تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820212877
فیلم "نهنگ عنبر" واقعا ارزش دیدن دارد!
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نهنگ عنبر روایت زندگی شخصی به نام ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) است، درچهار دهه با زبانی طنز و کمدی است.
نهنگ عنبر روایت زندگی شخصی به نام ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) است، درچهار دهه با زبانی طنز و کمدی است. و البته گزنده و اجتماعی ؛ در میان انواع تزها و مسلک ها و جدال بین سینمای روشنفکر و سینمای عوامانه، اعتراف میکنم هنگام تماشای نهنگ عنبر پس از مدت ها از حضور در سینما لذت بردم.
خصوصا یک ساعت ابتدایی فیلم که ریتم مناسبی دارد، هم لبخند به لب می آورد هم این لبخند گران نیست و به هر قیمتی ایجاد نشده، سامان مقدم کارگردانی است که هیچگاه دغدغه های اجتماعی رهایش نکرده و در تازه ترین ساخته اش معشوقه ای به نام رویا(مهناز افشار) خلق کرده که چیزی نزدیک به چهار دهه هرگاه که به ارژنگ احتیاج پیدا میکند دلبری می کند ومی رود تا دفعه ی و بعدی و احتیاج بعدی... اگر از داستان نمادین فیلم توقیف شده ی مقدم (صدسال به این سالها) اطلاع داشته باشید نهنگ عنبر هم به نظر نمادین و اجتماعی به چشم می آید،این نام رویا و این چهار دهه و این رجوع به ارژنگ به وقت احتیاج و ...
با فیلمی مواجه ایم که زبان طنزش منحصر به لودگی و زیر پا گذاشتن خط قرمزهای اخلاقی نیست ، فیلم با بهره گیری از ترانه های پاپ خاطره انگیز و مردمی دهه های گذشته علاوه بر اینکه با خلق صحنه های دلپذیر جذابیت ایجاد می کند با تماشاچی ایجاد صمیمیت می کند، این صحنه های دلپذیر را دست کم نگیرید. تماشاچی سینمای ایران بارها نشان داده که دلبسته ی «صحنه هاست» معروف ترش را مثال می زنم : خیلی ها پس از گذشت 50 سال ( گنج قارون) را به عشق سکانس آبگوشت خوری اش نگاه می کنند، این منحصر به فیلم های به اصطلاح کمدی نیست، قیصر را هم خیلی ها به عشق سکانس حمامش نگاه می کنند و خب "نهنگ عنبر" چندین و چند از این به اصطلاح صحنه ها دارد، نمونه اش سکانس ورود رویا به فیلم و آن موسیقی بارها شنیده شده ی کلاغ دم سیاه و...پس گیره ی اول فیلم به ذهن تماشاچی، صحنه های جذاب است .
در سری فیلم های( اخراجی ها) و یا در( ایران برگر) سکانس هایی که با استفاده از لهجه و یا شوخی های فیزیکی از تماشاچی خنده گرفته می شود بیشمار داریم، این جنس خنده گرفتن سطحی ترین نوع خلق کمدی است. اما در فیلم مورد بحث ما کمدی عمدتا از طریق بازی با خاطرات و خلق تضاد با ارزش ها و یا ایجاد موقعیت خلق می شود، پرداختش دشوارتر است اما خنده اش دلنشین تر ،ما به یک پرداخت کمیک لهجه در لحظه می خندیم و شاید قهقهه می زنیم، اما بازی خلاقانه ای که فیلم با موجودیت آمریکا می کند تا هر وقت که به خاطر می آوریم مفرح است.
هر چند این لبخند در عمق آن خیلی هم یله ورها نیست، خب این نوع طنز کمیاب تر است وبه همین دلیل تازه تر نشان می دهد، در همین مورد آمریکا ذهن ما همیشه و یا حداقل از ابتدای انقلاب با بدخویی و دشمنی آمریکا آمیخته شده و ذهن ها همیشه نگاهی سیاسی چه خوب و چه بد نسبت به آمریکا داشته است، اما در فیلم در موقعیتی ویژه و با استفاده از نگاهی خلاقانه، ارژنگ داستان که اتفاقا مطابق با پیش فرض های ذهنی ما "مرگ بر آمریکا" می گوید، آن هم بامشتی گره کرده اما نه در راستای خباثت های آمریکا، بلکه فقط برای اینکه مادرش و همسرش به آمریکا مهاجرت کرده اند و از دست یانکی ها شاکیست که مهم ترین زن های زندگی اش را گرفته اند و خب هم سنت شکنی دارد و هم خلاقیت و مهم تر اینکه ما را می خنداند.پس گیره ی دوم داستان ارائه کردن طنزی کمتر کار شده است،یا همان تازگی.
مقدم در بازسازی فضای دهه ی شصت و هفتاد، منطقی و معقولانه فکر کرده ، حجم بالای نماهای بسته در سکانس های خارجی و گرفتن بسیاری از پلان ها در ساعات خلوت شب، کار را از جهت بازسازی فیزیکی محیط راحت کرده است به نوعی سازندگان با درک درست کمبودهای بیشمار برای خلق چنین فضایی، انرژی خود را روی «هجو و اغراق» کاراکتر ها گذاشته اند، همان عناصری که این روزها در شبکه های مجازی و ابزارهای ارتباطی مردم را می خنداند، بسیاری از لطیفه ها بر مبنای اغراق و هجو ساخته می شوند و خنده دار جلوه می کند، اغراق و هجو را می توانید در فکل های دهه ی شصتی ارژنگ و یا ابروهای بهم پیوسته ی رویا و آرزو کردن یک رنو، شلوار پیله دار، رقص پا در میهمانی شبانه و به طور کلی تر: طراحی لباس کاراکترهای داستان ببینید.
حال این طراحی با گریم هایی تیپیک فضا را در جهت خلق خنده بازسازی کرده است و این بازسازی چون در خاطر جمعی حداقل متولدین دهه های قبل از هفتاد جا گرفته است، به راحتی خلق خنده ای سالم می کند، در حقیقت ما به خود می خندیم به شایعاتی چون برادری محمود دینی و شهرام شب پره و این نهنگ عنبر همچون آینه ای موج سواری ما را در مدهایی که بعضا چشم بسته پذیرفته ایم نقد می کند، گیره ی سوم فیلم همین «گذشته ی نقادانه ای» است که مقابل ما قرار داده است.
انسجام و همنشینی کمدی با زبان انتقادی فیلم، باعث شده این اثر به اصطلاحا بی سرو ته جلوه نکند، تمام دنیای فیلم در خدمت مضمون انتقادی اش قرار گرفته؛ به قولی فیلم برنامه دارد، دهه به دهه پیش می رود و نیشش را می زند، گوشه ای از این نیش ها را مرور می کنیم ،فردی که در دهه ی شصت جاعل بوده در دهه ی هفتاد روزنامه دار می شود به تبع فضای باز رسانه ای دوران اصلاحات بستر مناسبی برای سو استفاده پیدا می کند، در دهه ی هشتاد دست به ساخت و ساز می زند، زیرا بازار مسکن پولساز است و در سالهای بعد پس از موقعیت سازی برای خود،حالت شبه مافیایی می گیرد. این داستان رامیتوانید به بیشمار آدم های واقعی که ما از آنها به عنوان تازه به دوران رسیده یاد می کنیم، تعمیم دهید، لحن فیلم کمدی و سویه ی آن انتقادی است پس انسجام چهارمین گیره ی فیلم است.
گیره ی پایانی هم استفاده از ستاره ی این سالهای سینمای ایران جناب «رضا عطاران» است که یک بار دیگر می درخشد و از جذابیت ها گفتیم و در پایان از حسرتی که می ماند می گوییم ؛ شصت دقیقه ی ابتدایی فیلم یکی از خوش ریتم ترین های سالهای اخیر است، نمی دانم از زخمی است که به نهنگ وارد شده(اصلاحیه) یا از اشکال کار سازندگان است که فیلم در بیست دقیقه پایانی افت فاحشی دارد، ماجرای دندانپزشک آنقدرها جای کار نداشته و فیلم را از ریتم انداخته ، همان اشکالی که سن پترزبورگ هم داشت و فیلم را قابل نقد کرد،به هر روی فیلم ارزش دیدن دارد و اگر توقیف میشد چند قهقه ی درست و حسابی از سالن های سینما دریغ شده بود.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : bartarinha.ir
13 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]
صفحات پیشنهادی
«نهنگ عنبر» واقعا ارزش دیدن دارد
نهنگ عنبر واقعا ارزش دیدن دارد نهنگ عنبر روایت زندگی شخصی به نام ارژنگ صنوبر رضا عطاران است در چهار دهه با زبانی طنز و کمدی و البته گزنده و اجتماعی در میان انواع تزها و مسلک ها و جدال بین سینمای روشنفکر و سینمای عوامانه اعتراف میکنم هنگام تماشای نهنگ عنبر پس از مدت ها ازبازیگر "نهنگ عنبر" گفت: رقصیدن جلوی دوربین سخت ترین کار بود!
سپند امیرسلیمانی با گریمی سنگین کاملا شبیه جلال همتی شده و البته در برابر دوربین نیز حرکات موزونی کاملا شبیه به آن خواننده مرحوم از خود بروز می دهد بعد از کمدی-سیاسی ایران برگر که تا اینجای کار یکه تاز اکران ۹۴ در سینماهاست باید بر روی نهنگ عنبر هم به عنوان یک کمدی-رمانس که«نهنگ عنبر» واقعا ارزش دیدن دارد +تصاوير
نهنگ عنبر واقعا ارزش دیدن دارد تصاوير نهنگ عنبر روایت زندگی شخصی به نام ارژنگ صنوبر رضا عطاران است در چهار دهه با زبانی طنز و کمدی و البته گزنده و اجتماعی در میان انواع تزها و مسلک ها و جدال بین سینمای روشنفکر و سینمای عوامانه اعتراف میکنم هنگام تماشای نهنگ عنبر پس از مدنهنگ عنبر؛ فيلم ضعيفي كه نياز به اين همه هياهو نداشت
نهنگ عنبر فيلم ضعيفي كه نياز به اين همه هياهو نداشت تجربه سالهاي اخير نشان داده است فيلمهايي كه بنا به هر دليلي درست يا غلط مورد غضب يا بيمهري مسئولان واقع شدهاند به دليل قرار گرفتن در كانون توجهات در زمان اكران با استقبال بيشتري از سوي مخاطبان مواجه شدهاند حال آنكه اگرافزایش سینماهای «نهنگ عنبر» با پایان جشنواره فیلم شهر/ فروش 103 میلیونی در یک روز
افزایش سینماهای نهنگ عنبر با پایان جشنواره فیلم شهر فروش 103 میلیونی در یک روزمدیرعامل شرکت فیلمیران با اشاره به فروش خوب فیلم سینمایی نهنگ عنبر گفت فروش خوبی برای فیلم پیش بینی می شود و از روز سهشنبه تعداد سینماهای این فیلم در تهران افزایش خواهد یافت علی سرتیپی مدیرعامل موسسجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها آغاز 75 میلیون تومانی «نهنگ عنبر»/ «ایران برگر
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماهاآغاز 75 میلیون تومانی نهنگ عنبر ایران برگر از مرز 5 میلیارد گذشتامیر قطبی مدیر پخش فیلمیران گفت فیلم سینمایی نهنگ عنبر با در دست نداشتن پردیس های سینمایی توانسته فروش خوبی داشته باشد این در شرایطی است که فیلم سینمایی ایران برگر از مرزحجتالاسلام رجبی: برای دیدن رهبری لحظهشماری میکردم/ دوست داشتم پیشانی ایشان را ببوسم+فیلم تلاوت
حجتالاسلام رجبی برای دیدن رهبری لحظهشماری میکردم دوست داشتم پیشانی ایشان را ببوسم فیلم تلاوتنفر اول رشته حفظ کل سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن با بیان اینکه برای دیدار بدون واسطه با رهبری لحظهشماری میکردم گفت من حتی در این مدت برای بوسیدن رهبری هم برنامهریزی کردجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده «نهنگ عنبر» 520 میلیونی شد/فروش 580 میلیونی برای «اسب سفید
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پردهنهنگ عنبر 520 میلیونی شد فروش 580 میلیونی برای اسب سفید پادشاهفیلم سینمایی نهنگ عنبر در شرایطی که شب گذشته 93 میلیون تومان فروش کرد که توانست مجموع فروش خود را به رقم 520 میلیون تومان برساند و اسب سفید پادشاه در مجموع 580 میلیون تومانی شد تا حجدیدترین آمار فروش فیلمها و شروع خوب «نهنگ عنبر»
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۹ فیلم نهنگ عنبر - جدیدترین کار سامان مقدم - بعد از دو روز اکران در تهران 75 میلیون تومان فروش داشت به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا این فیلم که بعد از فراز و فرودهای بسیار اکران شد در اولین روز اکران خود چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه 20 میلیون تومان فروشفیلم/ گزارش دیدنی اخبار شبانگاهی از جشن دوسالگی دکترسلام
فیلم گزارش دیدنی اخبار شبانگاهی از جشن دوسالگی دکترسلام دانلود لینک ۰۳ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲آزاده نامداری با گریم جدید در فیلم "نسیم" شروع به کار کرد!
فیلم سینمایی نسیم به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیهکنندگی مسعود ردایی سهشنبه 29 اردیبهشت در تهران کلید خورد با پایان یافتن پیش تولید و انجام تست گریم نهایی بازیگران اولین پلانهای این فیلم سهشنبه در منطقه امامزاده داود جلوی دوربین رفت که دو بازیگر اصلی ساعد سهیلی و ساغر قنانشد که آینه باشم برای دیدن تو... + فیلم
نشد که آینه باشم برای دیدن تو فیلم به مناسبت ولادت باسعادت امام زمان عج کلیپی با عنوان نشد که آینه باشم برای دیدن تو را مشاهده میکنید به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید اخبار مرتبط دلتنگی غروب همه جمعه های من صوت میثم مطیعیپایانِ اکران فیلم "من دیه گو مارادونا هستم" قطعی شد | خبرگزاری ایلنا
سخنگوی شورای صنفی نمایش به ایلنا خبر داد پایانِ اکران فیلم "من دیه گو مارادونا هستم" قطعی شد فیلم سینمایی "من دیه گو مارادونا هستم" به کارگردانی بهرام توکلی اگرچه از سرگروهی سینماهای تهران خارج شده اما هنوز فرصت نمایش در برخی سینماهای دیگر را دارد غلامرضا ففیلم تئاتر "کلوچه دارچینی" وارد بازار میشود | خبرگزاری ایلنا
فیلم تئاتر "کلوچه دارچینی" وارد بازار میشود فیلم تئاتر نمایش "کلوچه دارچینی" با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار می شود به گزارش ایلنا «کلوچه دارچینی» که در سال گذشته با نزدیک به پانزده هزار تماشاگرگزارش فارس از روند خصوصیسازی سرخابیها و به بهانه لغو مزایده چهارم اکران فیلم "مزایده سرخابیها" ا
گزارش فارس از روند خصوصیسازی سرخابیها و به بهانه لغو مزایده چهارماکران فیلم "مزایده سرخابیها" ادامه دارد استقلال و پرسپولیس تماشاگر دربی غیرفوتبالیها دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اینروزها قربانی اختلافنظر مسئولان سیاسی کشور شده است و مثل فصل گذشته بهترین دوران آایران با تولید حدود 100فیلم با محتوای ارزشمند،جزء سینماهای برتر است
رئیس سازمان سینمایی کشور ایران با تولید حدود 100فیلم با محتوای ارزشمند جزء سینماهای برتر است دکتر حجت الله ایوبی گفت موج بازگشایی و بازسازی سینماها در کشور آغاز یک راه خوب برای جبران عقب ماندگی تاریخی در ابعاد زیرساخت ها است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر حجتاللفیلم/بخش کوتاهی از مستند"از سعدآباد تا لوزان"
فیلم بخش کوتاهی از مستند"از سعدآباد تا لوزان" این مستند روایتی صریح درباره ۱۳ سال پرونده هسته ای ایران از دولت اصلاحات تا دولت تدبیر و امید است که توسط جهانگیر پورصالح کارگردانی شده است موسسه آرمان هنر انقلاب نیز تهیه کنندگی این مستند را بر عهده داشته است امیدواریم این-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها