست داشتند، دست بالا یک اثر کپی ارزان می خریدند و می زدند تنگ دیوار. فقط همان نقاش های قدیمی که از دوره قدیم ثروتی اندوخته بودند و با پول دربار یا ارث و میراث یا با هر روش دیگری توانسته بودند ثروتی بیندوزند ، هنوز نقاشی می کشیدند و جوانترها به کل این دندان لق را کشیده بودند و رفته بودند سراغ یک کار دیگر.وقتی پای دلال ها و مافیا به هنر باز شداما از چند سال پیش که حرف حراج کریستی و تهران و فروش آثار هنری و این موارد آمد وسط هنرمندان جان تازه ای گرفتند و به هوای این که لابد قرار است فرجی در کارشان حاصل شود سفت و سخت چسبیدند به کار. دوباره بازار آثار هنری داغ شد و جوانترها آمدند وسط میدان و شروع کردند به خلق آثار هنری غافل از اینکه برایشان کیسه دوخته اند و نه آش عوض شده و نه کاسه.. شاید به همین دلیل هم بود که این دوره جوشش و خلق نقاشی طولی نکشید..


اگرچه ظاهر ماجرا رونق در بحث هنر و تجسمی و این قبیل چیزها بود اما واقعیت چیز دیگری بود.چند نفر از افرادی که با دلالی آثار هنری و کارهای دیگری صاحب ثروت هنگفت شده بودند به این فکر افتاده بودند که با یک تصمیم کارشناسی شده وارد گود هنرهای تجسمی شوند. گودی بی رقیب که فضای بکری برای کارکردن داشت و می توانست برای آنها حکم گنج را داشته باشد. حالا آنها وارد این گود شده بودند و توانسته بودند گنج را بیش از آنچه تصور می کردند صاحب شوند.گنجی که حتی صندوقچه اش هم به هنرمندان تجسمی نمی رسید.اهرم فشار و گالری های زنجیره ایاین گروه توانستند با تاسیس چند گالری شبکه ای زنجیره ای و قدرتمند جهت اعمال نفوذ تشکیل دهند.یعنی این مجموعه گالری ها حکم اهرم فشار آنها را داشت. اگر کسی با آنها راه می آمد و آثارش را جهت فروش در حراجی ها با قیمت های بسیار کم و ناعادلانه به آنها می داد در آن گالری ها به او اجازه برپایی نمایشگاه می دادند .اگر هم راه نمی آمد و اثر نمی داد یا معترض می شد به سادگی توسط این شبکه قدرتمند بایکوت می شد.اما این که چرا اصرار داشتند در حراج های خارجی مثل کریستی شرکت کنند و بعد هم دوباره حراج تهران را تقویت کردند هم دلیل مهمی داشت.آنها با یک راهکار ساده می توانستند از طریق حراج ها ثروتشان را چندین برابر کنند.آنها به سرعت شروع به خرید آثار کردند. آثاری که در کنار سایر فعالیت هایشان برای حضور در حراج ها می توانستند روی آن سرمایه گزاری خوبی کنند.چند فرمول سادهروش کار به این صورت بود که مثلا برای همین حراج تهران به سراغ یک هنرمند می رفتند و یک اثر او یا چندین اثرش را یکجا می خریدند.در روش اول اثری را که مثلا هنرمند ۵ میلیون روی آن قیمت گذاشته بود را به قیمت یک میلیون تومان از هنرمند می خریدند .بعد شروع می کردند به مانور رسانه ای و بازاریابی روی این اثر.در نهایت هم همین اثر را در حراج با ترفندهایی که در آن کاملا توانمند هستند به قیمت ۱۰ میلیون تومان می فروشند.یعنی ده برابر پولی که به هنرمند و خالق آن اثر داده بودند.در روش دوم هم مثلا ده اثر از هنرمندی را که مجموعا قیمت بیست میلیون تومان روی آن گذاشته بود را جمعا به قیمت ۵ میلیون می خرند. بعد یکی از این آثار را در نمایشگاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان می فروشند.یعنی دو برابر قیمت کل آثار.از سوی دیگر بعد از چهار پنج ماه آثار او را در همان گالری های زنجیره ای که دارند با قیمت مثلا هر تابلو سه چهار میلیون تومان به نمایش می گذارند.کسانی هم که از نمایشگاه بازدید می کنند بی خبر از این بازی وقتی نگاه می کنند می بینند تابلویی که به حراج تهران رفته و در آنجا ده میلیون فروش رفته است حالا با سه چهار میلیون می تواند بخرد و...تازه اینها فقط دو روش ساده است که این جماعت با آن از بازار نقاشی ثروت زیادی به دست آورده اند.حالا هم که دیگر همه چیز حرفه ای تر شده است و حتی هنرمندان بقیه رشته ها بی آنکه بدانند این شعبده ها صرفا به خاطر سود کردن و ثروت اندوزی آن گروه است وارد میدان شده اند. به خیال این که دارند به هنرمندان تجسمی کمک کنند هرکدام یک گوشه کار را می گیرند و خبر ندارند که همه چیز به سمت افزوده تر شدن ثروت دلال ها و خصوصا همان گروه اصلی قدرتمند می روند و فقیرتر شدن هنرمندان و خالقان آثار.*مشرق







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن