واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قانعیراد در نشست فلسفه و علوم انسانی:
فلسفه در غرب کمک زیادی به علوم انسانی کرده است
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: فلسفه در غرب کمک زیادی به علوم انسانی کرده است و توانسته نظریه و مفهوم اجتماعی را از فلسفه منتقل کند و به یک نوع انتقال معرفتی دست یابد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست فلسفه و علوم انسانی ساعتی پیش (10 خرداد) با حضور سید حمید طالبزاده، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران، سید محمدتقی موحد ابطهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مالک شجاعی جشوقانی، سردبیر فصلنامه تخصصی نقد کتاب فلسفه، کلام و عرفان، محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شد. قانعیراد در این نشست با اشاره به اینکه تصورش از این نشست برپایی همایشی در راستای توسعه علم دینی و بومیسازی علوم انسانی اسلامی بوده که البته همینطور هم هست، افزود: بنده به یک روایتی از درونی سازی و بومی سازی علوم انسانی و استفاه خلاقانه از منابع معرفتی با ویژگی های خاص خود معتقدم. وی با اشاره به اینکه کلمه «آلترناتیو» را به معنای جانشین تعریف نمی کند بلکه آن را به معنای دگرواره میداند، افزود: آلترناتیو لزوما نظریات قبلی را کنار نمی زند، گاه ممکن است آن را با زاویه و روش متفاوتی تکمیل کند. قانعی راد با تأکید بر اینکه در این نشست تلاش دارد تجربیاتی از همایش های پیشین را ارائه دهد، گفت: اینها باید بازخوانی و در آنها بازاندیشی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر موفقیت آمیز بوده اند و میتوانیم گامی در این مسیر به سمت جلو برداریم. در همایش هایی که تحت عنوان فلسفه و علوم انسانی برگزار می شود آیا توانسته ایم به کیفیت علوم انسانی کمک کنیم یا حتی علوم انسانی بومی را دچار مشکل کرده و اینها بدون دستاورد بوده اند؟ رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه افزود: فلسفه در غرب به علوم انسانی خیلی کمک کرده و توانسته نظریه و مفهومی از فلسفه منتقل و یک نوع انتقال معرفتی صورت دهد که باعث رشد علوم انسانی شود. ما مشاهده میکنیم که خط فلسفه کانتی به نحوی در عرصه علوم اجتماعی آلمانی تدوام یافته یا تأثیر هگل در اندیشه های مارکسیستی مشخص است. یک اتفاق دیگر، مبانی فلسفی رشته های علوم انسانی از حیث روش شناسی است که اینها را فلسفه تقویت و تبیین کرده است. وی افزود: در این سیکل ما معتقدیم که مفهومی به نام دین با روایات و احادیث و منقولات در اختیار انسان ها گذاشته شده که در عرصه اجتماعی بدان حدیث اجتماعی میگوییم، این حدیث اجتماعی در نظریه اجتماعی منعکس شده البته به واسطه دو میانجی صورت گرفته یکی از این میانجی ها الهیات اجتماعی بوده و دوم فلسفه اجتماعی. قانعی راد افزود: در مسئله جبر و اختیار ما ارجاعات مختلفی در احادیث میبینیم که اینها در الهیات اجتماعی کنار هم مطرح شده اند. بعد از فلسفه اجتماعی هم مسئله نظریه اجتماعی اتفاق افتاده که از دل آن ممکن است نظریات فرهنگی، اجتماعی و ... در بیاید. بنابراین این سیری است که در غرب طی شده است. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران درباره شرایط علوم انسانی در ایران گفت: آنچه در ایران در حال اتفاق است بیشتر موارد نظریه اجتماعی موجود است که اینها در مباحث فلسفی مطرح می شود ولی نوع مصرف شدنش کاربرد سلبی دارد یعنی برای این است که نظریه غربی را تخریب کند این نوع ورود از فلسفه است اما خروجی اش فلسفی نیست. در بسیاری موارد ما وارد دعوای غربیها می شویم و میگوییم یکی از اینها اسلامی است! حتی پیش آمده که از فلسفه وارد شده ایم و از اخباریگری خارج شدیم. بنابراین باید به اینها دقت کنیم. انتهای پیام/ک
94/03/10 - 16:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]