تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831863292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد محمدرضایی در گفت‌وگو با فارس: تحلیل امام خمینی(ره) از فلسفه ساده و همه‌فهم بود/ ویژگی‌های تفکر فلسفی امام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمد محمدرضایی در گفت‌وگو با فارس:
تحلیل امام خمینی(ره) از فلسفه ساده و همه‌فهم بود/ ویژگی‌های تفکر فلسفی امام
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: امام خمینی(ره) با رفتار عملی خود نشان دادند که علاقه‌مند به فلسفه هستند و فلسفه مخالف با اسلام نیست، بلکه عقلانیت فلسفی عین اسلام است.

خبرگزاری فارس: تحلیل امام خمینی(ره) از فلسفه ساده و همه‌فهم بود/ ویژگی‌های تفکر فلسفی امام



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از ابعاد شخصیتی و تفکری بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران توجه به بعد فلسفی و عرفانی است با وجود مخالفت‌های بسیار در حوزه‌ها ایشان به راه خود ادامه دادند. محمد محمدرضایی معتقد است که روش و منش حضرت امام امروز می‌تواند برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها درس باشد. وی می‌گوید: بنده خودم تا آنجا که ممکن است در کلاس‌های دانشگاه دیدگاه‌های ایشان را مطرح می‌کنم حتی چه دیدگاه‌های جدید و نویی را مطرح کردند که فکر نکنم به ذهن کسی خطور کرده باشد، یعنی نکات بدیع و نوآورانه‌ای را دارند که ما باید با تأمل بیشتر این نکات را به نسل بعد منتقل کنیم، بنده پیشنهادم این است که متفکران و اندیشمندان دائم تفکرات فلسفی و عرفانی امام را به روز کنند و با زبان روز مطرح کنند و ان‌شاءالله که نسل جوان ما بتواند از این تاملات و تفکرات کمال استفاده را ببرد. مشروح گفت‌وگو با محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران را در ادامه می‌خوانیم: *اگر بخواهیم درباره برخی ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی تفکر امام خمینی (ره) توضیحاتی ارائه دهیم، ابتدا به بحث اساتید بزرگوار امام بپردازیم. ایشان چه تأثیری از اساتیدشان پذیرفتند؟ -در ابتدای بحث، رحلت رهبر کبیر انقلاب را به همه علاقه‌مندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که به جانشین صالح آن امام، مقام معظم رهبری توفیق بدهد که راه ایشان را ادامه دهند. همانطور که می‌دانیم اندیشه و شخصیت امام راحل ابعاد مختلفی دارد از بعد فلسفی و فقهی گرفته تا بعد اندیشه‌ای، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی مشخص است. سخن گفتن در باب این شخصیت بزرگ بسیار دشوار است اما بنده به سهم خود تلاش دارم قطره‌ای از اقیانوس بیکران علم آن حضرت را مطرح کنم. اساتید برجسته امام خمینی (ره) چند استاد بزرگوار بودند که در شخصیت فلسفی ایشان نقش داشتند، نخست مرحوم آیت‌الله آشیخ محمدعلی شاه‌آبادی که در حوزه عرفان در خدمتشان تلمذ می‌کردند و کتاب‌های عرفانی را فرا می‌گرفتند، شخصیت دیگر مرحوم آیت‌الله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی که امام مدت چهار سال شرح منظومه را خدمت ایشان تلمذ می‌کنند، شخصیت دیگری که باز بر امام تاثیرگذار بودند مرحوم آیت الله حاج میرزا علی اکبر حکمی یزدی بودند که ایشان هم بخشی از حکمت و ریاضیات و نجوم را محضرشان تلمذ کردند، در حوزه عرفان عملی هم در خدمت آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی علم‌آموزی می‌کردند، این شخصیت‌ها بر تفکر فلسفی و عرفان امام راحل بسیار نقش آفرین بودند. *در حوزه فلسفه چطور؟ -همانطور که گفتم خدمت آیت‌الله رفیعی قزوینی شرح منظومه خواندند، پس از آن امام خود یک مدرس و عالم به مسائل فلسفی شد و شرح منظومه و اسفار را تدریس می‌کردند، تقریرات درس فلسفه ایشان در چند جلد از شرح منظومه، اسفار و ... چند تاثیر بر حیات فلسفی معاصر ما گذاشتند، یکی اینکه حضرت امام زمانی که فلسفه تدریس می‌کنند و آن را فرا می‌گیرند در واقع به علوم عقلی رسمیت می‌بخشند چرا که در حوزه‌ها یک گرایشی ضدیت با تفکر فلسفی و علوم عقلی وجود دارد، امام راحل خود از تفکری که خواندن این درس‌ها را حرام می‌دانست، بسیار آسیب دید. حتی کار را به آنجا می‌رساندند که خدایی نکرده آنها را به انحراف از تفکر اصیل اسلامی و حتی تهمت‌های ناروای دیگر به کسانی که به فلسفه می‌پردازند روا می‌داشتند. *علت این ضدیت با فلسفه چه بود؟ -مخالفان به این علت که حقیقت را درنیافتند، تصور می‌کردند اگر کسی فلسفه بخواند از مسیر اصیل اسلامی خارج شده، الان هم همینطور است. اینها معتقدند که نباید طلاب علوم دینی فلسفه بخوانند چرا که معتقدند باید علوم نقلی و کلامی را خواند درحالیکه ما می‌دانیم قرآن و روایات انسان را بسیار به تعقل و تدبر در نظام هستی دعوت می‌کند، در قرآن کریم ما زیاد مشاهده می‌کنیم که خداوند از انسان می‌خواهد بر آسمان‌ها و زمین و نفس انسانی تفکر کند، یکی از ویژگی‌های جهنمی‌ها این است که می‌گویند اگر ما تعقل می‌کردیم و گوش می‌دادیم اهل جهنم نبودیم! عقلانیت انسان، مهبط دین است لذا اگر تعقل و عقلانیت را در نظر بگیریم، با توجه به اینکه مهبط دین عقلانیت انسان است، برد کرده‌ایم اگر دینی بیاید خلاف عقلانیت و فطرت انسان باشد، نمی‌تواند ادامه پیدا کند لذا در روایات داریم که حتی هیچ امری از اوامر الهی نیست مگر اینکه خوبی در آن باشد. پس اگر عقلانیت انسان برسد اینکه مشهور است رمز جاودانگی دین در این است اما عده‌ای فهم صحیح ندارند تصور می‌کنند تفکر در نظام تکوین مخالف دین است. حال ما می‌بینیم ارسطو، افلاطون، فارابی و ابن سینا در نظام هستی تأمل کردند و به تفاسیر از نظام تکوین رسیدند، ما می‌خوانیم و اگر درست بود می‌پذیریم پس این مخالف شعار قرآنی نیست لذا اینها امام را مورد تهمت‌هایی قرار می‌دادند اما امام دست از راهی که انتخاب کرده بود، نکشیدند و جلوی این بدفهمی‌ها ایستادند و این را عملاً در درس‌های خصوصی فلسفه و عرفان خود نشان دادند، الان این کتاب‌هایی که چاپ شده محصول همان درس‌های ایشان است که ما از آنها استفاده می‌کنیم. تحلیل امام از فلسفه ساده و همه‌فهم بود پس امام به طور خلاصه با رفتار عملی خود نشان دادند که علاقه‌مند به فلسفه هستند و فلسفه مخالف با اسلام نیست بلکه عقلانیت عین اسلام است. *ویژگی‌های تفکر فلسفی ایشان چه بود؟ -ایشان مباحث بسیار سخت فلسفی را به صورت آسان بیان می‌کردند، بنده خودم بخشی از مطالب ایشان را نگاه می‌کنم واقعاً احساس میکنم مسائل بسیار سخت فلسفی که احتیاج به تأمل و تطبیق بسیار دارد، با تحلیل ساده و روشن آن را چنان قابل فهم می‌کردند که شاید کمتر کسی این طور تقریر کند لذا یکی از ویژگی‌های حضرت امام تقریر روان ایشان است. ویژگی دیگر اینکه این تقریرات را ایشان به دین انتساب می‌دادند، یعنی آیه و روایت را به گونه‌ای روایت می‌کند که برای انسان خیلی دلنشین و دلپذیر می‌شود با همین تقریرات و تأملات این کار را انجام می‌دادند. سیاست امام جدا از تأملات فلسفی نیست تفکر فلسفی چیزی جدا از تدبیر عملی ایشان نیست، سیاست ایشان جدا از تأملات فلسفی نیست، امام وقتی صحبت می‌کند می‌بینیم در بطن این صحبت‌ها مبنا و پایه‌اش تأملات فلسفی است همین که نظام عالم را دمادم وابسته به خدا می‌داند و خداوند را قدرت برتر می‌داند و از هیچ شخص و قدرتی ترسی ندارند اینها همه برمبنای فلسفی است، شما می‌بینید یک سیاست‌گذاری که مبانی فکری و عقیدتی‌اش درست نیست با مشکل روبه‌رو می‌شود ولی حضرت امام را مشاهده می‌کنیم که مثل کوهی در برابر قدرت‌ها می‌ایستد و علتش هم فلسفه درستی است که ایشان انتخاب کرده است. *تفکر فلسفی حضرت امام، امروز چگونه می‌تواند راهگشای حال و آینده ما باشد؟ - روش و منش ایشان امروز می‌تواند برای حوزه‌های علمیه ما و دانشگاه‌ها درس باشد بنده خودم تا آنجا که ممکن است در کلاس‌های دانشگاه دیدگاه‌های ایشان را مطرح می‌کنم حتی چه دیدگاه‌های جدید و نویی را مطرح کردند که فکر نکنم به ذهن کسی خطور کرده باشد، یعنی نکات بدیع و نوآورانه‌ای را دارند که ما باید با تأمل بیشتر این نکات را به نسل بعد منتقل کنیم، بنده پیشنهادم این است که باید متفکران و اندیشمندان دائم تفکرات فلسفی و عرفانی امام را به‌روز کنند و با زبان روز مطرح کنند و ان‌شاءالله که نسل جوان ما بتواند از این تأملات و تفکرات کمال استفاده را ببرد. انتهای پیام/ک

94/03/14 - 00:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن