تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815352127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حداد عادل: فرهنگ امام(ره) «خداباوری» و «خودباوری» بود


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: حداد عادل: فرهنگ امام(ره) «خداباوری» و «خودباوری» بود


غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیان بخشی از ویژگی های شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: ایشان با ساده زیستی، صداقت و توحید توانست انقلاب را به پیروزی برساند و به پیش ببرد. ایشان به همگان ثابت کردند که دین امری جدا از زندگی و سیاست نیست. در اندیشه امام راحل (ره)، فرهنگ از گستره‌ ای عمیق برخوردار است که در حوزه آن، همه رفتارها و نگرش‌ها تعریف می‌شوند. اگرچه فرهنگ در اصطلاح خود، به مجموعه سنن و آداب و رسوم یک جامعه اطلاق می‌ شود، اما در نگرش امام راحل (ره)، فرهنگ اسلامی فراتر از تعاریفی است که تا کنون از سوی دانشمندان و علما بیان شده است.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «تیتر امشب» با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، ضمن ارزیابی ابعاد فرهنگی شخصیت حضرت امام (ره)، اهمیت فرهنگ را در حرکت تاریخی و انقلابی ایشان بررسی کرد.
دکتر حداد عادل، مشاور عالی رهبر انقلاب و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، میهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر/ 12 خرداد 1394
   مهم ترین بخش های این گفتگو به این شرح است:   * وقتی خرمشهر آزاد شد، ایشان فرمودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ هیچ وقت کسی از ایشان نشنید که بگوید «من» این کار را کردم.   * ایشان با ساده زیستی، صداقت و توحید توانست انقلاب را به پیروزی برساند و به پیش ببرد. فرهنگی که ایشان عرضه و تقویت کرد، بر خدا باوری و خودباوری مبتنی بود. وقتی ما دست از شیفتگی از غرب و فرهنگ آن برداریم، خودمان را می شناسیم و باور می کنیم.   * اینکه «ما می توانیم» و این انقلاب را بر خلاف خواست غرب اداره کردیم، ملت ما به توانایی خود رسید و دیگران هم این توانایی را شناختند.   * تفکر امام (ره) روی ها را از سویی به سویی دیگر می گرداند. ایشان مخالف زندگی مرفه نبود.   * ایشان به همگان ثابت کردند که دین امری جدا از زندگی و سیاست نیست و چیزی که کسی خود را از دیگران جدا کند، نیست.
دکتر حداد عادل، مشاور عالی رهبر انقلاب و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، میهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر/ 12 خرداد 1394
* ایشان دین را مانندی خونی گرم وارد رگ های جامعه کردند.   * مهم ترین تحولی که در معرفی دین از سوی امام صورت گرفت این بود که خودِ قیام ایشان و انقلاب ایشان یک تکلیف دینی بوده و اینکه به مردم اهمیت بدهند و برای نجات مردم و برقراری عدالت تلاش کنند و پیشرفت را در جامعه حاکم کنند و مردم بتوانند خودشان تصمیم بگیرند؛ امام همه آنها را از درون دین استخراج کرد و آنچه را که جوانان و دیگران در مکتب های مختلف می گشتند، عرضه کرد و به کار گرفت.   * همه آنچه ایشان ارائه کرد این اتفاق بزرگ بود که امام آمد و یک حرکت دینی را آغاز کرد که صد در صد مخالف سکولاریسم بود. سکولارهایی که می گفتند دین به اقتصاد و جنگ و سیاست چه کاری دارد. آنها می گویند دین به جامعه شناسی نباید ارتباطی داشته باشد؛ حال آنکه می توان بر مبنای حرکت امام مشخص شد که می توان با دین یک انقلاب را تشکیل داد و می توان این انقلاب را به حرکت درآورد و آن را حتی صادر کرد.   *  بر بسیاری از رشته های تحصیلی در «دانشگاه ها» برنامه هایی حاکم بود و - همچنان نیز (کم و بیش) وجود دارد - که آنها برخاسته از دیدگاه ما نبود. ایشان ملت را به سوی یک دانشگاهی دعوت می کرد که مبانی آن بر مبنای دیدگاه ما باشد. به خصوص امام در علوم انسانی نظرش این بود که حول انسان الهی شکل بگیرد نه انسان مادی. برخلاف آنچه در غرب وجود دارد. از این رو ایشان خواهان اصلاح نظام دانشگاهی بود.   *همان کسانی که آن زمان در دانشگاه ها درس می خواندند، اکنون مدیران کنونی هستند. همان طور که دانشجویان کنونی مدیران آینده هستند. از این رو دانشگاه باید با فرهنگ جامعه همخوانی داشته باشد.
دکتر حداد عادل، مشاور عالی رهبر انقلاب و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، میهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر/ 12 خرداد 1394
* در سیاست خارجی دنیا عادت کرده است که هر کس که قدرت دارد، می خواهد بقیه را زیر سلطه خود بگیرد و استثمار کند. یعنی اینکه یک کشور اروپایی در آفریقا یا آسیا مردم را به استثمار بکشد و از آنها سوء استفاده کند. یا اینکه همین داعش کنونی. اینها حال سیاست روز است. امام در مقابل این سیاست، سیاستی را به وجود آورد که صداقت را در پیش گرفت.   * در آن زمان سفیر شوروی به پیش امام آمده و گفته بود که اگر شما از مجاهدان افغان در مقابل نیروهای ما در افغانستان حمایت نکنید، ما هم به صدام سلاح نمی فروشیم تا فشار بر شما در جنگ (با عراق) کم شود. امام پاسخ داده بود که ما حاضر نیستیم بر سر مصالح مسلمانان معامله کنیم.   * امام «به دوری از فساد» و «جوانان» و «قشر زنان» و «احترام به زنان» تاکید داشت و می گفتند که راه برای شکوفایی توانایی های زنان باز باشد.   * ما شبیه کوهنوردی هستیم که اگر به زیر پایمان نگاه کنیم، می بینیم با گذشته بسیار فاصله گرفته ایم و وقتی به قله نگاه می کنیم، می بینیم که راه درازی در پیش داریم.    


سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن