تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843366003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقدی بر فیلم «تمشک» ساخته سامان سالور
وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست

تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 10:39 | شماره خبر : 1962401171683547975 تعداد بازدید: 1
پ پ









سینمای ایران روزهای عجیب و سردی را طی می‌کند. غم فیلمنامه هنوز سر راه هر کارگردانی است و تمشک نیز از ساخته‌های همین سینماست؛ یک داستان چند خطی که با وجود پرداختن به یک معضل جدی و تقریبا اجتماعی در گیر و دار پرداخت قصه بشدت ناتوان عمل می‌کند.


قضایا و بحران‌های اجتماعی بویژه موارد مربوط به کانون مقدس خانواده همیشه در سینما و ادبیات و هنرها از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ است، چنانچه ازدواج و فرزند‌آوری در سینمای درام اجتماعی کلا خود یک سرفصل بزرگ است. بر همین اساس «تمشک» نیز می‌خواهد یک حقیقت تلخ اجتماعی را بازگو کند. زوجی که هرگز قرار نیست به‌طور طبیعی باردار شوند، از روی استیصال به دنبال رحم اجاره‌ای می‌روند. هما و حمید به این در و آن در ‌می‌زنند و سرانجام به شخصی برمی‌خورند که می‌تواند مشکلشان را حل کند. او زنی به اسم رضوان است. همسرش زمینگیر است و اوضاع اقتصادی خانواده‌اش ضعیف. با این همه کار این‌ دو به سرانجام نمی‌رسد. در یک تصادف هما کشته می‌شود و حمید نیز حافظه‌اش را از دست می‌دهد. این در حالی است که جنین تازه سروشکل یافته در بدن رضوان در حال رشد است... سامان سالور پس از موفقیت فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» که دومین کار او بود؛ با ساخت تمشک، ششمین فیلم و احتمالا ضعیف‌ترین اثرش را ساخته است. او که سینما را با دستیاری بهرام بیضایی آغاز کرده بود خیلی زود به جرگه کارگردانان پیوست و سینمای درام اجتماعی را نیز برگزید. موضوع فیلم تمشک رحم اجاره‌ای است. تقریبا 10سالی است که این موضوع دیگر تابو نیست. حکم شرعی درباره آن صریح و آشکار شده و رسانه‌ها نیز به آن پرداخته‌اند. صداوسیما و مطبوعات این موضوع را دنبال کرده‌اند و عمده مردم با این موضوع آشنا هستند. پس می‌توانیم بگوییم موضوع فیلم تمشک یک اتفاق اجتماعی تقریبا به روز است که قطعا ارزش روایت سینمایی خواهد داشت. با این همه تمشک به دلیل نبود داستان درخور و فیلمنامه ویرانش، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. داستانک‌ها بشدت سطحی و شخصیت‌ها کلا پرت از واقعه جلوه‌گری می‌کنند. حتی به اندازه یک تله‌فیلم زورکی نیز برای تمشک نمی‌توان اعتبار هنری قائل شد. سکانس افتتاحیه فیلم را به یاد بیاورید؛ کشته شدن هما و از دست رفتن حافظه حمید. این اتفاق در اثر یک حادثه و یک صحنه تصادف روی می‌دهد. اما گویی هنوز سینمای 40 سال پیش است که با دم‌دست‌ترین ابزارها صحنه‌ای چنان مهم آن هم در ابتدا شروع قصه، چنین آبکی سروشکل می‌گیرد. سینمای درام اجتماعی محتاج نظام ژانر است. کاراکتر قصه را می‌گوید و زمان و مکان داستانک‌ها را در خود پرداخت می‌کند. در تمشک کاراکتر واقعی وجود ندارد. آن هم وقتی قرار است شما فیگور کارگردانی را بگیرید که داستانتان غیرخطی است دیگر همه چیز به هم می‌ریزد. مهدی پاکدل و نیکی کریمی در نقش‌های حمید و هما و مهران احمدی شدیدا غیرواقعی و ضعیف کار کرده‌اند و شاید فقط سهم رضوان را باید بزرگ و پررنگ درنظر گرفت؛ نقشی که سمیرا حسن‌پور ایفا کرده است. شاید هم این بازیگران به دلیل فیلمنامه پر از سکته و نقص، هیچ جایی برای پرداخت کاراکترشان پیدا نکردند. زمان و مکان نیز در فیلم گنگ و بی‌منطق و نامفهوم است. چرا منطقه‌ای کوچک در شمال ایران لوکیشن داستان است؟ اتفاقی خاص قرار است بیفتد؟ رحم اجاره‌ای در شهرهای بزرگ که بیشتر سروصدا و نمود دارد تا در یک منطقه سنتی شمال کشور! این‌که شما در مقام تماشاگر هرگز هیچ احساسی نسبت به مکان فیلم تمشک که در شمال روی می‌دهد، پیدا نمی‌کنید. داستان نازایی و ناباروری به عنوان یک معضل اجتماعی و کمک و مساعدت به نیازمندان آن می‌تواند دارای قداستی عظیم باشد. می‌شود هر حرکت فرهنگی درخور را در این باره ارج نهاد، ولی حقیقتا تمشک این اصالت را ندارد که بخواهد در این باره حرفی برای گفتن داشته باشد. داستانک‌ها پاره پاره و غیرمنطقی سر و شکل می‌گیرد و کارگردان هیچ پاسخی برای هیچ رفتاری از سوی کاراکترهای آفریده‌ شده‌اش ندارد. هما می‌میرد. حمید به فراموشی دچار می‌شود، اما راست راست مثل یک آدم عادی زندگی می‌کند و ناگهان یک روز حافظه‌اش برمی‌گردد... سینمای درام اجتماعی احتمالا مقدس‌ترین و از سوی دیگر پراستفاده‌ترین ژانر سینمای ایران است که متاسفانه عمدتا حرفی عمیق نیز برای گفتن نداشته و تمشک نمونه به‌روز آن است. قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 10:39 | شماره خبر : 1962401171683547975 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن