تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797616132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست نقد «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» عنوان شد مرادی: داستان‌های این مجموعه به واقع داستان‌ هستند/ موسوی‌نیا: این داستان، داستان جنگ است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست نقد «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» عنوان شد
مرادی: داستان‌های این مجموعه به واقع داستان‌ هستند/ موسوی‌نیا: این داستان، داستان جنگ است
مردعلی مرادی، نویسنده برگزیده جایزه جلال آل احمد گفت: در یک نگاه کلی باید گفت که داستان‌های این مجموعه به درستی کلمه داستان کوتاهند با توجه به تعاریفی که درباره داستان کوتاه خوانده‌ایم.

خبرگزاری فارس: مرادی: داستان‌های این مجموعه به واقع داستان‌ هستند/ موسوی‌نیا: این داستان، داستان جنگ است



به گزارش خبرگزاری فارس، کارگاه داستان شهرستان ادب در بیستمین نشست نقد کتاب خود به بررسی مجموعه داستان «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» نوشته علی الله سلیمی پرداخت. در این نشست که «مردعلی مرادی» نویسنده برگزیده جایزه جلال آل احمد در جایگاه منتقد حضور داشت. در ابتدای نشست سلیمی داستان «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» را از این مجموعه برای جمع قرائت کرد. سپس منتقد حاضر در نشست، مردعلی مرادی به صحبت درباره این کتاب پرداخت. *داستان‌های این مجموعه به واقع داستان‌ هستند مرادی گفت: در یک نگاه کلی باید گفت که داستان‌های این مجموعه به درستی کلمه داستان کوتاهند با توجه به تعاریفی که درباره داستان کوتاه خوانده‌ایم. همان تعاریفی که در ریخت شناسی داستان کوتاه به عنوان «وحدت‌های سه گانه» از قول ادگار آلن پو شنیده‌ایم: یعنی وحدت زمان و مکان و موضوع. هفت داستان این مجموعه به صورت اول شخص روایت شده و پنج داستان از دیدگاه سوم شخص محدود به ذهن و یک داستان با زاویه دید مای جمعی. در مجموع همه داستانها روان و راحت خوان و به دور از پیچیدگی فرمی هستند. وی افزود: در این کتاب انسان‌ها به شدت فرد هستند و به دنبال امیال و آرمان‌های بزرگ نیستند. آدم‌هایی که عموما حاشیه نشین هستند و با مسائل کوچک خودشان درگیرند. این نویسنده در ادامه گفت: داستان خوب به نظر من داستانی است که برآیند یک فرم خوب و یک مضمون خوب باشد. داستان‌هایی که فرم خوبی دارند ولی حرفی برای گفتن ندارند مثل یک معادله پیچیده ریاضی هستند که به نتیجه خاصی نمی‌رسند. به نظر همه منتقدین داستانی خوب است که فرم و مضمونش هر دو خوب باشد. در این مجموعه هم هر کجا این اتفاق افتاده ما با کار خوبی روبرو هستیم. داستان‌ها در مجموع دغدغه‌مند هستند و بیشترین تلاش نویسنده برای ارائه مضمون خوب است. مرادی در ادامه یادآور شد: کارهای زیادی قبلا از سلیمی خوانده بودم و الآن فکر می‌کنم داستان‌های او به یک پختگی رسیده است و دغدغه‌اش «آدمی» است. این نویسنده نوری را به واقعیت می‌تاباند و می‌گذارد من مخاطب خودم زوایای پنهان را ببینم. این گونه است که در برابر این داستان‌ها در ذهن هر خواننده‌ای یک داستان دیگر قابلیت شکل گرفتن دارد. وی اضافه کرد: داستان‌های این مجموعه خیلی تامل برانگیز هستند. اگرچه حجم کتاب زیاد نیست و داستان‌ها کوتاه هستند و راحت خوان، اما من بعد از خواندن هر داستان به راحتی نمی‌توانستم به سراغ داستان بعدی بروم. نویسنده برگزیده جایزه جلال گفت: وجه اشتراکی که بین همه داستان‌های مجموعه دیدم نگاه بدون قضاوت نویسنده بود که این نشان دهنده پیشرفت و پختگی نویسنده نسبت به مجموعه قبلی‌اش است و البته عنصر قصه در همه داستان‌ها پر رنگ بود و بدون استثنا برای همه کارها می‌شود یک طرح چند خطی گفت. وی افزود: داستان اول «قوری چینی پدر» درست است که به جنگ و تاثیراتش پرداخته، اما نباید ذهنیت‌ها را به سمت جنگ ببرد و داستان جنگی اطلاق شود. پیرمردی درگیر خاطرات خود از جنگ است و نوستالژی بر دیگر عوامل غلبه دارد. خانواده‌اش فضای سنگر را برایش بازسازی می‌کنند. تا این که سید فتاح که دوست دوران جنگش است وارد می‌شود و او آرام می‌شود و با رفتن سید فتاح او دوباره حالش بد می‌شود تا بالاخره مادر به دنبال سید فتاح می‌فرستد. روایت داستان از طرف دختر خانواده باعث حفظ شدن بی‌طرفی نویسنده می‌شود. قوری چینی استعاره‌ای از آرامش پدر است. این پیرمرد تمایلات خودش را دارد و بی توجه به خانواده است. من به این خاطر می‌گویم داستان جنگ نیست که چیزی از ایثار و رشادت‌ها و دلیری‌ها نمی‌بینیم. این مرد اصلا به فکر خانواده‌اش نیست و سرخوشانه به دنبال تمایلات خودش است. مرادی در این نشست گفت: در داستان دوم «گردن بند سنگ فیروزه» خانواده‌ای را می‌بینیم که روستایشان در حال تصرف توسط دشمن است. گاومیش خانواده به نیزار گریخته و دختر به هیچ عنوان حاضر به رفتن بدون گاومیش نیست. این داستان و عاطفه‌ای که بین آدم و حیوان آن هم در موقعیت جنگ هست من را به یاد داستان «پیرمرد بر سر پل» همینگوی انداخت. این داستان هم نمی‌خواهد چیزی درباره جنگ بگوید. در کنار این خانواده یک آدم چوبدار منفعت طلب را هم می‌بینیم. مرادی در ادامه صحبت‌هایش به نقد داستان «فصل کوتاه یک شاخه گرمسیری» پرداخت و گفت: داستان یک دختر دانشجو و رابطه علمی‌اش با استاد است که بعدا جنبه عاطفی هم پیدا می‌کند. کم کم معلوم می‌شود که هیچ کدام علاقه‌ای به حرف‌های پیچیده فلسفی ندارند. پس از رفتن دختر راوی به دنبال دختر می‌رود و ظاهرا همه نشانه‌ها ساختگی است و گویا تمام وجود دختر خیال بوده است. این داستان هم اول شخص روایت شده و جزو داستان‌های خوب مجموعه است. در پایان داستان عینیتی که وارد می‌شود و پرونده دختر که بسته می‌شود انگار پرونده داستان هم بسته می‌شود. *نمایش مظلومیت جانبازان در یک داستان شهلا آبنوس، نویسنده آثاری چون «ستاره در آینه» و «دخترم عشق ممنوع» درباره آثار این مجموعه گفت: من با نظر مرادی مخالفم که داستان «قوری چینی پدر» داستان جنگ نباشد. این داستان داستان تاثیرات جنگ است. این اثر به اندازه خیلی کمی مظلومیت جانبازان موجی را نشان می‌دهد. البته دوست داشتم حالا که راوی دختر است کمی هم از عواطفش نسبت به پدر را ببینیم. *این داستان، داستان جنگ است سید حسین موسوی‌نیا به نکاتی درباره داستا‌ن‌های جنگی کتاب اشاره کرد و گفت: به نظرم این داستان‌ها قطعا داستان جنگ هستند. هاینریش بل در ابتدای کتاب «تا زمانی که...» می‌نویسد: «تا زمانی که از هر زخمی که از جنگ ایجا شده خون می‌چکد، پس جنگ ادامه دارد.» استنباط من از چیزی که به عنوان داستان جنگ می‌شناسیم مربوط به زمان و مکان خاصی نیست و با این جمله هاینریش بل که نقل کردم می‌خواهم بگویم این داستان داستان جنگ است. این طیف جانبازان را «مردان یخی» می‌نامند که اسم خوب و با مسمایی است. به خاطر صدمات روحی نسبت به پیرامونشان بی تفاوت هستند و این داستان خیلی خوب چنین جانبازی‌را ترسیم کرده است. علاقه‌مندان به شرکت در جلسات داستان شهرستان ادب می‌توانند با شماره 77517830 تماس حاصل فرمایند و یا یک رایانامه به نشانی [email protected] ارسال فرمایند.
انتهای پیام/

94/03/12 - 10:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن