تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833306205
جنگ های ستاره ای، فرزندان لوکاس
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جنگ های ستاره ای، فرزندان لوکاس
جنگ های ستاره ای علاوه بر تاثیرش روی بازاریابی و تجارت فیلم، تاثیر عمیقی بر فرهنگ آمریکایی گذاشت. این فیلم از هم گرایی ملی بعد از پایان جنگ ویتنام در دوران جیمی کارتر نهایت استفاده را کرد.
مجله همشهری سینما 24 - ترجمه اردوان شکوهی: جنگ های ستاره ای علاوه بر تاثیرش روی بازاریابی و تجارت فیلم، تاثیر عمیقی بر فرهنگ آمریکایی گذاشت. این فیلم از هم گرایی ملی بعد از پایان جنگ ویتنام در دوران جیمی کارتر نهایت استفاده را کرد. همان طور که جرج لوکاس پیش از همه متوجه شد، تماشاگران از جنجال و هیاهوی دهه ی 60 و ایفای نقش به عنوان هنرپیشه های یک صحنه ی تاریخی خسته شده بودند و مسائلی که زمانی برایشان جذابیت داشت دیگر رنگ باخته بود.
بلاک باسترها باید چیزی برای ارائه به هر کس داشته باشند و جنگ های ستاره ای هم مثل پدرخوانده، جن گیر و آرواره ها، چنین کرد و پیام های گیج کننده و غالبا ضد و نقیضی هم رای چپ و هم برای راست فرستاد؛ هم برای نسل جنگ که در دوران ویتنام زندگی کرده بود و هم برای نسل بعد که جنگ تنها برایش خاطره ای مبهم بود. از یک سو، جنگ های ستاره ای با وجود خیزش افسانه ای مشهورش در شروع فیلم- «کهکشان بسیار دور»- آن قدرها هم که به نظر می رسید از ویتنام دور نبود.
لوکاس از نظر شخصیتی بیشتر محافظه کار- محتاط، مخالف مواد مخدر، و اساس غیرسیاسی- بود؛ اما روحیه ی همیشه ضداقتدارگرایش و جدال های فراوانش با استودیوها ناگزیر نام او را به عنوان فرزند خرده فرهنگ، فرزند کارلوس کاستاندا و تام هیدن مطرح کرد. اگر همان طور که لوکاس خودش اصرار داشت امپراتور فیلمش ریچارد نیکسون بود، تریلوژی او می توانست به عنوان تمثیلی دیگر هم تعبیر شود؛ تمثیلی هرچند بعید اما شفاف از دهه ای متلاطم که کارگردان در آن به بلوغ رسیده بود.
آن امپراتوری گسترده و مقتدر تنها می توانست ایالات متحده (مشخص تر از آن، هالیوود) باشد و دارودسته ی شورشیان ژنده پوش با آن سلاح های ابتدایی و عجیب و غریب، همان ویت کُنگ ها (یا نسل طلایی کارگردان های هالیوود نوین). آنچه در جنگ های ستاره ای تلویحا به آن اشاره شد، در سکانس Moon of Endor در قسمت سوم تریلوژی، بازگشت جدای، خود متن شد.
جایی که ایووک های کوچک پشمالو با سنگ و چوب به جنگ پارتیزانی شان با دستگاه های نظامی پیشرفته ی امپراتوری در اعماق جنگل ادامه می دهند؛ به مثابه ی قدرت مردمی که در برابر تکنولوژی انسانی پیروز هستند؛ همان چیزی که شعارهای تبلیغاتی نسل جنگ در دهه ی 60 دنبال آن بود.
از سوی دیگر، کرنش مخالفان تکنولوژی در برابر جنگ های ستاره ای، در جای جای شمایل پالوده و از نقطه نظر تکنولوژیکی پیشرفته ی خود فیلم وجود داشت. همان طور که جان میلیوس (فیلمنامه نویس و کارگردان) به درستی اشاره می کند: «جنگ های ستاره ای بچه ها را از باقی مانده ی خرده فرهنگ درآورد و آنها را دوباره به تکنولوژی آمریکایی علاقه مند کرد.»
لوکاس می دانست قراردادهای ژانری و سینمایی به یک مجموعه فرضیات مشترک مبتنی بر رضایت توده ی تماشاگران متکی هستند که از آن قراردادها در دهه ی 60 به شدت تخطی شده. او این ارزش ها را دوباره خلق و دوباره تایید می کرد و جنگ های ستاره ای با بنیادگرایی اخلاقی مانوی اش، با کلاه های سفید و کلاه های سیاهش، به ارزش های نخ نماشده ای چون قهرمان گرایی و فردگرایی جلوه ای نو بخشید.
در عین حال بعد از نیم دهه تولید فیلم های شخصیت محور یا مضمون محور با پایان های غم انگیز و روایت های گسسته با فلاش بک ها و سکانس های رویایی روان گردان، لوکاس دوباره از لذت داستان گویی سرراست و بی کنایه در کنار شخصیت های دوبعدی قابل قبولی که ماجراهایشان پایان خوشی داشت دفاع کرد. همان طور که آلن لد جونیور، مدیر کمپانی فوکس می گوید: «لوکاس به مردم نشان داد که باز هم می توان کاملا با یک فیلم درگیر شد؛ می توان فریاد زد، جیغ کشید، تشویق کرد و واقعا با فیلم همراه شد».
اما حتی احیای روایت هم هدف جنگ های ستاره ای نبود. این درست که صحنه های فیلم مانند مهره هایی در سرتاسر یک «ریسمانِ به آسانی قابل رویت» ردیف شده بود، اما این مهره ها بود که اهمیت داشت به ریسمان. لوکاس می گوید: «من نماینده ی سینمای خالص هستم. علاقه ی چندانی به روایت ندارم. دیالوگ معنی چندانی در هیچ یک از فیلم هایم ندارد. یک فیلمساز به شدت تصویری هستم؛ فیلمسازی که بیشتر سراغ احساسات می رود تا عقاید و نقطه نظرات».
نبوغ لوکاس در زدودن ایدئولوژی مارکسیستی از تدوین استادی چون آیزنشتاین، یا زدودن نیش و کنایه ی انتقادی از تدوین فیلمساز آوانگاردی چون بروس کانر، و وصل تکنیک مونتاژ آنها به سینمای عامه پسند آمریکایی بود. جنگ های ستاره ای پیشگام در سینمای لحظه ها بود؛ پیشگام در سینمای تصاویر؛ پیشگام در سینمای مبتنی بر واکنش فزاینده ی احساسات در تماشاگر، فارغ از داستان.
به همین خاطر هم هست که جنگ های ستاره ای به خوب قابل برگردان به بازی های ویدئویی شد. این فیلم خیزشی زودهنگام به دهه های 80 و 90 بود؛ خیزشی پیشگویانه به دوره ی موزیک ویدئوهای بدون روایت، و دستگاه های پخش ویدئو که به کاربران اجازه می داد تا فیلم ها را بدون روایت ببینند و تنها با فشردن دگمه ی فست فوروارد سراغ قسمت های نفس گیر اکشن بروند.
لوکاس و اسپیلبرگ با درنظر گرفتن همه ی اینها، تماشاگران دهه ی 70 را که با رژیم غذایی فیلم های اروپایی و فیلم های هالیوود نوین رشد چشم گیری کرده بودند به سادگی های بی غل و غش دوران طلایی فیلم ها پیش از دهه ی 60 بازگرداندند؛ همان دوران طلایی ای که لوکاس به خوبی در دیوارنوشته های آمریکایی یادبود آن را نگاه داشته بود. لوکاس و اسپیلبرگ پیشروی را در بازگشت به عقب دیدند و در بحبوحه ی دوران هالیوود نوین، فیلم هایی ساختند که آینه ای مقابل فیلم های همتایانشان بود.
همان طور که پالین کیل پیش از همه متوجه شد، آنها کودک درون تماشاگر را بیدار می کردند، از او دوباره یک کودک می ساختند و سپس در صدا و تصویری تماشایی- عاری از کنایه، خودافشاگری زیبایی شناسانه و بازتاب انتقادی- غرقش می کردند.
این طور بود که جنگ های ستاره ای چشم انداز سینمای محبوب عامه را دوباره ترسیم کرد. این طور بود که جنگ های ستاره ای آینده را چنان برای خود تضمین کرد که تریلوژی آن می توانست در 1997، در اکران مجدد در دو هزار سالن سینما، 250 میلیون دلار بفروشد. اکران مجدد پدرخوانده در همان سال- فیلمی که با فاصله ای کهکشانی بسیار بهتر از جنگ های ستاره ای است- در مقایسه با جنگ های ستاره ای توفیقی نداشت. ما فرزندان لوکاس هستیم نه کاپولا.
به بیانی ساده، موفقیت جنگ های ستاره ای همراه با شکست نیویورک، نیویورک بدین معنی بود که نوع فیلم هایی که لوکاس (و اسپیلبرگ) ساختند جایگزین نوع فیلم هایی شد که اسکورسیزی ساخت. اسکورسیزی می گوید: «جنگ های ستاره ای آمد. اسپیلبرگ آمد.
کار ما تمام شد». و ویلیام فریدکین می گوید: «جنگ های ستاره ای راه را بر تمام سلایق و ذائقه های دیگر بست. اتفاقی که با جنگ های ستاره ای افتاد مثل زمانی بود که مک دونالد جای پای خود را محکم کرد و ناگهان طعم غذای خوب ناپدید شد. حالا در دوران یک انقلاب معکوس هستیم. همه چیز در حال عقب گرد به سیاه چاله ای بزرگ و نفرت انگیز است».
لوکاس طبیعتا این نقطه نظر را که جنگ های ستاره ای فیلم های آمریکایی را نابود کرد، رد می کند. او به سیاست قطره چکانی دوران ریگان اشاره، و تا حدودی متناقض بحث می کند که فیلم ها بهتر از همیشه هستند: «جنگ های ستاره ای نه صنعت فیلمسازی را کشت و نه این صنعت را تا حد مخاطبان کم سن و سال تقلیل داد. فیلم های پاپ کورنی همیشه حاکم بوده اند. اگر این فیلم های پاپ کورنی خوب نیستند، چرا مردم به تماشایشان می روند؟
چرا جامعه این قدر احمق است؟ این تقصیر من نیست. من هم مثل استیون فقط متوجه شدم مردم دوست دارند چه چیزهایی در سالن سینما ببینند و ما دنبالش را گرفتیم». بلاک باسترها به فیلم های جمع و جورتر با مضامین جدی کمک می کنند؛ درست همان طور که موفقیت جنگ های ستاره ای، آلن لد جونیور را مجاز کرد تا چند فیلم رابرت آلتمن را تهیه کند. لوکاس می گوید: «مردم فراموش می کنند که یک اکولوژی وجود دارد؛ چرخه ای از "روابط هم زیست محور در صنعت فیلمسازی” که شما در آن به فیلم هایی نیاز دارید که پولساز باشند تا بتوانید روی فیلم هایی سرمایه گذاری کنید که بالقوه فروشی برایشان متصور نیستید.
از فروش یک و نیم میلیارد دلاری تریلوژی جنگ های ستاره ای، نیمی از آن، حدود هفتصد میلیون دلار، نصیب صاحبان سینماهای نمایش دهنده را ساختند. زمانی که آنها این حجم از سالن های سینما را در اختیار داشتند، مجبور بودند فیلم هایی را برای نمایش در آنها رزرو کنند. به این معنی که فیلم های هنری که پیش از این در مکان هایی کوچک وسط ناکجاآباد نمایش داده می شدند، ناگهان از سالن های اصلی سر درآوردند و شروع به پولسازی کردند.
با این کار، میراماکس و فاین لاین به وجود آمدند و استودیوها علاقه مند شدند. حالا شما این صنعت "فیلم هنری آمریکایی” واقعا پیشرفته و پررونق را دارید که بیست سال پیش وجود نداشت. بنابراین، من به نوعی صنعت فیلمسازی هالیوود را نابود کردم، اما با امکان ساخته شدن فیلم های فرهیخته تر آن را نابود کردم، نه با کودکانه کردن فضای فیلم ها».
اسکورسیزی و آلتمن دیدگاه تاریک تری دارند. اسکورسیزی می گوید: «آنها برخلاف ادعایشان به همه ی چیزهای دیگر کمک نمی کنند. آنها خودشان همه چیز هستند. کل داستان همین است. آدمی که حرفی برای گفتن در فیلم داشته، مجبور شده با پنجاه دلار فیلم بسازد. آنها هرچیز دیگری را در نطفه خفه می کنند».
آلتمن [در 1997] می گوید: «تابستان گذشته می خواستم فیلمی برای تماشا در سالن سینما انتخاب کنم. به دو مولتی پلکس در بورلی هیلز رفتم. همه جای دنیای گم شده، هواپیمای محکومان، عروسی بهترین دوستم و تغییر چهره نشان می دادند. فیلمی میانشان نبود که شخصی فرهیخته بتواند بگوید: "اوه، من می خوام این فیلم رو ببینم”. سینما فقط به یک پارک سرگرم کننده ی بزرگ تبدیل شده. این مرگ سینماست».
مارشالوکاس، همسر سابق جرج و یکی از تدوینگران جنگ های ستاره ای هم با این دیدگاه موافق است که ببست سال بعد از ساخته شدن این فیلم می گوید: «حالا دیگر از صنعت فیلمسازی در آمریکا متنفر شده ام. امروزه فیلم های خوب بسیار کمی تولید می شوند و قسمتی از وجود من فکر می کند که جنگ های ستاره ای مسئول سوق دادن این صنعت به حال و روز فعلی اش است. احساس خوبی در این باره ندارم».
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
نقد و بررسی پیشنمایش نسخه جدید جنگهای ستارهای
جدای از عظمت و محبوبیت افسانهای سهگانه اول سهگانه دوم که پیشدرآمد سهگانه اول بود هواداران را بشدت ناامید کرد هر چه تا امروز به این فرنچایز ربط داشته با استقبال خوب مخاطبان روبهرو شده است نمونه بارز آن بازیهای ویدئویی ساخته شده براساسبه همت برنامهسازان سمنانی انجام شد خاطراتی از 4 ستاره پرفروغ در سیمای سمنان/ بازگویی وقایع جنگ با زبان هنر
به همت برنامهسازان سمنانی انجام شدخاطراتی از 4 ستاره پرفروغ در سیمای سمنان بازگویی وقایع جنگ با زبان هنرخاطراتی از چهار ستاره پرفروغ دوران دفاع مقدس در مستندهایی از سیمای مرکز سمنان بازگو شد به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان سیمای مرکز سمنان با همکاری ستاد کنگره بزرگداشت 3 هزارکارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» در گفتگو با فارس خودمان را سرباز جبهه جنگ نرم میدانیم/جنگ اصلی در حو
کارگردان انیمیشن شاهزاده روم در گفتگو با فارسخودمان را سرباز جبهه جنگ نرم میدانیم جنگ اصلی در حوزه فرهنگ استهادی محمدیان گفت تلاش کردیم که به تعبیر مقام معظم رهبری به جنگ نرمی که علیه ما وجود دارد توجه کنیم درست است که سال ها از جنگ که به ما تحمیل شد می گذرد اما باید باور کنیمانوری در گفتوگو با فارس: رهبر انقلاب به رمان «جاده جنگ» لطف داشتند/ نگارش جلد دوازدهم آغاز شد
انوری در گفتوگو با فارس رهبر انقلاب به رمان جاده جنگ لطف داشتند نگارش جلد دوازدهم آغاز شدمنصور انوری ضمن اشاره به بازدید رهبر انقلاب و جویا شدن از رمان جاده جنگ گفت ایشان همیشه لطف داشتهاند و مجلدات قبل را خواندهاند و ظاهرا پیگیر چاپ جلدهای تازه بودند منصور انوری نویسنده رم«عشق و جنگ» افشین شاهرودی رونمایی میشود
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۰ مراسم رونمایی از کتاب عشق و جنگ تازهترین مجموعه شعرهای دیداری افشین شاهرودی عصر سهشنبه 12 خرداد در خانه هنرمندان برگزار میشود به گزارش ایسنا در این مراسم بخشهایی از این مجموعه که به صورت تصویر متحرک در لوح فشرده همراه کتاب و با صدای شاعر اجرانگاهی به رمان «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» تصویری صحیح از داعش و باورهایشان در یک رمان/ این یک اعدام
نگاهی به رمان پسران دوزخ فرزندان قابیلتصویری صحیح از داعش و باورهایشان در یک رمان این یک اعدام مذهبی است رمان پسران دوزخ فرزندان قابیل نوشته مجید پورولی کلشتری است و نویسنده در آن تصویری صحیح از باورهای گروه داعش را به مخاطی نشان میدهد که آن را نشر عماد فردا منتشر کرده است خفرش قرمز در دل خرابههای جنگ
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ فیلمسازان فلسطینی فرش قرمز جشنواره خود را در میان خرابههای حاصل از جنگ با رژیم اشغالگر قدس پهن کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه شجاعیه در نوار غزه هنوز پس از گذشت هشت ماه از آخرین درگیریها با رژیم صیهونیستی سر و سامان نگرفته امامعرفی نخبگان حافظ قرآن در «ستاره ها»
معرفی نخبگان حافظ قرآن در ستاره ها ستاره ها که به معرفی نخبگان حافظ قرآن کریم می پردازد به روی آنتن شبکه قرآن سیما رفت به گزارش جوان به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن سیما ستاره ها عنوان برنامه ای گفتگو محور می باشد که ضمن معرفی مفاخر حافظان قرآن با دعوت از ایشان در احمایت هنرمندان و ورزشکاران از کودکان قربانی جنگ / کمپینی با شعار "دنیا لبخندت را کم دارد"
حمایت هنرمندان و ورزشکاران از کودکان قربانی جنگ کمپینی با شعار "دنیا لبخندت را کم دارد" نمایشگاه کمپین عروسکهای خاموش در موزه صلح تهران برگزار می شود به گزارش فرهنگ نیوز عروسکهای خاموش عنوان جریانی خودجوش و مردمی است که با ساخت عروسکهای پارچه ای توسط مردم با بیانیدر هفتمین شب شعر ترانگیزان نوای قافیه و ردیف روزهای جنگ در خرمشهر میپیچد
در هفتمین شب شعر ترانگیزاننوای قافیه و ردیف روزهای جنگ در خرمشهر میپیچدهفتمین شب شعر ترانگیزان هم زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهر برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس ترانگیزان هفتم که با محوریت خرمشهر برگزار می شود میزبان شاعرانی است که قرار است آثار خود را با موضوبايد زنده بمانی/ جنگ را دوست ندارم
ژرار دوپارديو در جشنواره كن بايد زنده بمانی جنگ را دوست ندارم شناسهٔ خبر 2667311 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۰ هنر > سینمای جهان بازيگر مشهور فرانسوی که در جشنواره کن حضور دارد درباره مسایل مختلفی با خبرنگاران صحبت کرد از اختلاف بین اکراین و روسیه گفت و پسری که چند سال پیش ابرد پیت با «جنگ جهانی زد» بازمیگردد
برد پیت با جنگ جهانی زد بازمیگردد شناسهٔ خبر 2667110 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۵ هنر > سینمای جهان فیلم جنگ جهانی زد با بازی برد پیت سال ۲۰۱۷ راهی سینماها میشود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی قسمت دوم فیلم سینمایی جنگ جهانی زد که پیش از این اعلام شده بود ساخرشادتها در طول جنگ از روحیه امام(ره) سرچشمه میگرفت | خبرگزاری ایلنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رشادتها در طول جنگ از روحیه امام ره سرچشمه میگرفت علی جنتی در مراسم میثاق با آرمانهای بنیانگذار انقلاب بیان کرد حضرت امام با اجرای فقه پویای شیعه اسلام را توسعه داد و منادی وحدت امت اسلامی شد به گزارش خبرنگار ایلنا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسموسیقی، مرهمی برای زخمهای جنگ
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ لوریس هویان یادداشتی دربارهی شرایط ارکستر سمفونیک ملی عراق بعد از جنگ و رهبر این ارکستر کریم وصفی منتشر کرد این رهبر ارکستر و استاد دانشگاه در یادداشتی که در اختیار بخش موسیقی ایسنا قرار داده آورده است پس از بمباران منطقهی سکونتش کنار فاجعهسخنگوی ارشاد: تالار وحدت جای جنگ شادی نیست
سخنگوی ارشاد تالار وحدت جای جنگ شادی نیست فرهنگ > مدیریت فرهنگی - مهر نوشت سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد تالار وحدت باید در اختیار اجراهای هنری با کیفیت قرار گیرد و به ویژه این تالار محل اجرای جنگهای شاد و موسیقی پاپ نیست حمید نوش آبادی سخنگویجنگ نرم باورها، اعتقادات و هویت دینی ما را نشانه رفته است
مسوول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا جنگ نرم باورها اعتقادات و هویت دینی ما را نشانه رفته است سبزوار - ایرنا - مسوول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا گفت جنگ نرم باورها اعتقادات و هویت دینی و اسلامی ما را نشانه رفته است حسین یکتا چهارشنبه شب در نخستین همایش فعالان فرهنگی سبزوار به شهمه فرزندان معلول «لیلا بلوکات»/ عکس
همه فرزندان معلول لیلا بلوکات عکس تاریخ انتشار سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 14 37 | شماره خبر 1965688203672710644 تعداد بازدید 5 پ پ لیلا بلوکات بازیگر مشهور و معروف سینما و تلویزیون ایران با انتشار تصویری در صفحه شخصی اش درمورد هشت فرزند معلولی که به سرپرستی قبول کرده است-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها